مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: شرکتهای ریلی که اقدام به جابه جایی بار با قطار از بنادر کنند، از سازمان بنادر و دریانوردی تسهیلات خرید واگن باری دریافت خواهند کرد.
پایگاه خبری بازرگانان ایران: محمد راستا صبح امروز در مراسم گرامیداشت هفته حملونقل با بیان اینکه میزان تخلیه و بارگیری در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۱۰۷.۵ میلیون تن رشد ۴.۳ درصدی داشته است، گفت: میزان تخلیه و بارگیری کالای غیرنفتی در این مدت ۲۳.۵ میلیون تن بود که نسبت به هشت ماهه سال گذشته رشد ۱۵.۸ درصدی داشته است. این مهم در بخش صادرات نفتی ۳۸.۵ تن بود که رشد ۲.۲ درصدی نسبت به هشت ماهه ۹۷ داشته است.
وی با اشاره به کاپوتاژ کالا و جابه جایی کالا بین بنادر داخلی کشور با ۶ میلیون تن که منجر به رشد ۱۶.۵ درصدی نسبت به سال گذشته بوده، افزود: در این مدت ۶ هزار و ۵۹۵ فروند کشتی اقیانوس پیما در بنادر کشور پهلو گرفتهاند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تمهیدات تحریمکنندگان نتوانست صنعت دریایی ما را زمینگیر کند، گفت: ما به مقامات آیمو (سازمان جهانی دریانوردی) با اسناد قانونی نسبت به تحریمهای غیرقانونی امریکا شکایت کردیم، این در حالی است که برایان هوک (نماینده وزارت خارجه امریکا در امور ایران) در دیدار با دبیرکل آیمو اعلام کرده بود که تحریمهای ایران را به اطلاع این سازمان جهانی رسانده ایم، ولی من به دبیرکل آیمو گفتم این رفتار امریکا مضحک بوده و یک اشتباه تاریخی است.
معاون وزیر راه ادامه داد: درحالحاضر ناوگان ایران با پرچم کشورمان در اقصی نقاط عالم در تردد است و بخش خصوصی نیز تاکنون ۵.۵ هزار میلیارد تومان در مناطق کشور سرمایهگذاری کرده و امروز شاهد سرمایهگذاری ۹۰ میلیارد تومانی در بندر امیرآباد هستیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: قرار است بر اساس قوانین بینالمللی از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی سوخت کشتیها از سولفور ۳.۵ درصد به سولفور نیم درصد کاهش یابد که نگرانی در زمینه نحوه تأمین این سوخت را داشتیم، ولی با کمک وزارت نفت، سوخت مورد نیاز تولید و تأمین شده و نگرانی از این نظر برای ناوگان کشتیرانی کشور نخواهیم داشت.
وی تأکید کرد: باید زمان توقف کشتیها با هدف افزایش رقابت میان بنادر کاهش یابد. بر اساس گزارش آنکتاد میانگین زمان توقف کشتیها برای تخلیه و بارگیری بار فله ۱۰.۷ روز و بار مایع ۵.۵ روز باشد که بنادر ما نیز باید به این نُرمهای جهانی دست یابند.
راستاد با اشاره به ادامه مکانیزم حمایتی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص حمایت از خطوط کشتیرانی در قالب تعرفههای ترجیحی و همچنین تعرفههای تخلیه و بارگیری و روند کاهشی آن افزود: امسال قرارداد تولید کانتینر در داخل توسط یک تولیدکننده داخلی به امضا رسید و به زودی یک تولیدکننده دیگر نیز اقدام به تولید کانتینر خواهد کرد که این سرمایهگذاری از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی بوده است.
وی با اشاره به تولید ۷۶۸ قطعه موردنیاز سازمان بنادر توسط شرکتهای تولیدکننده داخلی و صرفه جویی ۶۱ میلیارد تومانی آن گفت: به شرکتهای ریلی که اقدام به افزایش حمل کانتینری بار با قطار از بنادر کنند، وام خرید واگن خواهیم داد.
منبع: خبرگزاری مهر
- محمد شجاعی
- کد خبر 14356
- بدون نظر
- پرینت