بازرگانان نیوز: به اذعان تحلیلگر آلفالاینر، تعداد کشتیهای کانتینربری که برای اجتناب از پرداخت عوارض کانال سوئز از مسیر دماغه امید نیک استفاده میکنند به بالاترین حد نصاب خود پس از وقوع جنگ بین اعراب و رژیم اشغالگر قدس (که دههها پیش به وقوع پیوست) رسیده و از اوایل ماه آپریل تا اوایل ماه می سال ۲۰۲۰، حداقل ۲۰ سفر در این مسیر جایگزین بین آسیا به اروپا و بالعکس انجام شده است.
مسافتی که کشتیها از مبدا روتردام به مقصد سنگاپور طی میکنند از طریق مسیر دماغه امید نیک ۱۱,۷۲۰ مایل دریایی و از طریق کانال سوئز ۸,۴۴۰ مایل دریایی است.
طبق گزارش آلفالاینر، دلیل گرایش کشتیها به مسیر دماغه امید نیک پایین آمدن قیمت سوخت است که سفر از این مسیر را با وجود آنکه بیش از ۳۰۰۰ مایل طولانیتر است، از نظر اقتصادی به صرفهتر از مسیر کانال سوئز میکند.
به عنوان نمونه عوارض عبور یک کشتی با ظرفیت حمل ۲۰ هزار TEU از کانال سوئز، حدود ۷۰۰ هزار دلار است.
طبق آمار، بیشتر این سفرها برای بازگشت کشتیها از مقصد اروپا به آسیا بوده اما آلفالاینر سه سفر رفت از مبدا آسیا به مقصد اروپا را نیز ثبت کرده است که همه آنها مربوط به شرکت کشتیرانی CMA CGM فرانسه بوده است.
آلفالاینر میگوید که این تغییر مسیرها، کانال سوئز را تا کنون متحمل ضرری بیش از ۱۰ میلیون دلاری کرده است.
شکل گیری این زیان مقارن با لغو متعدد سفر کشتیهای خطوط کشتیرانی مختلف از طریق این کانال در مسیرهای آسیا-اروپا و حتی آسیا- سواحل شرقی آمریکا از ابتدای ماه فوریه سال ۲۰۲۰ است.
بنا به گزارش آلفالاینر، مقامات کانال سوئز حالا برای جلوگیری از گستردهتر شدن این ضرر، مجبور به اعطای تخفیفات بیشتری شدهاند تا خطوط کشتیرانی را از انحراف مسیر کشتیها از طریق دماغه امید نیک منصرف کنند.
اما حتی پس از اعطای این تخفیفات توسط مقامات کانال سوئز، در ماه می نیز چندین سفر دیگر از طریق مسیر دماغه امید نیک صورت گرفته است.
منبع: Alphaliner و Lloyds List
گردآوری و ترجمه: مهندس علیرضا چشم جهان – مدیر ارشد اجرایی شرکت خدمات بندری و دریایی کاوه