رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تاکید کرد که تهران آماده همکاری با کرواسی برای تامین محصولات حلال کشورهای منطقه است.
به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری بازرگانان ایران از اتاق بازرگانی ایران، در اولین کنفرانس تجارت حلال ایران و کرواسی تاکید شد پرواز مستقیم بین ایران و برخی از کشورهای جنوب شرق اروپا ایجاد شود تا سرعت دسترسی به بازارهای بینالمللی افزایش یابد و هزینه حملونقل کاهش یابد.
این کنفرانس به طور رسمی با سخنرانی روسای گروه دوستی پارلمانی ایران و کرواسی، رئیس اتاق ایران، معاون سفیر کرواسی در ایران مدیران ارشد اتاق ایران و موسسه جهانی حلال و رئیس مرکز حلال کرواسی افتتاح شد.
در این کنفرانس سه روزه، تعدادی از تجار فعال در بخش تولید و توزیع محصولات و خدمات حلال در کرواسی و منطقه جنوب شرق اروپا و تشکلهای حوزه صنایع غذایی و فعالان اقتصادی ایران حضور داشتند.
در ابتدای این نشست غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و هیاتمدیره ایکریک درباره این کنفرانس گفت: برای من باعث خرسندی است که کشورهای حوزه جنوب شرق اروپا و کرواسی در این کنفرانس حضور داشته باشند. امیدوارم این سفر بتواند برای بهبود روابط ایران با جنوب شرق اروپا موثر واقع شود.
شافعی درباره ایکریک(مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی) گفت: ایکریک مسئول هماهنگی این رویداد است؛ این کنفرانس به دنبال امضای تفاهمنامه مرکز تحقیقات اسلامی با مرکز حلال کرواسی شکل گرفته است. ایکریک یک سازمان بینالمللی است که با توافق میان اتاق ایران و اتاق بازرگانی کشورهای اسلامی تشکیل شده است. از سال ۲۰۰۵ در ایران ایکریک شروع به فعالیت کرده؛ هدف از تشکیل این مرکز ایجاد نهاد تحقیقاتی و علمی برای بهبود تجارت میان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی است که پروژه حلال از جمله فعالیتهای این مرکز است.
رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در ارتباط با صنعت غذایی حلال، ایران جز برترین کشورهای تولید کننده در میان کشورهای اسلامی است. غذای حلال یکی از صنایع پررونق جهان در سالهای گذشته بوده و پیشبینی شده تا سال ۲۰۲۷ ارزش بازار آن به رقمی حدود یک تریلیون دلار برسد. در ۲۰۲۰ ایران ششمین کشور تولید کننده غذای حلال در میان ۷۳ کشور مسلمان و غیر مسلمان بوده است. در واقع در ایران غذای غیرحلال تولید نمیشود و دستگاههای نظارتی در تولید مواد غذایی، علاوه بر کنترل کیفیت و استاندارد مربوطه، بر حلیت هم تاکید دارند.
وی تاکید کرد: درآمدهای حاصل از صادرات مواد غذایی و نقش غیرقابل انکار صنایع غذایی در اشتغالزایی موجب شده، تا این صنعت به عنوان یکی از صنایع مهم در رشد اقتصادی کشورها، مورد توجه جدی قرار گیرد. در حال حاضر، صنایع غذایی در ایران پس از صنایع پالایشگاهی و صنایع شیمیایی، سومین صنعت تولیدی کشور است. با توجه به ظرفیتها و توانمندیهای ایران میتوان با برنامهریزی دقیق و سرمایهگذاریهای لازم، و با رعایت محدودیتهای منابع به توسعه صادرات محصولات غذایی به کشورهای مختلف جهان، ازجمله حوزه جنوب شرق اروپا مبادرت کرد.
