[ad_1]
به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران، یک روز تکذیب و روز بعد تأیید؛ این واکنشی بود که درباره حادثه اخیر در یکی از مهمترین بنادر نفتی امارات متحده عربی رخ داد. با
اینکه در اولین روز حادثه، المیادین به نقل از منابع محلی خبر داده بود که هفت نفتکش
اماراتی در بندر الفجیره دچار سانحه شده است؛ اما واکنش تنها تکذیب بود تا اینکه
در نهایت وزارت خارجه امارات در توییتی این اقدام خرابکارانه را فقط در به چهار
کشتی تجاری پذیرفت. در پی آن، عربستان نیز آسیب جدی به دو سوپر نفتکش خود در این
منطقه را تأیید کرد. همچنین یک شرکت نروژی نیز آسیبدیدن یک نفتکش خود را اعلام
کرد. در پی این حادثه، ایران نیز به آن واکنش نشان داد و ابراز نگرانی خود را از
این اقدام خرابکارانه اعلام کرد.
افزایش
۱۷درصدی هزینه بیمه کشتیها به مقصد خلیج فارس
این اتفاق سبب شد تا در همان اولین ساعات کاری،
بورس شیکاگو، هزینه بیمه کشتیها به مقصد خلیج فارس را ۱۷ درصد افزایش
دهد. این، بالاترین جهش قیمت بیمه در چهار سال اخیر است. آخرین افزایش نرخ بیمه
مربوط به آتشسوزی یک نفتکش
VLCC در کانال سوئز بود که راه عبور را مسدود کرده
بود.همچنین در پی این حادثه نرخ جهانی نفت در آغاز گشایش معاملات دیروز، پس از این
حادثه با افزایش یک تا دودلاری، نیمدرصد افزایش را تجربه کرد. علت تحرک کم
در بازار نفت را البته باید با مازاد عرضه
در بازار سنجید. بااینحال اگر تنش در خاورمیانه رو به فزونی بگذارد، باید منتظر
جهش قیمتی در این عرصه نیز باشیم. به گزارش ایرنا، این اتفاق سبب شد تا عوامل تضعیف
قیمت نفت در بازار مانند خاموششدن یکماهه پالایشگاه ۶۶۰ هزار تُنی هند و تغییر
برنامه خوراک نفت ترش در پالایشگاههای آمریکا بیاثر شود و قیمتها بالا روند. براساساین
قیمت نفت برنت ۶۸ سنت گرانتر از جمعه قیمت خورد و ۷۱دلارو ۳۰ سنتی شد. نفت سبک
آمریکا نیز ۲۷ سنت بالا رفت و روی عدد ۳۱دلارو ۹۳ سنت ایستاد.
چه
اتفاقی افتاد؟
امارات متحده عربی روز ۲۲ اردیبهشت خبرها و گزارشها درباره هدف
قرارگرفتن چهار کشتی تجاری در نزدیکی آبهای بندر فجیره را تأیید کرد و گفت که این
«عملیات خرابکارانه خطرناک» تلفات جانی بر جا نگذاشت. پیشتر گزارشهایی درباره
وقوع انفجارهایی «در بندر فجیره» منتشر شده بود. در گزارش روز یکشنبه آمده بود:
«انفجارها متعلق به هفت تا ۱۰ نفتکش است که آتش گرفتهاند». خبرگزاری امارات
ساعاتی بعد وقوع انفجارها «داخل بندر» را تکذیب کرد. گزارش وزارت خارجه امارات نیز
میگوید «عملیات خرابکارانه بیرون از بندر اتفاق افتاده است». مقامهای اماراتی
هنوز جزئیاتی از واقعه ارائه نکردهاند. این کشور اعلام کرده با همکاری «طرفهای
محلی و بینالمللی» تحقیق درباره این حادثه را آغاز کرده است.
واکنش
ایران به «عملیات خرابکارانه» در امارات
دراینباره عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه
جمهوری اسلامی، درباره گزارشها از عملیات خرابکارانه در چند کشتی تجاری در
امارات ابراز تأسف کرده است. موسوی در بیانیهای خواستار روشنشدن ابعاد دقیق این
حادثه شده است. سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به تأثیر منفی این حوادث بر سلامت
کشتیرانی و امنیت عبور و مرور دریایی درباره آنچه دسیسه بدخواهان برای برهمزدن
ثبات و امنیت در منطقه توصیف کرده، هشدار داده است.
