۱: بورس هنوز نرخ دلار را باور نکرده است!
هرچند به نظر میرسد کاهشهای پی در پی شاخص کل بورس و همچنین فرابورس به پایان رسیده است اما بازار سرمایه همچنان بر مدار نوسان در حرکت است. در این راستا یک تحلیلگر بازار سرمایه بر این باور است که دلیل وجود نوسان در بازار سرمایه این است که این بازار هنوز نرخ این روزهای دلار را باور نکرده است و این نوسان تا انتخابات ریاست جمهوری آمرکیا ادامه دارد.
روزبه شریعتی، با اشاره به نوسانات بازار سرمایه اظهار کرد: دلیل این نوسانات این است که بازار سرمایه هنوز نرخهای جدید دلار را باور نکرده است. اگر بازار بخواهد این نرخ دلار را باور کند، در این روزها هیچکس سهمی برای خرید پیدا نمی کرد و شاخص نیز به راحتی سقف خود را رد میکرد.
وی ادامه داد: تفاوت بازار سرمایه با سایر بازارها مانند بازار مسکن و خودرو که دلالان در آن فعالیت دارند، این است که در بازار سرمایه حساب و کتاب اقتصادی بیشتر است. این بازار از حالا درحال بررسی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است و به همین دلیل بسیاری از سهامداران، مخصوصا پولهای هنگفت که ریسک گریز هستند تا انتخابات آمریکا دست نگه داشتهاند.
این تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر اینکه روند بازار سرمایه تا انتخابات آمریکا نوسانی خواهد بود، گفت: البته شاخص کف بازار که یک میلیون و ۸۰ هزار واحد بود، بیش از این کاهشی نخواهد شد اما ممکن است تا انتخابات آمریکا نیز افزایش چشمگیری نداشته باشد.
۲: نهاده نداریم؛ تولید را متوقف کردیم/ برخی مرغداران دلال شدهاند
یک تولیدکننده بلدرچین و بوقلمون با بیان اینکه به دلیل عدم تأمین نهاده از تولید بازمانده است، از وجود تخلف در بازار نهادههای دامی انتقاد کرد.
نابسامانی بازار نهادههای دامی در حالی پس از حدود ۱۰ ماه به اوج خود رسیده که بسیاری از مرغداریهای کوچک که هریک برای چند نفر اشتغال ایجاد کرده بودند، به دلیل ناتوانی در تأمین خوراک مرغ، تولید خود را متوقف کردهاند.
یک تولیدکننده بلدرچین و بوقلمون با بیان اینکه به دلیل عدم تأمین نهاده از تولید بازمانده است، از تخلفات گسترده در بازار نهادههای دامی انتقاد کرد.
مهدی ملکان، پرورش دهنده بوقلمون و بلدرچین که از ۵ سال قبل فعالیت خود را آغاز کرده است، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در آغاز کار خودم به تنهایی تمام امور را انجام میدادم اما وقتی که کار کمی پیشرفت کرد ۳ کارگر اضافه شد ضمن اینکه ۴ تا ۵ نفر نیز امور مربوط به پخش و فروش را انجام میدادند اما در حال حاضر به دلیل بحرانی شدن بازار نهادههای دامی، مدتی قبل مجبور به تعدیل همه نیروها شدم و جز خودم تنها یک نفر دیگر در مجموعه ما همکاری میکند.
تغییرات چشمگیر قیمت نهادهها در بازار
این پرورش دهنده بوقلمون و بلدرچین با اشاره به تغییر چشمگیر قیمت نهاده و با بیان اینکه از ابتدای فعالیت نهادهها را از بازار آزاد تهیه میکرده است، گفت: سال اولی (سال ۱۳۹۵) که کار را آغاز کردم قیمت هر کیلوگرم ذرت ۷۰۰ تومان و کنجاله سویا ۱۲۰۰ تا ۱,۳۰۰ تومان بود اما الان قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا به ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان و ذرت به ۳۸۰۰ تا ۴,۹۰۰ تومان رسیده است و با این قیمتها، حتی اگر نهادهها را پیدا کنم، تولید صرفه اقتصادی ندارد.
قیمت دان آماده ۳ برابر شده است
ملکان با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم دان آماده که قبلاً ۲۸۰۰ تا ۳,۵۰۰ تومان بوده هم اکنون به کیلویی ۹,۰۰۰ تومان رسیده است، افزود: واقعاً الان برای ما نمیصرفد که بخواهیم تولید را ادامه دهیم. هم اکنون در بهترین حالت میتوانم جوجه بوقلمون را به قیمت ۲۰ هزار تومان بخرم که یک جوجه ۲۸ کیلوگرم دان آماده مصرف میکند تا به وزن مناسب و اقتصادی برای عرضه به بازار برسد یعنی قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم بوقلمون برای بنده ۲۴ هزار تومان تمام میشود اما در بازار آن را به قیمت کیلویی ۲۰ هزار تومان میخرند؛ تازه این در شرایطی است که همکاران بنده جز یک نفر در قزوین هیچکدام جوجهریزی نکردهاند.
