۱ : کسب ثروتهای نجومی از بازار سرمایه از سوی افراد خاص صحت ندارد
شرکت بورس اوراق بهادار تهران و شرکت فرابورس ایران با صدور اطلاعیه ای مشترک اعلام کردند: با توجه به انتشار برخی شایعات و اکاذیب در فضای مجازی مبنی بر کسب ثروتهای نجومی از بازار سرمایه توسط افرادی خاص، ضمن تکذیب محتوای اعلامی شایعه مذکور به اطلاع کلیه سرمایه گذاران میرساند؛ ارکان بازار سرمایه همگام با نهاد ناظر، خود را موظف به حفظ و حراست از اعتماد سهامداران به عنوان مبنایی برای توسعه و تعمیق بازار در بین اقشار گوناگون جامعه و افزایش سهم بازار سرمایه در تأمین مالی اقتصادی کشور میدانند.
در این اطلاعیه آمده است: این دو مجموعه همواره براساس وظایف قانونی خود با نظارت و پایش مداوم معاملات علاوه بر برخورد انضباطی با تخلفات ارتکابی طبق مفاد مندرج در قانون بازار اوراق بهادار پیگیری لازم را از طریق مراجع ذیصلاح قانونی به عمل خواهند آورد.
۲ : این مالکان مشمول مالیات دو برابری شدند
بر اساس قوانین مالیاتی مالکان بیش از ۵ واحد مسکونی خالی مشمول مالیات دو برابری میشود و علاوه بر آن در صورتی که ملک به مدت ۱۲۰ روز غیر متوالی در طول سال مالیاتی خالی باشد، باز هم مشمول مالیات بر خانه خالی خواهد شد.
از ۱۹ فروردین سامانه جامع املاک و اسکان کشور به نشانی http: //amlak.mrud.ir پذیرای تمام سرپرستان خانوارهای شهری و روستایی برای درج مالکیت و اطلاعات محل سکونت (اقامتگاه) و املاک تحت مالکیت خود (با مالکیتهای رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی) ظرف مدت ۲ ماه است.
سرپرستان خانوار میتوانند بر اساس آخرین رقم کد ملی خود (سرپرست خانوار) مطابق با جدول زمان بندی که در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ذکر شده، به این سامانه مراجعه کنند.
سوالات متداولی درباره نوع ثبت نام در این سامانه برای مالکان به وجود آمده است که پاسخ برخی از متداول ترین سوالات در زیر آمده است.
۱-برای خوداظهاری اطلاعات مالکیت و سکونت به چه سامانهای مراجعه شود؟
سامانه ملی املاک و اسکان کشور با آدرس amlak.mrud.ir جهت دریافت خوداظهاری اطلاعات مالکیت و سکونت توسط وزارت راه و شهرسازی طراحی شده و دارای اعتبار است.
۲- زمانی که افراد برای دفعه اولی وارد سامانه می شوند. پیغام می دهد کد ملی با شماره همراه سازگار نیست. چه کار باید کرد؟
برای ورود به سامانه لازم است با یک شماره همراه که مالکیت آن برای کدملی شما ثبت شده باشد وارد سامانه شوند.
۳- برای ثبت واگذاری ملک در سامانه چه کاری باید انجام شود؟
در کنار اطلاعات ملک خود در لیست املاک تحت مالکیت، گزینه ثبت واگذاری ملک انتخاب شود.
اب، برق، گاز و تلفن مکلفند قبوض مصرفی را براساس اطلاعات مندرج در سامانه املاک و اسکان کشور، مطابق باکدپستی یا نشانی یکتا و به نام مالک یا بهره بردار صادر کنند.
۴- خانه به نام مالک است، اما مستاجر در آن سکونت دارد، چگونه این مورد ثبت شود؟
در قسمت افزودن ملک بعد از ورود اطلاعات ملک، در قسمت اطلاعات سکونت، گزینه “شخص دیگری ساکن است. ” را انتخاب کرده و اطلاعات مستاجر در آن وارد شود.
۵- در سامانه نشان می دهد خانه من خالیست، اما خالی نیست، چه اقدامی باید انجام شود؟
وضعیت اقامت ملک خود را با انتخاب گزینه ثبت یا تغییر ساکن مشخص کنید.
۶-ملک فروخته شده یا ساکن دیگری در ملک سکونت دارد، اما کد رهگیری ندارند. برای ثبت آن چه کنند؟
وارد کردن کد رهگیری برای ثبت فروش یا سکونت ملک الزامی نیست.
