پیامدهای شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نگرانیها در مورد کشتیرانی در منطقه خلیجفارس را افزایش داده است.
شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نگرانیهای امنیتی در مورد کشتیرانی در منطقه خلیجفارس را افزایش داده و کشورهای واقع در این منطقه با نگرانی در انتظار نحوه واکنش ایران به ترور این سردار پرآوازه هستند.
انگلیس اعلام کرده که به دلیل بالا گرفتن تهدیدات ناشی از شهادت سردار سلیمانی، نیروی دریایی این کشور کشتیهای تجاری انگلیسی عازم تنگه هرمز را همراهی خواهد کرد.
حتی قبل از ترور سردار سلیمانی، ایران بارها تهدید کرده بود که اگر قادر به صادرات نفت خود نباشد، ممکن است مانع از صادرات نفت و پتروشیمی از طریق تنگه هرمز شود.
جان تامسون، از موسسه شرکت امنیتی آمبری انگلیس در این باره گفت، حتی قبل از ترور روز جمعه، ما شاهد «افزایش استعلامات صاحبان تانکرها» بودیم که «نگران تغییر تهدیدات بودند… هر روز تعداد بیشتری از کشتیداران برای رفتن به خلیجفارس از مشاوران امنیتی غیرمسلح بر روی عرشه خود استفاده میکنند.»
روز یکشنبه، در نخستین روز معاملات پس از شهادت فرمانده نیروی قدس سپاه در بغداد، بازارهای بورس منطقه خلیجفارس در واکنش به افزایش نگرانی ها، شاهد کاهش شاخصها بودند.
شاخص بورس کویت بیشترین کاهش را داشت و در پایان معاملات افت ۴ درصدی را تجربه کرد. شاخص تداول در بورس عربستان نیز کار خود را با ۲.۴ درصد افت به پایان برد. ارزش سهام شرکت آرامکو نیز که نخستین محک جدی خود را پس از عرضه عمومی در بورس شاهد بود، افت ۱.۷ درصدی را تجربه کرد و به پایینترین رقم از زمان عرضه سهامش رسید.
به گفته یک کارشناس حملونقل دریایی، در پاسخ به افزایش ریسکهای ژئوپلتیک شرکتهای بیمه احتمالا از امروز نرخ تعرفههای بیمهای را برای منطقه خلیجفارس بالاتر خواهند برد.
نیل رابرتس، رئیس بخش بیمه دریایی اتحادیه بازار لویدز گفت” «انتظار میرود» کمیته مشترک جنگ طی دو هفته آینده نشست اضطراریای را برگزار نماید. کمیته مشترک جنگ معمولا به صورت سه ماهه نشست برگزار میکند و ریسکهای متوجه کشتیرانی بینالمللی در سراسر جهان را مورد ارزیابی قرار میدهد. این کمیته در ماه میو به دنبال برخی حملات به تانکرها منطقه خلیجفارس را منطقه «با ریسک بالا برای شرکتهای بیمه دریایی» اعلام کرده بود.
رابرتس افزود: «برای کاهش ریسک اسکورتهای نیروی دریایی انگلیس افزایش خواهد یافت، اما از آنجایی که این خدمات تنها برای کشتیهای انگلیسی ارائه میشود، شرکتهای بیمه میزان آسیبپذیری کشتیهای سایر کشورها را نیز مورد ارزیابی قرار خواهند داد.»
گری نورثوود، کاپیتان سابق نیروی دریایی انگلیس که هم اکنون ریاست شرکت امنیتی امای اس تی را بر عهده دارد گفت، ویژگی نامتقارن احتمالی پاسخ ایران بدان معناست که کشتی داران نه تنها باید اقدامات احتیاطی را در پیش بگیرند بلکه باید آماده شرایط غیرقابل پیشبینی باشند.
در امارات، که قطب تجارت و گردشگری منطقه به شمار میرود، نگرانیها از تبعات اقتصادی اقدام تلافی جویانه ایران بالا گرفته است. هشدارهای رسانههای غربی در مورد امنیت کشورهای منطقه که پذیرای جمعیت غیربومی زیادی هستند موجب شده تا شبکههای اجتماعی و حتی مدارس گوش بزنگ وقوع حوادث احتمالی باشند.
دیروز سفارت امریکا در عربستان به اتباع امریکایی و به ویژه کسانی که در استانهای نفت خیز شرقی در نزدیکی یمن حضور دارند در مورد افزایش ریسک حملات موشکی و پهپادی هشدار داد.
منبع: تسنیم
- محمد شجاعی
- کد خبر 15555
- بدون نظر
- پرینت