۱ : ویژه / ۳ مانع مهم تحریمی برداشته شد
آمریکا در اقدامی بی سابقه؛ موضع قبلی خود را در لزوم باقی ماندن تحریم های موشکی، حقوق بشری و تروریستی تعدیل کرده است.
دور پنجم مذاکرات با حضور هیات های ایران و طرف های مقابل به ریاست انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با شرایطی جدیدی در حال برگزاری است.
اسپوتنیک در این باره نوشت، باوجود نزدیک شدن دیدگاه دو طرف به یکدیگر بعد از چهار دور مذاکره، هنوز برخی اختلافات در دور پنجم برقرار است. به گفته کارشناسان، اختلافات اصلی در مذاکرات وین بر سر این است که کدام تحریم های آمریکا باید رفع شوند، ایران باید چه گامهایی برای بازگشت به تعهدات برجامی بردارد و همچنین ترتیبات زمانی اقدامات متقابل آمریکا و ایران چگونه باید باشد.
آمریکا در دوره های گذشته بر لزوم باقی ماندن تحریم های مربوط به تروریسم، حقوق بشر و برنامه موشکی ایران پافشاری میکرد، اما در دور چهارم مذاکرات منعطف شده و موافقت کرده است که تحریم های وضع شده علیه شبکه نفتی و بانک مرکزی ایران را که پیشتر در ذیل «کاتسا» تحریم شده بودند به تعلیق درآورد.
بر اساس این گزارش، اقدام دولت ترامپ در گنجاندن این تحریم ها ذیل قانون کاتسا باعث شده که برداشته شدن این تحریمها از جمله اختیارات کنگره باشد و رییس جمهوری آمریکا فقط بتواند آنها را حداکثر به مدت ۶ ماه و با امکان تمدید به حال تعلیق درآورد. علاوه بر این، دولت آمریکا با رفع ۷۰۰ تحریم از ۱۵۰۰ تحریم وضعشده علیه ایران موافقت کرده اما حاضر به برداشتن برخی تحریم ها نیست و برداشته شدن همه تحریم ها را مشروط به مذاکره درباره همه پروندههای فیمابین میداند.
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در کمیسیون مشترک برجام درباره احتمال آغاز دور جدید مذاکرات احیای توافق هسته ای با ایران در صفحه توییتر خود نوشت: «دور پنجم مذاکرات وین در زمینه برجام برقرار است. فعلا هیچ برنامهای برای دور ششم وجود ندارد. مذاکرهکنندگان با این استنباط پیش میروند که دور فعلی باید دور آخر مذاکرات باشد».
۲ : جزییات جدید از آزادسازی منابع پولی ایران در ترکیه
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه اظهار داشت: طبق آماری که گمرک ایران ارائه داده، در سه ماهه امسال در کل با رشد صادرات در همه حوزهها مواجه بودیم. این رشد در تجارت با ترکیه نیز اتفاق افتاده است، باید توجه داشت که تغییر سیاستهای ارزی و برگشت ارز در این موضوع بسیار تاثیرگذار بود.
مهرداد سعادت در مورد دلایل افزایش مراوادات تجاری ایران و ترکیه اظهار کرد: همانطور که پیش از گفتیم که اگر اخلاقیات و یک سری از مسائل بین ایران و ترکیه رعایت شود حجم تجارت دو کشور بیشتر خواهد شد که این اتفاق درحال رخ دادن است. مذاکرات وین که در راستای برداشته شدن تحریمها بوده نیز در این موضوع بیتاثیر نبوده است. ترکها نیز منتظر هستند که سرنوشت تحریمها مشخص شود.
وی افزود: ارتباط بین تجار دو کشور کم کم در حال بازگشت به جایگاه اصلی خود است. امیدواریم که به زودی این اتفاق محقق شود و نتیجه مذاکرات وین تاثیر خود را در تجارت بین ایران و ترکیه ببینیم.