۷- در ثبت ملک، به طور اشتباه اطلاعات نادرستی وارد شده و ثبت نهایی شده، برای ویرایش آن چه باید کرد؟
امکان ویرایش اطلاعات بعد از ثبت نهایی وجود ندارد. لازم است در وارد کردن اطلاعات، دقت لازم لحاظ شود.
۸- منظور از اقامتگاه اصلی و فرعی چیست؟
اقامتگاه اصلی اقامتگاهی است که در آن زندگی می شود و اقامتگاه فرعی، اقامتگاه دوم خانواده است.
۹- اولین بار است که می خواهند وارد سامانه شوند(یا رمز عبور فراموش شده)، در صفحه سماوا می خواهند کد ملی را وارد کنند، اما کد ملی وارد نمی شود. در این باره چکار باید کرد؟
اطمینان حاصل کنید از مرورگرهای به روز Google Chrome یا Mozilla Firefox استفاده می شود.
۱۰- چگونه مشخصات ملک را در سامانه اضافه کرد؟
در قسمت املاک تحت مالکیت، روی گزینه افزودن ملک کلیک کرده و مشخصات آن را ثبت کنید.
۱۱_ وضعیت سکونت ملک تغییر کرده است، برای ثبت آن چه اقدامی باید انجام داد؟
در قسمت املاک تحت مالکیت، در کنار ردیف ملک خود روی گزینه ثبت یا تغییر ساکن کلیک کرده و وضعیت جدید سکونت ملک خود را ثبت کنید.
۱۲- اقامتگاه فرد در سامانه مشاده نمی شود، چه کار باید کرد؟
در قسمت اقامتگاه ها روی گزینه افزودن اقامتگاه کلیک کرده و مشخصات آن ثبت شود.
۱۳- می خواهند اقامتگاه خود را تغییر دهند. چگونه اقامتگاه قبلی خود را حذف کنند؟
در قسمت اقامتگاه ها در کنار ردیف اقامتگاه قبلی خود روی گزینه اتمام سکونت کلیک کرده و تاریخ پایان سکونت در آن را درج کنید. سپس مشخصات اقامتگاه جدید ثبت شود.
۱۴- آیا واحد مسکونی بایستی ۱۲۰ روز به صورت متوالی خالی باشد یا اینکه خالی بودن به صورت غیرمتوالی نیز مشمول مالیات خواهد بود؟
در صورتی که ملک به مدت ۱۲۰ روز غیر متوالی در طول سال مالیاتی خالی باشد، باز هم مشمول مالیات بر خانه خالی خواهد شد.
۱۵- در خصوص افرادی که بیش از ۵ واحد مسکونی خالی دارند، آیا بایستی تمامی املاک در یک شهر واقع باشند؟
مهم نیست که واحدهای مسکونی در یک شهر باشد یا در شهرهای مختلف، به هر حال در صورتی که مالک بیش از ۵ واحد مسکونی خالی باشد، مشمول مالیات دو برابری می شود.
۱۶- اگر ملکی در طول سال، ۱۲۰ روز خالی بماند، اما مالک آن را فروخته باشد، به طوری که بخشی از ۱۲۰ روز زمان خالی ماندن، در اختیار مالک اول و بقیه در اختیار مالک دوم باشد، در این صورت آیا مشمول مالیات می شود؟ اگر بله چه کسی بایستی مالیات را پرداخت کند؟
اگر ۱۲۰ روز از زمان خالی بودن در اختیار یک مالک باشد، مشمول مالیات می شود.
۱۷- چنانچه ملکی به دلیل فرسودگی قابلیت اجاره دادن نداشته باشد، آیا مشمول مالیات خانه خالی می شود؟
فرسودگی، ملاک عدم شمولیت در مالیات نیست و ملک مشمول مالیات خانه خالی می شود.
۱۸- پس از اینکه مالک، اخطار مربوط به مشمول مالیات خانه خالی بودن را دریافت کرد، چه کاری باید انجام دهد؟
به سامانه جهت خوداظهاری مراجعه کند.
۱۹- دو واحد مسکونی که دارای سند مجزا هستند و تجمیع شده و توسط یک خانوار استفاده می شوند، آیا بایستی به صورت مجزا در سامانه ثبت شوند و خانه خالی تلقی می شود؟
بله، بایستی به صورت مجزا ثبت شوند و اگر یکی از املاک، اقامتگاه دوم تلقی نشود، مشمول مالیات خانه خالی می شود.