وی با اشاره به اینکه چند ماه قبل جوجه بوقلمون ریختم و الان میخواهم جوجه بلدرچین بریزم اما نهاده پیدا نمیشود، گفت: بوقلمونها را نیز به دلیل عدم تأمین نهاده کافی به شکل جوجه فروختم.
ملکان درباره اینکه در حال حاضر مشکل نهادهها گرانی است یا کمبود هم وجود دارد؟،افزود: هم کمبود وجود دارد و گیر نمیآید و هم گران است. روزهایی وجود دارد که باید به ۵۰ نفر مراجعه کنیم تا یکی نهاده داشته باشد و بتواند به ما بدهد و آن یک نفر هم، به هر قیمتی که بخواهد نهاده را میفروشد.
فروش حواله دولتی به دلالان!
وی با اشاره به تخلفهای گستردهای که در این حوزه انجام میشود، ادامه داد: بسیاری از مرغداران که حواله دولتی برای دریافت نهاده دارند جوجهریزی نمیکنند، در واقع این تولیدکنندگان پیش فاکتور خرید جوجه را میگیرند اما هیچ گاه اقدام به جوجهریزی نمیکنند و حواله را به دلال میفروشند، دلال نیز نهاده را میگیرد و در بازار آزاد به قیمت گرانتر میفروشد!
ملکان درباره اینکه گفته میشود برخی مرغداران بعد از اینکه حواله دریافت میکنند جوجههای خود را با گاز خفه میکنند و حواله نهاده دولتی را در بازار میفروشند، افزود: احتمال این کار وجود دارد و بعید نیست که انجام شود. چون فروش دان بیشتر از تولید سود دارد و ریسک کمتری هم دارد و همین مساله، تولید کننده را به دلال تبدیل کرده است.
دولت نظارت کند نهاده کجا میرود
وی تصریح کرد: دولت باید نظارت کند و ناظرانی را بفرستد که ببینند آیا فلان مرغداری که حجم زیادی نهاده دولتی گرفته، جوجهریزی کرده یا نه؛ آیا کسی که حواله گرفته واقعاً مشغول به تولید است؟ آیا نهاده به دست تولید کننده واقعی میرسد یا سر از بازار آزاد در میآورد؟
ملکان ضمن انتقاد از شرایط ایجاد شده در بازار نهادههای دامی، گفت: متأسفانه مسئولان با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده، راه سودجویی و دلالی را باز و برای عدهای رانت ایجاد کردهاند و باعث شدهاند عدهای در این بازار کاسبی کنند و تولیدکنندگان واقعی نیز از بین بروند. ما امیدوار هستیم دولتمردان با اتخاذ تدابیر ویژه شرایطی را ایجاد کنند که تولیدکننده واقعی بتواند به تولید ادامه بدهد و بیش از این خسارت نبیند چرا که عواقب آن قطعاً جبران ناپذیر است.
وی تصریح کرد: این نابسامانی گسترده در بازار نهادههای دامی قطعاً علاوه بر اینکه منجر به کاهش شدید تولید و بروز مشکل در تأمین بازار داخلی خواهد شد، دولت را ناچار میکند برای تأمین نیاز داخلی به واردات روی بیاورد؛ ضمن اینکه اشتغال موجود در این بخش به شدت کاهش خواهد یافت که البته از مدتی قبل شاهد ریزش اشتغال در این بخش هستیم.
۳: تعطیلی ۴۰۰ واحد تولید قطعات خودرو/ رسوب گمرکی ۱ میلیارد دلار قطعه
دبیر انجمن قطعه سازان خودرو گفت: از ۱۲۰۰ واحد قطعه ساز شناسنامه دار کشور، حدود ۴۰۰ واحد قطعه ساز در حالت نیمه تعطیل یا تعطیل به سر میبرند.
آرش محبی نژاد در برنامه گفتگوی ویژه خبری یک شنبه شب شبکه دو سیما افزود: تعداد کل قطعه سازان در کشور حدود ۲ هزار واحد است که ۸۰۰ واحد آنها شامل زیرپله ایها و واحدهای بدون شناسنامه کوچک میشود.