سعادت اضافه کرد: تلاشهای اتاق مشترک و تجار دو کشور و ارتباطاتی که از این طریق برقرار شده و همچنین کمیسیون مشترکی که در ماه گذشته بین ایران و ترکیه برگزار شد بیتاثیر نبوده است. علاوه بر این تغییر سیاستهای ارزی کشور طی ماههای گذشته هم در افزایش تجارت اثر داشته است. مجموع اینها نشان میدهد که تجارت ایران با ترکیه در حال رشد است و امیدواریم بتوانیم به میزان قبل از تحریمها برسیم.
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: طبق آماری که گمرک ایران ارائه داده، در سه ماهه امسال در کل با رشد صادرات در همه حوزهها مواجه بودیم، این رشد در تجارت با ترکیه نیز اتفاق افتاده است. باید توجه داشت که تغییر سیاستهای ارزی و برگشت ارز در این موضوع بسیار تاثیرگذار بود. در مدت مشابه سال گذشته ما مشکلات رفع تعهدات ارزی را داشتیم که بسیار در مشکلات تاثیر داشتند. امسال با شفافتر شدن سیاستهای ارزی، صادرکنندگان هم توانستند برای خود یک نقشه راه برای سال ۱۴۰۰ تعیین کنند و به تبع آن تا حد زیادی این مسائل حل شده است.
وی خاطرنشان کرد: راه نجات کشور ما توسعه صادرات است، ما در کشور برای مسائل اقتصادی هیچ راه چاره دیگری نداریم مگر اینکه صادرات را توسعه دهیم و بتوانیم از ظرفیتهای خالی کشور استفاده کنیم. با امید اینکه هرچه زودتر تحریمها برداشته شوند و ما به اهداف خود در بازارهای صادراتی که سالیان سال برای آن زحمت کشیدیم برسیم. ما مشتریان خوبی در جهان داریم اما شرایط سخت شده است اگر این شرایط به حالت اولیه خود برگردد این توانمندی در بخش خصوصی وجود دارد که وظایف خود را انجام نمیدهد.
سعادت در پاسخ به سوالی در مورد منابع پولی ایران در ترکیه و واردات کالا از محل این منابع گفت: این مسائل وابسته به موضوع رفع تحریمها است، اگر تحریمها برداشته شوند این منابع به داخل کشور بازمیگردند و نیازی به واردات کالا در برابر این پول نیست. ما بیشتر به دنبال آزاد شدن منابع هستیم تا در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد که هرجا لازم است صرف کند. اما اینکه در مقابل پولهای خود در خارج از کشور و به خصوص ترکیه واردات مواد اولیه انجام دهیم خواسته ما نیست و بیشتر مایل هستیم و به نفع کشور است که منابع به صورت کامل برگردد و در اختیار خودمان باشد.
۳ : توضیحات مهم رییس کل گمرک درباره واردات ماینر
رئیس کل گمرک ایران گفت: امکان واردات ماینرها از مبادی رسمی کشور وجود ندارد و قطعات ماینر در داخل کشور سر هم میشود.
میراشرفی، رئیس کل گمرک در خصوص واردات ماینرها به کشور در گفتگویی با صدا و سیما گفت: واردات انواع استخراج کننده ارزهای دیجیتال به کشور ممنوع است؛ کالایی تحت عنوان ماینر در ردیف تعرفه های اچ اس نداریم و HS کدی هم برای آن تعریف نشده است.
وی در ادامه افزود: ممکن است سخت افزارهای کامپیوتری با مجوزهای قانونی ثبت سفارش شوند و کد رهگیری بگیرند و سپس در داخل کشور سر هم شوند اما هیچ دستگاهی برا استخراج رمز ارزها از مبادی رسمی به کشور وارد نشده است.
۴ : قابلیت حیاتی رمز ارزاها از نظر دژپسند
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه گفته میشود که ایران توانسته است با رمزارزها تحریمها را دور بزند ، گفت: باید استخراج غیر مجاز آنها مقابله کرد و برای آنکه بتوانیم جایگاه مناسبی در اقتصاد بین الملل پیدا کنیم باید به سمت اقتصاد هوشمند حرکت کنیم.
