یک ماه از بازگشت مجدد طرح سهمیه بندی سوخت و اصلاح نرخ بنزین میگذرد و نگاههای جامعه همچنان نگران افزایش نرخ اقلام و کالاهای مورد نیاز زندگی است.
پایگاه خبری بازرگانان ایران: چند ساعتی است که اصلاح نرخ بنزین، یک ماهگی خود را پشت سرمی گذارد. تغییری که خاطره خوبی برای این کشور به همراه نداشت اما به هر حال تنها راه کنترل مصرف سوخت توسط مسئولان امر بود.
اصلاح نرخ بنزین، از سال ۹۶ کلید خورد و با این پا و آن کردن دولت خود را به سال ۹۸ رساند و یکباره به تصمیم دولت بنزین گران شد و این نهاد با تصمیم سران سه قوه در راس ساعت ۲۴ شب ۲۵ آذر ۹۸، خبر افزایش نرخ بنزین را اعلام کرد. بر این اساس هر لیتر سهمیهای ۱۵۰۰ تومان و هر لیتر آزاد بنزین ۳ هزار تومان تعیین شد.
در همان لحظات ابتدایی این تصمیم استانها و شهرستانها با برگزاری جلسات متعدد استانداریها و وزارت کشور، رصد لحظهای بازارهای اصلی و جلوگیری برای تاثیر نامطلوب اصلاح نرخ بنزین را در دستور کار قرار داد. از طرفی تیم اقتصادی برای جلوگیری از افزایش قیمت، پرداخت یارانه معیشتی به اقشار ضعیف را بهترین راهحل میداند. همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز تاثیر نرخ بنزین بر اقلام اساسی را ۴ درصد اعلام کرده است تاثیر بیش از حد آن را تقلب مینامد.
جالب است که در همان ساعات ابتدایی اجرای طرح سهمیه بندی بنزین این طرح منجر به کاهش مصرف سوخت شده بود و فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت پخش فرآوردههای نفتی ایران بیان کرد: فرآیند سوخت گیری اتومبیلها ۱۰ روز یکبار است و برای بررسی کاهش یا صعود بازار مصرف سوخت باید دید بعد از یک ماه مصرف سوخت به همراه سهمیه بندی به کدام جهت میرود اما در ابتدای مسیر میتوان گفت که مصرف سوخت در روزهای اول ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
اما هدف از این گزارش، بیان نحوه کنترل نرخ اقلام پس از افزایش نرخ بنزین بوده که در این بررسی مسکن تقریبا بدون تاثیر باقی ماند و از آن طرف اقلام اساسی، سکه، طلا، ارز و اتومبیل و کرایههای حمل بار افزایش نرخ را تجربه کردند!
افزایش نرخ بنزین مسکن را گران نکرد
حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران از افزایش نیافتن نرخ مسکن همزمان با آغاز طرح اصلاح نرخ بنزین خبر داد و گفت: نرخ مسکن تا پایان خرداد سال ۹۹ به بهانه گران شدن بنزین افزایش نخواهد یافت.
دولت پس از افزایش نرخ بنزین، بارها هشدار داد که افزایش این نرخ با پرداخت یارانه معیشتی، از افزایش نرخ کالاها جلوگیری میکند، وزیر صمت به عنوان رئیس ستاد تنظیم بازار کشور، روزانه بیش از ۲ بار جلسه ستاد تنظیم بازار را با حضور وزرای اقتصادی دولت برگزار و از منع افزایش نرخ اصناف و اتحادیهها خبر میداد.
رحمانی به اعلام همگانی متخلفان و گرانفروشان اشاره میکند و مجوز افزایش نرخ بسیاری از صنوف را باطل میکند، اما در این بین اقلامی نظیر آلومینیوم، مواد اولیه دوخت کفش دست دوز، مواد اولیه بسیاری از تولیدکنندگان پوشاک و همچنین محصولا کشاورزی و میوه افزایش نرخ ۴ تا ۸ درصدی را تجربه کردند.
هر چند تجربههای گذشته، نشان میداد که دولتها پس از اصلاح نرخ بنزین، با افزایش مجدد قیمتها به علت تحمیل هزینهها رو به رو میشوند، اما در این بین تاکید وزراء مبنی بر اینکه هیچ افزایش قیمتی رخ نخواهد داد مردم را تاحدودی گلهمند کرده است.
نمودار افزایش نرخ ارز و سکه و طلا خبر از تاثیرپذیری این اقلام از افزایش نرخ بنزین میدهد.