چرا
الفجیره مهم است؟
حالا چرا بازارها این حادثه را تا این اندازه
جدی گرفتهاند؟ پاسخ روشن است. بندر الفجیره امارات، دومین بندر بزرگ بانکرینگ یا
همان سوخترسانی به کشتیها و نفتکشها در جهان است. این بندر، مهمترین بندر
امارات است که صادرات نفت این کشور را از تنگه هرمز بینیاز میکندو تنها بندر شیخنشین
امارات متحده عربی است که در حاشیه دریای عمان قرار دارد. ترمینال بزرگ نفتی این
بندر و صادرات ۷۵درصدی نفت امارات از این ترمینال، حاصل نگاه ویژه مقامات امارات
به این بندر و سرمایهگذاری خارجی گسترده در آن است. درحالحاضر شرکتهای بزرگ
نفتی مانند اکسون موبیل، شل و توتال در این بندر مشغول به فعالیت هستند تا هر لحظه
به رؤیای بینیاز بودن این کشور از تنگه هرمز رسمیت ببخشند. همچنین نزدیکی این
بندر به منابع نفت و گاز خاورمیانه و بارگیری روزانه ۱٫۵ میلیون بشکه نفت خام از این
بندر، بر اهمیت آن افزوده است. به گزارش میز نفت، امارات تلاش دارد تا با احداث خط
لولهای از میدان نفتی حبشان در ابوظبی غربیترین نقطه امارات روزانه یکمیلیونو
۸۰۰ هزار بشکه نفت تولیدی از دومیلیونو ۴۰۰ هزار بشکه تولید روزانه خود را به
بندر فجیره انتقال داده و بدون گذشتن از تنگه هرمز در بازارهای جهانی عرضه کند. خط
لوله حبشان فجیره از چاه نفت حبشان در امارت ابوظبی در شمال امارات متحده عربی
شروع میشود و از مسیر راه شنی شهرک سویحان میگذرد و پس از صدها کیلومتر از فراز
سلسله کوههای حجر به مینای فجیره که در بندر شهر فجیره که در کرانه دریای عمان
واقع است، میرسد.
سود
تنش در خاورمیانه برای کیست؟
فریدون برکشلی، نماینده سابق ایران در اوپک و
رئیس دفتر مطالعات انرژی در وین، ابعاد این موضوع را کمی وسیعتر میبیند. برکشلی
با اشاره به اینکه در همان اولین ساعات کاری، بورس شیکاگو درباره این اتفاق واکنش
نشان داد، میگوید: «این اتفاق، هزینه بیمه کشتیها به مقصد خلیج فارس را ۱۷ درصد افزایش
داد. این، بالاترین جهش قیمت بیمه در چهار سال اخیر است. آخرین افزایش نرخ بیمه
مربوط به آتشسوزی یک نفتکش
VLCC در کانال سوئز بود که راه عبور را مسدود کرده
بود».او البته اثر اندک نیمدرصدی بر بازار نفت را در پی این حادثه اینگونه تفسیر
میکند: «هرگونه واقعهای در خلیجفارس بین پنج تا هفت دلار بابت ریسک عرضه، قیمت
را افزایش میدهد. بستگی به شدت و دامنه ریسک دارد، اما در شرایطی که عرضه کافی
است و رشد تقاضا کمشتاب است، قیمت جهش بزرگی نخواهد داشت. بااینحال، بازار نفت
در نیمه دوم سال میلادی، با مشکل جدی عرضه مواجه نخواهد بود».
برکشلی به موضوعی فراتر از عرصه نفت اشاره کرده
و با نگاهی به فضای سیاسی ایجادشده، میافزاید: «موضوع اختلاف دیدگاه بولتون-
پمپئو و ترامپ را باید جدی گرفت. بولتن از هرگونه درگیری نظامی در دنیا حمایت میکند.
ترامپ هم همینطور، اما منوط به اینکه مطمئن باشد برنده است و اینکه سودی برای او
و پیروزی ۲۰۲۰ داشته باشد».او در تفسیر این اتفاق میگوید: «من اسرائیل را پشت
پرده این حملات میبینم که بزرگترین برنده هر تشنجی است که ایران در آن تحت فشار
قرار گیرد. شیخنشینهای منطقه هم حامی فشار بیشتر علیه ایران هستند، اما میدانند
که صدمه هم خواهند خورد».