فرهاد دژپسند در مراسم رونمایی از طرح محیط آزمون تنظیم گری (سندباکس) بازار سرمایه و طرح مرکز تعالی اقتصاد هوشمند و تحول دیجیتال شریف، اظهار کرد: در زمینه اقتصاد هوشمند تعدادی پروژه تعریف شده بودند که باید به اجرا درمی آمدند. طی دو و نیم سال گذشته اقدامات مهمی طراحی شد و هم اجرا شد که بخشی از آنها به دلیل شرایط متناسب با برنامهها پیش نرفت و در این زمینه، انحراف ناشی از مدیریت خیلی کم بود.
وی با بیان اینکه عوامل جهش و توسعه را نشناختیم یا نتوانستیم در صورت شناخت از آنها استفاده کنیم، گفت: هنوز داریم درباره دولت الکترونیک صحبت میکنیم و عقب هستیم بلکه اکنون باید درباره دولت هوشمند صحبت میکردیم. اگر تجارت الکترونیک را به تجارت موبایل و هوشمند تبدیل میکردیم، میتوانستیم با وجود موانع تحریمی گامهای موثری برداریم. در دو سال اخیر سهم تجارت الکترونیک نسبت به تولید ناخالص داخلی ۲.۴ برابر شده است.
وی ادامه داد: با تکیه بر فناوریها میتوان تحریمها را دور زد. رمزارزها قابلیت دور زدن تحریمها دارند اما باید استخراجهای غیرمجاز و غیرقانونی مقابله کرد. به این سمت برویم که سریعتر خودمان را با اجزای اقتصاد هوشمند منطبق کنیم. بازار سرمایه کشورمان از لحاظ بکارگیری فناوریها بالاترین رتبه در دنیا را دارد.
وزیر اقتصاد گفت: اگر میخواهیم در اقتصاد بین الملل جایگاه مناسبی پیدا کنیم باید به سمت اقتصاد هوشمند حرکت کنیم. قانون پایانههای فروشگاهی باید تا پایان سال اجرا شود و اقتصاد هوشمند نباید با تغییر وزیر فراموش شود.
۵ : چانهزنی برای عضویت در WTO و ورود به بازارهای صادراتی
چانهزنیها و گفتوگوهای سخت میان مردان و زنان مذاکرهکننده برجام در وین در حالی ادامه دارد که به باور فعالان اقتصادی، جای کارشناسان خبره اقتصادی در تیم مذاکرهکننده ایرانی خالی است. کارآفرینان معتقدند که در این دور از مذاکرات، باید در کنار رفع چالشهای سیاسی، روی برخی مطالبات اقتصادی از طرفهای خارجی نیز تمرکز جدی داشت.
به گفته رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، در توافق برجام که طی سال ۲۰۱۶ میان ایران و پنج کشور طرف مذاکره به امضا رسید، بر پذیرش ایران در سازمانها و نهادهای بینالمللی تصریح شده بود که با خروج ایالات متحده آمریکا از این توافق در دولت دونالد ترامپ، فرصتی برای الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی و سایر اتحادیههای منطقهای و بینالمللی پیش نیامد.
پدیدار معتقد است که در توافق معلق شده برجام، رفع هرگونه محدودیتها برای عضویت ایران در نهادها و اتحادیههای منطقهای و بینالمللی گنجانده شده، بنابراین با احیای دوباره این توافق بینالمللی، مسیر الحاق ایران به این سازمانها هموار خواهد شد.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه، در مذاکرات پیشرو در وین، میتوان درخواست عضویت ایران در سازمان جهانی تجارت بار دیگر از سوی تیم مذاکرهکننده ایرانی مطرح شود، افزود: عضویت در WTO نیاز به پیش نیازهایی دارد که باید دولت در ایران آن را فراهم کند و در صورت تطبیق با مقررات WTO میتوانیم به عضویت این سازمان جهانی در بیاییم. اگرچه به دلیل تغییرات پی در پی در تعرفههای مبادلاتی تاکنون نتوانستهایم عضویت در سازمان تجارت جهانی را تجربه کنیم.