پرویز جاوید عضو انجمن اقتصاددانان ایران در خصوص افزایش نرخ بنزین و سهمیه بندی آن اظهار کرد: چندی پیش با طرح افزایش نرخ بنزین مواجه شدیم و در سراسر کشور شوک ایجاد شد و اگر یادتان باشد جایگاههای بنزین در آخر شب به شدت شلوغ شد؛ ما هیچ وقت مخالف افزایش نرخ بنزین در کشور نبوده و نیستیم اما میتوان گفت برای این اقدام کشور در شرایط مناسبی قرار نداشت.
وی ادامه داد: برابری قدرت خرید و رفاه مردم مهمترین مسئلهای است که دولت باید به آن توجه کند و حال امیدواریم این گرانی بنزین موجب گران شدن کالاهای دیگر، افزایش بیکاری،کاهش رشد نرخ سرمایهگذاری ،کوچک شدن کارخانهها و عدم سرمایهگذاری در کشور نشود.
جاوید افزود: این تغییرات در کشور را زمانی میتوانیم ببینیم که دولت به وظایف و گفتههای خود عمل نکند؛ به طور متوسط درآمد۶ تا ۷ دهک در جامعه در یک سطح قرار دارد؛ بنابراین بازهم میگویم این اقدام دولت درست بود اما به موقع نبود.
محمود رهبری کارشناس مسائل اقتصادی در حوزه انرژی در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص سهمیه بندی و افزایش نرخ بنزین اظهار کرد: هدف از سهمیهبندی اجرای بخشی از تبصرهی ۱۳ بودجه و مدیریت مصرف سوخت از سوی همگان است که زمستان سال گذشته شروع آن بود.
وی ادامه داد: سهمیه بندی بنزین و استفاده از کارت سوخت در کشور مشکلی ایجاد نمیکند؛ همچنین در کشورهای دیگر جهان هم سیاستهای یارانهای وجود دارد و برخلاف نظر بیشتر کارشناسان سهمیه بندی بنزین در کشور ما نمیتواند موجب تورم شود.
رهبری بیان کرد: شدت مصرف انرژی در ایران بیش از میانگین جهانی است و دولت برای کنترل مصرف باید قیمتها را اصلاح کند به گونهای که به سود کاهش شکاف طبقاتی در جامعه باشد؛ همچنین باید توجه کنیم که تنها در ایران است که بنزین ارزان عرضه میشود و همین موضوع باعث شده است تا مصرف بهینه فراموش شود.
وی گفت: به نظر عدهای افزایش نرخ بنزین در شرایط فعلی منجر به تورم و افزایش فاصله طبقاتی میشود، از این جهت استفاده از روش افزایش تصاعدی نرخ و یا سهمیهبندی میتواند کارساز باشد؛ از این رو میتوان نتیجه گرفت که این روشها در گذشته هم مورد برسی قرار گرفته و منجر به افزایش درآمد دولت شده است.
این کارشناس اقتصادی در پایان تصریح کرد: سهمیهبندی زمانی میتواند موثر باشد و باعث کاهش مصرف در سراسر کشور شود.
روش دولت برای اصلاح نرخ بنزین حساب شده نبود!
تمام تفاسیر موجود نشان میدهد که افزایش نرخ بنزین لازمه کنترل و مصرف سوخت در کشور محسوب میشود اما از طرفی حلقه ناگسستنی این انرژی ارزشمند با تعیین نرخ تمام شده کالاها، کار را تاحدودی دشوار کرده است.
قطعا همگان واقفند که حمل بسیاری از مواد غذایی هم اکنون با وانت بارها و نیسانها صورت میگیرد و در نهایت نرخ بنزین بر نرخ آنها اثرگذار خواهد بود. اما چرا دولت برنامهریزی صحیحی برای این افزایش و کنترل بیرویه آن در نظر نداشت و فکری به حال سودجویان بعد از ابلاغ یک طرح نکرد؟
اگر طی سالهای متوالی نرخ بنزین به صورت پلکانی و شبیه به طرح اجرایی دولت نهم و دهم، افزایش نرخ پیدا میکرد جامعه با شوک رشد قیمتها رو به رو نمیشد.
به هر حال اصلاح نرخ بنزین امری ضروری اما با برنامهریزیهای مناسب و رصدهای پی در پی است. حال شما تصور میکنید چگونه میتوان در قبال اصلاح نرخ بنزین بازارهای موازی و اصلی کشور از جمله اقلام اساسی و سکه و طلا را کنترل کرد؟!
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
- محمد شجاعی
- کد خبر 14274
- بدون نظر
- پرینت