در نه ماه ابتدایی سال جاری حدود ۷۰ هزار واحد مسکونی در تهران معامله شده است.این عدد نسبت به بازه ی زمانی مشابه سال گذشته حدود ۴۲٫۹ درصد رشد داشته است.هرچند که تعداد معاملات انجام شده در مقایسه با سال ۹۷ هنوز هم عدد کم تری را نشان میدهد.
۲٫۵برابر شدن حجم معاملات امسال نسبت به سال گذشته
تعداد معاملات بازار مسکن تهران در نه ماه اول سال جاری نسبت به بازه زمانی مشابه در سال قبل حدود ۴۲٫۹ درصد رشد داشته است. بنابر گزارش بانک مرکزیدر بهار ،تابستان و پاییز سال جاری حدود ۷۰ هزار معامله در بازار مسکن تهران انجام شده است. این بانک متوسط قیمت متراژ هر واحد مسکونی در تهران را در بازه ۹ ماهه حدود ۲۲ میلیون تومان برآورد کرده است ، با توجه به اینکه متوسط متراژ واحدهای معامله شده ۸۰ متر عنوان می شود می توان گفت حجم نقدینگی ورودی به بازار مسکن از اول سال تا پایان آذر ماه حدود ۱۲۵ هزار میلیار تومان بوده است.حجم پول وارد شده به این بازار در سال نه ماهه اول سال حدود نسبت به نه ماهه ی اول ۹۸ حدود ۲٫۵ برار شده است.
رکورد تعداد معاملات سال ۹۷ شکسته نشده
بازار مسکن تهران در سال ۹۹ نسبت به سال گذشته خود بازار داغ تری را تجربه کرده است.اما چنانچه بازار این بخش را با سال ۹۷ در قیاس قرار دهیم ،سال ۹۷ از نظر تعداد معاملات رکورد دار است.در سال ۹۷ نزدیک به ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران معامله شده است ،اما با توجه به معامله ۴۹ هزار واحد مسکونی در سال ۹۸ حاکی از رکود نسبی بازار مسکن تهران در سال گذشته بوده است.
۵ : منابع جدید ۳۰۰ هزار میلیاردی بودجه ۱۴۰۰ در تلفیق از کجا آمد؟
لایحه بودجه ۱۴۰۰ از اوایل دی ماه به کمیسیون تلفیق رفت تا بعد از تایید کلیات این لایحه در کمیسیون تغییرات لازم در آن اعمال شود. بسیاری از نمایندگان مجلس معتقد بودند که اصلاحات ساختاری از جمله تغییر در مالیاتها و کاهش وابستگی به نفت در در لایحه دولت اعمال نشده و کمیسیون تلفیق بودجه باید این تغییرات را اعمال کند.
در همین خصوص سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: دولت منابع درآمدی را در بودجه سال آینده ۴۹۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بود که ما بعد از بررسی و شفافسازی به مبلغ ۷۹۹ هزار میلیارد تومان رسیدیم.
وی با بیان اینکه ۲۹۹ هزار میلیارد تومان افزایش منابع درآمدی در لایحه بودجه ایجاد شده است، اظهار کرد: کمیسیون تلفیق بودجه با شفاف سازی منابع درآمدی دولت توانست این مبلغ را استخراج کند، به طور مثال ۱۲۵ هزار میلیارد تومان ذکر شده در بودجه ۱۴۰۰ در هیچ ردیفی نیامده بود. همچنین سهم ۵ درصدی دولت از ارزش افزوده از ۶۶ هزار میلیارد تومان به ۸۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان، یک درصد سهم بهداشت از ۱۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به ۱۷ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان و سهم ورزش هم از هزار و ۴۳۰ میلیارد تومان به هزار و ۵۸۹ میلیارد تومان افزایش یافت.
درآمد مالیات ارزش افزوده رشد کرد؛ افزاییش ۲۰ هزار میلیارد تومانی عوارض گمرکی
در قسمت درآمدها پیش بینی می شد که تغییرات مهمی در حوزه مالیاتهای مستقیم و غیر مستقیم از جمله ارزش افزوده اعمال شود. همانطور که اشاره شد کمیسیون تلفیق، به رقم ۶۶ هزار میلیارد تومانی که دولت برای مالیات ارزش افزوده لحاظ کرده بود ۲۲ هزار میلیارد تومان اضافه کرد و این رقم به ۸۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
رقم دیگر در این دسته از درآمدهای دولت، مربوط به عوارض واردات است؛ کمیسیون تلفیق، پیشبینی درآمدی دولت در این بخش را از ۵/ ۱۴ هزار میلیارد تومان با ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش به ۳۴هزار میلیارد تومان رساند.