وی ادامه داد: از تعداد کل ۱۲۰۰ واحد قطعه ساز دارای شناسنامه تقریباً ۷۰۰ واحد با خودروسازان ارتباط مستقیم دارند و متأسفانه حدود ۴۰۰ واحد قطعه ساز در حالت نیمه تعطیل یا تعطیل به سر میبرند، روی هم رفته در حال حاضر از نصف توان قطعه سازی در کشور استفاده میشود.
محبی نژاد تصریح کرد: با اینکه فقط نیمی از توان تولیدی قطعه سازان کشور فعال است، تمام تولیدات قطعه در کشور به راحتی به فروش میرسد.
وی همچنین با اشاره به حضور ۵۵۰ هزار نفر کارگر در صنف قطعه سازی افزود: بیش از ۱۵۰ هزار نفر از این تعداد در حالت تعلیق به سر میبرند.
دبیر انجمن قطعه سازان خودرو خاطرنشان کرد: کل مطالبات زنجیره تولید قطعه سازی داخل حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان است که از این میزان با کسر ۶ هزار میلیارد تومان چکهای خرید دین (ضمانت) از اعتبار ما در اختیار خودروسازان قرار دارد و حدود ۹ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق سررسید گذشته است.
محبی نژاد از رسوب حدود یک میلیارد دلار قطعه خودرویی در گمرکات کشور خبر داد و افزود: بخشی از این میزان قطعه به بازار یدک مربوط میشود، ولی آن چه مربوط به خودروهای ناقص ایران خودرو میشود همین ۲۵۰ میلیون دلار است.
وی به واردات قطعات خودرویی قاچاق تحت عنوان ته لنجی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تحت عنوان ته لنجی؛ لنج لنج قطعه وارد کشور میشود.
محبی نژاد گفت: قاچاقچیان وارداتی بدون انتقال ارز، بدون ذکر منبع ارز، بدون ثبت سفارش و مالیات؛ کالا وارد میکنند و به جرأت میتوان گفت؛ ۸۰ درصد کالاهای قاچاق در توان تولیدی کشور است و مضاف بر آن پس از تولید در داخل کشور، صرفه اقتصادی بسیاری به همراه خواهد داشت.
وی یکی از مشکلات اقتصاد کلان کشور را معامله مواد اولیه کالاهای تولید داخلی با دلار مطرح کرد و افزود: مادامی که مواد اولیه تولیدات داخلی با دلار معامله شود نمیتوان قیمت نهایی کالاهای تولید داخل را متناسب با سطح اقتصادی جامعه طرح و بیان کرد و در حال حاضر قیمت بسیاری از قطعات هنوز به روز نشده است و با دلار ۱۳ هزار تومان تعیین و عرضه میشود.
محبی نژاد با تکذیب ادعای سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو مبنی بر حجم ناچیز کالای قاچاق لوازم یدکی در بازار گفت: بیش از ۸۰ درصد قطعات موجود در بازار از طریق قاچاق کالا وارد کشور میشود، زیرا حجم واردات رسمی کالا در سال ۹۸ بسیار کمتر از یک میلیارد دلار بوده، این در حالی است که سالهای قبل ارزش دلاری کالاهای وارد شده از درگاه رسمی بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار (۱.۶ میلیارد دلار) بوده است.
۵۷ هزار خودروی کف پارکینگی؛ معطل قطعه
مدیرعامل ساپکو هم از بلاتکلیف بودن ۵۷ هزار دستگاه انواع خودرو در پارکینگهای ایران خودرو خبر داد.
عادل پیرمحمدی افزود: هر کدام از این خودروها برای رسیدن به دست مصرف کننده، متوسط نیازمند پنج الی شش قطعه هستند.
وی ادامه داد: در حالی که خودروهای دپو شده در پارکینگهای ایران خودرو چشم به راه پنج الی شش قطعه هستند تا به دست مردم برسند، ارزش دلاری قطعات دپو شده ایران خودرو در گمرک کشور حدود ۲۵۰ میلیون دلار است.
مدیرعامل ساپکو همچنین گفت: کسری قطعات ۵۷ هزار خودروی ناقص رسوب شده در پارکینگ، امکان تولید داخل ندارند.
معاون گمرک: ترخیص ۳۰۰ میلیون تن قطعه خودرو بدون کد رهگیری بانک مرکزی
مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در ارتباط زنده تلفنی با این برنامه از رسوب سه و هفت دهم (۳/۷) میلیون تن کالای غیرضروری در گمرکات کشور خبر داد و افزود: حدود ۸۰ درصد از این میزان کالا بدون مشکل و ایراد در صف ترخیص هستند.