سهمخواهی برای تصاحب بازارها
دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز، به جای خالی نمایندگان بخشخصوصی در تیم مذاکرهکننده ایران در وین اشاره کرد و یادآور شد که با حضور کارشناسان اهل فن از حوزه اقتصاد در این تیم، نتایج اقتصادی مناسبی برای ایران در مذاکرات به دست میآمد.
حمیدرضا صالحی با بیان اینکه، سهمخواهی ایران از بازارهای منطقهای و بینالمللی میتواند یکی از محورهای اساسی در این مذاکرات باشد، افزود: ارزان بودن نیروی کار و همچنین مزیت انرژی ارزان و در دسترس، از جمله ویژگیهای اقتصادی ایران است که برای شرکتهای بزرگ بینالمللی میتواند جذاب باشد. بنابراین، در مذاکرات سیاسی پیشرو، باید روی افزایش سهم ایران از بازارها به طور جدی پیگیری و از سوی تیم مذاکرهکننده ایرانی تلاش شود تا در متن توافقنامه جدید گنجانده شود. بر این اساس، شرکتهای بزرگ بینالمللی برای حضور در بازار ایران و مشارکت با شرکتهای ایرانی با هدف تولید در داخل، ترغیب شده و طبق این توافقات میتوان کالاهای ساخته شده را به بازار کشورهای اطراف ایران که رقم بزرگی در واردات دارند، صادرات کرد.
چانهزنی فوری برای رفع موانع بانکی
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات نیز بر این باور است که شرکتهای خارجی به ویژه از کشورهای اروپایی، تا زمانی که مطمئن نشوند که تحریمها به ایران باز نخواهد گشت، به سرمایهگذاری در کشور روی نخواهند آورد.
به گفته فرشید فرزانگان، تیم مذاکرهکننده ایران در وین، باید از طرفهای خود بخواهد که مراودات بانکی ایران با نظام مالی و بانکی جهان تسهیل و حساب بانکی دارندگان پاسپورت ایرانی از دایره ریسک خارج شود.
او از دیگر مطالبات اقتصادی در این دور از مذاکرات را اعتمادسازی در شبکههای جهانی نقلوانتقالات مالی برای حسابهای بانکی شرکتها و فعالان اقتصادی از ایران عنوان کرد و یادآور شد که تیم مذاکرهکننده ایران در وین، باید تلاش کند محدودیتهایی که طی سالهای اخیر بر تجارت خارجی ایران تحمیل شده، برداشته شود و سختگیری جدی روی رفع موانع بانکی و نقلوانتقالات مالی ایرانیان داشته باشد.
به گفته وی، در صورت دستیابی به توافق نهایی در وین میان ایران و کشورهای طرف مذاکره برجام، جلب و جذب سرمایهگذاری خارجی به ایران ، در میان مدت و بلندمدت امکانپذیر خواهد بود، حال آنکه سیاستگذاریهای اقتصادی در درون کشور نیز باید بر مدار توجه همزمان به شرق و غرب باشد.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات با اشاره به تحولات جهانی رخ داده طی سالهای اخیر در عرصه کسبوکارهای دیجیتال و بازاریابیهای بینالمللی، تاکید کرد که سیاستگذاریها از سوی دولت و حاکمیت در ایران به گونهای باید باشد که شرکتهای خارجی به همکاری میانمدت با شرکای خود در ایران خوشبین شوند و این رویه نیز تنها با ایجاد چشمانداز مناسب از ایران در دنیا و استمرار آن مهیا میشود.
به گفته فرزانگان، همزمان با مطلوب کردن فضای اقتصادی در داخل کشور، باید توسعه تجارت و تصمیمگیری در عرصه تجارت بینالملل نیز شتاب بگیرد.
- محمد شجاعی
- کد خبر 31342
- بدون نظر
- پرینت