۱ : گزارش همتی از تعاملات ارزی با ۴ کشور
در دویست و ششمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که امروز با ریاست حسن روحانی تشکیل شد، به دنبال ارائه گزارش رئیس کل بانک مرکزی از مذاکرات ارزی اخیر خود و توافق های بدست آمده با نمایندگان کشورهای کره جنوبی، ژاپن، عراق و عمان درخصوص نحوه آزادسازی پولهای بلوکه شده، رئیس جمهور بر وحدت کلمه تاکید کرد.
رئیس جمهور با اشاره به گزارش رئیس کل بانک مرکزی از توافق انجام شده با کشورهای کره جنوبی، ژاپن، عراق و عمان در خصوص آزاد سازی منابع ارزی ایران گفت: اکنون شاهد طلیعه های امیدبخش شکست دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی و ناکارآمدی تحریم ها هستیم و مقاومت حداکثری مردم در برابر این جنگ تمام عیار دشمن به ثمر نشسته است.
روحانی افزود: از جمله این ثمرات آزادسازی منابع ارزی به ناحق و غیر قانونی بلوکه شده ایران است که بی تردید گشایش هایی را در فضای اقتصادی کشور فراهم می کند.
رئیس جمهور با تاکید بر الزامات و اقتضائات مدیریت دوره بازآفرینی پس از جنگ تحمیلی اقتصادی گفت: انسجام و وحدت کلمه اولویت نخست دوره بازآفرینی و متمرکز کردن همه انرژی ها و اقدامات در جهت رفع آسیب ها و زیان های دوره جنگ است.
دکتر روحانی تصریح کرد: هر نوع تنش و درگیری و هر اقدامی که به ثبات و استحکام و آرامش اقتصادی لطمه بزند، خیانت با هدف آسیب زدن به زندگی مردم و اقتصاد کشور است.
۲ : اثر ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در معیشت مردم دیده نمی شود
رئیس کمیته منابع کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی گفت: سقف بودجه عمومی از محل منابع عمومی در لایحه دولت، ۸۴۰ هزار میلیارد تومان بود که در اصلاحیه، به ۸۵۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
سید شمس الدین حسینی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما افزود: بیشتر افزایش معطوف به درآمدهاست که از ۳۱۷ هزار میلیارد تومان به ۳۶۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و در خصوص تملک داراییهای سرمایهای یعنی فروش نفت و املاک تغییری نکرده و همان ۲۲۵ هزار میلیارد تومان است، اما در حوزه اوراق مالی اسلامی (تملک داراییهای مالی) که حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بود به حدود ۲۶۵ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.
وی ادامه داد: در بررسی که در کمیسیون تلفیق داشتیم واگذاری داراییهای سرمایهای یعنی فروش نفت و املاک را تغییر ندادیم و عدد لایحه اصلاحی یعنی ۲۲۵ هزار میلیارد تومان را پذیرفتیم که این رقم شامل حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نفت و میعانات گازی و حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان املاک و اموال یعنی داراییهای ثابت است.
حسینی با اشاره به اینکه ساختار منابع عمومی از درآمد ناشی از گرفتن مالیات و سود مالکیتهای دولتی و داراییهای مالی مانند سهام تشکیل شده است، افزود: در کمیسیون تلفیق، دو جز واگذاری دارایی و سرمایه و فروش نفت و املاک و جزء مربوط به انتشار اوراق مالی و فروش سهام، تغییری نکرده، اما درآمدها حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: چیزی که در کمیسیون تلفیق تصویب شده شامل حدوداً ۹۲۶ هزار میلیارد تومان جمع منابع عمومی است.
رئیس کمیته منابع کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس با اشاره به اینکه امروز بخش عمدهای از مصوبه این کمیسیون در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تصویب شد، افزود: بعید میدانم در بخش درآمدها و منابع، تغییر جدی ایجاد شود.
حسینی اضافه کرد: در مجموع حدود ۶ تا ۷ درصد سقف بودجه افزایش یافته است .
اثر ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در معیشت مردم دیده نمی شود
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت به رغم این که در بودجه های سنواتی خود, ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تخصیص داده است اما اثر مورد انتظار آن در حوزه زندگی و معیشت مردم و کالاهای اساسی, دیده نمی شود.