۲۰- حکم ملکی که خریداری شده اما هنوز به مالک جدید تحویل نشده و در فاصله زمان بین خرید تا تحویل نهایی خالی بوده، چیست؟
اگر به میزان ۱۲۰ روز خالی باشد و در اختیار یک مالک باشد، مشمول مالیات خانه خالی می شود.
۲۱- برای معافیت واحدهای وقفی که مشمول مالیات نیست، چه مدارکی موردنیاز است؟
ملاک، استعلام از سازمان اوقاف و امور خیریه است.
۲۲- آیا واحدهای مسکونی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت مشمول مالیات خانه خالی می شوند؟
خیر، مشمول مالیات نمی شوند، اما چنانچه اطلاعات آنها در سامانه اظهار نشوند، مشمول جریمه خواهند شد.
۲۳- در چه صورت واحدهای مسکونی مشمول جریمه مربوط به عدم ثبت ملک می شوند و این جریمه در شهرهای کمتر و بیشتر از یکصد هزار نفر جمعیت به چه صورت خواهد بود؟
واحدهای مسکونی واقع در کلیه شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و روستاهای کشور که هریک از مالک یا بهرهبردار آنها در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد در حکم خانه خالی تلقی شده و مشمول جریمهای معادل ۲۰ درصد مالیات سال اول موضوع ماده (۵۴ مکرر) قانون مالیات های مستقیم و واحدهای مسکونی واقع در شهرهای بالای یکصدهزار نفر جمعیت که هریک از مالک یا بهرهبردار آنها در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد، در حکم خانه خالی موضوع ماده (۵۴ مکرر) این قانون محسوب میشوند.
۲۴- در صورتی که بهرهبردار، اطلاعات ملک را در سامانه درج نکند، تکلیف مالک چیست؟
می تواند با درج کد رهگیری اجاره نامه و یا شناسه سند و رمز تصدیق اجارهنامه رسمی خود از شمول مالیات خارج شود.
۲۵- اگر محل سکونت فرد تغییر کرد، چه کاری باید انجام دهد؟
ظرف مدت حداکثر یک ماه بایستی اطلاعات محل سکونت جدید در سامانه ثبت کند.
۲۶- مهلت خوداظهاری برای اشخاص حقیقی و حقوقی چه مدت است؟
اشخاص حقیقی و حقوقی از زمان اعلام رسمی خوداظهاری حداکثر دو ماه برای درج اطلاعات فرصت دارند.
۲۷- مالک اقامتگاه اصلی یکی از اعضای خانوار (مثلا همسر یا یکی از فرزندان سرپرست خانوار) است. نحوه ثبت ملک چگونه است؟
در این حالت سرپرست خانوار لازم است در قسمت مالکیت ملک، آن عضو خانوار را به عنوان مالک معرفی کند. این عضو خانوار نیز لازم است به صورت جداگانه وارد سامانه شده و ملک خود را ثبت کند. دقت شود در هنگام ثبت ملک لازم است وی در قسمت اطلاعات سکونت گزینه “خودم ساکن هستم” را انتخاب کند.
۲۸-خانهای خریده شده، اما هنوز سند به نام مالک جدید صادر نشده، چگونه ملک باید ثبت شود؟
در این موارد لازم است در قسمت نوع سند، گزینه “عادی” انتخاب شود.
لزوم درج اطلاعات اقامت و مالکیت تمامی اشخاص در سامانه ملی املاک و اسکان کشور
به گزارش ایرنا، مطابق قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۵ آذرماه ۱۳۹۹، هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای یکصدهزارنفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر این قانون، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هرماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت تبصره ۱۱ ماده ۵۳ این قانون ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب زیر می شود:
سال اول، معادل ۶ برابر مالیات متعلقه
سال دوم، معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه
سال سوم به بعد، معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه
واحدهای نوساز پس از ۱۲ ماه و در طرح (پروژه) های انبوه سازی پس از هجده ماه از زمان صدور گوهی اتمام عملیات ساختمانی، مشمول مالیات موضوع این ماده می شوند.
مالکان واحدهای مسکونی تمام کشور اعم از شهری و روستایی موظفند اطلاعات املاک تحت تملک خود را با تعیین نوع بهره برداری، حداکثر ظرف مدت دوماه پس از انتشار دستورالعمل مربوطه، در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت کنند. ثبت واحدهای مسکونی دارای جهات امنیتی، براساس دستورالعمل مصوب شورای عالی امنیت ملی انجام می شود.