یکی دیگر از مصوبات جنجالی کمیسیون تلفیق مجوز ورود خودروهای کارکرده مناطق آزاد به سرزمین اصلی بود که بر این اساس یک درآمد ۱۷ هزار میلیارد تومانی نیز از این محل پیش بینی شده است.
به این ترتیب، مالیات مستغلات ۲۱۰۰ میلیارد افزایش یافت، مالیات خانه های خالی از ۲۰۰ به ۲۰۰۰ میلیارد تغییر کرد، حقوق ورودی ۲۰ هزار میلیارد رشد، حقوق ورودی خودرو ۲۳۰۰ میلیارد تومان افزایش، حقوق ورودی گوشیهای تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار ۲۵۰۰ میلیارد تومان افزوده شدند. همچنین مالیات سیگار نیز با رشد ۴۲۰۰ میلیارد تومانی از ۲۷۰۰ به ۷۰۰۰ میلیارد تومان تغییر کرده است.
در قسمت سایر درآمدها، بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن از ۲ هزار میلیارد تومان به ۱۰ هزار میلیارد تومان تغییر کرده است. همچنین درآمدهای متفرقه از ۳۰۰۰ میلیارد به ۸۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت. در نهایت اینکه ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد جدید نیز برای دعاوی مطروحه وزارت دفاع در محاکم بین المللی لحاظ شده است.
درآمدهای نفتی چه تغییری کرد؟
بر اساس پیشبینی لایحه بودجه در سال ۱۴۰۰ دولت میتواند از محل صادرات نفت، ۱۵۳ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد اما کمیسیون تلفیق این درآمد را به ۱۶۷ هزار میلیارد تومان تغییر داد. کمیسیون تلفیق با حذف نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان، نرخ ارز در بودجه را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تعیین کرد. به این ترتیب با وجود کاهش سقف فروش نفت در بودجه نسبت به لایحه دولت به ۱٫۵ میلیون بشکه در روز، درآمد دولت از این محل حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان رشد کرده است.
از سوی دیگر دولت در لایحه پیشبینی کرده بود که از محل صادرات گاز در سال ۱۴۰۰، حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد. اما سقف درآمد دولت از این محل در کمیسیون تلفیق با ۷/ ۱۷ هزار میلیارد تومان افزایش و به رقم ۵۵ هزار میلیارد تومان رسید.
در یک جمع بندی میتوان گفت، درآمد فروش خالص نفت ۱۴ هزار میلیارد تومان افزایش و درامد حاصل از صادرات گاز رشد ۱۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی داشته است. از سوی دیگر ۹۰ هزار میلیارد تومان حاصل از فروش سهام به عنوان واگذاری دارایی سرمایهای لحاظ شده و در نهایت اینکه ۲۰۰۰ میلیارد تومان هم از محل تهاتر اراضی و املاک با سازمانهای زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی لحاظ شده است.
گفتنی است، کل درامد حاصل از افزایش تسعیر نرخ ارز حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که این رقم به تبصره ۱۴ و جدول هدفمندی یارانهها منتقل خواهد شد.
اوراق فروشی در سال ۱۴۰۰ افزایش، اما برداشت از صندوق توسعه محدود شد
در بخش واگذاری داراییهای مالی، طبق مصوبه کمیسیون تلفیق دولت در سال آینده میتواند از محل انتشار اوراق اسلامی، ۱۴۶ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند. کمیسیون تلفیق، ردیف مجزایی را که دولت برای درآمدهای حاصل از انتشار و فروش اوراق سلف نفتی درنظر گرفته بود، حذف کرده است. بر این اساس درآمد حاصل از ردیف فروش اوراق سلف نفتی را که ۷۰ هزار میلیارد تومان پیشبینی شده بود، به جدول اوراق مالی اسلامی اضافه شد.
همچنین دولت پیشبینی کرده بود که در سال ۱۴۰۰، حدود ۵/ ۷۵ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برداشت کند؛ اما کمیسیون تلفیق آن را به ۳۰ هزار میلیارد تومان کاهش داد.
در نهایت اینکه، برای واگذاری باقی مانده سهام دولت در بانکها منابع ۱۰۰ میلیارد تومانی لحاظ شده بود که این رقم در کمیسیون تلفیق ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. از سوی دیگر برای تسویه بدهی دولت با اشخاص حقیقی و نهادهای عمومی از طریق تهاتر بدهی آن اشخاص با بانکها منابع ۳۵ هزار میلیارد تومانی لحاظ شده که در ردیف مربوط به خود هزینه خواهد شد.