به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران، صنعت خودروی کشورمان به عنوان یک صنعت پیشران، در سالهای اخیر از مشکلات و چالشهایی همچون زیان انباشته، کیفیت پایین تولیدات، نحوه قیمتگذاری و بدهی زیاد به قطعهسازان و زنجیره تامین رنج میبرد، اما وزیر صمت کابینه دولت سیزدهم معتقد است: این مشکلات به معنی آن نیست که این صنعت را کنار بگذاریم.
«سید رضا فاطمیامین» بیانداشت: «عدهای میگویند که اگر این صنعت را کنار گذاشته و به واردات خودرو اقدام کنیم به نفع ما است، اما برعکس معتقدم صنعت خودروسازی دارای ظرفیتی است که میتواند به افتخار ملی تبدیل شود.»
وی افزود: در همین راستا یک برنامه ۲ ساله برای صنعت خودرو تدوین شده که اجرایی شدن آن، تحول جدی در این صنعت به دنبال خواهد داشت و اوج آن سال ۱۴۰۴ خواهد بود.
افزایش تیراژ تولید و صادرات خودرو یکی از برنامههای وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم بود، بهطوری که وی در تریبونهای مختلف اعلامکرد: «برنامه ما تولید ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو در سال آینده است که در سال ۱۴۰۴ به سه میلیون دستگاه افزایش خواهد یافت و باید ۳۰ درصد آن معادل حدود یک میلیون دستگاه تا آن زمان، روانه بازارهای صادراتی شود.»
تولید خودرو ایرانی در دیگر کشورها از سر گرفته شد
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سایتها و خطوط تولیدی در سنگال، جمهوری آذربایجان، سوریه و عراق داریم که یک بهیک در حال فعالسازی و توسعه هستند و میتواند به نوعی صادرات محصولات فناورانه باشد.
وی بیانداشت: هفته گذشته خط تولید مربوط به ایرانخودرو در سنگال که مدتی تعطیل شده بود، مجدد فعال شد.
فاطمیامین گفت: بهجای صادرات خودروی کامل که ممکن است با برخی موانع تعرفهای محدود شود، میتوانیم قطعات خودرو به کشورهای نظیر سوریه، عراق، سنگال و جمهوری آذربایجان بفرستیم که موانع تعرفهای نداشته یا کمتر این مشکلات را دارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریحکرد: همچنین خودروهای تولید شده میتواند در اتحادیههایی که کشورهای یاد شده عضو آنها هستند به فروش برسد و مزیت رقابتی در آن کشورها داشته باشیم.
در این زمینه، معاون صادرات و امور بینالملل گروه صنعتی ایرانخودرو از فعالیت مجدد سایت این شرکت در سنگال و تولید و عرضه خودرو به بازار این کشور خبر داد.
«کیانوش پورمجیب» گفت: با تمدید کنوانسیون معافیت گمرکی از سوی دولت سنگال، اقدامهای لازم برای فعالسازی مجدد سایت تولیدی ایرانخودرو در این کشور (سنیراناتو) انجام و در نهایت منجر به تولید و عرضه محصولات ایرانخودرو به بازار شد.
وی افزود: با ساماندهی سایت تولیدی «تیس» و «داکار» موفق به از سرگیری فعالیتهای اقتصادی، تجاری و تولیدی در سنگال میشویم.
پورمجیب با بیان اینکه در مرحله نخست تولید سمند با کاربری تاکسی آغاز شده، ادامهداد: سایر محصولات نیز در حال معرفی به بازار سنگال برای بررسی نیاز و سلایق مشتریان این کشور است.
وی با بیان این که با وجود محدودیتهای بینالمللی، تلاشهای ایرانخودرو برای احیای این سایت به ثمر نشسته، اظهار داشت: حمل و ارسال محمولههای سفارشگذاری شده از سوی طرف سنگالی انجام شده و مونتاژ و عرضه سمند تاکسی آغاز شده است.
معاون صادرات و امور بینالملل ایرانخودرو، از ارسال محموله دوم برای مونتاژ خودرو خبر داد و گفت: با فعالسازی سایت سنگال، اهداف صادراتی در منطقه آفریقا با سهولت بیشتری دنبال خواهد شد.
وی بیانداشت: صادرات سایر محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو به سنگال از جمله محصولات تجاری سنگین و نیمه سنگین و موتورسیکلت نیز هستیم.
پورمجیب، همچنین از عرضه چند محصول ایرانخودرو همچون دنا پلاس، رانا پلاس، هایما و سمند (تاکسی) در بیست و نهمین نمایشگاه بینالمللی داکار خبر داد که مورد استقبال سنگالیها نیز قرار گرفت.
وی افزود: طی مراسمی تحویل ۴۸ دستگاه تاکسی تولیدی در سایت سنیراناتو به مشتریان انجام شد که به منزله راهاندازی مجدد این سایت بود.
معاون صادرات و امور بینالملل ایرانخودرو ادامهداد: علاوه بر آن، قرارداد تامین ۲ هزار دستگاه تاکسی در سایت سنیراناتو با رییس اتحادیه تاکسیرانی سنگال نیز به امضا رسید.
وی تصریحکرد: یکی از موارد مد نظر ایرانخودرو، تبدیل سنگال به قطب تولید و صادرات خودرو در غرب آفریقا است که مورد استقبال سنگالیها نیز قرار گرفت و این مهم در نامهای از سوی سفیر کشورمان به رییسجمهوری سنگال درخواست شد تا کمک کنند تنها سایت خودروسازی غرب آفریقا بتواند به اهداف توسعهای خود دست یابد.
وی با اشاره به زیرساختهای مورد نیاز، خاطرنشانکرد: برای تداوم مونتاژکاری در سنیراناتو مشکلی از بابت تامین برق وجود ندارد، اما اگر بخواهیم تیراژ بالاتری تولید کرده و خط رنگ و بدنه را نیز مستقر کنیم، نیاز به تامین برق بیشتر با کمک دولت سنگال است.
پورمجیب خاطرنشانکرد: سایت سنیراناتو با ظرفیت تولید پنج دستگاه خودرو در ساعت و سالیانه ۱۰ هزار دستگاه در یک شیفت پیشبینی شده بود که البته تاکنون نتوانسته به ظرفیت مد نظر دست یابد.
وی بیانداشت: رقبای جهانی همچون کره، ژاپن و چین بسیار دورتر از ایران نسبت به این بازار هستند و خودروسازان اروپایی با وجود فاصله نزدیکتر، اما سایتی در سنگال ندارند، همچنین به دلیل برخورداری از تعرفه ترجیحی، خودروهای ایرانی در این کشور بهشدت رقابتی هستند.
این مسوول ایرانخودرو یادآور شد: همه خودروهای تولیدی در سنگال ال. پی. جیسوز هستند و به این منظور جایگاه توزیع سوخت ال. پی. جی هم توسط ایران احداث شده است.