[ad_1]
به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران جواد
نوفرستی، ادامه داد: در سناریوی نخست، الزام به استفاده از کارت سوخت شخصی و حذف
کارت جایگاه حتی با نرخ فعلی یا جدید و بدون سهمیهبندی
مدنظر قرار گرفته که در این صورت با بنزین تکنرخی روبهرو خواهیم بود. در
سناریوی دوم، احیای کارت سوخت به شیوه سابق و در قالب سهمیهبندی
و سیستم دونرخی اجرائی خواهد شد. در این صورت، نرخ پایه بین هزار تا نهایت هزارو
۳۰۰ تومان و نرخ دوم بین دوهزار تا نهایت دوهزارو ۵۰۰ تومان در نظر گرفته میشود.
وی در پاسخ به این پرسش که موعد اجرائیشدن این
تصمیم چه زمانی است، پاسخ داد: این تصمیم بهزودی عملیاتی خواهد شد و در دیرترین حالت،
اول خردادماه اجرائی میشود.
به گفته نوفرستی، به احتمال قوی، سهمیه هر
خودرو ۶۰ لیتر در نظر گرفته شود، اما هنوز رقم آن نهایی نشده است.
این کارشناس انرژی با اشاره به پیامدهای این
تصمیم دولت گفت: یک، احیای کارت سوخت یعنی سامانه نظارتی، یعنی کاهش قابلتوجه
قاچاق حداقل ۱۰ میلیون لیتر در روز و فرصت درآمد صادراتی برای دولت. دو، با این
اقدام صنعت CNG دوباره
توسعه خواهد یافت و سهم گاز در سبد سوخت حملونقل افزایش مییابد. این اقدام، کمک
مجدد به کاهش مصرف بنزین و جایگزینی با گاز از ۲۱،۲۲ میلیون مترمکعب روزانه فعلی به بالای ۳۰ م م م در روز
خواهد بود. این اقدام به معنای آن است که فرصت صادراتی بیشتری برای بنزین در
اختیار دولت برای جبران بخشی از کاهش درآمد نفتی قرار خواهد گرفت که کمک به کاهش
آلودگی هوا خواهد کرد. سوم، این اقدام کمک به کاهش کسری بودجه دولت خواهد بود که
خود، مهمترین عامل تورمزاست.
به گفته او، همه مسئولیم که به فرایند تصمیمگیری
کشور کمک کنیم، زیرا دولت در اتخاذ تصمیمات بزرگ و مؤثر، مردد است و مجلس هم با
توجه به آنکه نگران انتخابات اسفندماه است، احتمالا مشکلاتی را بر سر تصمیمگیری
برای «بنزین» ایجاد کند.
[ad_2]
Source link
- پایگاه خبری بازرگانان ایران
- کد خبر 12499
- بدون نظر
- پرینت