پس از پایان مهلت خوداظهاری موضوع تبصره (۱) این ماده، دستگاههای اجرایی مکلفند خدمات خود ازقبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، خدمات ناشی از اعمال سیاست های حمایتی، یارانه ای و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گازطبیعی، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامه، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه، ثبت نام مدارس در منطقه محل اقامت، استحقاق دریافت خوابگاه دانشجویی و امثال آن را صرفاً با اخذ کدملی و براساس کدپستی یا شرح نشانی یکتای درج شده مربوط به اقامتگاه اصلی آنان در سامانه املاک و اسکان کشور ارائه کنند.
همچنین حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این تبصره، تمام ارائه دهندگان خدمات عمومی از قبیل آب و فاضل
۳ : عامل افزایش نقدینگی در کشور چیست؟
حجم و میزان رشد نقدینگی یکی از مواردی است که به عنوان مبنایی برای ارزیابی عملکرد مدیران اقتصادی به کار میرود. با نزدیک شدن به پایان کار دولت تدبیر و امید این سوال مطرح است که عملکرد این دولت در مدیریت نقدینگی چگونه بوده است؟
اقتصاد بدون رشد نقدینگی، دستکم در عمل معنا ندارد. وجود این پدیده در اقتصاد ایران نیز امری غیرقابل انکار و طبیعی است. موضوع مهم، اما کمیت و کیفیت نقدینگی است. مقدار نقدینگی نباید آنقدر بالا باشد که نتوان ارتباطی منطقی بین آن و شاخصهای کلان اقتصای همچون «نرخ رشد اقتصادی» برقرار کرد.
بنابراین، دولتها سعی میکنند رشد نقدینگی را کنترل و آن را به مسیر درست هدایت کنند. یعنی تلاش دولتمردان این است که کیفیت نقدینگی را کنترل کنند. هر دولتی که بتواند رشد نقدینگی را کنترل و آن را از روندی قابل قبول برخوردار و مهمتر اینکه به سمت تولید هدایت کند، میتواند پیامدهای مثبتی از نظر رشد اقتصادی، افزایش اشتغال و کاهش تورم را برای کشور رقم بزند.
با این تفسیر میتوان گفت که نقدینگی بهخودی خود پدیدهای منفی نیست و میتواند گردش اقتصادی را موجب شود. در صورتی که حجم نقدینگی از رشد اقتصادی بیشتر باشد، تورم و افزایش قیمتها از مهمترین آثار منفی آن خواهد بود. تورم نیز تولید را تحت تاثیر قرار میدهد.
در جدول زیر که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، سهم نقدینگی ایجاد شده در ۸۷ ماه دولتهای هفتم و هشتم نسبت به کل نقدینگی ایجاد شده معادل ۸۰.۴ درصد، در دولتهای نهم و دهم معادل ۸۱.۴ درصد و در دولتهای یازدهم و دوازدهم نیز معادل ۸۳.۴ درصد بوده است.
این آمار و ارقام نشان میدهد که رشد نقدینگی در کشور بالا است. تفاوت بین دورههای مختلف خیلی زیاد نیست. یعنی در همه دولتها این رشد از استانداردهای جهانی و بهویژه در کشورهای توسعه یافته فاصله زیادی دارد. بنابراین، مشکل نقدینگی در کشور به احتمال زیاد قبل از اینکه مرتبط با این یا آن دولت باشد ناشی از مسائل و چالشهای ساختاری است.
بخش قابل توجهی از رشد نقدینگی به نظام بانکی ایران باز میگردد. به همین خاطر است که از صدر تا ذیل مسوولان کشور بر ضرورت اصلاح نظام بانکی تاکید فراوان دارند. بسیاری از بانکها، از طریق شرکتهای زیرمجموعه خود وارد فعالیتهای سفتهبازانه میشوند.
بانکها بهجای تامین سرمایه مورد نیاز بنگاههای اقتصادی و کمک به تولید، به دلایلی برای جبران بدهیها یا پرداخت سود سپردهگذاران خود وارد بازارهای مختلف مانند ارز، سکه و مسکن میشوند. یعنی بانکها به عنوان تامینکنندگان اصلی نقدینگی بخش تولید با ورود به سفتهبازی جریان نقدینگی را به جای تولید به سمت و سوی دیگری هدایت میکنند. این امر نه فقط بر افزایش نقدینگی اثر دارد بلکه نوسانات شدید و نابسامانیهای قابل توجهی را در بازارهای مذکور موجب میشود. از این رو، نظارت بر عملکرد نظام بانکی و جلوگیری از انحراف آن از مسیر و وظیفه اصلیشان جزو ضرورتهای انکار ناپذیر سیاستگذاریهای پولی و بانکی است.