محمدرضا پورابراهیمی افزود: ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به دولت دادیم تا کالاهای اساسی را با قیمت های سال ۱۳۹۶ بخرد و با تغییرات جزئی در اختیار مردم قرار دهد اما نرخ تورم کالاهای اساسی از نرخ تورم کالاهای غیراساسی بیشتر شده و این برای کشور فاجعه است.
وی ادامه داد: این ناکارآمدی اجراست؛ دولت باید ورود کالا، شبکه توزیع و رساندن آن کالا به مصرف کننده را به نحوی اداره کند که قیمت کالا؛ قیمت واقعی مبتنی بر ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی باشد.
پورابراهیمی گفت: اما دولت نتوانست این کار را انجام دهد و گزارش عملکرد سال های ۱۳۹۷, ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ بیانگر این است که به طور متوسط سالانه حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به جای این که به دست مردم برسد و مصرف نهایی شود به توزیع رانت در اقتصاد کشور تبدیل شده است.
وی با بیان این که مجلس شورای اسلامی بر روی موضوع حذف ارز ترجیحی, پافشاری بسیاری کرد، افزود: معتقد بودیم جلوی این رانت در اقتصاد کشور باید گرفته شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه دارو می توانیم نظارت را دقیق تر کنیم چون شبکه توزیع ما تعریف شده و سیستم نظارتی ما در حوزه دارو با کالاهای اساسی بسیار متفاوت است.
پورابراهیمی اضافه کرد: توافق اولیه کردیم که رویکرد ارز ترجیحی در حوزه پخش دارو و تجهیزات پزشکی بماند اما بقیه تغییر کند.
وی گفت: با تغییراتی در فضای پیرامونی مواجه شدیم و آن این بود که به واسطه مصوبه کمیسیون تلفیق و نگاهی که در این حوزه اتفاق افتاده بود دو اشکال اساسی می دیدیم. اشکال نخست این بود که در زمان اجرا، باید کاملاً تعریف مشخصی از زمان تصمیم تا اجرای تصمیم باشد.
پورابراهیمی افزود: خبر حذف ترجیحی موجب کمبودهای عرضه در کالاهای اساسی شد و احتکارهایی می توانست شکل بگیرد بنابراین باید تمهیداتی می اندیشیدیم که نیازمند تصمیم خاص بود.
وی گفت: نکته بعدی در ارتباط با این موضوع باز توزیع آن منابع بود. انتظار ما این بود اگر قرار است این کالاهای اساسی را از سبد مصرفی با آن قیمت حذف کنیم بازتوزیع ما به التفاوت را به خود مردم دهیم.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در مرکز پژوهش های مجلس در دوره قبل کمیسیون اقتصادی بر روی این موضوع کار کردیم و باز توزیع را این طوری مطرح کرده بودیم که سرانه مصرف را در کالاهای اساسی تعریف کنیم و امکان بازپرداخت ما به التفاوت بر اساس مصرف را از طریق کارت اعتباری فراهم کنیم که هم به عدالت نزدیکتر است و هم قیمت گذاری از حوزه تصمیم دولت, خارج و رقابتی می شود.
پورابراهیمی گفت: با این روش توزیع ارز ترجیحی؛ ۱۰۰ درصد مخالفیم اما دولت اراده ای برای انجام این کار ندارد و به اجرای ضوابط مشخص نمی خواهد تمکین کند.
وی افزود: بحث بنزین یکی از موضوعات مهم کشور بوده است و اکنون هر کسی که خودروی بیشتری دارد مصرف بیشتری هم دارد، در سه سال گذشته بر روی این موضوع کار کردیم که به عدالت نزدیک است که اگر بنزین را در کشور تولید می کنیم ما به التفاوت قیمت آن بر اساس سرانه بین غنی و فقیر مبنای تصمیم قرار گیرد و کار کارشناسی آن هم انجام شد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: به نظر می رسد مجلس نگران تبعات اجرای این تصمیم بود، نه ماهیت ان که به آن رأی نداد چون معتقد بودند دولت به این موضوع اعتقادی ندارد.
