دبیر انجمن خودروسازان گفت: قیمت خودرو در شرایط فعلی کاهش پیدا نمیکند. راه حل این است که قیمتگذاری دستوری حذف و خودرو در حاشیه بازار فروخته شود.
پایگاه خبری بازرگانان ایران: اخیرا وزیر صمت گفت مقرر است به هر خودروساز ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شود تا این اعتبار در اختیار قطعهسازان قرار گیرد. همچنین رضا رحمانی اظهار کرد تولید خودروسازان افزایش یافته و عرضه به بازار بیشتر میشود در نتیجه نرخ خودرو کاهش مییابد. در رابطه با وضعیت پرداخت تسهیلات به خودروسازان و بررسی احتمال کاهش قیمت خودرو گفتوگویی با احمد نعمتبخش دبیر انجمن خودروسازان صورت گرفته است که در ادامه گزارش مشروح آن را میخوانید.
نعمتبخش ابتدا به بحث پرداخت تسهیلات به خودروسازان اشاره کرد و گفت: مصوبه پرداخت تسهیلات به خودروسازان مربوط به ۱ ماه گذشته شواری پول و اعتبار است اما هنوز مبلغی پرداخت نشده است. قرار بود که به هر یک از خودروسازان تسهیلات داده شود اما کار اساسی این است که قیمتها درست شود. خودروسازان محصولات خود را با زیان میفروشند و با پرداخت تسهیلات نیز مشکلات آنها به عقب میافتد. در حال حاضر قیمتها به صورت تحمیلی و دستوری است که گفته شده خودروسازان با همان قیمتهای بهمنماه محصولات خود را بفروشند.
کارخانه باید پراید را ۴۷ میلیون تومان بفروشد
وی ادامه داد: به عنوان مثال در مورد پراید گفته میشود که این خودرو با قیمت ۳۷.۵ میلیون تومان فروخته شود. سال گذشته سازمان حمایت از مصرفکنندگان در کمیته خودرو گفت که قیمت تمام شده پراید ۳۹ میلیون تومان است. سودی نیز باید به کارخانه برسد که اگر آن را ۵ درصد حساب کنیم این قیمت به ۴۱ میلیون تومان میرسد. با حساب ارزش افزوده، شمارهگذاری، بیمه شخص ثالث و سایر موارد خودروسازان باید این خودرو را با قیمت ۴۶ الی ۴۷ میلیون تومان بفروشند. به همین دلیل سایپا در سال گذشته ۷ الی ۸ هزار میلیارد تومان زیان کرد. ایرانخودرو نیز به همین نسبت زیان کرده است.
ماجرای فروش خودرو در حاشیه بازار
نعمتبخش تاکید کرد: این روش قیمتگذاری صحیح نیست البته یک سری شروط برای جلوگیری از ورود دلالان به این زمینه گذاشته شد اما با این وجود شرایط به خوبی پیش نرفت. صف و هجوم مردم به دلیل اختلاف قیمت کارخانه و بازار و پولهای سرگردانی زیادی است که در بازار وجود دارد. قیمت پراید در بازار با کارخانه ۱۵ میلیون تومان اختلاف دارد و بازار هم کشش دارد. اجازه داده نمیشود خودرو در حاشیه بازار فروخته شود و به همین دلیل خودروسازان روز به روز زیان میکنند.
قیمت خودرو پایین میآید؟
دبیر انجمن خودروساز به روش مناسب فروش خودرو اشاره کرد و گفت: خودروسازان از بحران بی پولی رنج میبرند و آنها به قطعهسازان بدهکار هستند ضمن این که پولهای گرفته شده از تسهیلات نیز به قطعهسازان داده میشود. اگر وام داده نشود کار ها به صورت کامل میخوابد و قطعهسازان نیز تا حدی میتوانند تحمل کنند. اما به طور کلی مشکل باید از اساس حل شود و آن هم فروش خودرو در حاشیه بازار است. قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا تعیین میکند و خودروسازان تلاش میکنند تیراژ خودرو را افزایش دهند. تنها راه برای این که تقاضا کم شود این است که در زمان فروش خودرو و هنگامی که نوبت رسید هر چقدر حاشیه بازار بود آن مبلغ را از خریدار بگیریم. در نتیجه تقاضا کم خواهد شد و قیمت بازار نیز پایین میآید و سایتها فروش خودرو نیز به سرعت تکمیل ظرفیت نمیشود.
وی در پایان اظهار کرد: با این شرایط اختلاف قیمت بازار و کارخانه هجوم دلالان برای خرید خودرو قطع نمیشود. با این شرایط قیمت خودرو ارزان نمیشود. تا زمانی که شرایط فروش به همین صورت باشد قیمت خودروها تکان نمیخورد. حرف وزیر از این نظر که تولید بالا رفته و عرضه بیش از پیش شده درباره کاهش قیمت صحیح است اما به دلیل این که قیمت با حاشیه بازار با کارخانه اختلاف دارد در نتیجه چنین چیزی رخ نمیدهد. پول سرگردان در بازار زیاد است و مردم میخواهند آن را به خودرو یا سایر موارد تبدیل کنند.
- محمد شجاعی
- کد خبر 15987
- بدون نظر
- پرینت