بدون شک مشکلات ساختاری دیگری نیز وجود دارد اما فارغ از این مسائل دو عامل تحریم و بیماری کرونا نیز به چالش نقدینگی در دو سال اخیر دامن زده است. پس از خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریمهای شدید علیه ایران، نه تنها درآمدهای حاصل از صادرات دولت به شدت کاهش یافت و حتی در مقاطعی درآمدهای نفتی به نزدیک صفر رسید، بلکه تولید و به دنبال آن رشد اقتصادی در داخل نیز راه منفی را در بر گرفت.
بدون شک اگر سیاست فشار حداکثری آمریکا و به دنبال آن کاهش شدید صادرات نفت و درآمدهای ارزی نبود ما شاهد رشد نقدینگی کمتری بودیم، زیرا در دورهای که برجام به نتیجه رسید و اقتصاد کشور در مسیر رشد قرار گرفت با رسیدن رشد اقتصادی از منفی ۱.۶ در سال ۱۳۹۴ به ۱۲.۵ درصد در سال ۱۳۹۵ ما شاهد کاهش رشد نقدینگی در این سال بودیم. اما، سال ۱۳۹۷ همزمان با شروه مجدد تحریمها و رسیدن رشد اقتصادی به منفی ۴.۹ درصد رشد نقدینگی ۱۰ درصد بیشتر میشود.
بنابراین میتوان گفت که بالاتر بودن حدود ۲ درصد سهم نقدینگی در ۸۷ ماهه دولتهای یازدهم و دوازدهم نسبت به دولتهای قبل ناشی از همین شرایط خاص تحریمی و جنگ اقتصادی از یک طرف و بیماری کرونا از طرف دیگر بوده است.
با همه این تفاسیر نباید از رفع موانع ساختاری و بهویژه اصلاح نظام بانکی غافل شد. هر دولتی که بر سر کار باشد باید در کنار کمک به افزایش رشد اقتصادی فکری به حال اصلاح ساختار بانکی کشور نیز بکند. در غیر این صورت رشد نقدینگی همواره به عنوان یکی از چالشهای اصلی کشور باقی خواهد ماند.
همزمان با افزایش صادرات نفت ایران طی دو ماه گذشته، تحلیلگران معتقدند در صورت لغو تحریمهای نفتی علیه کشور، بازار جهانی نفتکشها با پیامدهای چشمگیری روبهرو خواهد شد.
تعداد زیادی از کشتیهایی که در سالهای اخیر در حال دور زدن تحریمها و فروش غیررسمی نفت ایران بودهاند، باید برای اوراقشدن روانه گورستان کشتیهای خارج از رده شوند. بدین ترتیب شاهد رونق گرفتن بازار نفتکشها و کاهش بحران مازاد عرضه و رکود کنونی حاکم بر بازار خواهیم بود.
مؤسسه شیپ بروکر گیبسون، در آخرین گزارش هفتگی خود نوشته است: بایدن این نکته را در کارزار انتخاباتی خود روشن کرده است که تلاش میکند با ایران به تفاهم مجدد از طریق بازگشت به توافق هستهای برجام دست یابد. نمایندگان ایران و ایالات متحده، نخستین گامهای علنی برای مذاکره را در هفته گذشته برداشتند، البته شاهد مذاکره رودرروی دو کشور نبودیم، بلکه آنها در کنار اعضای باقیمانده برجام به گفتگو پرداختند.
کشورهای شرکتکننده در این نشست که در وین برگزار شد، اعلام کردند: گفتگوهای آنها سازنده بوده است و دور دوم مذاکرات در روز نهم آوریل انجام شد. براساس گزارش شیپ بروکر، هیچکدام از کشورهای حاضر در این مذاکرات انتظار ندارد که به توافق سریعی با تهران دست یابند. به نظر میرسد آنها به چند ماه زمان برای دستیابی به یک قرارداد جدید نیاز دارند.
ایران خواستار برداشتهشدن همه تحریمهایش از سوی ایالات متحده پیش از بازگشت به تعهدات برجامی خود است، اما امریکاییها معتقدند تهران باید بار دیگر به تعهداتش در چارچوب برجام یا همزمان با لغو تحریمها بازگردد.