پورابراهیمی درباره تغییرات قیمت خوراک واحدهای تولیدی گفت: ثبات تصمیم گیری در بازار سرمایه کشور مهم است؛ مردمی که سهام شرکت ها را خریدند با توجه به شرایط خاص بازار سرمایه، مبنای تصمیم مردم, پیش بینی آینده است و جنس رفتار در بازار سرمایه؛ تصمیم امروز برای آینده؛ رفتار قیمتی است. باید هر تصمیم با رویکرد بلندمدت گرفته شود و مکانیزم های ثبات در بازار باید اجرا شود.
وی درباره قیر تهاتر هم گفت: قبلاً در بودجه, مقداری برای راه های روستایی و مانند آن اختصاص پیدا می کرد که در اجرا به فسادهایی منجر شد. این کار با تأکید دستگاه های نظارتی و دولت و مجلس به این تبدیل شد که معادل ریالی آن را بودجه دهیم.
پورابراهیمی افزود: قبل از اصلاحات لایحه بودجه، حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی کشور در بودجه داشتیم، خوشبختانه با همراهی اعضای کمیسیون تلفیق و دولت؛ ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی, کاهش یافت.
رئیس کمیته منابع کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی هم در پاسخ به این پرسش که چرا مجلس با این که می داند اختصاص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی, رانت ایجاد می کند, با آن موافقت کرد؟ گفت: برای کارهای بزرگ باید اراده های بزرگ وجود داشته باشد، وقتی اراده ای برای اجرای این کار از سوی دولت وجود ندارد؛ طبیعی است نماینده مجلس، متزلزل شود.
سید شمس الدین حسینی افزود: شاید جلوی تورم را نتوانیم بگیریم اما جلوی فساد را باید بگیریم؛ ما هم چوب تورم و هم چوب فساد را می خوریم. در سال ۱۳۹۷، سی و پنج میلیارد دلار ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی داده شد و نرخ تورم ۳۰ درصد بود در حالی که تورم کالاهایی که از این ارز استفاده کردند بیشتر بود.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۸؛ پانزده میلیارد دلار ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی داده شد و تورم کشور ۴۰ درصد بود و در سال ۱۳۹۹ بیشتر از هفت میلیارد دلار ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی داده شد و تورم نقطه به نقطه بهمن امسال حدود ۴۸ درصد است.
حسینی اضافه کرد: این که رئیس کل بانک مرکزی می گوید اگر ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی حذف شود ۴۰ درصد به قیمت ها افزوده می شود؛ مبنای کارشناسی ندارد.
وی ادامه داد: اکنون ما به التفاوت هر ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی با ارز قیمت واقعی, حدود ۲۱ هزار تومان است؛ اگر متوسط را ۱۰ هزار تومان در نظر بگیریم؛ در این سه سال حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان می شود.
حسینی با اشاره به اینکه سالی ۴۵ هزار میلیارد تومان یارانه می دادیم, افزود: این مبلغ به اندازه حدود ۱۳ سال یارانه است. این مبلغ به چه کسی رسیده و چه کسی این ارز را تخصیص داده و چه کسی پاسخگو است؟
رئیس کمیته منابع کمیسیون تلفیق بودجه گفت: مسأله بسیار جدی است، اگر اراده ای بر حذف ارز ترجیحی بود, می شد آن را حذف کرد اما اراده ای برای انجام آن نیست اما در عین حال مجلس عقب ننشسته است.
حسینی با اشاره به این که در دارو و تجهیزات پزشکی هم فساد وجود دارد, افزود: کارشناسان این حوزه می گویند کف فساد در این حوزه ۳۰ درصد است و اگر حدود دو و نیم میلیارد دلار در نظر بگیریم می شود حدود ۷۵۰ میلیون دلار که با ارز ۲۰ هزار تومانی حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان می شود.
وی با بیان اینکه مکانیزم اداره دولت متفاوت است, اضافه کرد: در دولت، رئیس جمهور حرف اول و آخر را می زند.
حسینی گفت: کمیته ای مرکب از معاون اول رئیس جمهور، رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، وزیر صمت و وزیر دستگاه اجرایی ذیربط تشکیل شده است که اگر ارز ترجیحی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را گرفتند باید تعهد بدهند کالا به موقع و به اندازه و به قیمت متناسب با نرخ ترجیحی به دست مصرف کننده نهایی برسد و متضمناً مسئول هستند.