حضور
بلندمدت ناو آمریکایی برای جلوگیری از صادرات نفت ایران
برکشلی با اشاره به ناو هواپیمابر و بمبافکنهای
استراتژیک بی-۵۲ آمریکا میافزاید: «این ناو در آخرین مأموریت خود در چیسل ۱۱ ماه توقف داشت.
بنابراین ناوگانی نیست که برای مأموریتهای کوتاهمدت اعزام شود. احتمالا آمریکاییها
قصد حضور طولانی در منطقه را دارند. هدف اصلی آنها جلوگیری از صادرات نفت ایران در
بازارهای بینالمللی است. این اقدام میتواند بر دامنه تنشهای موجود بیفزاید.
اگرچه آمریکا ممکن است قصد برخورد نظامی نداشته باشد، اما از این اقدام برای تقویت
و تحکیم تحریمها علیه جمهوری اسلامی استفاده میکند».
او در ادامه با نگاهی به عملکرد ایران میگوید:
«ایران میتواند با سربازان آمریکایی و ارتش آن کشور بجنگد، اما جنگ با خزانهداری
دشوارتر است. سیاست رسمی آمریکا علیه جمهوری اسلامی، فشار حداکثری اقتصادی است و
برآورد واشنگتن هم این است که سیاست ایران تحمل و صبر حداکثری است. بنابراین بهطور
دائم بر دامنه و شدت تحریمها میافزاید».
برکشلی ادامه میدهد: «ترامپ در طول زمامداری
خویش در تمام صحنههای خارجی و بینالمللی ناکام بوده است؛ از خروج یکجانبه از
برجام، کرهشمالی و فشار بر اتحادیه اروپا، بهرسمیتشناختن اورشلیم بهعنوان پایتخت
اسرائیل تا جنگ تجاری با چین. حالا، تمام تلاش ترامپ روی رابطه با ایران متمرکز
شده است. این برای جمهوری اسلامی فرصت و چالش مهمی است».
باید
به اتفاق الفجیره با سوءظن نگریست
محمود خاقانی، کارشناس بینالمللی انرژی، نیز آثار
این حادثه را بیش از هرچیز سیاسی میداند و آن را بهعنوان یکی از مهمترین عوامل
ژئوپلیتیک اثرگذار بر بازار نفت برمیشمرد.
خاقانی با بیان اینکه باید به اقدام رخداده در
بندر الفجیره با سوءظن نگریست، در رابطه با این حادثه میگوید: «اخیرا در واشنگتن
مطرح است که تصمیمات ترامپ در اسرائیل اتخاذ میشود و جان بولتون مجری این تصمیمات
است. بر همین اساس نیز ناو آمریکایی رهسپار خلیجفارس شده و آمریکا مدعی شده است
که اخباری مبنیبر تحریکات ایران در منطقه دارد. درهرحال این سخنان، نشان میدهد
که آمریکا باید دست به حرکتهایی بزند تا اینهمه هزینهای را که بر دوش مالیاتدهندگان
آمریکایی تحمیل شده است توجیه کند».
او با بیان اینکه ایران نیازی به هر نوع
خرابکاری در منطقه ندارد و سیاست دفاعی ایران بهجای سیاست حمله، این را تأیید میکند،
میافزاید: «سیاست نظامی در ایران در دوران جنگ هشتساله تحمیلی، امتحان خود را
پس داده و نشان داده که راهبرد نظامی ایران دفاعی است و نه حمله».
او با نگاهی به وضعیت متحدان آمریکا در منطقه
میگوید: «دولت نتانیاهو به واسطه عقبنشینی در نوار غزه با بحرانی جدی دستبهگریبان
است. از آنطرف، عربستان و امارات به طور کلی با کسری بودجه مواجه هستند. درحالحاضر
عربستان و امارات و متحدان آنها در خلیجفارس، در حال دریافت وامی به مبلغ
۱۵۶میلیارد دلار از بانک جهانی برای پرداخت اقساط قبلی خود هستند و در داخل کشور
خود به همه بخشها تا مردم بهشدت یارانه میدهند تا آنها را آرام نگه دارند.
بنابراین در تلاش هستند که با بحرانآفرینی در منطقه، بهویژه در ایران خود را موفق
جلوه دهند».
[ad_2]
Source link
- پایگاه خبری بازرگانان ایران
- کد خبر 11563
- بدون نظر
- پرینت