وی ادامه داد: در حال حاضر وزارت صمت در مقایسه با وزارت نفت در شرایط استراتژیکی است چون یکی از موتورهای پیشران است که میتواند به این وضعیت کمک کند و منجر به ارزآوری در کشور شود. اما زمانی که وزارتخانهای متصدی و وزیر ندارد، مسلما کارها در حوزه معاونتی و مدیری انجام میشود. به همین دلیل میتوان گفت وزارتخانه در یک بیانگیزگی به سر میبرد.
عضو اتاق بازرگانی توضیح داد: البته در برخی مواقع وزیری میرود و وزیر دیگر جایگزین آن میشود و به ثبات میرسد. اما اکنون سرپرستی وزارت صمت سر رشتهای از صادرات ندارد، هرچند در حوزههای دیگر مانند معدن تجربه بهتری دارد و ایشان در شرایطی سرپرست شدهاند که معدن اولویت ما نیست، به طوری که میتوانست بهترین گزینه برای معاونت معدن باشد. این وزارتخانه اسب چموشی است که افراد حرفهای از سوار بر آن میترسند و یکسری هم به هر طریقی که شده میخواهند سوار بر آن باشند.
شریعتی با اشاره به وضعیت صادرات کشور گفت: وضعیت صادرات ما چند جانبه است، زیرا بحث تحریم که از گذشته وجود داشته و خیلی تفاوت نسبت به گذشته ندارد. از سویی هم مشکلات ما در حوزه صادرات بیشتر مربوط به کرونا است که دامنگیر دنیا بوده، البته بحث دیپلماسی و باز بودن مرزها و امکان ارسال کالا و… که همواره وجود داشته است.
عضو اتاق بازرگانی خاطر نشان کرد: در مجموع صادرات ما تغییر چشمگیری نداشته است، البته کمی کاهش وجود دارد که آن نیز مربوط به کل دنیا است. اگر میخواهیم بهبودی در شرایط صادرات داشته باشیم، نیازمند برنامهریزی، تمرکز و هماهنگی با بانک مرکزی است که میتواند منجر به حل مشکلات صادرکنندگان شود. متاسفانه ما شاهد این مساله نیستیم، زیرا وزارت صمت که عهدهدار تجارت و صادرات این مملکت است خود در هالهای از غبار بیخبری قرار دارد.
شریعتی افزود: اکنون این بیبرنامگی بر کاهش صادرات دامن زده است، زمانی ما وزیری داریم که موافق با صادرات نیست که تلکیف مشخصی است، اما افرادی که در این بدنه قرار دارند تکلیف خود را نمیدانند. نقش وزیر انسجام است زمانی که انسجام وجود نداشته باشد نمیتوان کاری پیش برد. این شرایط باعث شده برای نمونه تجارت ما با عراق نسبت به سال گذشته ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.