وی ادامه داد: از موقعی که این تصمیم را گرفته ایم تماس می گیرند و می گویند ما را از این مسئولیت تضامنی خارج کنید و زمانی که علت را می پرسیم می گویند فساد وجود دارد و ما نمی توانیم آن را کنترل کنیم.
رئیس کمیته منابع کمیسیون تلفیق بودجه گفت: مجلس باید موضوع فساد در توزیع ارز ترجیحی را در دستور کار تحقیق و تفحص قرار دهد.
حسینی افزود: در خصوص موضوع واگذاری دارایی های مالی یا همان استقراض از صندوق توسعه ملی در سقف یک میلیون بشکه نفت، تفاهم ضمنی در کمیسیون تلفیق با نمایندگان دولت شکل گرفته است که بر مبنای آن ما تا دو و نیم میلیارد دلار معادل ۳۶ هزار میلیارد تومان به دولت اجازه استقراض می دهیم.
وی ادامه داد: این اجازه را هم تلویحاً به دولت دادیم که چنانچه بر اثر تسعیر؛ عدد بیشتری محقق شد و اگر دیگر منابع و درآمدها محقق نشد، قابل استفاده باشد اما آن چیزی که به عنوان بدهی دولت به صندوق توسعه ملی نوشته می شود؛ مبلغ ارزی است که تسعیر می شود.
حسینی درباره بند «و» تبصره ۲ بودجه در مورد کمک به صندوق های بازنشستگی و رد بخشی از بدهی دولت به سازمان های تأمین اجتماعی، پاداش پایان خدمت کارکنان، رتبه بندی معلمان، تأمین بخشی از مطالبات ایثارگران و بیمه های تکمیلی، تأمین پاداش پایان خدمت و ذخیره مرخصی ایثارگران و متناسب سازی حقوق اعضای هیأت علمی و مواردی مانند آن گفت: چیزی که دولت ابتدا آورده بود؛ ۹۰ هزار میلیارد تومان بود سپس در اصلاحیه لایحه به ۱۲۵هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
وی ادامه داد: در فرایند رسیدگی، نماینده دولت هم به این جمع بندی رسید که برای این منظور به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم.
حسینی افزود: ساز و کار آن پیش بینی شده است و اگر طراحی درستی انجام شود؛ این کار قابل انجام است.
۳ : صادرات فرآورده های نفتی ایران بهرغم تحریمها به بالاترین رقم رسیده است
بیژن زنگنه وزیر نفت ایران اعلام کرد صادرات محصولات نفتی این کشور علی رغم تحریمهای آمریکا افزایش چشمگیری داشته است.
زنگنه گفت: «دونالد ترامپ، رئیسجمهور سابق آمریکا و مایک پمپئو، به زبالهدان تاریخ پیوستهاند ولی ماه هستیم و با امید بیشتر کشور را میسازیم».
وی گفت: «هدف ترامپ صفر کردن صادرات نفت و نابودی ما بوده است ولی ما بالاترین رکورد صادرات را در تاریخ صنعت نفت طی دوره تحریم داشتهایم».
ترامپ در ۲۰۱۸ از قرارداد اتمی با ایران خارج شد و بخشهای انرژی و بانکداری کشور را تحریم کرد. صادرات ایران کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه در روز تخمین زده میشود در حالی که در ۲۰۱۸ برابر با ۲٫۸ میلیون بشکه در روز بود.
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده اگر ایران به مفاد قرارداد اتمی برجام متعهد بماند یعنی برنامه اتمی خود را در عوض برداشته شدن تحریم های اقتصادی محدود کند، آمریکا هم به این قرارداد باز میگردد.
ایران صادرات محصولات نفتی خود را که مانند نفت خام به خاطر تحریمهای آمریکا کاهش یافته بود، طی سالهای اخیر شدیدا افزایش داده است.
بر خلاف نفت خام که خریداران نهایی آن پالایشگاهها هستند، سایر محصولات نفتی میتوانند راه خود را به هزاران صنعت کوچک باز کنند و ردیابی آنها بسیار سخت خواهد بود.