وی درباره دپوی کالاهای مربوط به خودروسازان خاطرنشان کرد: با حکم رئیس سازمان گمرکات کشور برای ترخیص ۳۰۰ میلیون تن کالای مربوط به خودروسازان اقدام کرده ایم که بدون نیاز به کد رهگیری از سوی بانک مرکزی نسبت به ترخیص آن اقدام شده است.
ارونقی با اشاره به اجرایی نشدن مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مبنی بر صدور مجوز ترخیص قطعاتی که تا ۹۹/۴/۲۴ در گمرک رسوب شده اند آن هم بدون نیاز به صدور کد رهگیری از سوی بانک مرکزی افزود: در مصوبهای دیگر، فهرست برخی اقلام، استخراج و به گمرک ارسال شده و طبق آن، حدود ۳۵۰ میلیون دلار برای وزارت صمت فرستاده شده و مقرر شده است در مدت یک هفته آینده، بانک مرکزی نسبت به صدور کد رهگیری برای این دسته از کالاها اقدام کند، حال باید منتظر ماند و دید که اقدام مقتضی اخذ میشود یا خیر؟
مدیرکل پیشگیری قاچاق کالا: شناسه گذاری قطعات خودرو تا پایان سال
امیرمحمد پرهام فر مدیرکل پیشگیری قاچاق کالا و ارز در ارتباط زنده تلفنی با این برنامه گفت: شناسه گذاری کالاهای وارداتی و اعلام آنها به وارد کنندگان؛ یکی از مهمترین اقدام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و این موضوع سبب شناسایی و تشخیص کالای قاچاق از کالای غیر قاچاق میشود.
وی ادامه داد: امید است که تا پایان امسال بتوانیم شناسه گذاری قطعات خودرویی را تکمیل کنیم.
اتحادیه لوازم یدکی خودرو: بازار قطعات خودرو؛ مملو از کالای قاچاق و بی کیفیت
مهدی کاظمی سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو نیز در ارتباط زنده تلفنی با این برنامه گفت: ۹۹ درصد کالاهای قاچاق موجود در بازار لوازم یدکی خودرو از گمرک خارج میشود، البته آن چه در بازار به عنوان کالای قاچاق یاد میشود؛ کالای بی کیفیت است و کالای قاچاق واقعی حجم بسیار ناچیزی از قطعات را شامل میشود.
۴: سهمیه مواد پتروشیمی مورد مصرف در صنایع نساجی اصلاح شد
مدیرکل صنایع غیر فلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: با اجرای برنامه اصلاح سهمیه مواد پتروشیمی مورد مصرف در صنایع بر اساس آمار تولید و میزان خرید سال قبل، در عرضه هفته گذشته بورس شاهد کاهش ۵۰ درصدی سهمیه های دریافتی بودیم.
محسن صفدری اظهار کرد: اصلاح سهمیه مواد پتروشیمی به منظور مدیریت تقاضای محصولات پتروشیمی مورد مصرف در صنایع و در راستای کاهش قیمت تمام شده مواد اولیه مورد نیاز صنعت انجام شده است.
وی افزود: در مجموع ۶۸۶ واحد صنعتی مصرف کننده پروپلین نساجی در کشور وجود داشتند که پس از تصمیم کمیته راهبری مدیریت تقاضای محصولات پتروشیمی و طرح افق برای مدیریت تقاضای مواد پتروشیمی و دستور اصلاح سهمیه واحدها، در عرضه هفته گذشته ۴۰۷ واحد مشمول اصلاح سهمیه شدند.
به گفته مدیرکل دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت مجموع سهمیه ها پیش از این ۲۸ هزار و ۴۰۰ تن بود که بعد از اصلاح به حدود ۵۰ درصد سهمیه قبلی و به میزان ۱۴ هزار و ۵۰۰ تن رسید.
صفدری با بیان اینکه میزان رقابت برای این نوع از مواد اولیه، نسبت به هفته گذشته به شدت کاهشی بوده و با تداوم این روند و تمهیدات موجود حتما این رقابت به صفر خواهد رسید، تصریح کرد: چنانچه واحدهای تولیدی که با کاهش سهمیه مواجه شده اند، در میزان سهمیه فعلی دارای ابهاماتی هستند با مراجعه به سازمانهای صمت استانها و ارائه اسناد مثبت مبنی بر آمار تولید و مقدار خرید از بورس در سال ۱۳۹۸ مراتب را اعلام کنند تا مورد بررسی مجدد قرار گیرد.
۵: رئیس کل بانک مرکزی ایران عازم بغداد شد
رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور انجام مذاکرات با مقامات بانکی عراق، عازم بغداد شد.
عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی برای مذاکره با مقامات بانکی و اقتصادی عراق صبح امروز در رأس یک هیات بانکی و تجاری عازم بغداد شد.