رئیس اتاق ایران تصریح کرد: در بین گروههای کالایی مختلف محصولات غذایی و کشاورزی، بیشترین صادرات ایران متمرکز بر میوه و آجیل با سهم ۴۵ درصد، سبزیجات با سهم ۱۳ درصد، محصولات کنسرو شده با سهم ۱۰ درصد، محصولات لبنی، عسل و تخم مرخ با سهم ۵,۸ درصد که بیش از ۷۵ درصد محصولات غذایی را به خود اختصاص میدهد، است.
شافعی در ادامه گفت: ایران تولید کننده اکثر محصولات غذایی مصرفی در داخل است ولی برای تنظیم مصرف داخل اقلامی را از خارج کشور تامین میکند که به موجب حساسیت بر حلیت علاوه بر مدارک مرسوم برای ورود کالا، مجوزهایی هم برای اثبات حلال بودن مواد اولیه به کار رفته در فرآیند تولید و بستهبندی از آن دریافت میشود. براساس دستورالعمل واردات مواد غذایی و آشامیدنی باید اقلام غذایی و نوشیدنی دارای گواهی حلال برای ورود به ایران باشند؛ از جمله انواع ژلاتین خوراکی و هر خوراکی که در آن ژلاتین به کار رفته باشد.
رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در ارتباط با واردات انواع گوشت محدودیتهای زیادی وجود دارد. ایران واردات گوشت را از کشورهای مشخصی انجام میدهد که همه آنها تحت نظارت و بازرسی سازمان دامپزشکی در وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و عالم دینی بر فرآیند ذبح دام و فرآیند بستهبندی در کشورهای مبدا نظارت میکند. حتی در مورد فرآورده های گوشتی نیز این حساسیت ها در واردات وجود دارد. حتما باید مجوزهای مربوطه از نظر منشا حیوانی و نحوه ذبح مشخص شود. اهمیت غذای حلال تنها در بعد مصرفی ان نیست، بلکه از نظر سلامتی مورد توجه کشورهای غیرمسلمان نیز است. اهمیت سلامت غذایی می تواند بر توسعه مناسبات سیاسی کشورها اثر بگذارد.
رئیس اتاق ایران گفت: کشورهای جنوب شرق اروپا با جمعیتی حدود ۴۸ میلیون نفر، در بخش کشاورزی نیاز به واردات از کشورهای دیگر دارند؛ به عنوان مثال کشورهایی نظیر مقدونیه صربستان، بوسنی و هرزگویین بخشی از مصرف خود را کشورهای همسایه خود تامین میکنند. ایران هم به عنوان کشوری با توجه به تنوع غذایی بالا میتواند در تامین مواد غذایی این کشورها همکاریهایی داشته باشد و در مقابل کالاهای تولیدی و ماشینآلات وارد کند.
وی ادامه داد: علاوه بر صنعت غذایی، در زمینه مراودات فرهنگی و گردشگری با کشورهای جنوب شرق اروپا با توجه به جمعیت غالب مسلمان در ایران، ایران محل مناسبی برای گردشگری حلال است. براساس آخرین گزارشها ایران در میان کشورهای جهان، دهمین کشور و در میان کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا اولین مقصد انتخابی مسلمانان است. قبلا پروازهای مستقیم از ایران به کشورهای جنوب شرق اروپا وجود داشت ولی در حال حاضر پرواز مستقیم وجود ندارد که در صورت افزایش مراودات تجاری می توان این مسئله را در آینده حلال کرد.
شافعی تاکید کرد: ایران همواره روابط سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نزدیکی با کشورهای حوزه جنوب شرق اروپا داشته اما متاسفانه سطح روابط اقتصادی ایران با این کشورها در حد مطلوبی قراد ندارد. درحوزه صنایع غذایی حلال کشورهای جنوب شرقی میتوانند از ظرفیت ایران در این صنعت استفاده کنند و ایران هم در جبران کسری مواد غذایی خود از جمله غلات و گوشت با این کشورها تبادل کالا داشته باشد. امیدواریم با افزایش تعاملات تجاری میان ایران و کشورهای جنوب شرق اروپا شاهد وضعیت مطلوب تری در آینده باشیم.