نکته مهم این است که توافق احتمالی قدرتهای جهانی با ایران چه تأثیری بر بازار نفتکشها خواهد داشت؟
با لغو تحریمها، ایران نیاز به نفتکشهای بیشتری برای صادرات نفت خود خواهد داشت. البته ایران تعداد زیادی نفتکش دارد که اکثر آنها دارای محموله نفتی هستند، اما تا رسیدن به تعادل در این بخش به ماهها زمان نیاز خواهد بود.
موضوع دیگر مورد توجه، تانکرهایی هستند که متعلق به ایران نیستند، اما در سالهای اخیر در جابه جایی نفت ایران مشارکت داشتهاند. مؤسسه گیبسون اعلام کرده است که ۸درصد از تانکرهای بسیار بزرگ (VLCC) و ۵درصد ناوگان سوئزمکس دنیا در جابهجایی غیرقانونی نفت ایران در سالهای اخیر فعالیت داشتهاند. البته این اعداد با در نظرگرفتن نفتکشهای متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران محاسبه شدهاند.
به هر ترتیب با برداشتهشدن تحریمهای ایران، این نفتکشها نمیتوانند همچون گذشته با کرایههایی بالاتر از نرخهای بازار به جابهجایی محمولههای نفت این کشور بپردازند. همچنین به دلیل اینکه اکثر نفتکشها قدیمی یا خارج از رده هستند، تعداد زیادی از آنها روانه یاردهای اوراقکردن کشتیها خواهند شد. این اتفاق، خبری خوب برای سایر نفتکشهای دنیا خواهد بود.
تخمینزده میشود که ایران برای صادرات ۲ میلیون بشکه نفت در روز مشابه با میزان صادرات اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی، به ۲۵ تانکر بسیار بزرگ و ۲۰ نفتکش سوئز مکس نیاز خواهد داشت.
اگرچه شرکت ملی نفتکش ایران دارای ناوگان بزرگی از نفتکشهای بسیار بزرگ است، اما در عمل و به دلایل فنی این نفتکشها نمیتوانند در دوره پساتحریم همه نیازهای ایران را تأمین کنند.
در بخش دیگری از گزارش شیپ بروکر میخوانیم: در دوره پیشین لغو تحریمها، تخلیهشدن محولههای نفتکشهای شرکت ملی نفتکش ایران که عمدتاً با میعانات گازی پر شده بود، به ماهها زمان نیاز داشت. در عین حال، به دلیل اینکه دهها سفارش جدید دریافت شده بود، مدیران صنعت نفت این کشور وادار شدند تا قراردادهای زیادی با مالکان نفتکشها برای تحویل سفارشهای جدید امضا کنند.
۵ : عرضه ۲۰ هزار تن برنج در ماه رمضان
درستی، نائب رییس و نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف گفت: در ماه مبارک رمضان ۲۰ هزار تن برنج عرضه خواهد شد.
ابراهیم درستی گفت: زولبیا و بامیه به عنوان یکی از اقلام پر مصرف در ماه مبارک رمضان، امسال درجه یک آن هر کیلو با قیمت ۴۸ هزار تومان و درجه ۲ با قیمت ۳۸ هزار تومان توزیع میشود.
وی ادامه داد: حلیم ساده هر کیلوگرم ۴۱ هزار تومان، با مخلفات ۴۵ هزار تومان، آش شله قلمکار هر کیلو ۴۱ هزار تومان، با مخلفات ۴۵ هزار تومان، آش رشته ساده هر کیلوگرم ۴۰ هزار تومان، با مخلفات ۴۲ هزار تومان به فروش میرسد.
نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف در بخش دیگر صحبت هایش با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان ۲۰ هزار تن برنج در دو نوع عرضه خواهد شد، افزود: امسال برنج هندی هر کیلو به قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ و برنج تایلندی هر کیلو به قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان توزیع میشود.
نائب رییس و نماینده ویز صمت در اتاق اصناف همچنین به قیمت شکر و روغن اشاره کرد و گفت: برای کارخانههای قندریز نظیر آبنبات قیمت هر کیلوگرم شکر ۶ هزار و ۶۰۰ تومان است و شکر خانوار برای مصرف کننده نیز هر کیلو با قیمت ۸ هزار تومان و شکر مصرفی قنادها هر کیلو با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه میشود؛ روغن نیز با قیمت مصوب توزیع خواهد شد.
ابراهیم درستی خاطر نشان کرد: در ماه مبارک رمضان هر کیلوگرم گوشت قرمز منجد نیز با قیمت ۸۰ هزار تومان به فروش میرسد.
- محمد شجاعی
- کد خبر 30672
- بدون نظر
- پرینت