۴ : سقوط ۸ هزار دلاری ارزش بیت کوین پس از اظهارات ایلان ماسک
استقبال ایلان ماسک از بیت کوین در اوایل همین ماه باعث افزایش ۵۰ درصدی ارزش این ارز مجازی تا ۵۸ هزار دلار در هر بشکه شد و عکس العمل سرد او در این هفته ارزش آن را پایین آورد.
ارزش بیت کوین پس از یک سقوط ۱۷ درصدی در روز دوشنبه، ۵٫۶ درصد کاهش یافته است. پس از ابراز نگرانی ایلان ماسک، ثروتمندترین مرد دنیا در مورد افزایش قیمت زیاد و بسیار سریع بیت کوین، این ارز مجازی به زیر ۵۰ هزار دلار رسید و طی تنها چند ساعت ۸۰۰۰ دلار از ارزش خود را از دست داد.
متی گرینسپن، موسس کوانتوم ایکانامیکس و متخصص سرمایهگذاری و تحلیل بازار با مقایسه تاثیر ماسک بر قیمت بیت کوین نسبت به وارن بوفی، گفت ایلان ماسک و اظهاراتش تأثیر خارقالعادهای بر قیمتهای بازار دارند.
حتی میلیاردر های دیگر هم در مورد سخنان ماسک اظهار نظر کردهاند. بیل گیتس موسس شرکت مایکروسافت در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که از طرفداران بیت کوین نیست، هم به خاطر مسائل محیط زیستی و مصرف بالای انرژی برای تولید این ارز مجازی و هم به خاطر سرمایهگذاران شخصی. وی گفت:« ایلان پول زیادی دارد و انسان پیچیدهای است بنابراین من نگران این نیستم که بیت کوین اتفاقی بالا و پایین برود. من نسبت به بیت کوین خوش بین نیستم و عقیده دارم اگر به اندازه ایلان ماسک پول ندارید باید مراقب باشید».
بزرگترین ارز مجازی دنیا موفقیت چشمگیری طی ماه جاری داشته است که نتیجه سرمایهگذاری بالای شرکت تسلا و سرمایهگذاران سازمانی بوده که بیت کوین را جایگزین جذابی برای طلا و دلار میدانند. ولی تحلیلگران هشدار دادهاند این افزایش قیمت یک حباب است که به وسیله محرکهای دولتی و مازاد نقدینگی از طرف بانکهای مرکزی به وجود آمده است.
ارزش بیت کوین تنها در ماه فوریه بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است. این ارز مجازی در روز یکشنبه رکورد ۵۹ هزار دلار را شکست و در حال حاضر حدود ۵۴۱۰۰ دلار در نیویورک معامله میشود.
سایر ارزهای مجازی هم کاهش قیمت داشته اند. اتر، دومین ارز مجازی دنیا از نظر ارزش بازار ۱۹ درصد کاهش داشته است.
بسیاری از تحلیلگران هشدار دادهاند سرمایهگذاران جدید در بیت کوین باید آماده بیثباتی های بزرگ باشند و احتمالاً قیمت این ارز مجازی با همان سرعت و شدتی که افزایش یافته، سقوط میکند.
۵ : تخصیص اعتبار ۲۰۰ میلیون یورویی برای توسعه صادرات به آفریقا
مدیر کل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد در چارچوب کمیسیون اقتصادی ستاد آفریقا، اعطای خط اعتباری ۲۰۰ میلیون یورویی به کشورهای آفریقایی از محل ۲ میلیارد دلار تسهیلات صادراتی مصوب در صندوق توسعه ملی، در هیات مدیره این صندوق تصویب شد.
فرزاد پیلتن گفت: در چارچوب برنامههای دولت جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از صادرکنندگان کالا و خدمات به بازارهای جدید صادراتی، با پیگیریهای سازمان توسعه تجارت ایران در چارچوب کمیسیون اقتصادی ستاد آفریقا، اعطای خط اعتباری ۲۰۰ میلیون یورویی به کشورهای آفریقایی از محل ۲ میلیارد دلار تسهیلات صادراتی مصوب در صندوق توسعه ملی، در هیات مدیره این صندوق تصویب شد.
مدیر کل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت افزود: قرار است بعد از طرح و تایید در جلسه آتی ستاد آفریقا به ریاست معاون اول رئیسجمهور در اسفندماه جاری جهت اجراء به دستگاههای ذیربط ابلاغ شود.
وی بیان داشت: البته با وجود همه فرصتها و زمینهها، توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری با آفریقا با برخی مشکلات مانند عدم برنامه، شناخت و علاقه تشکلهای بخش خصوصی مانند اتاق بازرگانی و اتاق تعاون و نیز اتحادیهها و تشکلهای صادراتی و همچنین بنگاهای تجاری به فعالیت در آفریقا، عدم وجود زیرساختهای مناسب و کمبود منابع و امکانات دولت مواجه است که انتظار میرود با اجرای برنامه فوق این مشکلات به تدریج برطرف شود.
پیلتن گفت: بر این اساس، در چارچوب برنامه فوق احیاء فعالیتها، رویدادها و ارتباطات تجاری با قاره آفریقا در دوره پساکرونا و پساتحریم، حل مشکلات توسعه روابط تجاری مانند حمل و نقل و بانکی، ارایه تسهیلات جدید مانند تخصیص خط اعتباری با همکاری صندوق توسعه ملی و توسعه حمایتهای قبلی برای فعالان اقتصادی و تجاری در حوزه بازاریابی مانند برگزاری نمایشگاهها و تبادل هیاتهای تجاری با کشورهای آفریقایی، بهرهگیری از راهکارها و روشهای جدید حضور در بازارهای آفریقایی مانند تهاتر و تشدید هماهنگی میان نهادهای داخلی از طریق برگزاری منظم جلسات کمیسیون اقتصاد ستاد آفریقا در دستور کار سازمان توسعه تجارت ایران قرار خواهد گرفت.
مدیر کل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: در همین راستا اقدامات و فعالیتهای متنوعی مانند برگزاری سه کمیسیون مشترک اقتصادی، هشت کمیته مشترک بازرگانی و چهار کمیته مشترک صنعتی با کشورهای هدف آفریقایی با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت، مشارکت در ۱۰ کمیسیون اقتصادی با مسئولیت سایر وزارتخانهها با کشورهای آفریقایی، برگزاری ۱۰ نمایشگاه اختصاصی در ۱۰ کشور آفریقایی، مشارکت در ۱۰ نمایشگاه بینالمللی کشورهای آفریقایی، اعزام ۱۰ هیات تجاری و پذیرش ۳۰ هیات تجاری از کشورهای آفریقایی همزمان با نمایشگاههای بینالمللی کشورمان، برگزاری ۱۸ میز کشوری معرفی فرصتها و زمینهها و مشکلات و راهکارهای توسعه صادرات به ۱۸ کشور آفریقایی با حضور سفرای و رایزنان بازرگانی کشورمان در آفریقا، حمایت از تاسیس ۱۰ مرکز تجاری توسط بخش خصوصی در ۱۰ کشور آفریقایی، دعوت از مقامات ۱۶ کشور آفریقایی و پیگیری تشکیل ۱۰ شورای مشترک بازرگانی با ۱۰ کشور آفریقایی توسط اتاق بازرگانی ایران و پیگیری اختصاص به موقع و مناسب خط اعتباری به قاره آفریقا، برگزاری هر سه ماه یکبار جلسات کمیسیون اقتصادی ستاد آفریقا، پیگیری راهاندازی خطوط مستقیم کشتیرانی به شمال و جنوب آفریقا و توسعه خط شرق آفریقا به جنوب آفریقا و پیگیری راهاندازی خط مستقیم هوایی به آفریقا پیشبینی شده است.
پیلتن گفت: اهداف و فعالیتهای این برنامه که با تحلیلها و ظرفیتسنجیهای واقعبینانه پیشبینی شده ، قرار است پس از اخذ نظرات اعضا و تایید در کمیسیون اقتصادی ستاد آفریقا، با همکاری و مشارکت وزارت امور خارجه و به ویژه سفارتخانه های ایران در آفریقا و همچنین اتاق بازرگانی و تشکلهای صادراتی و دیگر نهادهای دست اندرکار به مرحله اجرایی برسد.
- محمد شجاعی
- کد خبر 29477
- بدون نظر
- پرینت